نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.22092/jaear.2025.368515.2051

چکیده

به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه ‎های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آن‏ها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ بود. جامعه تحقیق نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان کرمانشاه بودند (N=112) که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرارگرفتند و در نهایت 105پرسشنامه تکمیل شد. ابزار گردآوری داده‎ها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از ضریب تتای ترتیبی (0/86=Ө) و نظرسنجی (پانل) متخصصان استفاده شد. بر پایه نتایج پژوهش، نیازهای آموزشی نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری به ترتیب اولویت شامل آشنایی با نرم افزار GIS، آشنایی با قوانین آئین دادرسی کیفری و دعاوی حقوقی و آشنایی با قوانین حمل سلاح بود. بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی به ترتیب اهمیت، نیازهای فنی- تخصصی، نیازهای حقوقی، نیازهای حفاظتی- حمایتی، نیازهای پیشگیری و اطفاء حریق و نیازهای گیاهپزشکی حدود 79 درصد از واریانس مربوط به نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت را تبیین می‏ کنند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که 32 درصد از احتمال متغیر ملاک (نیازهای آموزشی) توسط متغیرهای سن و پیشینه (سابقه) کار تبیین می شود. بنابر یافته های پژوهش، می‏توان عنوان کرد که بهبود عملکرد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مستلزم توجه به نیازهای آموزشی و توانمندسازی آ‏نها در ابعاد مختلفی است. دوره ‏های آموزشی مهارت نقشه-خوانی، استفاده بهینه از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی و موقعیت یابی مکانی جهت بهبود نظارت بر عرصه‌های منابع طبیعی باید در اولویت قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of Educational Need of the Natural Resources and Watershed Management Protection Unit in Kermanshah Province

نویسندگان [English]

  • zahra athari 1
  • Behrooz Moradi 2

1 - Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Razi University, Kermanshah, Iran.

2 M.S Student of Agricultural Extension and Education, Razi University, Kermanshah, Iran.

چکیده [English]

Despite the significant importance of natural resources in sustaining human life, the training of the protection unit force, has not aligned with their educational needs as it should. Therefore the purpose of this descriptive – analytical research was to investigate the educational needs of the protection unit forces of the General Directorate of Natural Resources and Watershed Management of Kermanshah Province using the Borich needs assessment model. The research population consisted of the protection unit forces of the General Directorate of Natural Resources and Watershed Management in Kermanshah Province (N=112), and ultimately, 105 questionnaires were completed. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The ordinal coefficient theta (Ө=0.86) and a panel of experts were used to establish its reliability and validity, respectively. Based on the results, the educational needs of the protection unit force in natural resources and watershed management were prioritized as follows: familiarity with GIS software, understanding the rules of criminal procedure and legal claims, and knowledge of laws regarding the carrying of weapons. Exploratory factor analysis revealed that the importance of technical-specialized needs, legal needs, protective-supportive needs, fire prevention and extinguishing needs, and Phytomedicine needs accounted for approximately 79 percent of the variance related to the training needs of the protection unit forces. The results achieved from ordinal regression method indicated that 32 percent of probability criterion variable is explained by variables of age and work history. Training courses on map reading skills and the optimal use of GIS and GPS should be prioritized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Need Assessment
  • Borich Model
  • Protection Unit
  • Natural Resource
افشارزاده، ن.، نعمتی، ع.، جلیلیان، ع.، الله مرادی, ز. و صادقی, غ . (1401). نیازسنجی آموزشی کشاورزان چغندرکار استان کرمانشاه با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 14 (61)، 40-25.
حجازی، ی.، نساجهای صرافی، م و آهنگری, ا . (1397). بررسی مؤلفه‌های آموزشی مؤثر بر توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای مروجان در دوره‌های آموزشی دانشگاه، قبل و ضمن خدمت (مورد مطالعه‏ ی آموزشگران ترویجی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری). علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران. 14 (1)، 162-151.
حیدریان، ج و شیرزادکبریا، ب. (1394)،تأثیر دوره‌های آموزش ضمن خدمت بر بهره‌وری کارکنان معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران ستاد مرکز تهران،دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهش‌های نوین در علوم انسانی،تهران،https://civilica.com/doc/390509
زرافشانی، ک.، آگهی، ح. و خالدی، خ. (1390). نیازسنجی آموزشی زنان روستای قمام شهرستان سنقر (بر مبنای مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 9(1). 165 -183.
عابدی سروستانی، ا. شهرکی, م. و کوسه غراوی، ی . (1399). تحلیل عاملی استرس شغلی محافظان جنگل: مطالعۀ موردی استان گلستان. مجله جنگل ایران، 12 (1)، 87-75.
عباسی رستمی, ع.، ذبیح اله نژاد، ن و چرمچیان لنگرودی، م . (1393). مدل یابی نیازهای آموزشی مهندسان ناظر کشت و تولید برنج شرکت های خدمات مشاوره ای فنی مهندسی کشاورزی استان مازندران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. 96 (31)، 18-28. قلی پور، آ. (1402). مدیریت منابع انسانی (مفاهیم تئوریها و کاربردها). انتشارات سمت، چاپ دوم .607
گودرزی، ف. (1401). همیار طبیعت. انتشارات عصر نوین. چاپ اول. 37. مهدی زاده، م.، عشایری نسب، م. و کرمی، س. (۱۳۹۹). توسعه منابع انسانی با استفاده از آموزش‌های الکترونیکی. چشم انداز حسابداری و مدیریت، 3 (33)، 161-143.
محمد زاده، م.، اللهیاری، م. و انصاری, م . (1394). نیازهای آموزشی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گیلان در اجرای کشاورزی دقیق. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. 7 (32). 5-1.
ویسی، غ.، مهتدی، م. و خلجی، ح. (1399). اصول شاخص‌ها و راهکارهای نیازسنجی در فرایند تربیت و آموزش سیاسی، پژوهش‌های سیاست اسلامی، ۱۷، 154-131.
Baynes, J., Herbohn, J., Smith, C., Fisher, R., and Bray, D. (2016). Key factors which influence the success of community forestry in developing countries. Global Environmental Change, 35, 226-238.
Depicker, A., De Baets, B., and Baetens, J. M. (2020). Wildfire ignition probability in Belgium. Natural hazards and earth system sciences, 20(2), 363-376.
Khan, S., and Yairi, T. (2018). A review on the application of deep learning in system health management, Mechanical Systems and Signal Processing, 107: 241-265.
Lego, I., Bordoloi, R., Kumar, P., J. S, Rajkumar., and Ram, S. (2018).Training Needs Assessment of Agricultural Extension Personnel in Arunachal Pradesh, India. International Journal of Current Microbiologyand Applied Sciences . 7 (1),1684-1694..
Lintangah, WJ., Atin, V., and brahim., A L. (2022). Sustainable Forest Management contribution to food security: A stakeholders' perspectives in Sabah, Malaysia. IOP Conf. Series: Earth and Environmental Science, 10-16.
Rani, N., Srividya, KC., Bhanu murthy, A., Srinivas, P., Rajasekhar, S.,Adarsha, and Reddy , RVSK. (2018)Training need assessment of the farmers in agriculture and allied activities in agency area of East Godavar ,Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, SP1, 3218-322.
Stern, J. M., Dubeck, M. M., and Dick, A. (2018). Using Early Grade Reading Assessment (EGRA) data for targeted instructional support: Learning profiles and instructional needs in Indonesia, International Journal of Educational Development, 61: 64-71.