نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

10.22092/jaear.2025.368515.2051

چکیده

به رغم اهمیت بالای نقش منابع طبیعی در ادامه حیات بشر، آموزش نیروی یگان حفاظت به عنوان متولی اصلی حفاظت از عرصه ‎های منابع طبیعی، آن گونه که شایسته است متناسب با نیازهای آن‏ها نبوده است. لذا هدف کلی این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ بود. جامعه تحقیق نیروهای یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در استان کرمانشاه بودند (N=112) که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرارگرفتند و در نهایت 105پرسشنامه تکمیل شد. ابزار گردآوری داده‎ها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از ضریب تتای ترتیبی (0/86=Ө) و نظرسنجی (پانل) متخصصان استفاده شد. بر پایه نتایج پژوهش، نیازهای آموزشی نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری به ترتیب اولویت شامل آشنایی با نرم افزار GIS، آشنایی با قوانین آئین دادرسی کیفری و دعاوی حقوقی و آشنایی با قوانین حمل سلاح بود. بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی به ترتیب اهمیت، نیازهای فنی- تخصصی، نیازهای حقوقی، نیازهای حفاظتی- حمایتی، نیازهای پیشگیری و اطفاء حریق و نیازهای گیاهپزشکی حدود 79 درصد از واریانس مربوط به نیازهای آموزشی نیروهای یگان حفاظت را تبیین می‏کنند. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که 32 درصد از احتمال متغیر ملاک (نیازهای آموزشی) توسط متغیرهای سن و پیشینه (سابقه) کار تبیین می شود. بنابر یافته های پژوهش، می‏توان عنوان کرد که بهبود عملکرد نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی مستلزم توجه به نیازهای آموزشی و توانمندسازی آ‏نها در ابعاد مختلفی است. دوره‏های آموزشی مهارت نقشه-خوانی، استفاده بهینه از سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی و موقعیت یابی مکانی جهت بهبود نظارت بر عرصه‌های منابع طبیعی باید در اولویت قرار گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of Educational Need of the Natural Resources and Watershed Management Protection Unit in Kermanshah Province

نویسندگان [English]

  • zahra athari 1
  • Behrooz Moradi 2

1 Department of Agricultural Extension and Education, Razi University, Kermanshah, Iran.

2 M.S Student of Agricultural Extension and Education, Razi University, Kermanshah, Iran.

چکیده [English]

Despite the significant importance of natural resources in sustaining human life, the training of the protection unit force, has not aligned with their educational needs as it should. Therefore the purpose of this descriptive – analytical research was to investigate the educational needs of the protection unit forces of the General Directorate of Natural Resources and Watershed Management of Kermanshah Province using the Borich needs assessment model. The research population consisted of the protection unit forces of the General Directorate of Natural Resources and Watershed Management in Kermanshah Province (N=112), and ultimately, 105 questionnaires were completed. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The ordinal coefficient theta (Ө=0.86) and a panel of experts were used to establish its reliability and validity, respectively. Based on the results, the educational needs of the protection unit force in natural resources and watershed management were prioritized as follows: familiarity with GIS software, understanding the rules of criminal procedure and legal claims, and knowledge of laws regarding the carrying of weapons. Exploratory factor analysis revealed that the importance of technical-specialized needs, legal needs, protective-supportive needs, fire prevention and extinguishing needs, and Phytomedicine needs accounted for approximately 79 percent of the variance related to the training needs of the protection unit forces. The results achieved from ordinal regression method indicated that 32 percent of probability criterion variable is explained by variables of age and work history. Training courses on map reading skills and the optimal use of GIS and GPS should be prioritized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Need Assessment
  • Borich Model
  • Protection Unit
  • Natural Resource