نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای توسعه کشاورزی، گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران.

2 دانشیار، گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران

10.22092/jaear.2025.368027.2044

چکیده

برگزاری دوره های آموزشی برای افزایش مهارت مدیران ‌عامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی های تولید، از جمله مهم‌ترین برنامه و پروژه های طرح ملی "توانمندسازی اعضای تعاونی های تولید و پایداری 110 الگوی نظام بهره‌برداری شرکت های تعاونی، احیاء و توسعه 550 هزار هکتار اراضی استان های خوزستان و ایلام" بوده است. این تحقیق با هدف بررسی نیازهای آموزشی عمومی و تخصصی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره تعاونی های تولید استان های ایلام و خوزستان با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت در سال 1402 انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 749 تن، از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره از 110 شرکت تعاونی‌ تولید تحت پوشش طرح توانمندسازی و 51 تن از مدیران سازمان تعاون و مروجان پهنه مدیریت تعاون روستایی استان های خوزستان و ایلام بوده است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری طبقه‌‌ای ساده 324 نفر، شامل 86 تن از مدیران عامل و 238 تن از اعضای هیئت مدیره تعاونی ها و 45 تن از مدیران و مروجان پهنه به عنوان جامعه نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مبتنی بر مدل بوریچ بود. روایی ظاهری پرسشنامه با استفاده نظرخواهی از متخصصان دفتر آموزش سازمان تعاون روستایی تأیید شد و روایی محتوایی آن به استناد شاخص روایی محتوایی (87/0-79/0=CVI)، مطلوب برآورد شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی (91/0-83/0= Ɵ ) و پایایی مرکب (91/0-74/0= CR) تأیید شد. در آغاز نیازهای آموزشی از نگاه مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره مشخص شد. آن ‌گاه با استفاده از مدل کوادرانت و یافتن نقطه ‌های اشتراک دیدگاه دو گرو از اعضای تعاونی ها (مدیران ‌عامل و اعضای هیئت مدیره) و مروجان پهنه، دوره های آموزشی عمومی آیین‌نامه ‌های معاملاتی، مدیریت مالی در شرکت های تعاونی تولید و دوره های آموزشی تخصصی اصول تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی، آشنایی با شبکه‌ ها و سامانه‌ های نوین آبیاری، آشنایی با قانون و مقررات آب، قانون و آیین‌نامه های اجرایی تعاونی سازی تولید، مبانی کشاورزی هوشمند و توزیع عادلانه آب به عنوان دوره های آموزشی با اولویت بالاتر تعیین شدند. با توجه به همسانی نتایج به دست آمده از دو مدل بوریچ و کوادرانت، نتایج نشان داد که بیشتر نیازهای آموزشی از دیدگاه اعضای تعاونی ها (مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره) و مروجان پهنه با یکدیگر همخوانی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Educational Needs Assessment of CEOs and Board Members of Agricultural Production Coop-eratives in Ilam and Khzestan provinces

نویسندگان [English]

  • sheida Yousefi Borhani 1
  • Seyd mahdi mirdamadi 2

1 Ph.D. in Agricultural Development, Department of Economic, Agricultural Extension and Education, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Economic, Agricultural Extension and Education, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The current study aimed to investigate the training needs of CEOs and members of agricultural pro-duction cooperatives in Ilam and Khuzestan provinces using the Borich model and quadrant analysis in 2023. The statistical population of this study included 749 managing directors and members of agricultural production cooperatives and 51 managers of the National Rural Cooperative Organization. The data collection tool was a questionnaire based on the Borich model. The validity of the research tool was confirmed using the opinions of experts in the Rural Cooperative Organization's Education Office. Its diagnostic validity and composite reliability were achieved by estimating the measurement model and after applying technical opinions and a composite theta of above 0.7. First, the training needs were determined from the perspective of managing directors. Then, based on the quadrant analysis and the agreement of the views of the CEOs and experts in the field, general training courses on transaction regulations, financial management in production cooperatives, and specialized training courses on the principles of equipping and integrating land, familiarity with modern irrigation networks and systems, familiarity with water laws and regulations, the law and executive regulations on cooperative production, the basics of smart agriculture, and fair water distribution were determined as priority training courses. Considering the similarity of the two models, it can be concluded that there is agreement between the experts, CEOs, and members of production cooperatives on training priorities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational priorities
  • Empowerment
  • Skill enhancement
  • CEOs
  • Production cooperatives
اشراقی سامانی، ر. فتاحی، ث. چهارسوقی امین، ح. (1396). نقش های تعاونی کشاورزی در کاهش فقر روستایی در استان ایلام. تعاون و کشاورزی، سال ششم، شماره 21: 106-87. افشارزاده، ن. نعمتی، ع. الله‌مرادی، ز. جلیلیان، ع. صادقی، غ. (1401). نیازسنجی آموزشی کشاورزان چغندرکار استان کرمانشاه با استفاده از مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت. فصل‌نامه علمی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، مهر 1401، دوره14 (61)/ doi: 10/22092/jaear/2023/359593 آینه، م. جلیلیان، ح.ر. محمودیان، ی. پرندآور، پ. بخشم، م. 1402. بررسـی اهمیـت و نقـش اشـتغالزایی تعاونیهـای روسـتایی در اقتصـاد ایـران با رویکـرد داده بنیاد. 1402. دوماهنامه بررسی های بازرگانی. سال بیست و یکم، شماره ،122 آذر و دی ،1402 ، 81-77. https://doi.org/10.22034/bs.2023.1988483.2732 رحیمی، ه.ا. امیرامینی خلف لو، م. بردبار، م. (1401). تاثیر آموزش الکترونیکی سامیت در طول همه‌گیری ویروس کرونا بر بهبود عملکرد بخش کشاورزی مدیران عامل شرکت های تعاونی روستایی استان فارس. فصلنامه علمی پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، زمستان 1401(63): 67-52. ریاحی، م. عباسی، ع. چیذری، م. (1396). نیازسنجی آموزشی زنان روستایی در زمینة دوره های تک‌پودمانی مهارتی علمی- کاربردی کشاورزی در استان تهران. تعاون و کشاورزی، 6(21 ): 27 -1.Available from: https:..sid.ir.paper.93586.fa زارعی، ر. زمانی، غ. ح. شیروانیان، ع. ر. (1398). نیازهای آموزشی مرکبات‌کاران شهرستان جهرم در زمینه‌ی تجارت الکترونیک کشاورزی: کاربرد مدلهای ارزیابی بوریچ و کوادرانت. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 1، شماره 1. 153-143. https:..doi.org.10.22034.iaeej.2019.93514 ظریفیان، ش و و سلمان، م. (1391). شناسایی نیازهای آموزشی مدیران عامل تعاونیهای روستایی و کشاورزی منطقه شمالغرب ایران و عوامل مؤثر. تعاون و روستا، 3(10)، 68-37. فاریابی، م و احمدوند، م. (1396). تعیین‌کننده‌های عملکرد تعاونی های تولید روستایی در جنوب استان کرمان. فصلنامه پژوهش های روستایی. دوره 8، شماره 3، آبان 1396، صفحه 421-404. معاونت توسعه تعاونی ها، تشکل ها و نظام های بهره‌برداری. (1403). دفتر نظام بهره‌برداری، تعاونی های تولید سازمان تعاون روستایی ایران. info@corc.ir میمنت آبادی،ا.، حسینی، س. ش.، پدرام، ع. ر. و خلیلیان، ص. (1399). سناریوهای دهه آینده نظام اقتصاد تعاونی های کشور. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران دوره ,51-2 شماره ،4 1399 (797-816(. https:..doi.org.10.22059.ijaedr.2020.303557.668912 هادی زاده بزاز، م. و عنابستانی، ع. ا. (1391). تحلیل میزان موفقیت تعاونی های کشاورزی استان خراسان رضوی در توسعه کشاورزی. همایش ملی توسعه روستایی. SID. https:..sid.ir.paper.820160.fa
Akbari, M., Ebrahimi, M.S,Amini, A.M., Shahzad, U., Janeckova, K., Sklenicka, P., Miceikiene, A., & Azadi, H. (2023). Performance of rural cooperatives’ production in Iran: Implications for sus-tainable development. Journal of Cleaner Production, 405(2023),136836. https://doi.org.10.1016.j.jclepro.2023.136836 Altman, M. (2015). Cooperative organizations as an engine of equitable rural economic develop-ment. Journal of Co-operative Organization and Management, 3)1(, 14-23. https://doi.org.10.1016.j.jcom.2015.02.001. Aref, F. (2011). Agricultural cooperatives for agricultural development in Iran. Life Science Jour-nal, 8(1), 82-85. http://www.lifesciencesite.com Arayesh, M. (2017). The relationship between extension educational and psychological factors and participation of agricultural co-operatives' members (case of Shirvan Chardavol County, Ilam, Iran). Int. J. Agric. Manag. Dev., 7(1), 76-87. Boland , M.A. Briggeman, B.C., Jacobs, K.,Kenkel, P., Mckee, G.J & John L Park, J.L.(2021). Re-search Priorities for Agricultural Cooperatives and their Farmer‐Members. Applied Economic Perspec-tives and Policy, 43(2), 573-585. https://doi.org/10.1002/aepp.13068 Borich, G.D. (1980). A needs assessment model for conducting follow- up studies. The Journal of Teacher Education, 31 (3), 39-42. Burton, J. (1985). “Need assessment”. Educational technology publication, New Jersey. Ciruela-Lorenzo, A. M., Del-Aguila-Obra, A. R., Padilla-Melendez, A., & Plaza-Angulo, J. J. (2020). Digitalization of Agri-Cooperatives in the Smart Agriculture Context. Proposal of a Digital Diagnosis Tool. Sustainability, 12(4), 1325. https: doi.org.10.3390.su12041325 Conklin, N. L., Hook, L. L., Kelbaugh, B. J. & Nieto. R. D. (2003). Identifying needs of extension personnel: A comprehensive model. Proceedings of the19th. 150-158. Gable, R. K., Pecheone, R. L., & Gillung, T. B. (1981). A Needs Assessment Model for Establish-ing Personnel Training Priorities. Teacher Education and Special Education, 4(4), 8-14. https:..doi.org.10.1177.088840648100400403 Harris, K and Kalb, Zep. (2019). Pen to the tiller: Land reform and social mobility across the 1979 Iranian revolution. Journal of Agrarian Change, 19 (3), 465-686. https:..doi.org.10.1111.joac.12321 Kura, s. M and Kaur, S. E. 2021. Effect of Training Needs Assessment on Employee Performance: A Review Perspective. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(7):3389-3398. Maghsoudi, T, Davodi, H & Hekmat, M. (2013). Agricultural production cooperatives, entrepre-neurship and education in Iran. African Journal of Business Management, 7(18), 1806-1813. https://doi.org.10.5897/AJBM11.2195 Mahmud, K. T., Saira Wahid, I., & Arif, I. (2019). Impact of training needs assessment on the per-formance of employees: Evidence from Bangladesh. Cogent Social Sciences, 5(1). https://doi.org/10.1080/23311886.2019.1705627 Mckillop, D., French, D., Quinn, B., Sobiech, A. L., & Wilson, J. O. S. (2020). Cooperative finan-cial institutions: A review of the literature. International Review of Financial Analysis, 71(December 2019), 3–11. https:..doi.org.10.1016.j.irfa.2020.101520. Mhembwe, S and Dube, E. (2017). The role of cooperatives in sustaining the livelihoods of rural communities: The case of rural cooperatives in Shurugwi District, Zimbabwe. Jàmbá: Journal of Disas-ter Risk Studies, 9(1), a341,pp,1-9. https://doi.org.10.4102.jamba.v9i1.341 Raj, A. 2024. The Impact of Training Need Analysis (TNA) on Employee’s Performance: An Analysis Made on Five-Point Likert Scale. The Academic, International Journal Multidisciplinary Re-search, 2(8): 40-52. https://doi.org/10.5281/zenodo.13743037 Rashidipour, E. (2020). Factors Affecting the Improvement of the Cooperatives Agricultural Edu-cation in the Lorestan Province, Iran. International Journal of Agricultural Science, Research and Technology in Extension and Education Systems (IJASRT in EESs), 2020: 10(1): 35-41. Available online on: http://ijasrt.iau-shoushtar.ac.ir. Schumacher, E. F. (1973). Small is beautiful: Economics as if people mattered. New York: Harper & Row. Tran, N.M. (2022). CEO and Chairperson Characteristics and Corporate Environmental Perfor-mance: A Study of Cooperatives in Vietnam. SAGE Open, 12(4), 215824402211292. http://dx.doi.org.10.1177.21582440221129241 Witkin, B. R. (1984). Assessing need in educational and social Programs. SanFrancisco: Jossey – Bass, First Edition, January 1, 1984, 415. https://a.co.d.04H5plY. World Cooperative Monitor. (2021). Facts and figures. International Cooperative Alliance. https: ica.coop.en.cooperatives.facts-and-figures.