نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی/پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

10.22092/jaear.2025.368804.2056

چکیده

بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاه‌ها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیب‌شناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی بودند که 112 تن از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی شکلی آن با نظرسنجی از کارشناسان و قابلیت اعتماد آن از طریق محاسبه‌ی آلفای ترتیبی (95/0-90/0=α) تایید شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بیشتر دانشجویان از امکان اتصال به اینترنت در منزل برخوردار بودند و بیشتر آنان تنها با تلفن همراه در کلاس مجازی حضور می‌یافتند. نتایج تحلیل درونی نشان داد نقطه‌های ضعف و نقطه‌های قوت یادگیری برخط از دیدگاه دانشجویان به ترتیب با میانگین امتیاز 78/3 و 28/3 در حد قوی و متوسط و نتایج تحلیل بیرونی نشان داد فرصت‌ها و تهدیدهای یادگیری برخط به ترتیب با میانگین امتیاز 40/3 و 92/3 در حد متوسط و قوی بود. بنا بر نتایج پژوهش چهار دسته نقطه‌های قوت رفاه دانشجویان (45/3)، فناوری آموزشی (28/3)، الگوی آموزشی نوآورانه (25/3) و تعامل (15/3) در حد متوسط و سه دسته نقطه‌های ضعف یعنی اتکای به فناوری (79/3)، مسئله‌های آموزشی-فرهنگی (77/3) و مسئله‌های علمی-عملی (78/3) در حد قوی بودند. یافته‌ها همچنین نشان دادند دو بعد فرصت‌های آموزش مجازی یعنی گسترش فرصت‌های آموزشی (44/3) و توسعه دیجیتالی (36/3) در حد متوسط و سه بعد تهدیدهای فناوری (96/3)، تهدیدهای مالی (85/3) و تهدیدهای قانونی-اجرائی (96/3) در حد قوی می‌باشند. تحلیل سوات نیز نشان داد با عنایت به چیرگی نقطه‌های ضعف بر نقطه‌های قوت و تهدیدها بر فرصت‌ها، راهبرد تدافعی راهبرد اصلی برای بهبود وضعیت آموزش مجازی در کشاورزی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Pathology of Online Learning in Agricultural Higher Education: Case Study of Agricultural Students at Arak University

نویسنده [English]

  • Masoud Rezaei

Associate Professor, Institute for Humanities and Cultural Studies

چکیده [English]

The Covid-19 crisis has accelerated the digital transformation of education, and universities were forced to use online learning. The main goal of this research was to examine the pathology of online learning in agricultural higher education during the Corona era from the perspective of students at Arak University. This research was conducted using a survey method. The statistical population of the study was undergraduate agricultural students, 112 of whom were selected using simple random sampling. Validity and reliability of the research instrument were confirmed based on the evaluation of a panel of experts and ordinal alpha coefficient (α= 0.90-0.95) respectively. The research findings indicated that most students had access to the internet at home, and most of them attended the virtual class only with their mobile phones. The results of the internal analysis showed that the weaknesses (Mean Score=3.78) and strengths (Mean Score=3.28) of online learning were strong and intermediate in order. Furthermore, the results of the external analysis revealed that the opportunities (Mean Score=3.40) and threats (Mean Score=3.92) of online learning were intermediate and strong, respectively. Based on the results, four categories of strengths were at an intermediate level, and three categories of weaknesses were at a strong level. The findings also showed that two dimensions of virtual education opportunities were at a moderate level, and three dimensions of online learning threats were at a strong level. SWOT analysis also revealed that the defensive strategy was the main strategy for improving the virtual education in agriculture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural education
  • Online learning
  • Pathology
  • Strategic analysis