نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه علوم طبیعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،تهران، ایران

10.22092/jaear.2025.368804.2056

چکیده

بحران کووید-19 تغییر و دگرگونی دیجیتالی آموزش را سرعت بخشید و دانشگاه‌ها ناچار شدند تنها از یادگیری برخط استفاده کنند. هدف اصلی این پژوهش آسیب‌شناسی یادگیری برخط در آموزش عالی کشاورزی در دوران کرونا از دیدگاه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این تحقیق با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعه‌ی آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی کشاورزی بودند که 112 تن از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی شکلی آن با نظرسنجی از کارشناسان و قابلیت اعتماد آن از طریق محاسبه‌ی آلفای ترتیبی (95/0-90/0=α) تایید شد. یافته‌های پژوهش نشان داد بیشتر دانشجویان از امکان اتصال به اینترنت در منزل برخوردار بودند و بیشتر آنان تنها با تلفن همراه در کلاس مجازی حضور می‌یافتند. نتایج تحلیل درونی نشان داد نقطه‌های ضعف و نقطه‌های قوت یادگیری برخط از دیدگاه دانشجویان به ترتیب با میانگین امتیاز 78/3 و 28/3 در حد قوی و متوسط و نتایج تحلیل بیرونی نشان داد فرصت‌ها و تهدیدهای یادگیری برخط به ترتیب با میانگین امتیاز 40/3 و 92/3 در حد متوسط و قوی بود. بنا بر نتایج پژوهش چهار دسته نقطه‌های قوت رفاه دانشجویان (45/3)، فناوری آموزشی (28/3)، الگوی آموزشی نوآورانه (25/3) و تعامل (15/3) در حد متوسط و سه دسته نقطه‌های ضعف یعنی اتکای به فناوری (79/3)، مسئله‌های آموزشی-فرهنگی (77/3) و مسئله‌های علمی-عملی (78/3) در حد قوی بودند. یافته‌ها همچنین نشان دادند دو بعد فرصت‌های آموزش مجازی یعنی گسترش فرصت‌های آموزشی (44/3) و توسعه دیجیتالی (36/3) در حد متوسط و سه بعد تهدیدهای فناوری (96/3)، تهدیدهای مالی (85/3) و تهدیدهای قانونی-اجرائی (96/3) در حد قوی می‌باشند. تحلیل سوات نیز نشان داد با عنایت به چیرگی نقطه‌های ضعف بر نقطه‌های قوت و تهدیدها بر فرصت‌ها، راهبرد تدافعی راهبرد اصلی برای بهبود وضعیت آموزش مجازی در کشاورزی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of the online education situation of agricultural students at Arak University during the Corona pandemic

نویسنده [English]

  • Masoud Rezaei

Associate Professor, Department of Natural Sciences, Institute for Humanities and Cultural Studies،Tehran,Iran

چکیده [English]

The Covid-19 crisis has accelerated the digital transformation of education, and universities were forced to use online learning. The main goal of this research was to examine the pathology of online learning in agricultural higher education during the Corona era from the perspective of students at Arak University. This research was conducted using a survey method. The statistical population of the study was undergraduate agricultural students, 112 of whom were selected using simple random sampling. Validity and reliability of the research instrument were confirmed based on the evaluation of a panel of experts and ordinal alpha coefficient (α= 0.90-0.95) respectively. The research findings indicated that most students had access to the internet at home, and most of them attended the virtual class only with their mobile phones. The results of the internal analysis showed that the weaknesses (Mean Score=3.78) and strengths (Mean Score=3.28) of online learning were strong and intermediate in order. Furthermore, the results of the external analysis revealed that the opportunities (Mean Score=3.40) and threats (Mean Score=3.92) of online learning were intermediate and strong, respectively. Based on the results, four categories of strengths were at an intermediate level, and three categories of weaknesses were at a strong level. The findings also showed that two dimensions of virtual education opportunities were at a moderate level, and three dimensions of online learning threats were at a strong level. SWOT analysis also revealed that the defensive strategy was the main strategy for improving the virtual education in agriculture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural education
  • Online learning
  • Pathology
  • Strategic analysis
ابراهیمی، م.، عالیشاه، ف. و زمانی‌پور، ف. (1400). شناسایی و تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های آموزش مجازی از منظر دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی، 16(2)، 15-32. باقری‌مجد، ر. و صدقی بوکانی، ن. (1396). طراحی الگوی آمادگی آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(4)، 149-172. باقری‌مجد، ر.، شاهی، س. و مهرعلیزاده، ی. (1392). چالش‌های توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی (مطالعه‌ی موردی دانشگاه شهید چمران اهواز). مجله‌ی توسعه آموزش در آموزش پزشکی، 6(12)، 1-13. حسینی لرگانی، م. (1388). بررسی عوامل موثر بر توسعه دانشگاه مجازی و وضعیت آینده آن در ایران. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 3(7)، 115-127. رضایی، ب.، نادری، ن.، تارین، ح. و جعفری، ح. (1396). پژوهشی آمیخته در فرصت‌ها و تهدیدهای یادگیری الکترونیکی. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ششم، سال 24، 2، 151-174. رضائی، ن.م. و حسینی‌راد، م. (1402). آموزش مجازی: واکاوی چالش‌های تدریس و ارزشیابی از یادگیری. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 20(1)، 162-175. سعدی، ح.، میرزایی، خ.، موحدی، ر. و سامیان، م. (1395). موانع توسعه آموزش الکترونیکی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان. فصلنامه پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 4(36)، 13-25. سلیمی، س. و فردین، م.ع. (1399). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصت‌ها و چالش‌ها. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8(2)، 49-60. گلی، ح.، محمودی، م.، و انصاری، م. (1401). چالش‌های آموزش مجازی از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی در دوران پاندمی کووید ۱۹: یک تحلیل محتوای کیفی. آموزش پرستاری، 11(2)، 53-63. محمودی، م. و مستشیری، ا. (1396). تحلیل موانع توسعه آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه دولتی سمنان). نامه آموزش عالی، 10(37)، 111-129. مصیبی اردکانی، م.، رضاپور میرصالح، ی. و بهجتی اردکانی، ف. (1400). مشکلات و چالش‌های آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی. فصلنامه آموزش‌پژوهی، 7(27)، 87-108. موسوی، س.، غلام‌نژاد، ح.، حسن‌شیری، ف.، غفرانی، ف. و رئوفی، ش. (1401). چالش‌های آموزش مجازی در دوران پاندمی کووید-۱۹: یک پژوهش کیفی. نشریه پرستاری ایران، 35(135)، 94-105. میرزایی، خ.، سعدی، ح. و سپه‌پناه، م. (1398). بررسی موانع توسعه آموزش الکترونیکی در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا (مقایسه نظرات اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا). نشریه علمی فناوری آموزش، 13(2)، 462-470.
Adnan, M., and Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students’ perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1): 45-51. https://doi.org/10.33902/JPSP.2020261309 Agbulu, O.N. (2008). Repositioning Nigeria vocational technical education for sustainable national development. Journal of Educational Innovators, 3(2): 150-157. http://dx.doi.org/10.24327/ijcar.2020.21059.4129 Aguilera-Hermida, A.P. (2020). College students’ use and acceptance of emergency online learning due to Covid-19. International Journal of Educational Research Open, 1: 1-8. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100011 Ali, G., Buruga, B.A., and Habibu, T. (2019). SWOT analysis of blended learning in public universities of Uganda: a case study of Muni University. Multidisciplinary Scientific Journal, 2: 410-429. https://doi.org/10.3390/j2040027 Aristovnik, A., Keržiˇ, D., Ravšelj, D., Tomaževiˇc, N., and Umek, L. (2020). Impacts of the COVID-19 pandemic on life of higher education students: a global perspective. Sustainability, 12: 1-34. https://doi.org/10.3390/su12208438 Aroonsrimarako, S., Laiphrakpam, M., Chathipho, P., Saengsai, P., and Prasri, S. (2023). Online learning challenges in Thailand and strategies to overcome the challenges from the students’ perspectives. Education and Information Technologies, 28: 8153–8170. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11530-6 Arsalan Nazir, M. and Raza Khan, M. (2021). Exploring the barriers to online learning during the COVID-19 pandemic: a case of Pakistani students from HEIs [Higher Education Institutions]. Gist Education and Learning Research Journal, 23: 81-106. Arteta, E., Cataylo, Q.R., and Pabatang Jr., O. (2022). Assessing the challenges and opportunities of students learning online in time of Covid-19 pandemic. Asia Research Network Journal of Education, 2(3): 149-165. Asomah, R.K., Agyei, D.D., and Assamah, G. (2022). A SWOT analysis of e-learning integration in university of Cape Coast. European Journal of Education and Pedagogy, 3(4): 1-8. Baczek, M., Zaganczyk-Baczek, M., Szpringer, M., Jaroszynski, A., and Wozakowska-Kaplon, B. (2020). Students’ perception of online learning during the Covid-19 pandemic: a survey study of polish medical students. Medicine, 100(7): 1-6. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000024821 Baker, M.A., Robinson, J.S. and Kolb, D.A. (2012). Aligning Kolb’s experimental learning theory with a comprehensive agricultural education model. Journal of agricultural education, 53(4): 1-16. Basar, Z.M., Mansor, A.N., Jamaludin, K.A., and Alias, B.S. (2021). The effectiveness and challenges of online learning for secondary school students: a case study. Asian Journal of University Education, 17(3): 119-129. https://doi.org/10.24191/ajue.v17i3.14514 Belawati, T. (2023). Introduction to infrastructure, quality assurance, and support systems of ODDE. In: Zawacki-Richter O, Jung I. (eds.) Handbook of open, distance and digital education, Singapore: Springer; p. 678-688. Bin Ahmad, H. and Binti Halim, H. (2017). Determining Sample Size for Research Activities: The Case of Organizational Research. Selangor Business Review, 2(1): 20-34. Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pande mic. Asian Journal of Distance Education, 15(1): i–vi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083 Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, F., & Vladimirschi V. (2020). A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis. Asian Journal of Distance Education, 15(1): 1–12. https://doi.org/10.5281/zenodo.3878572 Butler, W., Maraj, A., and Qarkaxhija, J. (2020). Online learning challenges and opportunities in higher education institutions in developing countries. Thesis, 9(2): 281-299. Chan, R.Y., Bista, K. and Allen, R.M. (2022). Is online and distance learning the future in global higher education? The faculty perspectives during COVID-19. In: Roy Y. Chan, Krishna Bista, and Ryan M. Allen (Eds.), Online Teaching and Learning in Higher Education during COVID- 19: International Perspectives and Experiences, Routledge, New York. Cristofaro, M., Giardino, P.L., and Leoni, L. (2021). Strengths, weaknesses, opportunities, and threats of online teaching during the COVID-19 pandemic: results of a Delphi survey. International Journal of Information and Operations Management Education, 7(2): 93-112. https://doi.org/10.1504/IJIOME.2020.10034604 Dhawan, S. (2020). Online learning: a panacea in the time of covid-19 crisis. Journal of Educational Technology, 49(1): 5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018 Duan, N., Gao, Z., Liu, X., and Qian, Z. (2022). The SWOT analysis of online medical teaching in the context of "Internet Plus" during epidemic prevention and control. Research Square, 1-10. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-1645044/v1 Fernandez-Batanero, J.M., Montenegro-Rueda, M., Fernandez-Cerero, J. and Tadeu, P. (2022). Online education in higher education: emerging solutions in crisis times. Heliyon, 8: 1-9. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10139 Flaxman, S., Mishra, S., Gandy, A., Unwin, H.J.T., Mellan, T.A., Coupland, H. et al. (2020). Estimating the effects of non-pharmaceutical interventions on COVID-19 in Europe. Nature, 584: 257-261. https://doi.org/10.1038/s41586-020-2405- 7 Goodarzparvar, P. (2021). SWOT analysis to evaluate the integration of online education with a participatory approach in the field of art. Journal of Art Faculty, Shahid Chamran University of Ahvaz, 9(22): 25-34. https://doi.org/10.22055/pyk.2021.16695 Gupta, R.M., and Sharma, P. (2020). SWOT analysis of online teaching during lock down: blended teaching the way forward. Indian Journal of Extension Education, 56(4): 19-25. https://acspublisher.com/journals/index.php/ijee/article/view/4286 Hennink, M.M. (2014). Focus group discussions. New York: Oxford University Press. Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. Available at: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online learning Hussein, E., Daoud, S., Alrabaiah, H., and Badawi, R. (2020). Exploring undergraduate students’ attitudes towards emergency online learning during COVID-19: A case from the UAE. Children and Youth Services Review, 119: 1-7. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105699 International Association of Universities (IAU). (2020). Regional/National perspectives on the impact of COVID-19 on higher education. IAU. Jeyarathnam, M. (2008). Strategic management. India: Himalaya Publishing House. Joshi, O., Chapagain, B., Kharel, G., Poudyal, N.C., Murray, B.D., and Mehmood, S.R. (2020). Benefits and challenges of online instruction in agriculture and natural resource education. Interactive learning environments, 30(8): 1402-1413. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1725896 Kala, P., Kiran, B., Rani, R.J., and James, J. (2023). A cross-sectional survey of SWOT analysis on online teaching methodology during COVID-19 pandemic among undergraduate students at a tertiary care teaching hospital. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 17(10): 6-9. https://doi.org/10.7860/JCDR/2023/64387.18579 Kapasia, N., Paul, P., Roy, A., Saha, J., Zaveri, A., Mallick, R., et al. (2020). Impact of lockdown on learning status of undergraduate and postgraduate students during COVID-19 pandemic in West Bengal, India. Children and Youth Services Review, 116: 1-5. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105194 Kelsey, K.D., Lindner, J.R., and Dooley, K.E. (2002). Agricultural education at a distance: let’s hear from the students. Journal of Agricultural Education, 43(4): 24-32. Longhurst, G.J., Stone, D.M., Dulohery, K., Scully, D., Campbell, T. and Smith, C.F. (2020). Strength, Weakness, Opportunity, Threat (SWOT) Analysis of the Adaptations to Anatomical Education in the United Kingdom and Republic of Ireland in Response to the Covid-19 Pandemic. Anatomical Sciences Education, MAY/JUNE 2020, 298-308. Marinoni, G., Van’t Land, H., and Jensen, T. (2020). The impact of Covid-19 on higher education around the world. Paris: International Association of Universities (IAU). Muilenburg, L.Y., and Berge, Z.L. (2005). Student barriers to online learning: a factor analytic study. Distance Education, 26(1): 29-48. Mukhtar, K., Javed, K., Arooj, M., and Sethi, A. (2020). Advantages, limitations and recommendations for online learning during Covid-19 pandemic era. Pakistan Journal of Medicine Science, 36. https://doi.org/1012669/pjms.36.covid19-s4.2785 Mushtaha, E., Dabous, S.A., Alsyouf, I., Ahmed, A., and Abdraboh, N.R. (2022). The challenges and opportunities of online learning and teaching at engineering and theoretical colleges during the pandemic. Ain Shams Engineering Journal, 13(6): 1-13. https://doi.org/10.1016/j.asej.2022.101770 Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, K.S. and Jha, G.K. (2020). Students’ perception and preference for online education in India during Covid-19 pandemic. Social Science and Humanities Open, 3(1): 1-11. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100101 Ogen, O. (2007). The agricultural sector and Nigerian’s development: Comparative perspectives from the Brazilian agro-industrial economy, 1960-1995. Journal of Agricultural Development, 1(4): 184-185. Oyedotun, T. D. (2020). Sudden change of pedagogy in education driven by COVID-19: Perspectives and evaluation from a developing country. Research in Globalization, 2: 100029. Pal, D. and Vanijja, V. (2020). Perceived usability evaluation of Microsoft Teams as an online learning platform during Covid-19 using system usability scale and technology acceptance model in India. Children and youth services review, 119: 1-12. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105535 Pires, C. (2023). A SWOT analysis of pharmacy students' perspectives on e-learning based on a narrative review. Pharmacy, 11(3): 1-15. https://doi.org/10.3390/pharmacy11030089 Porwal, P. D. (2023). SWOT analysis for online learning. Idealistic Journal of Advanced Research in Progressive Spectrums, 2(4): 14-18. Rochina Chisag, A.G., and Cortezo Tabuena, A. (2022). Online learning as an alternative learning modality in Ecuador’s education institutions amidst crises and outbreaks: a SWOT analysis. Journal of learning for development, 9(3): 475-491. https://doi.org/10.56059/jl4d.v9i3.665 Rothaermel, F.T. (2015). Strategic management. Second edition, New York: McGraw-Hill Education. Safonov, M.A., Usov, S.S., and Arkhipov, S.V. (2021). E-learning application effectiveness in higher education: general research based on SWOT analysis. https://dl.acm.org/doi/10.1145/3481056.3481096 Selwyn, N. (2020). Online learning: Rethinking teachers’ ‘digital competence’ in light of COVID19. Manosh Lens. Available at: https://lens.monash.edu/@education/2020/04/30/1380217/online-learningrethinking-teachers-digital-competence-in-light-of-covid-19 Shahzad, A., Hassan, R., Yusuff, Aremu, A., Hussain, A., and Lodhi, R.N. (2020). Effect of Covid-19 in e-learning on higher education institution students: the group comparison between male and female. Quality and quantity, 55: 805-826. https://doi.org/10.1007/s11135-020-01028-z Shahzadi, A., Shaukat, H., Ishtiaq, A., Amir, R.M., Raza, H.A., and Kanwel, A. (2022). SWOT analysis of online education system during COVID-19 at University of Agriculture Faisalabad. Pakistan Biomedical Journal, 5(1): 90–94.