نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 2- استادیار ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
2 دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
3 استادیار ، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
چکیده
فرهنگ سازمانی به عنوان عامل پایداری و رشد سازمان ها در نظر گرفته میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرگذاری فرهنگ اداری بر کیفیت تدریس و آموزش با واسطهگری مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی بود. روش تحقیق علی-ارتباطی بود. جامعه آماری تحقیق شامل مروجان جهادکشاورزی ،اعضای هیات علمی ایستگاههای تحقیقات کشاورزی، اعضای هیات علمی رشته کشاورزی دانشگاههای آزاد، پیام نور و دولتی فارس به شمار 2247 نفر در سال 1403-1402 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول مورگان تعداد 330 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها سنجش کیفیت تدریس سراج (2002) با پایایی 82% ، فرهنگ سازمانی دنیسون (۱۹۹۵) و کامرونو کوئین (۲۰۰۶) با پایایی 85% ، مدیریت دانش در نظام نوین ترویج کشاورزی طاهری و همکاران (۱۴۰۱) با پایایی 87% میباشد. هر سه ابزار مقیاس 5 درجه ای هستند و روایی آنها با تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید واقع شد. برای بررسی تأثیرگذاری متغیرها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی بر مؤلفههای مدیریت دانش( تولید، توزیع ، پردازش) و کیفیت تدریس و یادگیری دارای اثر مستقیم مثبت است. همچنین مؤلفههای مدیریت دانش بر کیفیت تدریس و آموزش دارای اثر مستقیم میباشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بهبود فرهنگ سازمانی میتواند بر استفاده درست از مدیریت دانش مؤثر باشد که این امر باعث افزایش کیفیت تدریس و آموزش در سازمان میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Validation of the Impact of Bureaucratic Structures in Fars Jihad Agricultural Organization on Farmers' Training Quality: The Mediating Role of Knowledge Management Systems
نویسندگان [English]
- somayeh negahdari 1
- saeed talebi 2
- farzad mohamadjani 3
1 Assistant Professor, Department of educational Sciences. Payame noor university. Tehran , Iran
2 Associate professor, Department of educational Sciences. Payame noor university. Tehran , Iran
3 Assistant Professor, Department of educational Sciences. Payame noor university. Tehran , Iran
چکیده [English]
Organizational culture is recognized as a pivotal factor in ensuring the sustainability and growth. The present study aimed to investigate the impact of administrative culture on the quality of teaching and education, mediated by knowledge management, within the modern agricultural extension system. A causal-correlational research design was employed. The statistical population of the study comprised 2,247 individuals in the academic year 2023-2024, including: Agricultural extension agents affiliated with Jihad-e-Agriculture, Faculty members of agricultural research stations, Faculty members in agricultural disciplines from Islamic Azad University, Payame Noor University, and public universities in Fars Province. Using the simple random sampling method and Morgan’s table, 330 participants were selected as the study sample. The data collection tools included: Siraj’s Teaching Quality Assessment Scale (2002) with a reliability coefficient of 82%,Denison’s Organizational Culture Model (1995) and Cameron & Quinn’s Framework (2006) with a reliability coefficient of 85%,Taheri et al.’s (2022) Knowledge Management in the Modern Agricultural Extension System Scale with a reliability coefficient of 87%. All three instruments employ a 5-point Likert scale, and their validity was confirmed via confirmatory factor analysis. To investigate the impact of the variables, the path analysis method was employed. The research findings indicate that organizational culture exerts a direct positive impact on the components of knowledge management (production, distribution, processing) as well as the quality of teaching and learning. Furthermore, knowledge management components have a direct positive impact on teaching and educational quality.
کلیدواژهها [English]
- Organizational Culture
- Knowledge Management
- Agricultural Education