نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ستادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، گرایش نوآوری و کارآفرینی کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران.

3 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده علوم زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران.

10.22092/jaear.2025.134001

چکیده

ضرورت دستیابی به امنیت غذایی، الگوهای پایدار کشاورزی و توسعه کشاورزی هوشمند، موجب تقویت مطالعات فناوری با نگاهی جامعه‌شناختی شده است. پیوند عمیق میان راهبردهای توسعه کشاورزی و دگرگونی‌های فناورانه نشان می‌دهد که برای پشتیبانی از نوآوری و کارآفرینی، به ابزارها و روش‌شناسی‌های نوین ارزیابی فناوری نیاز است. از این رو، این پژوهش کیفی با هدف ارایه‌ی چارچوب نوآورانه برای ارزیابی نرم‌افزارهای مبتنی بر گوشی‌های هوشمند در ترویج و آموزش کشاورزی بر پایه توازن‌سنجی سطح آمادگی فناوری و بازار انجام شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ای برگرفته از ماتریس نه گانه‌ی سطح آمادگی فناوری و سطح آمادگی بازار بود که روایی شکلی و محتوایی آن توسط خبرگان دانشگاه در رشته ترویج و آموزش کشاورزی و متخصصان موضوعی مسلط بر ارزیابی فناوری تایید شد. همچنین پایایی ابزار نیز با محاسبه‌ی ضریب بازیابی گاتمن (CR≥80/0) در حد مطلوب برآورد شد. با استفاده از ماتریس TRL-MRL عملکرد 16 نرم‌افزار داخلی ترویج و آموزش کشاورزی با استفاده از نظرسنجی 15 تن از خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفت. بر پایه یافته‌ها، نرم افزارها در چهار گروه اصلی؛ رسانه دانش و ارتباطات کشاورزی؛ آموزش، مشاوره و ارایه نهاده‌های کشاورزی؛ هوشمندسازی و پایش مزرعه؛ و هوش مصنوعی در شناسایی گیاهان، آفات و بیماری‌ها قرار گرفتند. این طبقه‌بندی یک نمای کلی از وضعیت فعلی و قابلیت توسعه نرم‌افزارهای ترویج و آمورش کشاورزی را ارایه می‌دهد. همچنین یافته‌ها نشان دادند که بیشتر این نرم‌افزارها در مرحله آمادگی بازار هستند، که نشان‌دهنده قابلیت آن‌ها برای پذیرش و نفوذ گسترده در جامعه است. ماتریس تطبیقی ارایه شده با رویکرد ساختارمند در زمینه مدیریت فناوری، می‌تواند به عنوان اهرمی در جهت اجرای راه‌حل‌های نوآورانه در برابر چالش‌های در حال تحول بخش کشاورزی عمل نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Alignment of the TRL-MRL for Selected Smartphone-Based Applications in Agricultural Extension and Education

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Javad Sobhani 1
  • Ehsan Sadeghizadeh 2
  • Omid Jamshidi 3

1 - Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agricultural Engineering and Rural Development, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran.

2 M.S Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Mollasani, Iran

3 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University

چکیده [English]

The imperative to achieve food security, sustainable agricultural practices, and smart farming development has reinforced technology studies with a sociological perspective. The deep interconnection between agricultural development strategies and technological transformations highlights the need for novel tools and methodologies to assess technology in support of innovation and entrepreneurship. Accordingly, this qualitative study aimed to develop an innovative framework for evaluating smartphone-based applications in agricultural extension and education, based on balancing technology readiness level (TRL) and market readiness level (MRL). The research instrument was a questionnaire derived from the nine-cell TRL-MRL matrix, the face and content validity of which was confirmed by university experts in agricultural extension and education, as well as subject-matter specialists proficient in technology assessment. Additionally, the reliability of the tool was estimated to be satisfactory, with a Guttman’s reproducibility coefficient (CR ≥ 0.80). Using the TRL-MRL matrix, the performance of 16 domestic agricultural extension and education applications was evaluated through a survey of 15 experts. Based on the findings, the applications were classified into four main categories: (1) agricultural knowledge and communication media, (2) education, consulting, and agricultural input provision, (3) farm smartification and monitoring, and (4) artificial intelligence in plant, pest, and disease identification. This classification provides an overview of the current status and developmental potential of agricultural extension and education applications. Furthermore, the findings revealed that most of these applications are at the market readiness stage, indicating their potential for widespread adoption and societal penetration. The proposed comparative matrix, with its structured approach to technology management, can serve as a lever for implementing innovative solutions to the evolving challenges of the agricultural sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology Readiness Level (TRL)
  • Market Readiness Level (MRL)
  • Applications
  • Agricultural Extension and Education
  • Adaptive Matrix
باقری، نیکروز و جوادی، ارژنگ. (1401). ارزیابی سطح فناوری در تولید محصولات راهبردی کشاورزی ایران. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی. 20(47)، 41-54. فولادی، قاسم. (1387). ارزیابی و استفاده از سطوح آمادگی فناوری. انتشارات مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، تهران. حبیبی، آرش. (۱۴۰۰). روش پژوهش پیشرفته. نارون دانش، تهران. نعیمی، امیر،. نجفلو، پریسا و سبحانی، سید محمد جواد. (1394). نقش آموزش، ترویج و اطلاع رسانی در توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. 7(33)، 97-110. کمیته ارتباط با صنعت بخش ایران. 1399 روش تدوین اسناد کلان راهبردی برای فرصت‌های شغلی، سرمایه گذاری و کارآفرینی: مطالعه موردی در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات. قابل دسترس در: https://blog.ieee.org.ir
Diaz, A. C., Sasaki, N., Tsusaka, T. W., & Szabo, S. (2021). Factors affecting farmers’ willingness to adopt a mobile app in the marketing of bamboo products. Resources, Conservation & Recycling Advances, 11, 200056. Erdogan, S., Kartal, M. T., & Pata, U. K. (2024). Does climate change cause an upsurge in food prices?. Foods, 13(1), 154-169.
Fernandez, J. A. (2010). Contextual role of TRLs and MRLs in technology management (No. SAND2010-7595). Sandia National Laboratories (SNL), Albuquerque, NM, and Livermore, CA (United States). Hasenauer, R., Gschöpf, A., & Weber, C. (2016, September). Technology readiness, market readiness and the triple bottom line: An empirical analysis of innovating startups in an incubator. In 2016 Portland International Conference on Management of Engineering and Technology (PICMET) (pp. 1387-1428). IEEE. Héder, M. (2017). From NASA to EU: the evolution of the TRL scale in Public Sector Innovation. The Innovation Journal, 22(2), 1-23. Kampa, R. K. (2023). Combining technology readiness and acceptance model for investigating the acceptance of m-learning in higher education in India. Asian Association of Open Universities Journal, 18(2), 105-120. Khan, N. A., Qijie, G., Ali, S., Shahbaz, B., & Shah, A. A. (2019). Farmers’ use of mobile phone for accessing agricultural information in Pakistan. Ciência Rural, 49, e20181016. Kobos, P. H., Malczynski, L. A., La Tonya, N. W., Borns, D. J., & Klise, G. T. (2018). Timing is everything: A technology transition framework for regulatory and market readiness levels. Technological Forecasting and Social Change, 137, 211-225 Konfo, T. R. C., Djouhou, F. M. C., Hounhouigan, M. H., Dahouenon-Ahoussi, E., Avlessi, F., & Sohounhloue, C. K. D. (2023). Recent advances in the use of digital technologies in agri-food processing: A short review. Applied Food Research, 100329. Kumar, R. (2023). Farmers’ Use of the Mobile Phone for Accessing Agricultural Information in Haryana: An Analytical Study. Open Information Science, 7(1), 20220145. Mankins, J. C. (2009). Technology readiness assessments: A retrospective. Acta Astronautica, 65(9-10), 1216-1223. Pylianidis, C., Osinga, S., & Athanasiadis, I. N. (2021). Introducing digital twins to agriculture. Computers and Electronics in Agriculture, 184, 105942. Rolandi, S., Brunori, G., Bacco, M., & Scotti, I. (2021). The digitalization of agriculture and rural areas: Towards a taxonomy of the impacts. Sustainability, 13(9), 5172. Salvador-Carulla, L., Woods, C., de Miquel, C., & Lukersmith, S. (2024). Adaptation of the technology readiness levels for impact assessment in implementation sciences: The TRL-IS checklist. Heliyon, 10(9), e29930. Takahashi, K., Muraoka, R., & Otsuka, K. (2020). Technology adoption, impact, and extension in developing countries’ agriculture: A review of the recent literature. Agricultural Economics, 51(1), 31-45. Vik, J., Melås, A. M., Stræte, E. P., & Søraa, R. A. (2021). Balanced readiness level assessment (BRLa): A tool for exploring new and emerging technologies. Technological Forecasting and Social Change, 169, 120854.