نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران،ایران

2 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

3 استاد گروه توسعه و مدیریت کشاورزی،‌ دانشکده اقتصاد و توسعه، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه تهران، ‌تهران، ‌ایران

4 دانشیار گروه ترویج و آموزش دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران

10.22092/jaear.2025.134003

چکیده

توجه به سرمایه­های انسانی جهت نیل به آرمان­های اقتصادی ضرورتی انکارناپذیر است. در این میان دانشگاه­ها به عنوان نهاد متولی توسعه و پرورش سرمایه های انسانی مورد نیاز جامعه سهم بسزایی در اقتصاد دانش بنیان دارند. در این راستا، دانشگاه ها با تحولات جدید و چالش برانگیزی مواجه شده که موجب ظهور مفهوم متمایزی تحت عنوان «دانشگاه کارآفرین» شده است. علی رغم اهمیت بخش کشاورزی در رشد و توسعه کشور، در حوزه دانشگاه کارآفرین کشاورزی اقدام موثری صورت نگرفته است. لذا، پژوهش حاضر با هدف تبیین سازوکارهای توسعه دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی کشاورزی ایران صورت گرفته است. جهت انجام پژوهش، از روش کیفی- کمی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشکده های کشاورزی ایران بوده است که بر اساس روش دانیل 206 نفر از آنان به شیوه در دسترس جهت گردآوری داده­های مورد نیاز، در نظر گرفته شدند. به منظور گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است. نتایج تحلیل ابعاد دانشگاه کارآفرین، حکایت از اهمیت و نقش هشت بعد «چشم انداز، ماموریت، استراتژی»، «مدیریت اثربخش و تغییر ساختار سازمانی»، «مشارکت کلیه ذینفعان»، «تجاری سازی دانش»، «مکانیسم های اجرایی»، «آموزش کارآفرینی و ایجاد فرهنگ کارآفرینی»، «چالش های اجتماعی و اقتصادی» و «الزامات فناوری»، در بسترسازی توسعه و تحقق دانشگاه کارآفرین کشاورزی دارد.

موضوعات

عنوان مقاله [English]

explaining the development mechanisms of the entrepreneurial university in Iran's agricultural higher education

نویسندگان [English]

  • KUBRA arkavazi 1
  • seyed ahmadreza Pishbin 2
  • Seyyed Yousef Hedjazi 3
  • amir alambaigi 4

1 PhD graduate in Agricultural Education, Faculty of Agricultural Economics and Development, College of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran,iran

2 Professor of Agricultural Extension and Education, Faculty of Economics and Agricultural Development, University of Tehran, Karaj, Iran

3 Professor, Department of Agricultural Development and Management, Faculty of Economics and Development, Campus of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran, Tehran, Iran

4 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Karaj, Iran.

چکیده [English]

Attention to human capital is an undeniable necessity in order to achieve economic goals. Universities, as responsible institutions for developing and cultivating human capital needed by society, have a significant contribution to the knowledge-based economy. In this regard, universities have faced new and challenging developments that leds a distinct concept called "Entrepreneurial University". Despite the importance of the agricultural sector in the country’s growth and development, no effective action has been taken in the field of Agricultural Entrepreneur University. Therefore, the current research has been taken with the aim of explaining the development mechanisms of entrepreneurial university in Iran's agricultural higher education. A quantitative-qualitative method was used to conduct this research. Statistical population of the study included all agricultural faculty members of Iran universities, 206 of them were selected using the Daniel's method in an accessible manner to collect the required data. In order to data collection, semi-structured interviews were used in the qualitative part and researcher-made questionnaires in the quantitative part. The results of entrepreneurial university dimensions’ analysis indicate the importance and role of eight dimensions including: "vision, mission, strategy", "effective management and organizational structure change", "stakeholders participation", "knowledge commercialization", "executive mechanisms", "entrepreneurship education and entrepreneurial culture creation", "social and economic challenges" and "technology Requirements", in creating the foundation for development and realization of the agricultural entrepreneurial university

کلیدواژه‌ها [English]

  • : agricultural entrepreneurial university
  • development mechanism
  • agricultural higher education
ابراهیمی، م.ص.، بهرامی، ز. (1397). بررسی ویژگی های کارآفرینانه دانشجویان رشته های کشاورزی (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی اصفهان). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، سال پنجم، شماره 10. آقاجانی، ح. ع.، و کیوان فرد، ج. (1394). تبیین ویژگی های دانشگاه نسل سوم (دانشگاه کارآفرین)(شاهد تجربی: دانشگاه مازندران). همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، دانشگاه مازندران، 1394. الیاسی، ع.ا.، صالحی، م.، و یوسفی، ر. (1400). تبیین ابعاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه 8 (مازندران، گلستان و سمنان). نشریه علمی فناوری آموزش، جلد 15، شماره 2. بهزادی، ن.، رضوی، س. م.، و حسینی، س. ر. (1393). طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی. توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 4. حسنی، ز.، ابوالقاسمی، م.، و مشبکی اصفهانی، ا. (1397). ارائه الگوی کارآفرینی دانشگاهی برای دانشگاه فنی و حرفه ای. پژوهش در نظام های آموزشی. پیاپی (40). داوری، ع.، و رضازاده، آ. (1393). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی. ذاکری، ا.، شمس الهی، م.، غفاری مقدم، ع. ر. ، و پیشوایی، م. س. (1398). الگوی تصمیم گیری توسعه تعاملات صنعتی دانشگاه با توجه به سازوکارها و بازیگران خارجی متنوع. فصلنامه علمی-پزوهشی سیاست علم و فناوری، دوره 12، شماره 1. سوختانلو، م. (1396). تحلیل اثربخشی نظام آموزش عالی کشاورزی بر پرورش قابلیت های کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه محقق اردبیلی). راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، سال سوم، شماره 6. شریف زاده، م.ش.، عبداله زاده، غ. ح، و شریفی، م. (1400). واکاوی زیست بوم دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی کشاورزی: کاربرد روش شناسی سامانه های نرم. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 17، ویژه نامه. شریف زاده، م.ش،. عبداله زاده، غ.ح،. عباسی، ل،. و شریفی، م. (1398). الگوی مفهومی گسترش نمانام دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، دوره ،11 شماره . شمسی، م.، و نورمحمدی، ح.ع. (1397). ارائه مدلی برای سنجش ارزیابی عملکرد علم و فناوری شرکت های دانش بنیان در ایران. پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره 34، شماره 2. صادقی، ف.، مهارتی، ی.، و خوراکیان، ع. ر. (1397). بررسی عوامل تاثیرگذار بر آمادگی دانشگاه ها برای تبدیل شدن به دانشگاهی با ویژگی های کارآفرینانه (مورد مطالعه: دانشگاه فردوسی مشهد). فصلنامه رشد فناوری، سال چهاردهم، شماره 55، زمستان 1397. صمدی میارکلایی، ح.، آقاجانی، ح.، و صمدی میارکلایی، ح. (1393). ارزیابی شاخص های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه مازندران براساس روش فازی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره هفتم، شماره 2. عابدی، ب.، برادران، م.، خسروی پور، ب.، یعقوبی، ج.، و یزدان پناه، م. (1397). شناسایی موانع فراروی ایجاد دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی با استفاده از نظریه مبنایی. فصلنامه پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال دهم، شماره 1. فرامرزی نیا، ض.، فرهادی راد، ح.، و مهرعلیزاده، ی. ا. (1395). تحلیل امکان پیاده سازی دانشگاه مدل کارآفرین در دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 18(71). کردنائیچ، ا. ا.، احمدی، پ.، قربانی، ز.، و نیاکان لاهیجی، ن. (1391). بررسی ویژگی های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تربیت مدرس. توسعه کارآفرینی، 5(3). مدرسی سریزدی، س.ج.، عباس پور، ع.، غیاثی ندوشن، س.، و سخندری، ک. (1398). ارائه الگوی دانشگاه کارآفرین با رویکرد فراترکیب. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران، سال یازدهم، شماره اول. موسوی، س.ح.، صالحی عمران، ا.، موسوی، س.م.، و فراستخواه، م. (1398). شناسایی موانع توسعه اکوسیستم دانشگاه کارآفرین. فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، شماره 19. ندیرخانلو، س.، پورعزت، ع.ا.، قلی پور، آ. (1389). تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی دانش در دانشگاه تهران. فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال دوم، شماره 4. یحیی پور، ا. و قاسم نژاد، م. (1391). بسترسازی فرهنگی در دانشگاه کارآفرین. ماهنامه کار و جامعه، 142. یعقوبی، ن.م.، دهقانی، م.، (1396). ارائه الگویی برای استقرار دانشگاه کارآفرین بر مبنای روش فراترکیب و تاپسیس. دوفصلنامه علمی- ترویجی کارافن، شماره 41.
Etzkowitz, H. (2016). The entrepreneurial university: vision and metrics. Industry and Higher Education. 30(2). Fornell, C. & Larcker, D. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18 (1). Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., and Sarstedt, M. (2022). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). 3rd Ed., Thousand Oakes, CA: Sage. Hassink, J., Hulsink, W., and Grin, J. (2016). Entrepreneurship in agriculture and healthcare: Different entry strategies of care farmers. Journal of Rural Studies, 43(5). Gibb, A. (2012). Exploring the synergistic potential in entrepreneurial university development: towards the building of a strategic framework. Annals of innovation and entrepreneurship, 3. Grecu, V., & Denes, C. (2017). Benefits of entrepreneurship education and training for engineering students. MATEC Web of Conferences 121, 12007 (2017). Guerrero, M., Cunningham, J.M., and Urbano, D.)2015(. Economic impact of entrepreneurial universities’ activities: An exploratory study of the United Kingdom. Research Policy, 44. Kirby, D.A., Guerrero, M., & Urbano, D. (2011). Making universities more entrepreneurial: development of a model. Canadian journal of administrative sciences, Sep. 2011. Matt, M., & Schaeffer, V. (2018). Building entrepreneurial ecosystems conducive to student entrepreneurship: New challenges for universities. Journal of Innovation Economics Management, 1. Nunnally, J.C., & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory. New York, NY: McGraw-Hill.