نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار آموزشی موسسه آموزش وترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه ترویج وآموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران.

3 دانش آموخته دکتری ترویج وآموزش کشاورزی دانشگاه تهران، کرج، ایران.

10.22092/jaear.2025.369081.2062

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر فعالیت های سربازان سازندگی درعملکردآموزش وترویج کشاورزی طی آخرین دوره آن یعنی سال های 98- 97 انجام شده است .این تحقیق از حیث نوع ،کاربردی محسوب شده و روش تحقیق آن توصیفی و تحلیلی و نوع تحقیق کمی می‌باشد و داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. میزان تتای ترتیبی کل متغیرها برابر0/91 بدست آمده است. برای‌ تعیین‌ روایی‌ ابزارتحقیق‌ از روش‌ روایی‌ صوری و محتوایی‌ استفاده‌ شده‌ است‌ بطوری که روایی ابزار بر پایه محاسبه میانگین واریانس استخراج شده 93/0< CR < 91/0پایایی ترکیبی 62/0AVE< <50/0 پرسشنامه دارای روایی همگرا و پایایی مناسبی بود برای پایایی پرسشنامه ها از تتای ترتیبی استفاده شد میزان تتای ترتیبی کل متغیرها برابر91/0 بدست آمده است. بطورکلی ازجامعة آماری 1436 نفری روسای مراکز جهاد کشاورزی دهستان تعداد 303 نفر، از 426 نفرسرباز سازندگی تعداد 303 نفر سربازان سازندگی و از چهار میلیون و پنجاه هزار نفر بهره برداران کشاورزی تعداد 382 نفر آنها که تحت پوشش طرح بودند برای گردآوری اطلاعات انتخاب شدند. آماره‌های توصیفی (میانگین، میانة، مد، دامنه، بیشینه و کمینه، واریانس و ضریب تغییراتcv )و آماره‌های استنباطی نیز شامل آزمون تک نمونه ای t ، تحلیل معادلات ساختاری بود. نتایج نشان می‌دهد که ارزیابی بهره برداران از ویژگی ها و توانمندی سربازان سازندگی به‌صورت معنی‌داری در سطح خطای 5 درصد از حد متوسط بیشتر است. بین توانمندی های سربازان سازندگی و میزان اثربخشی آنها از دیدگاه بهره برداران رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد. از نظر بهره برداران؛ توانمندی سربازان سازندگی در انتقال مسایل و مشکلات به مراجع ذیصلاح بیشترین میزان اثرگذاری را بر ابعاد اثربخشی آنها داشته است. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد فعالیت های آموزشی- مشاوره ای، فنی ـ اجرایی، نظارتی و هدایتی ، سربازان سازندگی اثر مثبت بر عملکرد آموزش وترویج کشاورزی داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the impact of construction soldier activities on agricultural education and extension performance.

نویسندگان [English]

  • majidreza khodaverdian 1
  • peyman falsafi 1
  • Ahmad Yaghoubi Farani 2
  • Amir Afzali 3

1 Assistant Professor of Agricultural Education and Extension Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, University of Tehran, Karaj, Iran.

3 PhD in Agricultural Extension and Education, University of Tehran, Karaj, Iran.

چکیده [English]

his study was conducted with the aim of investigating the impact of construction soldiers' activities on the performance of agricultural education and extension during its last period, i.e. 2018-2019. This study is considered applied in terms of type, and its research method is descriptive and analytical, and the type of research is quantitative, and the data was collected through a researcher-made questionnaire. The ordinal theta rate of the total variables was 0.91. The statistical population included the first group of all construction soldiers, 303 people, the second group: heads of rural agricultural Jihad centers, 303 people, and the third group: agricultural users, 382 people. The sampling method used was stratified with proportional imputation, and the sample size was estimated using the Cochran formula. Descriptive statistics (mean, median, mode, range, maximum and minimum, variance and coefficient of variation cv) and inferential statistics also included one-sample t-test, Spearman's correlation coefficient, and structural equation analysis. From the perspective of the beneficiaries, the ability of construction workers to transfer issues and problems to the competent authorities has had the greatest impact on the dimensions of their effectiveness. Also, examining the relationship between the efficiency of construction workers and their success in different dimensions has had a positive and significant relationship. The results of structural equation modeling showed that the educational-consulting, technical-executive, supervisory and guidance activities of construction workers have had a positive effect on the performance of agricultural education and extension

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effectiveness
  • evaluation
  • construction soldiers project
  • agricultural extension and education
-آزادی، ح. (1382). ارزشیابی جامع مرحله دوم طرح سربازان سازندگی. تهران : معاونت ترویج و نظام بهره برداری، وزارت جهاد کشاورزی.
-ابراهیم نژاد مغانلو، م. (1393). بررسی عوامل موثر بر گرایش فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی به خدمت در مراکز جهاد کشاورزی به عنوان سرباز سازندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار
-برنامه توسعه سازمان ملل(UNDP). (1997).ترویج کشاورزی.(1376).ترجمه: سید محمود حسینی و محمد چیذری ، انتشارات دانشگاه زنجان.
-حیدری ،ع ق، و حسینی نیا، غ.ح. (1380). ارزشیابی جامع طرح سربازان سازندگی. تهران : طرح تحقیقاتی معاونت ترویج و نظام بهره برداری وزارت جهاد کشاورزی، تهران.
-خداوردیان،م.ر .(1402).اصول ومبانی ارزشیابی برنامه های آموزشی وترویجی،موسسه آموزش وترویج کشاورزی، نشر آموزش کشاورزی. تهران.
-درجانی ،ع ، صابری، ع ا. صفری، س. طلوعی پرنق، م. (1395). نظر سنجی موردی از تاثیر فعالیت سربازان سازندگی در عرصه های کشاورزی در یازده استان کشور ، دفتر بسیج سازندگی و شبکه عاملین، ترویج معاونت آموزش وترویج کشاورزی
-دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج.(1398). گزارش بانک اطلاعات بهره برداران کشاورزی در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی.
-دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج. (1397). گزارش عملکرد طرح سربازان سازندگی، معاونت ترویج و آموزش، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی.
-رحمانی،ص. خداوردیان، م. ر. علیپور، ح.خبیری ، ع.(1391).ارزشیابی طرح سربازان سازندگی،معاونت آموزش وترویج کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی.
زارع، ا،. شجری، ش،. رحمانی، ص،. محدث حسینی، س.ا،. سالم، ج. و انویه تکیه، ل. .( 1403) ارزشیابی تاثیر طرح سربازان سازندگی در بخش کشاورزی. مجله آموزش و ترویج نوین کشاورزی،( 63-7)
-زمانی پور، ا. (1387).ترویج کشاورزی در فرآیند توسعه. چاپ سوم . مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
-صابری ع.ا. ابراهیم نژاد مغانلو ،م. صفری، س. و نورعلیزاده ،ز. (1397).گزارش ارزیابی و عملکرد طرح سربازان سازندگی در بخش کشاورزی.
گزارش دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. -
صفری،س.رسولی،م. و سلیمانپور، م ر.(1398).. بررسی عوامل موثر بر توانمند سازی سربازان سازندگی شاغل در مراکز جهاد کشاورزی
-صفری ، س و نورعلیزاده ،ز.(1398).گزارش عملکرد سربازان سازندگی در سال 1398 ، دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج موسسه آموز ش وترویج کشاورزی. تهران.
-فروزش،ا. (1380).بررسی اثربخشی دوره های آموزشی تخصصی سربازان سازندگی. تهران : پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات. -
-Lee, Donghwan & Jung, Yunyoung. (2020). The effectiveness of military service experience on job experience. Journal of Advances in Military Studies. 3. 91-112. 10.37944/jams.v3i3.84
-Lyudmila V. KovtunenkoEgor V. Paramonov.(2020).Motivational and Value-Based Orientation of -Pre-Conscription Youth toward
-Roth, Silke. (2021). Finding purpose, challenge and adventure - military service as meaningful work.
-Seville, J. (1999). Conscription into military service study and teaching : the wider word. Sun. peacre pledge, union. Jun 17.
-Yellin, Shay. (2012). The Impact of Military Service on Business Mindsets. SSRN Electronic Journal. 0.2139/ssrn.2169148.