ملیحه صالحی؛ عنایت عباسی؛ مسعود بیژنی؛ محمدرضا شاهپسند
چکیده
یکی از فعالیتهای ترویجی به منظور بالا بودن دانش علمی و توانمندسازی کشاورزان، اجرای برنامههای کشتزارهای نمونه (به عنوان پایگاه الگوی ترویجی) با هدف افزایش کمّی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی است. این پژوهش به منظور مقایسه میزان کاربرد نهادهها در پنج محصول زراعی گندم آبی، گندم دیم، کلزا، چغندرقند و سیبزمینی توسط کشاورزان ...
بیشتر
یکی از فعالیتهای ترویجی به منظور بالا بودن دانش علمی و توانمندسازی کشاورزان، اجرای برنامههای کشتزارهای نمونه (به عنوان پایگاه الگوی ترویجی) با هدف افزایش کمّی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی است. این پژوهش به منظور مقایسه میزان کاربرد نهادهها در پنج محصول زراعی گندم آبی، گندم دیم، کلزا، چغندرقند و سیبزمینی توسط کشاورزان در دو زمان پیش و پس از اجرای پایگاه الگوی ترویجی در فاصله سالهای 97ـ1396 در استان همدان انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوهی گردآوری دادهها میدانی، از نظر امکان و توان کنترل متغیرها شبهآزمایشی و از نظر آماری، علّی ـ مقایسهای است. جامعه آماری 78 پایگاه الگوی ترویجی در استان همدان بود. برای انتخاب نمونهها در ابتدا از موقعیتهای مختلف جغرافیایی استان، پنج شهرستان کبودرآهنگ (شمال)، همدان (مرکز)، نهاوند (جنوب)، فامنین (شرق) و اسدآباد (غرب) انتخاب شدند. شمار پایگاههای الگوی ترویجی در این شهرستانها 43 مورد بود. با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان، 36 پایگاه الگوی ترویجی به عنوان نمونه و واحد تحلیل انتخاب شدند. در ادامه، 142 تن از کشاورزان اصلی و تابعی (پیرو) عضو این پایگاهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از آزمون t نشان داد که میزان کاربرد نهادهها، بهجز نیروی کار انسانی، پس از اجرای این مدل ترویجی کاهش پیدا کرده و تفاوت بین کاربرد نهادهها در دو زمان پیش و پس از اجرای الگوی ترویجی معنیدار میباشد. افزون بر این، درآمد و عملکرد در واحد سطح کشاورزان پس از اجرای الگوی ترویجی افزایش پیدا کرده است.
مسعود بیژنی؛ فرشاد مجیدی؛ عنایت عباسی
چکیده
نشر یافتههای پژوهشی یکی از نیازهای اساسی جامعه علمی است. بر این پایه، آسیبشناسی فرآیند نشر و حفظ کیفیت آنها، اولویت مییابد. نبود زمینهی نشر بههنگام یافتههای پژوهشی، به ویژه در کشاورزی، سبب بینتیجه ماندن یافتههای پژوهشگران میشود. از سوی دیگر، کیفیت نشر مقالهها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، هدف این مقاله، ...
بیشتر
نشر یافتههای پژوهشی یکی از نیازهای اساسی جامعه علمی است. بر این پایه، آسیبشناسی فرآیند نشر و حفظ کیفیت آنها، اولویت مییابد. نبود زمینهی نشر بههنگام یافتههای پژوهشی، به ویژه در کشاورزی، سبب بینتیجه ماندن یافتههای پژوهشگران میشود. از سوی دیگر، کیفیت نشر مقالهها اهمیت بسیاری دارد. در این راستا، هدف این مقاله، آسیبشناسی نشر یافتههای پژوهشی در عرصه کشاورزی بود. این تحقیق از نوع توصیفی است که با استفاده از یک پیمایش دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. جامعهی آماری پژوهش، شامل 6773 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری کشاورزی دانشگاههای دولتی ایران بودند که 363 نفر از آنها (106 هیئت علمی و 257 دانشجوی دکتری) بر پایه جدول کرجسی و مورگان با استفاده از روش نمونهگیری سه مرحلهای انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که برای تأیید روایی ظاهری و محتوایی، در اختیار چند تن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی قرار داده شد. همچنین، پایایی پرسشنامه، با استفاده از ضربب پایایی θ، تأیید شد (93/0≥ θ≥72/0). با کاربرد نظریه سهشاخگی، آسیبهای نشر یافتههای پژوهشی در سه حیطهی زمینه نشر (شامل زمینههای دانشی، اخلاقی و نگرشی)، ساختار نشر (شامل ساختارهای سیاستی، بررسی و پذیرش، فرآیند داوری و چاپ) و رفتار نشر (شامل رفتارهای برنامهریزی، سازماندهی، نگارشی و بازنگری) دستهبندی شده و گویههای تشکیلدهنده هر کدام رتبهبندی گردیدند. گویههای تشکیلدهنده کیفیت نشر و پیامدهای آسیبشناسی نشر یافتههای پژوهشی نیز از نظر پاسخگویان رتبهبندی شدند. با استفاده از تحلیل عاملی، چهار عامل آسیبشناختی دادهسازی و اولویتها، فرآیند داوری، اصول نگارشی و منابع و هزینهها در نشر یافتههای پژوهشی کشاورزی استخراج شدند. در پایان، بنا بر یافتهها، پیشنهادهای کاربردی چندی ارایه شد.