سمیه خسروی؛ سمیه شهبازی؛ علی اصغر میرک زاده؛ مصیب غلامی؛ حسین مهدی زاده
چکیده
یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی جوانان مخصوصا دانشجویان بحث آیندهی شغلی در رشتهی تحصیلی است که این آینده نیز به نوع نگرش و علاقهی آنان نیز بستگی دارد که اگر نگرش مناسبی به رشتهی تحصیلی وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار توسعه و افزایش مهارتها را داشت. این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای ترویج و آموزش ...
بیشتر
یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی جوانان مخصوصا دانشجویان بحث آیندهی شغلی در رشتهی تحصیلی است که این آینده نیز به نوع نگرش و علاقهی آنان نیز بستگی دارد که اگر نگرش مناسبی به رشتهی تحصیلی وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار توسعه و افزایش مهارتها را داشت. این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به آینده شغلی با استفاده از روش کیو انجام شد که به صورت هدفمند و با روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 29 نفر از آنان برای بررسی انتخاب شدند. براساس مصاحبههای انجام شده با این دانشجویان در قالب گروههای بحث متمرکز، تعداد 35 عبارت استخراج شد که در قالب یک پرسشنامه متشکل از 35 کارت و یک پاسخنامه (نمودار کیو) در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی قرار گرفت که میزان موافقت یا مخالفت خود را با آنان مشخص کنند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با انجام تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرمافزار SPSSWin20 انجام شد. بنا بر یافتههای به دست آمده از تحلیل عاملی کیو؛ ذهنیت دانشجویان مشارکت کننده در پنج ذهنیت کارآفرینانه، منفعل و ناامید، امیدوارانه و در جستجوی فرصت، تبعیض نگر و واقع نگر، دسته بندی شدند که نتیجهی آن آشکار ساختن نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی خود بود. مهمترین نگرش شناخته شده در این پژوهش نگرش کارآفرینانهی دانشجویان نسبت به آیندهی شغلی خود بود.