آموزش کشاورزی
نرگس مرادی آهنگرانی؛ سوسن لایی؛ فرامرز ملکیان؛ سحر محمدی
چکیده
هدف تحقیق تدوین الگوی آموزش مهارتهای مدیریتی به مروجان کشاورزی پهنههای تولیدی استان کرمانشاه ازنظر خبرگان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها اسنادی و میدانی بود که به روش کیفی انجام گرفت و ازنظریه پایهور مبتنی بر رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری، مدیران و پژوهشگران سازمان ...
بیشتر
هدف تحقیق تدوین الگوی آموزش مهارتهای مدیریتی به مروجان کشاورزی پهنههای تولیدی استان کرمانشاه ازنظر خبرگان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها اسنادی و میدانی بود که به روش کیفی انجام گرفت و ازنظریه پایهور مبتنی بر رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری، مدیران و پژوهشگران سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بودند که بهصورت هدفمند و به روش نمونه گیری گلوله برفی برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند و 15 مصاحبه با 15 نفر و تا آستانه سودمندی انجام شد. برای محاسبه پایایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد و پایایی بین دو کدگذار برای مصاحبههای موردبررسی در این پژوهش، 87/83 درصد بدست آمد که با توجه به اینکه میزان پایایی بیشتر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاریها مورد تأیید است. برای تعیین میزان توافق و ارزیابی روایی هر شاخص از نگاه خبرگان و پیش از تدوین مدل، از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد که میزان محاسبه شده برای آنها به ترتیب 75/0 و 81/0 بدست آمد. بهمنظور پردازش دادهها از MAXQDA استفاده گردید. یافتهها نشان داد که مقولهها در قالب 14 مقوله در قالب ابعاد ششگانه شامل موجبات علی (عوامل درونی و بیرونی)، پدیده اصلی (مهارتهای فنی، انسانی و بازاریابی)، راهبرد (تدوین برنامههای آموزشی، توسعه مهارتهای ارتباطی و آموزش عملی)، عوامل زمینهای (امکانات و تجهیزات آموزشی، تخصص مربیان و فرهنگ سازمانی)، شرایط مداخلهگر (محدودیتهای آموزشی) و پیامدها (پیامدهای فردی و سازمانی) قرار گرفتند.