نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
3 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
4 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده
هدف تحقیق تدوین الگوی آموزش مهارتهای مدیریتی به مروجان کشاورزی پهنههای تولیدی استان کرمانشاه ازنظر خبرگان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها اسنادی و میدانی بود که به روش کیفی انجام گرفت و ازنظریه پایهور مبتنی بر رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری، مدیران و پژوهشگران سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بودند که بهصورت هدفمند و به روش نمونه گیری گلوله برفی برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند و 15 مصاحبه با 15 نفر و تا آستانه سودمندی انجام شد. برای محاسبه پایایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد و پایایی بین دو کدگذار برای مصاحبههای موردبررسی در این پژوهش، 87/83 درصد بدست آمد که با توجه به اینکه میزان پایایی بیشتر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاریها مورد تأیید است. برای تعیین میزان توافق و ارزیابی روایی هر شاخص از نگاه خبرگان و پیش از تدوین مدل، از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد که میزان محاسبه شده برای آنها به ترتیب 75/0 و 81/0 بدست آمد. بهمنظور پردازش دادهها از MAXQDA استفاده گردید. یافتهها نشان داد که مقولهها در قالب 14 مقوله در قالب ابعاد ششگانه شامل موجبات علی (عوامل درونی و بیرونی)، پدیده اصلی (مهارتهای فنی، انسانی و بازاریابی)، راهبرد (تدوین برنامههای آموزشی، توسعه مهارتهای ارتباطی و آموزش عملی)، عوامل زمینهای (امکانات و تجهیزات آموزشی، تخصص مربیان و فرهنگ سازمانی)، شرایط مداخلهگر (محدودیتهای آموزشی) و پیامدها (پیامدهای فردی و سازمانی) قرار گرفتند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Opinion of Experts on Teaching Management Skills to the Agricultural Extension Workers of Kermanshah
نویسندگان [English]
- Narges Moradi Ahangarani 1
- Susan Laei 2
- Faramarz Malekian 3
- sahar mohammadi 4
1 Ph.D. Student, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
2 Assis tant Professor, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
4 azad u
چکیده [English]
The purpose of the research was to formulate a model for teaching management skills to the Agricultural Extension Workers of production areas of Kermanshah province according to experts. In terms of practical purpose, this research was a documentary and field data collection method, which was conducted using a qualitative method, and the grounded theory based on the systematic approach of Strauss and Corbin was used. The statistical population was managers and researchers of the Agricultural Jihad Organization of Kermanshah Province, who were selected purposefully and by snowball sampling method for qualitative interviews on the subject of the research, and 15 interviews were conducted with 15 people and up to the threshold of usefulness. To calculate the reliability of the interview, the within-subject agreement method of two coders was used, and the reliability between the two coders for the interviews examined in this research was 87.83%, which, considering that the reliability rate is more than 60%, the reliability of the codings was Confirmation. CVR (Content Validity Ratio) and CVI (Content Validity Index) were used to determining the degree of agreement and validity of each index from the experts’ point of view and the calculated values for them were 0.75 and 0.81, respectively. MAXQDA was used for data processing. The findings showed that the categories in the form of 14 categories in the form of six dimensions including causal factors (internal and external factors), main phenomenon, strategy (development of training programs, skill development) communication and practical training),
کلیدواژهها [English]
- Agricultural Extension Workers
- Management Skill
- Technical Skill
- Human Skill
- Marketing Skill