نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

4 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

10.22092/jaear.2024.363796.1974

چکیده

هدف تحقیق تدوین الگوی آموزش مهارت‌های مدیریتی به مروجان کشاورزی پهنه‌های تولیدی استان کرمانشاه ازنظر خبرگان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری داده‌ها اسنادی و میدانی بود که به روش کیفی انجام گرفت و ازنظریه پایه‌ور مبتنی بر رهیافت نظام‌مند اشتراوس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری، مدیران و پژوهشگران سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بودند که به‌صورت هدفمند و به روش نمونه گیری گلوله برفی برای مصاحبه‌های کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند و 15 مصاحبه با 15 نفر و تا آستانه سودمندی انجام شد. برای محاسبه پایایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد و پایایی بین دو کدگذار برای مصاحبه‌های موردبررسی در این پژوهش، 87/83 درصد بدست آمد که با توجه به این‌که میزان پایایی بیش‌تر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاری‌ها مورد تأیید است. برای تعیین میزان توافق و ارزیابی روایی هر شاخص از نگاه خبرگان و پیش از تدوین مدل، از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد که میزان محاسبه شده برای آنها به ترتیب 75/0 و 81/0 بدست آمد. به‌منظور پردازش داده‌ها از MAXQDA استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که مقوله‌ها در قالب 14 مقوله در قالب ابعاد شش‌گانه شامل موجبات علی (عوامل درونی و بیرونی)، پدیده اصلی (مهارت‌های فنی، انسانی و بازاریابی)، راهبرد (تدوین برنامه‌های آموزشی، توسعه مهارت‌های ارتباطی و آموزش عملی)، عوامل زمینه‌ای (امکانات و تجهیزات آموزشی، تخصص مربیان و فرهنگ سازمانی)، شرایط مداخله‌گر (محدودیت‌های آموزشی) و پیامدها (پیامدهای فردی و سازمانی) قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Opinion of Experts on Teaching Management Skills to the Agricultural Extension Workers of Kermanshah

نویسندگان [English]

  • Narges Moradi Ahangarani 1
  • Susan Laei 2
  • Faramarz Malekian 3
  • sahar mohammadi 4

1 Ph.D. Student, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

2 Assis tant Professor, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.

4 azad u

چکیده [English]

The purpose of the research was to formulate a model for teaching management skills to the Agricultural Extension Workers of production areas of Kermanshah province according to experts. In terms of practical purpose, this research was a documentary and field data collection method, which was conducted using a qualitative method, and the grounded theory based on the systematic approach of Strauss and Corbin was used. The statistical population was managers and researchers of the Agricultural Jihad Organization of Kermanshah Province, who were selected purposefully and by snowball sampling method for qualitative interviews on the subject of the research, and 15 interviews were conducted with 15 people and up to the threshold of usefulness. To calculate the reliability of the interview, the within-subject agreement method of two coders was used, and the reliability between the two coders for the interviews examined in this research was 87.83%, which, considering that the reliability rate is more than 60%, the reliability of the codings was Confirmation. CVR (Content Validity Ratio) and CVI (Content Validity Index) were used to determining the degree of agreement and validity of each index from the experts’ point of view and the calculated values for them were 0.75 and 0.81, respectively. MAXQDA was used for data processing. The findings showed that the categories in the form of 14 categories in the form of six dimensions including causal factors (internal and external factors), main phenomenon, strategy (development of training programs, skill development) communication and practical training),

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Extension Workers
  • Management Skill
  • Technical Skill
  • Human Skill
  • Marketing Skill
پورفاتح، ن.، سید اسحاقی، ع. و عظیمی، ن. (1401). نظام نوین ترویج و توسعه رسانه های آموزشی ترویجی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 61، 141-154.
خواستار، ح. (1388). ارایه روشی برای محاسبه ی پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبه های پژوهشی. روش شناسی علوم انسانی، 15(58)، 161-174.
سبزه، م.، چراغعلی، م.، مهاجر، م. و خوش فر، غ. (1398). عامل‌های مؤثر بر عملکرد شغلی مروجان مسئول پهنه در استان گلستان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 50، 145-159.
شاه‌پسند، م.، علی پور، ح.، نعمتی، ع.، بخشی جهرمی، آ.، یعقوبی، وحید. و حسین پور، ب. (1400). دیدگاه مروجان نسبت به شایستگی های مورد نیاز در پهنه ی عملیاتی ترویج کشاورزی. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی, شماره 56، ص 91-110.
طهماسبی، م.، ابراهیم‌نژاد، م.، خبیری، ع.، سیداسحقی، ع.، پورفاتح، ن.، نوری، ح.، بابائیان، س.، بصام، س.ج.، جعفری، ا. و پارسانیک، ش. (1398). عملکرد نظام نوین ترویج کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1397. وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی.
طیوری، م.، فرج اله حسینی، س.ج.، صبوری، م.ص. (1399). بررسی عوامل پیش‌برنده و بازدارنده مهارت-افزایی مروجان کشاورزی. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 13، شماره 4، ص 1-14.
طیوری، م.، فرج اله حسینی، س.ج. و صبوری، م.ص. (1400). طراحی مدل مهارت افزایی مروجان کشاورزی ایران با تاکید بر ظرفیت سازی. فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای)، 44، 648-660.
عزیزی، ش.، سروری، ع.، نظیفی، ح.، جهانی، ر. و رزمجو، ا. (1395). نقش نظام نوین ترویج کشاورزی در توانمند سازی بخش کشاورزی در عرصه‌های تولیدی مطالعه موردی (حوزه مرکز جهاد کشاورزی انجیرلو). ششمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران؛ ملاحظات ترویج در پایداری کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در شرایط تغییرات اقلیمی، 5 و 6 آبان 1395، دانشگاه شیراز.
علی بیگی، ا. و شمشیری، س. (1399). عامل های موثر بر دانش و ادراک مروجان کشاورزی کرمانشاه از تغییر اقلیم. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 54، 67-85.
علیزاده، ن.، علیپور، ح.، نیکویی، ع.، حاجی میررحیمی، د.، بخشی جهرمی، آ. و حسن پور، ب. (1397). شناسایی چالش‌ها و الزامات ترویج کشاورزی و آسیب شناسی وضع موجود نظام نوین ترویج کشاورزی ایران. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 14(2)، 21-35. قاسمی، ج. و غلامی، ح. (1399). راهنمای جامع برنامه ریزی عملیاتی در پهنه‌های تولیدی. کرج: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، نشر آموزش کشاورزی.
کمالی مقدم، ن.، احمدوند، م. و امیری اردکانی، م. (1401). تبیین صلاحیت‌های حرفه‌ای مورد نیاز مروجان پهنه‌های کشاورزی در شهرستان بویر‌احمد. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 18(2)، 71-86.
نوری، ح.، قاسمی، ج. و توکلی، ع. (1401). ارزشیابی اثربخشی پژوهشگر مروجان ارشد در نظام نوین ترویج کشاورزی: کاربرد مدل سیپ (CIPP). پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 61، 41-62.
Al-Hamadany, M.H., Murad, H.S., Amin, S.J. (2021). Knowledge of the Importance of Behavioral Management Skills of Agricultural Extension Officials in Iraq and Their Relationship with Some Variables. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 761, 012133. Corbin, J.M. & Strauss, A.L. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Los Angeles, Calif, Sage publications. Brari, M., Elahyari, A. & Hosaingholi, T. (2011). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Tehran: Negah Danesh. Creswell, J.W. (2012). Educational Research: Planning Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research, 4th edition, Eremi, E.O., Aya, C.F., Ogar, P.O. & Iyama, D.A. (2021). The role o agricultural extension workers in promoting agricultural resources conservation through organic farming and capacity building in Cross River State. Journal of Agriculture, Forestry and Environment, 5(1), 58-66. Eremi, E.O., Hilda, C.E., Eremi, T.O. & Evey, M.H. (2023). Analysis Of Training Needs Of Agricultural Extension Workers On Agroforestry In Cross River State, Nigeria. Global Journal of Agricultural Sciences, 22(1), 71-80. Gadzirayi, C., Mafuse, N., Zivenge, E., Veremu, R. & Sansole, W. (2020). Agricultural extension needs of frontline extension workers under a Pluralistic Advisory System: Case of Zimbabwe Agricultural Growth Program. International Journal of Agricultural Science, Research and Technology in Extension and Education Systems, 10(4), 165-172 Idiku, F.O., Eremi, E.O., Ntui,O. E., Nwogu, M. C. & Besong, P.J. (2022). Influence of information sources on farmers’ indigenous knowledge of soil fertility management in Nigeria. Library Philosophy and Practice. Retrieved: (https://digitalcommons.Unl.edu/gi/viewconte nt.cg:7article=141178context=libphiprac. Lawshe, C.H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575. Lee, J. (2001). Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, in Proquest UMI Database. Lopokoiyit, M., Onyango, C., Kibett, J. (2013). Extension Management Competency Needs of Agricultural Extension Agents in Kenya. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(6):11-20. Nouri, A. & Mehr Mohammadi, M. (2011). A model for using the Grounded Theory in educational research. Curriculum Studies, 6(23), 8 - 35. Nwaogu, F.K. & Akinbile, L.A. (2018). Competencies of agricultural development program personnel in extension service delivery in Oyo and Ogun states Nigeria. Journal of Agricultural Extension, 22(3), 40-52. Shivamurthy, M., Madhushree, A. (2023). Core Skills and Competencies Essential for Agricultural Extension Workers to Meet Present Day Challenges. Journal of Agricultural Extension Economics & Sociology, 41(9): 85-95.