آموزش کشاورزی
سعیده سادات کرمانی پوربقایی؛ حسین حکم آبادی؛ سیروس سنگری؛ علی بابا گل زاده
چکیده
هماهنگی و سازگاری لازم در بروندادهای نظام آموزشی با نیازهای بازار کار یکی از مهمترین نگرانی های برنامهریزان است. توسعه کمی و کیفی آموزش عالی میبایست متناسب با هدف های از پیش تعیین شده و در راستای پاسخگویی به نیازهای مهارتی و تخصصی کشور با توجه به توان دانشآموختگان باشد. بیشتر دگرگونی ها که منجر به توسعه اقتصادی، ...
بیشتر
هماهنگی و سازگاری لازم در بروندادهای نظام آموزشی با نیازهای بازار کار یکی از مهمترین نگرانی های برنامهریزان است. توسعه کمی و کیفی آموزش عالی میبایست متناسب با هدف های از پیش تعیین شده و در راستای پاسخگویی به نیازهای مهارتی و تخصصی کشور با توجه به توان دانشآموختگان باشد. بیشتر دگرگونی ها که منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در هرکشور میشود، در نتیجه پیشرفتهای علمی است و برنامهریزی برای آموزش و تربیت نیروی ماهر و متخصص به ویژه در سطوح دانشگاهی باید ضمن تامین و برآورده کردن نیازهای تخصصی جامعه و بازار کار، از بیکاری و هدر رفت توان دانشآموختگان پیشگیری نماید. بحران بیکاری، بهویژه نزد دانشآموختگان دانشگاهی، تهدیدی برای کل جامعه است و پیامدهای جبرانناپذیری در سویگان اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خواهد داشت. از جمله ماموریتهای مهم آموزش عالی، توسعه نیروی انسانی برای تامین نیازهای جامعه است. در این راستا، دانشگاهها و مرکزهای آموزش عالی کشاورزی باید متناسب با دگرگونیها و چالشهای موجود در بخش کشاورزی برنامهریزی کنند. تراز نیازهای شغلی و توسعه کمی و کیفی آموزشهای عالی نقشی اساسی در شناسایی شایستگیهای مورد نیاز دانشجویان بهویژه در بخش کشاورزی در راستای کسب شغلهای پایدار دارد. در این تحقیق تحلیلی و اسنادی با دیدمان کیفی از نوع روایتی با الگوی غیر آزمایشی، انجام شد و عملکرد آموزش عالی در گرایش های باغبانی بررسی شد. برای این منظور، وضعیت پذیرش دانشجو در گرایش باغبانی طی سال های 1389-1400 بررسی شد. سپس برای پردازش و تحلیل دادههای استخراج شده از سندهای بالادستی و راهبردهای کلان در بخش باغبانی از الگوی چگالی نسبتها در دیدمان کیفی نیروی انسانی استفاده شد. این پژوهش براساس مدل چگالی نسبتها در کشور استرالیا که از نظر کشاورزی و باغبانی از کشورهای توسعه یافته میباشد، استفاده گردید. در این مدل بر اساس 1000 هکتار باغ، یک دکتری تخصصی، دو کارشناسی ارشد، چهار کارشناسی و هشت نیروی ماهر کاردان است. که بر این پایه به ازای سه میلیون هکتار باغ در کشور و براساس ظرفیت دانشگاه ها تعداد دانش آموخته گان در مقاطع مختلف برآورد گردید.
آموزش کشاورزی
موسی اعظمی؛ سید وهبی حسینی؛ کاروان شانازی
چکیده
آگاهی یافتن از این عامل ها برنامه ریزی های اصولی و منطبق بر شرایط حاکم بر جامعه کشاورزان فراهم گردد. دراین راستا تحقیق حاضر به بررسی عامل های مؤثر در پذیرش کشت کلزا در شهرستان جوانرود، استان کرمانشاه پرداخته است. این تحقیق از نوع بررسی های توصیفی-تحلیلی بوده که به روش پیمایش انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کشاورزان کلزا کار شهرستان ...
بیشتر
آگاهی یافتن از این عامل ها برنامه ریزی های اصولی و منطبق بر شرایط حاکم بر جامعه کشاورزان فراهم گردد. دراین راستا تحقیق حاضر به بررسی عامل های مؤثر در پذیرش کشت کلزا در شهرستان جوانرود، استان کرمانشاه پرداخته است. این تحقیق از نوع بررسی های توصیفی-تحلیلی بوده که به روش پیمایش انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کشاورزان کلزا کار شهرستان به شمار 194 نفر بود که 125 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران به روش انتساب متناسب و به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داد ه های میدانی پرسشنامه محقق ساخته بود که در دو بخش ویژگی های فردی و بخش اصلی با توجه به هدف تحقیق بود، داد ه ها در سال 1401 جمع آوری شدند. روایی شکلی ابزار تحقیق توسط متخصصان موضوعی دانشگاهی انجام گرفت و محاسبه پایایی آن نیز با ضریب تتای ترتیبی ) 91 / 0- 83 / θ=0 ( تأیید شد. تحلیل داده های گر دآوری شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی و رگرسیون ترتیبی و مدلسازی معادله های ساختاری در نرم افزار SPSS26 و Smart PLS4 انجام شد. یافته های تحلیل عاملی، عامل های مؤثر در پذیرش کشت کلزا را در 5 عامل اقتصادی، آموزشی- ترویجی، زراعی-زیست محیطی، نوآوری و مدیریت سازمانی خلاصه کرد این عامل ها در مجموع 56 درصد از واریانس متغیرهای موثر در پذیرش کشت کلزا را تبیین کردند. رگرسیون ترتیبی نیز نشان داد که عامل های زراعی -محیطی و آموزشی-ترویجی بیشترین سهم را در تبیین تغییرپذیری های سطح متغیر وابسته داشته اند. ضریب های همبستگی رابطه مثبت و معنی دار بین متغیرهای شمار شرکت در کلاس های آموزشی-ترویجی و پیشینه کشت را با متغیر وابسته تصمیم پذیرش کشت کلزا نشان داد. مدل ساختاری نشان داد از میان عامل های آموزشی-ترویجی، کلاس ترویجی، بازدید آموزشی-ترویجی، نهادهای محلی و شبکه های اجتماعی، شبکه ها و رسانه های جمعی و مهارت کارشناسان به ترتیب بیشترین تاثیر را بر پذیرش کشت کلزا توسط کشاورزان جوانرود داشته اند.
آموزش کشاورزی
علی اکبر دماوندی؛ رحمت یحیی نژاد عزیزی
چکیده
نیروی انسانی ماهر و کارآزموده هر کشور، روند توسعه اقتصادی- اجتماعی آن کشور را تعیین می کند. درنتیجه بهره برداری بهینه از نیروی انسانی هر کشوری به عنوان هدف راهبردی توسعه در نظر گرفته می شود. پایین بودن بهره وری نیروی کار بخش کشاورزی و منابع طبیعی تا حد زیادی، ناشی از نبود برنامه های جدی و اساسی برای سرمایه گذاری، اصلاح زیرساخت ها و توسعه ...
بیشتر
نیروی انسانی ماهر و کارآزموده هر کشور، روند توسعه اقتصادی- اجتماعی آن کشور را تعیین می کند. درنتیجه بهره برداری بهینه از نیروی انسانی هر کشوری به عنوان هدف راهبردی توسعه در نظر گرفته می شود. پایین بودن بهره وری نیروی کار بخش کشاورزی و منابع طبیعی تا حد زیادی، ناشی از نبود برنامه های جدی و اساسی برای سرمایه گذاری، اصلاح زیرساخت ها و توسعه کشاورزی در کشور است. علت های اجتماعی دیگری نیز وجود دارند که می توان به نبود زمینه های علاقه به تحقیق، نپذیرفتن زندگی در روستا، فاصله مطالب آموخت ه شده به صورت نظری و عملیاتی اشاره کرد. وجود این تعارض ها در شمار زیاد دانش آموختگان بیکار بخش کشاورزی و منابع طبیعی از یکسو و نبود زمینه های اشتغال به کار این دانش آموختگان در بخش مربوطه از سوی دیگر، نشان از نبود برنامه ریزی و درک درست در نهادهای تصمیم گیری بهینه ی مدیریتی در کشور دارد. هدف از این پژوهش که با دیدمان تحقیقی کیفی از نوع روایتی با روش تحلیلی و ازنظر گردآوری داد ه های اسنادی، با الگوی غیرآزمایشی انجام شد، برآورد نیروی انسانی دانش آموخته بخش منابع طبیعی کشور است. برای دستیابی به این هدف، در آغاز وضعیت پذیرش دانشجو و دانش آموختگان در رشته های منابع طبیعی طی سا لهای 1389 - 1400 بررسی شد. آنگاه برای پردازش و تحلیل داد ه های استخرا ج شده )آمار دانش آموختگان رشته های منابع طبیعی(، از اسناد بالادستی و راهبردهای کلان در بخش منابع طبیعی کشور توسط روش الگوی چگالی نسبت ها در دیدمان کیفی با نظر اعضای گروه کانونی، نیروی انسانی موردنیاز و افراد تحصیل کرده دانشگاهی برای سال 1403 استفاده شد. در این پژوهش نیروی انسانی موردنیاز برای سال تحصیلی 1403 در مقطع های مختلف برآورد شد. نتایج به دست آمده از بررسی داد ه ها نشان داد که میان نیاز واقعی بخش و ترکیب ورودی دانشگاه ها یک تفاوت معنی دار وجود دارد. نظر به توسعه بی رویه مرکزهای آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی متناسب با افزایش جمعیت در دهه 80 ، ساماندهی کمّی و کیفی دانشکده ها و دانشگاه های کشاورزی در شرایط کنونی، می تواند از رویکردهای پیش روی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
آموزش کشاورزی
شیوا درویشیان؛ رضوان قنبری موحد؛ سعید غلامرضایی
چکیده
موفقیت ﯾﮏ شرکت تعاونی در ﺑﺨﺶ ﭘﻮﯾﺎی ﮐﺸﺎورزی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ سخت افزاری ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻣﺎﻟﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎی نرم افزاری ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ شایستگیهای کارآفرینانه ﺑﺮای ﭘﺎﯾﺪاری و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی تعاونی ﺿﺮوری ﻫﺴﺘﻨﺪ و در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی اﯾﻦ ...
بیشتر
موفقیت ﯾﮏ شرکت تعاونی در ﺑﺨﺶ ﭘﻮﯾﺎی ﮐﺸﺎورزی ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻨﺎﺑﻊ سخت افزاری ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و ﻣﺎﻟﯽ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎی نرم افزاری ﯾﻌﻨﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎﻧﻪ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ شایستگیهای کارآفرینانه ﺑﺮای ﭘﺎﯾﺪاری و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی تعاونی ﺿﺮوری ﻫﺴﺘﻨﺪ و در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی اﯾﻦ ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽﻫﺎ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ. لذا هـدف از انجـام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر شایستگیهای کارآفرینانه اعضای تعاونی دانش آموختگان علوم دامی لرستان است. جامعة آماری مورد مطالعه شامل 576 نفر از دانش آموختگان کشاورزی بود که در تعاونی عضویت داشتند. حجم نمونه با اسـتفاده از جدول کرجسی و مورگان، 230 نفر تعیین شد و برای دستیابی دقیق به افراد مـورد مطالعـه، از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامة استاندارد من (2001) استفاده شد. بر پایة یافتههای توصیفی، اعضای تعاونی در شایسـتگی راهبردی ضعف دارند در حالیکه در مورد شایستگی روابط از وضعیت بهتری برخوردار میباشند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای سابقه عضویت در تعاونی، عوامل حرفهای، سابقه کارورزی، رشته تحصیلی، عوامل محیطی و تجربه کارآفرینی از عوامل مؤثر بر شایستگیهای کارآفرینانه اعضای تعاونی میباشند. بنابراین مدیران تعاونی میتوانند با در نظر گرفتن عوامل فردی، حرفه ای و محیطی مؤثر بر شایستگیهای اعضا، اهداف و برنامههای تعاونی را برای ایجاد و تقویت شایستگیهای کارآفرینانه در بین اعضا مورد بازنگری قرار دهند.
آموزش کشاورزی
سیده بهار همایون؛ مسعود یزدان پناه؛ سعید محمدزاده؛ طاهره زبیدی؛ الکسا لام
چکیده
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط ...
بیشتر
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط آموزشگران در زمستان 1401 انجام شده است. برای این منظور از مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری برای تبیین عوامل پیش بینی کننده رفتار آموزشگران سازمان جهاد کشاورزی استفاده شد. در این مدل سازه های لذت، هنجارذهنی، خوداثربخشی و اضطراب به عنوان عوامل خارجی موثر بر سازه های سودمندی درک شده و سهولت درک شده از نظریه پذیرش فناوری هستند. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان جهاد کشاورزی استان فارس که آموزشگران دوره های آموزشی بودند و با استفاده از روش نمونه گیری روش چند مرحله ای خوشه ای تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که روایی محتوایی آن توسط پنل متخصصان، پایایی آن به وسیله ضریب تتا ترتیبی تأیید شد (θ˃0.8 ). داده ها با استفاده از فراوانی، میانگین، مدل بندی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS24 و Smart-PLS3 مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری 64 درصد از واریانس رفتار استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیش بینی کرده است. علاوه برآن، یافته ها نشان داد که سودمندی درک شده اثری مستقیم بر خود اثربخشی، لذت و هنجارذهنی دارد، سهولت درک شده نیز اثری مستقیم بر هنجارذهنی و اثری معکوس بر اضطراب دارد. یافته های این پژوهش می تواند برای تدوین سیاست هایی برای حفظ انگیزه آموزشگران برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کشاورزی ارزشمند باشد.
آموزش کشاورزی
نرگس مرادی آهنگرانی؛ سوسن لایی؛ فرامرز ملکیان؛ سحر محمدی
چکیده
هدف تحقیق تدوین الگوی آموزش مهارتهای مدیریتی به مروجان کشاورزی پهنههای تولیدی استان کرمانشاه ازنظر خبرگان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها اسنادی و میدانی بود که به روش کیفی انجام گرفت و ازنظریه پایهور مبتنی بر رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری، مدیران و پژوهشگران سازمان ...
بیشتر
هدف تحقیق تدوین الگوی آموزش مهارتهای مدیریتی به مروجان کشاورزی پهنههای تولیدی استان کرمانشاه ازنظر خبرگان بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها اسنادی و میدانی بود که به روش کیفی انجام گرفت و ازنظریه پایهور مبتنی بر رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین استفاده شد. جامعه آماری، مدیران و پژوهشگران سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بودند که بهصورت هدفمند و به روش نمونه گیری گلوله برفی برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند و 15 مصاحبه با 15 نفر و تا آستانه سودمندی انجام شد. برای محاسبه پایایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار استفاده شد و پایایی بین دو کدگذار برای مصاحبههای موردبررسی در این پژوهش، 87/83 درصد بدست آمد که با توجه به اینکه میزان پایایی بیشتر از 60 درصد است، قابلیت پایایی کدگذاریها مورد تأیید است. برای تعیین میزان توافق و ارزیابی روایی هر شاخص از نگاه خبرگان و پیش از تدوین مدل، از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد که میزان محاسبه شده برای آنها به ترتیب 75/0 و 81/0 بدست آمد. بهمنظور پردازش دادهها از MAXQDA استفاده گردید. یافتهها نشان داد که مقولهها در قالب 14 مقوله در قالب ابعاد ششگانه شامل موجبات علی (عوامل درونی و بیرونی)، پدیده اصلی (مهارتهای فنی، انسانی و بازاریابی)، راهبرد (تدوین برنامههای آموزشی، توسعه مهارتهای ارتباطی و آموزش عملی)، عوامل زمینهای (امکانات و تجهیزات آموزشی، تخصص مربیان و فرهنگ سازمانی)، شرایط مداخلهگر (محدودیتهای آموزشی) و پیامدها (پیامدهای فردی و سازمانی) قرار گرفتند.
آموزش کشاورزی
مهدی رحیمیان؛ سعید غلامرضایی
چکیده
وظیفه مراکز آموزش عالی تربیت نیروی انسانی ماهر، تولید علم و تعامل با جامعه پیرامونی میباشد. در این مسیر دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی در ایران دارای مولفه های قوت و ضعف خاص خود می باشند. همچنین عملکرد این دانشکده ها متأثر از فرصت ها و تهدیدهای پیشروی بیرونی است. ارزیابی و ارائه راهبردهای موثر می تواند تلاشی ...
بیشتر
وظیفه مراکز آموزش عالی تربیت نیروی انسانی ماهر، تولید علم و تعامل با جامعه پیرامونی میباشد. در این مسیر دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی در ایران دارای مولفه های قوت و ضعف خاص خود می باشند. همچنین عملکرد این دانشکده ها متأثر از فرصت ها و تهدیدهای پیشروی بیرونی است. ارزیابی و ارائه راهبردهای موثر می تواند تلاشی مفید در راستای نیل به وظایف آموزشی و پژوهشی برای هر دانشکده باشد. این تحقیق در سال 1402 انجام شده است. هدف این تحقیق تهیه راهبردهایی برای هدایت بهتر آموزش و پژوهش در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان است. جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشکده ی مذکور بودند (100N=) که 22 نفر از آنها به صورت هدفمند انتخاب شدند. با انجام مصاحبه های ساختارمند مولفه های قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای پیشروی دانشکده شناسایی شدند. سپس با طراحی نمودار SWOT راهبردهای موردنظر شناسایی و با فن AHP این راهبردها مقایسه و اولویت بندی شدند. اولویت بندی نواحی راهبردی نتایج نشان داد که راهبرد اول بر محور راهبرد WT یعنی راهبرد دفاعی (حداقل – حداقل) بود. طبق نتایج، مهمترین راهبردها به ترتیب اهمیت شامل «پیگیری برای استقلال دانشکده و تبدیل شدن به دانشگاه»، «رقابت آزمایشگاه های دانشکده با آزمایشگاه مرکزی دانشگاه جهت گرفتن سفارش از مرکزهای تحقیقاتی» و «تقویت رابطه دانشکده با سازمان های اجرایی جهت اعزام مستمر دانشجویان» با ضرایب 334/0، 272/0 و 150/0 بودند. اجرای هر یک از راهبردهای به دست آمده در این پژوهش، میتواند به نقش آفرینی موثر دانشکده در نیل به اهداف آموزش عالی در سه بخش تربیت نیروی انسانی، تولید علم و مشارکت و تعامل با جامعه پیرامونی کمک شایانی نماید.
آموزش کشاورزی
محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده؛ فاطمه رجبیان غریب
چکیده
در حال حاضر، توسعه رهیافتهای آموزش کارآفرینی با هدف تسهیل یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی ضرورتی آشکار به نظر میرسد. این تحقیق با هدف تدوین چارچوب مفهومی چندلایه کسبوکارآفرینی دانشجویی مبتنی بر پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. گروه هدف این تحقیق، مطلعان کلیدی شامل ذینفعان و دستاندرکاران طرحهای کسبوکار دانشجویی در دانشگاه ...
بیشتر
در حال حاضر، توسعه رهیافتهای آموزش کارآفرینی با هدف تسهیل یادگیری تجربی در آموزش عالی کشاورزی ضرورتی آشکار به نظر میرسد. این تحقیق با هدف تدوین چارچوب مفهومی چندلایه کسبوکارآفرینی دانشجویی مبتنی بر پدیدارشناسی تفسیری انجام شد. گروه هدف این تحقیق، مطلعان کلیدی شامل ذینفعان و دستاندرکاران طرحهای کسبوکار دانشجویی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بود. نمونهگیری به صورت هدفمند، به شیوه نظری انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته بود (n=30). در نتیجه، چهار طبقه یا لایه مفهومی شکل گرفت. درونیترین لایه به بهبود و ارتقای یادگیری دانشجویان از مجرای کسبوکارآفرینی از هفت شناسه مفهومی و۱۰ برچسب مفهومی شکل گرفت. دومین لایه شناسایی شده بازتاب بهبود کیفیت آموزشی دانشجویان کشاورزی در نتیجه مشارکت در چرخه کسبوکارآفرینی حین تحصیل از ۲۰ شناسه مفهومی و ۲۰ برچسب مفهومی متناظر آن پدیدار شد. لایه سوم، یعنی دستاوردهای توسعه کسبوکارهای دانشجویی در سطح فردی از ۱۲ گزاره با ۱۹ کد مفهومی تشکیل شد. آخرین لایه مفهومی، یعنی توسعه دانشگاهی تبلور ثمرات توسعه دانشگاهی در نتیجه حمایت از کسبوکارآفرینی دانشجویی است و از همآیی ۱۹ گزاره با ۲۲ کد مفهومی پدیدار شد. بر اساس الگوی مفهومی برآمده از یافتههای این تحقیق، حمایت از مشارکت دانشجویان در فعالیتهای کارآفرینی و کسبوکار حین تحصیل در بومسامانه دانشگاه، در ابتدا، منجر به بهبود یادگیری آنها میشود. این بهبود، به ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود تجربه تحصیلی آنها از طریق دستیابی به تجربههای غنی و متنوع خواهد انجامید. بهبود آموزش و ارتقای یادگیری دارای دستاوردهای معنیداری برای خود دانشجویان (توسعه فردی) و نیز، دانشگاه و جامعه در سطح وسیعتر است.