آموزش کشاورزی
برآورد شمار دانش آموخته دانشگاهی علوم دامی مورد نیازکشور

حسین منافی راثی؛ سلمان افشار؛ حمیدرضا مصلحی

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 11-22

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362615.1951

چکیده
  ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻫﺮ ﮐﺸﻮر از رﺳﺎﻟﺖﻫﺎی ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ اﺳﺖ. اﯾﻦ اﻣﺮ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻮده، و از ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﻣﻘﺪﻣــﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﯾﺰی ﻧﯿﺎزﺳﻨﺠﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در راﺳﺘﺎی واﮐﺎوی ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ روشﻫﺎ و اﻟﮕﻮی ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ ﻣﻄﺮح ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نیاز سنجی و برآورد نیروی انسانی دانشگاهی مورد نیاز در رشته‌های زیربخش صنایع تبدیلی و غذایی

مهدی نیک خواه ممان؛ سید رضا صابری

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 23-38

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362633.1952

چکیده
  یکی از کارکرد‌های مهم نهاد‌ علم و به‌تبع آن آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی د‌ارای مهارتی است که متناسب با شرایط حال و آیند‌ه کشور، برخورد‌ار از د‌انش و توانایی به‌کارگیری آن باشد.‌‌ از معیارهای مهم کارآمد‌ی نظام آموزش عالی، میزان انطباق‌پذیری آن با بازار کار و اشتغال، کارآمد‌ی تناسب نوع مهارت ها با نیازهای بازار کار و همچنین ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش مولفه های آموزشی و اجتماعی بر اثربخشی مهندسین ناظر(مورد مطالعه: کلزاکاران شرق استان گلستان)

مهدی علیخانی دادوکلایی؛ سعیده نظری نوقابی؛ زهرا تیموری کوهسار

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 39-55

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362638.1953

چکیده
  تحقیق حاضر به منظور بررسی عامل های مؤثر اجتماعی و آموزشی بر اثربخشی مهندسین ناظر کلزا از دیدگاه کلزاکاران شرق استان گلستان انجام گرفته است. تحقیق از نوع علّی-ارتباطی است و جامعه ی آماری (کشاورزانی که در سال 1400 در زمین کشاورزی خود کلزا کشت نمودند) 950 نفر بوده است. نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب و با استفاده از آماره ی کوکران ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
شمار مورد نیازکشوربه دانش‌جویان رشته شیلات و آبزیان در سال 1403

سهیل علی نژاد؛ حمید منصف کسمایی؛ عطاالله یگانه کاری

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 56-68

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362641.1954

چکیده
  بیشتر تحولاتی که منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در هرکشور می‌شود متاثر از پیشرفت‌های علمی آن جوامع است. برنامه‌ریزی برای تعلیم و تربیت نیروی ماهر و متخصص به ویژه در سطوح دانشگاهی باید ضمن تامین و برآورده کردن نیازهای تخصصی جامعه و بازار کار، از بیکاری و هدررفت توان دانش‌آموختگان پیشگیری نماید. در این راستا دانشگاه‌ها و ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ساخت پرسشنامه علل انتخاب رشته تحصیلی با تأکید بر رشته مهندسی کشاورزی

مریم باباپور واجاری؛ علی شمس؛ کورش فتحی واجارگاه

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 69-90

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362657.1957

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور ساخت پرسشنامه علل انتخاب رشته مهندسی کشاورزی با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی را پژوهش‌های مرتبط با انتخاب رشته و دانشجویان کارشناسی دانشکده-های کشاورزی تشکیل می‌دادند که 91 پژوهش به روش تمام‌شماری و 12 دانشجو با نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‌برفی و با توجه به شاخص اشباع نظری انتخاب شدند. ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی ترویجی کارآفرینی برتقویت رفتار کارآفرینانه زنان روستایی عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی استان تهران

سمیرا فرزی؛ شهرام مقدس فریمانی

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 91-113

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362682.1958

چکیده
  هدف از این پژوهش، ارزشیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی ترویجی کارآفرینی بر تقویت رفتار کارآفرینانه زنان روستایی عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی استان تهران بود. جامعه آماری این پژوهش را 98 تن از زنان روستایی عضو صندوق اعتباری شرکت کننده در دوره های آموزش کارآفرینی استان تهران تشکیل می دادند و برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
نقش مدیریت دانش سبز و تاثیر فناوری اطلاعات در پرورش گیاهان گلخانه‌ای

علی اکبر احمدی؛ سپیده منصور؛ بهراد دهقانی

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 114-132

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362773.1960

چکیده
  یکی از راهکارهای زیربنایی برای کشورهای در حال توسعه، برنامه‌ریزی راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت دستیابی به هدف‌های کشاورزی پایدار است. افزایش تعهدهای نظارتی برای انطباق و اجرای عملیات سازگار با محیط زیست، پیگیری راهبردهایی را برای کسب‌وکارها ضروری می‌سازد که می‌توانند برتری رقابتی آنها را در بازار تقویت کنند. دانشگاهیان ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
بررسی رابطه‌ی بین سازه‌های نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده با عدم گرایش دانش‌آموزان به تحصیل در شاخه کاردانش کشاورزی

نشمیل افشارزاده؛ نادر نادری؛ زهرا کرانی؛ محمدحسین بابایی؛ مجید رضا خداوردیان؛ فرشته مرادی

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 133-147

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.362869.1961

چکیده
  نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده برای تشخیص و درک عوامل محیطی و فردی مؤثر بر رفتار استفاده می‌شود، با توجه به این‌که این نظریه، به‌صورت گسترده‌ای به‌منظور پیش‌بینی رفتار استفاده شده است، به همین خاطر این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر عدم گرایش دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌های کاردانش کـشاورزی اسـتان کرمانـشاه بر مبـنای نظریه‌ی ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
فرگشت (تکامل)، رفع نارسایی ها و بهینه سازی نظریه پایه ور

ایرج ملکمحمدی

دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 148-165

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.130293

چکیده
  شناخت و آگاهی از پدیده های جهان هستی یکی از شیوه های کسب دانش است که از دیدگاه ماهیت شناسی، از راه تحقیق با دیدمان کیفی فراهم می شود. استفاده از دیدمان کیفی در تحقیق، باید ها و نباید های ویژه ای دارد که متضمن شناخت درست، آگاهی درست و ارزش درست معرفت به دست آمده هستند و با توجه به آن ها می توان دست آورد های ارزشمند و قابل اتکایی را در دنیای ...  بیشتر

آموزش کشاورزی
سخن سردبیر
دوره 15، شماره 65 ، شهریور 1402، صفحه 9-10

https://doi.org/10.22092/jaear.2023.130294

چکیده
  شناخت و آگاهی از پدیده های جهان هستی یکی از شیوه های کسب دانش است که از دیدگاه ماهیت شناسی، از راه تحقیق با دیدمان کیفی فراهم می شود. استفاده از دیدمان کیفی در تحقیق، بایدها و نبایدهای ویژه ای دارد که متضمن شناخت درست، آگاهی درست و ارزش درست معرفت به دست آمده هستند و با توجه به آن ها می توان دست آورد های ارزشمند و قابل اتکایی را در دنیای ...  بیشتر