آموزش کشاورزی
حسین منافی راثی؛ سلمان افشار؛ حمیدرضا مصلحی
چکیده
ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻫﺮ ﮐﺸﻮر از رﺳﺎﻟﺖﻫﺎی ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ اﺳﺖ. اﯾﻦ اﻣﺮ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻮده، و از ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﻣﻘﺪﻣــﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﯾﺰی ﻧﯿﺎزﺳﻨﺠﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در راﺳﺘﺎی واﮐﺎوی ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ روشﻫﺎ و اﻟﮕﻮی ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ ﻣﻄﺮح ...
بیشتر
ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻫﺮ ﮐﺸﻮر از رﺳﺎﻟﺖﻫﺎی ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ اﺳﺖ. اﯾﻦ اﻣﺮ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻮده، و از ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﻣﻘﺪﻣــﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﯾﺰی ﻧﯿﺎزﺳﻨﺠﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در راﺳﺘﺎی واﮐﺎوی ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ روشﻫﺎ و اﻟﮕﻮی ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ ﻣﻄﺮح و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آﻧﻬﺎ ﺗﺠﺮﺑﯿـﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. محققان بنا به تجربه علمی که بر درک واقعیات کشورها، اطلاعات در دسترس و مقتضیات اقتصادی استوار است، یکی از این روش ها یا تلفیقی از چند روش را پیشنهاد نموده اند. بر اساس نظر کانون خبرگان به دلیل ماهیت فعالیت های مربوط به پرورش دام ، طیور و سایر حیوانات اهلی و استانداردهای پیش بینی شده در نظام دامپروری کشور برای نیازسنجی نیروی انسانی تحصیل کرده مورد نیاز بخش از روش چگالی نسبتها استفاده شده است. مبنای این برآورد نسبت استاندارد نیاز به نیروی انسانی دارای تحصیلات دانشگاهی به تعداد دام ، طیور، زنبورعسل و ظرفیت تولید خوراک دام است. نسبت مطلوب بین نیروی تحصیل کرده به ظرفیت تولیدی بر اساس نظر خبرگان مربوطه ، نظام دامپروری کشور تعیین گردید. نتایج کاربرد روش کادرگیری استاندارد در برآورد نیاز کشور به دانش آموخته دانشگاهی علوم دامی نشان داد که برای فعالیت های پرورش دام 44135 نفر، پرورش طیور 16336نفر ، پرورش زنبورعسل 8000 و تولید خوراک دام 985 نفر برای یک دوره سی ساله نیروی انسانی تحصیل کرده مورد نیاز است که بطور سالیانه باید 2315 نفر در رشته علوم دامی تربیت شوند. از این تعداد 5/3 درصد در مقطع دکتری تخصصی، 5/26 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 70 درصد در مقاطع کارشناسی و تکنسینی مورد نیاز خواهد بود.
آموزش کشاورزی
مهدی نیک خواه ممان؛ سید رضا صابری
چکیده
یکی از کارکردهای مهم نهاد علم و بهتبع آن آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی دارای مهارتی است که متناسب با شرایط حال و آینده کشور، برخوردار از دانش و توانایی بهکارگیری آن باشد. از معیارهای مهم کارآمدی نظام آموزش عالی، میزان انطباقپذیری آن با بازار کار و اشتغال، کارآمدی تناسب نوع مهارت ها با نیازهای بازار کار و همچنین ...
بیشتر
یکی از کارکردهای مهم نهاد علم و بهتبع آن آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی دارای مهارتی است که متناسب با شرایط حال و آینده کشور، برخوردار از دانش و توانایی بهکارگیری آن باشد. از معیارهای مهم کارآمدی نظام آموزش عالی، میزان انطباقپذیری آن با بازار کار و اشتغال، کارآمدی تناسب نوع مهارت ها با نیازهای بازار کار و همچنین تناسب سطح و اندازه آن با نیازها است. درحالحاضر نرخ قابلتوجه بیکاری نیروی کار تحصیلکرده در کشور گواهی بر عدم انطباقپذیری سیاست های این دو بخش است. در ایران به رغم گسترش کمّی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دهههای اخیر ، مسایل مرتبط با بیکاری و فقدان مهارت های عملی فارغ التحصیلان جوان افزایش یافته است. توسعه مبتنی بر دانش مستلزم هماهنگی نظام آموزش عالی با تحولات مبتنی بر دانش در نظام اشتغال است. سازگاری بین نیازهای شغلی و توسعه کمی و کیفی آموزشهای عالی نقشی اساسی در شناسایی شایستگیهای مورد نیاز دانشجویان بهویژه در بخش کشاورزی در راستای کسب شغلهای پایدار دارد. در این پژوهش نیاز سنجی و برآورد نیروی انسانی دانشگاهی مورد نیاز در رشتههای زیربخش صنایع تبدیلی و غذایی با رویکرد تحقیق کیفی از نوع روایتی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت. به این صورت که ابتدا وضعیت پذیرش دانشجویان در رشتههای صنایع غذایی طی سال های 1389-1400 مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله بعد پردازش و تحلیل دادهها، با در نظر گرفتن اسناد بالادستی و راهبردهای کلان ملی مرتبط با بخش صنایع غذایی با استفاده از روش چگالی نسبتها انجام و نیروی انسانی متخصص مورد نیاز برآورد شد.بر اساس نتایج حاصل، مجموع نیروی متخصص مورد نیاز در سال 1400 در زیر بخش صنایع تبدیلی و غذایی برابر با 7236 نفر تعیین شد که به تفکیک مقاطع تحصیلی شامل 3587 نفر کاردان یا تکنسین، 2468 نفر کارشناس، 1058 نفر کارشناسی ارشد و 123 نفر دکتری می باشد.
آموزش کشاورزی
مهدی علیخانی دادوکلایی؛ سعیده نظری نوقابی؛ زهرا تیموری کوهسار
چکیده
تحقیق حاضر به منظور بررسی عامل های مؤثر اجتماعی و آموزشی بر اثربخشی مهندسین ناظر کلزا از دیدگاه کلزاکاران شرق استان گلستان انجام گرفته است. تحقیق از نوع علّی-ارتباطی است و جامعه ی آماری (کشاورزانی که در سال 1400 در زمین کشاورزی خود کلزا کشت نمودند) 950 نفر بوده است. نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب و با استفاده از آماره ی کوکران ...
بیشتر
تحقیق حاضر به منظور بررسی عامل های مؤثر اجتماعی و آموزشی بر اثربخشی مهندسین ناظر کلزا از دیدگاه کلزاکاران شرق استان گلستان انجام گرفته است. تحقیق از نوع علّی-ارتباطی است و جامعه ی آماری (کشاورزانی که در سال 1400 در زمین کشاورزی خود کلزا کشت نمودند) 950 نفر بوده است. نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب و با استفاده از آماره ی کوکران 210 نفر به عنوان نمونه آماری گزینش شدند. جهت مطالعه میدانی از پارادایم کمی استفاده شد. ابزار تحقیق پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن براساس نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 93/0 =α ، آلفای ترتیبی 91/0 =α و تتای ترتیبی90/0 =θ محاسبه شد. به منظور پردازش داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی از نرم افزارهای SPSSWin21 و Smart PLS استفاده شد. نتایج با استفاده از روشهای الگویابی علی ارائه شده و حاکی از آن است، همه افراد مورد مطالعه با اتفاق نظر اثربخشی مشاوره-های فنی مهندسین ناظر کلزا را متوسط و کم تر آن گزارش نمودند. همچنین بر اساس الگویابی معادله ساختاری، بیشترین تاثیر را بر اثربخشی مهندسین ناظر کلزا، متغیر نفوذ اجتماعی کلزاکاران با ضریب مسیر 459/0داشته است و نیز متغیر مشارکت اجتماعی با ضریب مسیر 195/0 و متغیر آموزشی به میزان 185/0، به ترتیب اثرات بعدی را داشتند. شایان ذکر است، 2/72 درصد از تغییرات مربوط به اثربخشی مهندسین ناظر کلزا در شرق استان گلستان، توسط متغیرهای فوق تبیین می شود.
آموزش کشاورزی
سهیل علی نژاد؛ حمید منصف کسمایی؛ عطاالله یگانه کاری
چکیده
بیشتر تحولاتی که منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در هرکشور میشود متاثر از پیشرفتهای علمی آن جوامع است. برنامهریزی برای تعلیم و تربیت نیروی ماهر و متخصص به ویژه در سطوح دانشگاهی باید ضمن تامین و برآورده کردن نیازهای تخصصی جامعه و بازار کار، از بیکاری و هدررفت توان دانشآموختگان پیشگیری نماید. در این راستا دانشگاهها و ...
بیشتر
بیشتر تحولاتی که منجر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در هرکشور میشود متاثر از پیشرفتهای علمی آن جوامع است. برنامهریزی برای تعلیم و تربیت نیروی ماهر و متخصص به ویژه در سطوح دانشگاهی باید ضمن تامین و برآورده کردن نیازهای تخصصی جامعه و بازار کار، از بیکاری و هدررفت توان دانشآموختگان پیشگیری نماید. در این راستا دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشاورزی باید متناسب با تغییرات، دگرگونیها و چالشهای موجود در بخش کشاورزی، برنامهریزی و تنظیم شوند. سازگاری بین نیازهای شغلی و توسعه کمی و کیفی آموزشهای عالی نقشی اساسی در شناسایی شایستگیهای مورد نیاز دانشجویان بهویژه در بخش کشاورزی در راستای کسب شغلهای پایدار دارد. در این مقاله با دیدمان تحقیقی کیفی از نوع روایتی با روش تحلیلی و از نظر گردآوری دادههای اسنادی، با الگوی غیر آزمایشی، به بررسی عملکرد آموزش عالی در رشتههای شیلات و آبزیان پرداخته شد. در تعیین میزان نیاز به نیروی انسانی از روش چگالی نسبتها یا کادرگیری استاندارد استفاده شد. مبنای این برآورد نسبت استانداردسازی نیاز به نیروی انسانی دارای تحصیلات دانشگاهی به بخشهای مختلف فعالیتهای شیلاتی شامل تکثیروپرورش، صید و فرآوری آبزیان است. نتایج نشان داد که برای پاسخگویی به نیاز بخش در سال تحصیلی 1403 در مقطع کاردانی 417 نفر، کارشناسی 177 نفر، کارشناسی ارشد 123 نفر و دکتری 37 نفر در رشته و گرایش های مختلف دانشجو باید پذیرش شود
آموزش کشاورزی
مریم باباپور واجاری؛ علی شمس؛ کورش فتحی واجارگاه
چکیده
پژوهش حاضر به منظور ساخت پرسشنامه علل انتخاب رشته مهندسی کشاورزی با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی را پژوهشهای مرتبط با انتخاب رشته و دانشجویان کارشناسی دانشکده-های کشاورزی تشکیل میدادند که 91 پژوهش به روش تمامشماری و 12 دانشجو با نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی و با توجه به شاخص اشباع نظری انتخاب شدند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور ساخت پرسشنامه علل انتخاب رشته مهندسی کشاورزی با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی را پژوهشهای مرتبط با انتخاب رشته و دانشجویان کارشناسی دانشکده-های کشاورزی تشکیل میدادند که 91 پژوهش به روش تمامشماری و 12 دانشجو با نمونهگیری هدفمند از نوع گلولهبرفی و با توجه به شاخص اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق اجرای مصاحبه استخراج و به روش تحلیل محتوای کیفی پردازش و تحلیل شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشکدههای کشاورزی کشور بودند که از بین آنها با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای 382 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامه محقق-ساخته استخراج و به روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از SMART PLS3 تجزیه و تحلیل شدند. روایی پرسشنامه پژوهش با نظر متخصصان و نیز محاسبه بار عاملی و انجام آزمون روایی واگرا، و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت و در نهایت، پرسشنامه نهایی شامل 84 گویه در شش عامل مربوط به رشته (قویترین رابطه با سازه اصلی)، فردی، سازمانی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی (ضعیفترین رابطه با سازه اصلی) بهدست آمد. عاملهای مربوط به رشته، فردی، سازمانی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی، هر کدام به ترتیب شامل 10، 26، 8، 9، 26 و 5 گویه بودند. یافتهها نشان داد پرسشنامه ساختهشده، ابزاری معتبر و قابل اعتماد برای دستیابی به علل انتخاب رشته مهندسی کشاورزی است.
آموزش کشاورزی
سمیرا فرزی؛ شهرام مقدس فریمانی
چکیده
هدف از این پژوهش، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی ترویجی کارآفرینی بر تقویت رفتار کارآفرینانه زنان روستایی عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی استان تهران بود. جامعه آماری این پژوهش را 98 تن از زنان روستایی عضو صندوق اعتباری شرکت کننده در دوره های آموزش کارآفرینی استان تهران تشکیل می دادند و برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی ترویجی کارآفرینی بر تقویت رفتار کارآفرینانه زنان روستایی عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی استان تهران بود. جامعه آماری این پژوهش را 98 تن از زنان روستایی عضو صندوق اعتباری شرکت کننده در دوره های آموزش کارآفرینی استان تهران تشکیل می دادند و برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شد و برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید که حجم نمونه برابر 70 نفر در نظر گرفته شد. از بین سه شهرستان دماوند، ورامین و سوله قان 4 روستا به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از شیوه آلفای کرونباخ و با ضریب آلفای 76/0 بود. پرسشنامه از دو بخش سازههای فردی، اجتماعی و اقتصادی و عوامل مؤثر بر کارآفرینی، ایجاد شغل، تاثیرات دورههای آموزشی و همچنین محدودیتهایی که بر سر راه آنان قرار گرفته تشکیل یافته بود. برای تجزیه تحلیل دادهها در این تحقیق از استنباط آماری و آزمون فرضیات و تحلیل رگرسیون و آزمون تی بهره گرفته شد. بر اساس نتایج به دست آمده مؤلفههای دورههای آموزشی ترویجی (آموزشگر، هدف، محتوا، روش تدریس) بر تقویت رفتار کارآفرینانه زنان روستایی تاثیر به سزایی دارد. میانگین کل شاخص محاسبه شده برای اثربخشی دورههای آموزشی بر تقویت رفتار کارآفرینانه 49.29 با سطح معنی داری 05/0 و t= 53.19 با درجه آزادی 69 و با اطمینان 95% بزرگتر از میانگین جامعه (48) و مقدار t بحرانی است. محدودیتهای دورههای آموزشی ترویجی کارآفرینی بر تقویت رفتار کارآفرینانه زنان روستایی نیز تاثیر دارد. میانگین کل شاخص محاسبه شده موانع و محدودیت های دوره های آموزشی ترویجی کارآفرینی 64.01 با سطح معنی داری 05/0 و 77.87t= با درجه آزادی 69 و با اطمینان 95% بزرگتر از میانگین جامعه (63) و مقدار t بحرانی است.
آموزش کشاورزی
علی اکبر احمدی؛ سپیده منصور؛ بهراد دهقانی
چکیده
یکی از راهکارهای زیربنایی برای کشورهای در حال توسعه، برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت دستیابی به هدفهای کشاورزی پایدار است. افزایش تعهدهای نظارتی برای انطباق و اجرای عملیات سازگار با محیط زیست، پیگیری راهبردهایی را برای کسبوکارها ضروری میسازد که میتوانند برتری رقابتی آنها را در بازار تقویت کنند. دانشگاهیان ...
بیشتر
یکی از راهکارهای زیربنایی برای کشورهای در حال توسعه، برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت دستیابی به هدفهای کشاورزی پایدار است. افزایش تعهدهای نظارتی برای انطباق و اجرای عملیات سازگار با محیط زیست، پیگیری راهبردهایی را برای کسبوکارها ضروری میسازد که میتوانند برتری رقابتی آنها را در بازار تقویت کنند. دانشگاهیان و متخصصان به شکل یکسان به سمت کشف این که چگونه فعالیتهای کسب دانش ممکن است دستآوردهای کسب و کار را بهبود بخشد، گرایش پیدا کردهاند.این تحقیق، نقش حیاتی کسب دانش سبز را در تقویت مدیریت دانش سبز و تأثیر فناوری در بهبود شرایط محیطی گلخانه، بررسی میکند. هدف کاربردی این تحقیق، بررسی نقش مدیریت مجموعه دانش موجود و تأثیر فناوری در پرورش گیاهان گلخانهای میباشد. این تحقیق اثباتگرا و علّی- ارتباطی است که محقق در آن رابطه بین متغیرها را از طریق گردآوری دادههای عددی و مشاهده نمونهها و سپس عرضه این دادهها به تحلیل عددی فراهم میکند. جامعه آماری شامل 690 تن از گلخانهداران محدوده کرج، صفادشت و ملارد بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب و استفاده از فرمول کوکران، شمار 220 گلخانهدار به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که در اختیار هیأت علمی دانشگاه و کارشناسان جهاد کشاورزی قرار گرفته و نظرات اصلاحی ایشان لحاظ گردید و پس از تأیید آنان روایی محتوا به دست آمد. برای به دست آوردن پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقدار بالای 8/0 قابل قبول میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد کسب دانش سبز به طور قابلتوجهی بر مدیریت دانش سبز و فناوری آن تأثیر میگذارد. یافتههای آماری همچنین نشان میدهند که اقدامات فناوری سبز، ترجمه مدیریت دانش سبز را در بهبود شرایط محیطی گلخانه تسریع میکند.
آموزش کشاورزی
نشمیل افشارزاده؛ نادر نادری؛ زهرا کرانی؛ محمدحسین بابایی؛ مجید رضا خداوردیان؛ فرشته مرادی
چکیده
نظریه رفتار برنامهریزی شده برای تشخیص و درک عوامل محیطی و فردی مؤثر بر رفتار استفاده میشود، با توجه به اینکه این نظریه، بهصورت گستردهای بهمنظور پیشبینی رفتار استفاده شده است، به همین خاطر این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر عدم گرایش دانشآموزان به تحصیل در هنرستانهای کاردانش کـشاورزی اسـتان کرمانـشاه بر مبـنای نظریهی ...
بیشتر
نظریه رفتار برنامهریزی شده برای تشخیص و درک عوامل محیطی و فردی مؤثر بر رفتار استفاده میشود، با توجه به اینکه این نظریه، بهصورت گستردهای بهمنظور پیشبینی رفتار استفاده شده است، به همین خاطر این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر عدم گرایش دانشآموزان به تحصیل در هنرستانهای کاردانش کـشاورزی اسـتان کرمانـشاه بر مبـنای نظریهی آیزن انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانش-آموزان پایه سوم متوسطه اول استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1401 - 1400 بود (14824 نفر)؛ از این تعداد و بر اساس جدول بارتلت و همکاران، 370 نفر از دانشآموزان، بهصورت خوشهای دومرحلهای و به شیوهی انتساب متناسب، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بر مبنای مدل آیزن بود که روایی و پایایی پرسشنامه بهوسیلهی پانل متخصصین و ضریب تتای ترتیبی تایید گردید. نتایج نشان داد که سه سازهی باور به خودکارآمدی، نگرش نسبت به کاردانش کشاورزی و هنجارهای جامعه، 40 درصد واریانس سازهی قصد دانشآموزان برای انتخاب شاخه کاردانش کشاورزی را تبیین میکنند و از بین این سه سازه، سازهی هنجارهای جامعه، بهعنوان موثرترین عامل شناخته شد.
آموزش کشاورزی
ایرج ملکمحمدی
چکیده
شناخت و آگاهی از پدیده های جهان هستی یکی از شیوه های کسب دانش است که از دیدگاه ماهیت شناسی، از راه تحقیق با دیدمان کیفی فراهم می شود. استفاده از دیدمان کیفی در تحقیق، باید ها و نباید های ویژه ای دارد که متضمن شناخت درست، آگاهی درست و ارزش درست معرفت به دست آمده هستند و با توجه به آن ها می توان دست آورد های ارزشمند و قابل اتکایی را در دنیای ...
بیشتر
شناخت و آگاهی از پدیده های جهان هستی یکی از شیوه های کسب دانش است که از دیدگاه ماهیت شناسی، از راه تحقیق با دیدمان کیفی فراهم می شود. استفاده از دیدمان کیفی در تحقیق، باید ها و نباید های ویژه ای دارد که متضمن شناخت درست، آگاهی درست و ارزش درست معرفت به دست آمده هستند و با توجه به آن ها می توان دست آورد های ارزشمند و قابل اتکایی را در دنیای علم و فنآوری فراهم کرد. تحقیق با دیدمان کیفی به شرط تشخیص و انجام درست روش تحقیق مورد نیاز، از جمله نظریه پایه ور (بنیانی)، از ارزش بالایی برخوردارست و یافته های آن می توانند پایه ی استواری برای مرحله تکمیلی تحقیق یعنی تحقیق با دیدمان کمّی فراهم کنند. نارسایی در روش های شناخت شناسی، بود شناسی، روش شناسی و روش ها، یا استفاده نادرست و نابه جا از آن ها سبب دست آورد هایی نا معتبر و نا موجه هستند. یکی از این روش های شناخت روش نظریه پایه ور است که هم نارسایی در روش و هم نادرستی در استفاده از آن سبب نگارش این نگاشته برای آگاهی محققانی شد که از روش نظریه پایه وردر تحقیق کیفی استفاده می کنند. بررسی مقاله های تحقیقات کیفی پرشماری که در آن ها از روش نظریه پایه ور، به شکلی که تا کنون در منبع های مربوط به آن آمده و استخراج نارسایی های این مقاله ها، سبب شد تا با رویکردی فرگشتی (تحولی) و تفسیر گری یا سفرنگ گری انتقادی، متون تخصصی نظریه پایه ور بررسی شوند و با روش تحلیلی در نتیجه، ده مورد راهکارهای تکمیلی برای رفع نارسایی ها و بهینه سازی این روش نظریه ای (که به شکل تجربی نیز در اصلاح مقاله های مزبور تجربه شده اند) معرفی شوند. این نارسایی ها که تا کنون به هیچ یک از آن ها به هر سببی، در ادبیات این نظریه حتی اشاره هم نشده عبارتند از: معرفی دقیق خبرگان و صاحب نظران موضوعی، موقعیت استفاده از خبرگان و صاحب نظران، مناسبت روش و ابزار داده گیری، استفاده از توافق سنجی خبرگانی، نشان (کد) گذاری متناسب با ویراست روش نظریه پایه ور، شیوه ی درست پردازش داده ها، دست یابی به آستانه ی سودمندی، تدوین مدل نظری، همگانشی (اجماع) کردن یافته نهایی تحقیق، و ساخت نظریه. بررسی مقاله های نگاشته با روش نظریه پایه ور نشان می دهد که نماد گذاری ها همگی به روش ویراست فراگشته ی این نظریه به ترتیب؛ باز، محوری و انتخابی بوده اند در حالی که همه ی نگارندگان مقاله های مزبور با استناد به گلیسر و استراوس که پدیدآورندگان ویراست سنتی هستند از این روش استفاده کرده اند. از این رو به نظر می رسد که آگاهی کافی از شرایط استفاده از این روش و شیوه های نماد گذاری مناسب هر یک از ویراست های آن به درستی وجود ندارد که در نتیجه هم از ویراست قدیمی برای تحقیق استفاده می شود و هم شیوه ی نماد گذاری داده ها به روز (مطابق ویراست ساختارمند) نیست. به همین سبب نتیجه گیری از این مقاله ی تحلیلی به شکل گام نمای 19 مرحله ای فرگشت (تکاملی) نظریه پایه ور(نگاره 3)، تا رسیدن به مرحله ی تحقیق کمّی فراهم شد تا در نتیجه، نظریه ای که استخراج می شود اعتبار لازم را داشته باشد و بر پایه آن فرضیه و نظریه علمی برای آزمون آماری ساخته شود تا پس از آزمون و تایید قانون علمی در موضوع تحقیق تولید شود.
آموزش کشاورزی
چکیده
شناخت و آگاهی از پدیده های جهان هستی یکی از شیوه های کسب دانش است که از دیدگاه ماهیت شناسی، از راه تحقیق با دیدمان کیفی فراهم می شود. استفاده از دیدمان کیفی در تحقیق، بایدها و نبایدهای ویژه ای دارد که متضمن شناخت درست، آگاهی درست و ارزش درست معرفت به دست آمده هستند و با توجه به آن ها می توان دست آورد های ارزشمند و قابل اتکایی را در دنیای ...
بیشتر
شناخت و آگاهی از پدیده های جهان هستی یکی از شیوه های کسب دانش است که از دیدگاه ماهیت شناسی، از راه تحقیق با دیدمان کیفی فراهم می شود. استفاده از دیدمان کیفی در تحقیق، بایدها و نبایدهای ویژه ای دارد که متضمن شناخت درست، آگاهی درست و ارزش درست معرفت به دست آمده هستند و با توجه به آن ها می توان دست آورد های ارزشمند و قابل اتکایی را در دنیای علم و فنآوری فراهم کرد. تحقیق با دیدمان کیفی به شرط تشخیص و انجام درست روش تحقیق مورد نیاز، از جمله نظریه پایه ور (بنیانی)، از ارزش بالایی برخوردارست و یافته های آن می توانند پایه ی استواری برای مرحله تکمیلی تحقیق یعنی تحقیق با دیدمان کمّی فراهم کنند. نارسایی در روش های شناخت شناسی، بود شناسی، روش شناسی و روش ها، یا استفاده نادرست و نابه جا از آن ها سبب دست آوردهایی نا معتبر و نا موجه هستند. یکی از این روش های شناخت، روش نظریه پایه ورست که هم نارسایی در روش و هم نادرستی در استفاده از آن سبب نگارش این سخن برای آگاهی محققانی شد که از این روش در تحقیق کیفی استفاده می کنند. بررسی مقاله های تحقیقات کیفی پرشماری که در آن ها از روش نظریه پایه ور، به شکلی که تا کنون در منبع های مربوط به آن آمده و استخراج نارسایی های این مقاله ها، به ویژه که برخلاف بن مایگی این روش برای تولید، استخراج یا تکمیل نظریه علمی، هیچ نظریه علمی ای در این مقاله ها نیز ارایه نشده بود، سبب نگاشتن این سخن سردبیر در فصل نامه شد تا متون تخصصی نظریه پایه ور بررسی شوند و با روش تحلیلی، ده مورد راهکارهای تکمیلی برای رفع نارسایی ها و بهینه سازی این روش نظریه ای به مدرسان و محققان و دانشجویان معرفی شوند. این نارسایی ها که تا کنون به هیچ یک از آن ها، به هر سببی، درادبیات این نظریه حتی اشاره هم نشده عبارتند از: معرفی دقیق خبرگان و صاحب نظران موضوعی، موقعیت استفاده از خبرگان و صاحب نظران، مناسبت روش و ابزار داده گیری، استفاده از توافق سنجی خبرگانی، نشان (کد) گذاری متناسب با گونه ی روش نظریه پایه، شیوه درست پردازش داده ها، دست یابی به آستانه سودمندی، تدوین مدل نظری، همگانشی (اجماع) کردن یافته نهایی تحقیق، و ساخت نظریه. مرور روش شناسانه ی مقاله های نگاشته شده با روش نظریه پایه ور نشان داد که نماد گذاری ها همگی به روش ویراست فراگشته ی این نظریه به ترتیب؛ باز، محوری و انتخابی بوده اند در حالی که همه ی نگارندگان مقاله های مزبور با استناد به گلیسر و استراوس که پدیدآورندگان ویراست سنتی هستند از این روش استفاده کرده اند. از این رو به نظر می رسد که آگاهی لازم از شرایط استفاده از این روش و شیوه های نماد گذاری مناسب هر یک از ویراست های آن به درستی وجود ندارد که در نتیجه هم از ویراست قدیمی برای تحقیق استفاده می شود و هم شیوه ی نماد گذاری به روز (مطابق ویراست ساختارمند) نیست. در نتیجه، گزاره ای که استخراج می شود اعتبار لازم را ندارد، گو این که این گونه مقاله ها در برخی مجله های علمی بدون توجه به این نارسایی ها منتشر هم شده و می شوند. در نتیجه ی بررسی ها، ده مورد راهکارهای تکمیلی برای رفع نارسایی ها و بهینه سازی ااستفاده از این روش در تحقیقات کیفی معرفی شدند که عبارتند از: معرفی دقیق خبرگان و صاحب نظران موضوعی، موقعیت استفاده از خبرگان و صاحب نظران، مناسبت روش و ابزار داده گیری، استفاده از توافق سنجی خبرگانی، نشان (کد) گذاری متناسب با گونه ی روش نظریه پایه، شیوه درست پردازش داده ها , برای دست یابی به خط داستان یا بیرنگ، دست یابی به آستانه سودمندی، تدوین مدل نظری، همگانشی (اجماع) کردن یافته نهایی تحقیق، و بالاخره، ساخت گزاره. گمان این که کاربران روش نظریه پایه ور باید از پیش به این نکته ها در فلسفه و روش شناسی تحقیق و آمارکاربردی و نمونه گیری توجه داشته و آن ها را در استفاده از این روش رعایت کنند، گمان منصفانه ای نیست چون هر روش تحقیقی، به ویژه روش های تولید یا کشف نظریه، از جمله این روش که پایه ی تحقیقات پس از خود هستند، باید به شکل کامل معرفی شوند تا کاربران را از همه ی ویژگی های روش شناسی تحقیق آگاه کند. سخن پیشین سردبیر دردیگرشماره ی این فصل نامه نیز ناظر به نقش مجله های علمی در هدایت محققان و نگارندگان به همین نکته است که نقش این گونه رسانه های علمی صرفا چاپ مقاله های مستخرج از تحقیقات نیست بلکه، آگاهی رسانی روش های؛ رفع نارسایی های روش شناسی تحقیق، پالایش و پیرایش نگاشته ها و نشر یافته های درست به دست آمده از روش های درست انجام تحقیق نیز هست. از این رو، مجله های علمی نه تنها دانش پژوهان و کاربران را از یافته های تحقیقات آگاه می سازند بلکه، ضمن این که مخاطبان خود، اعم از مدرسان، محققان، دانشجویان و کاربران یافته های تحقیقاتی، را دراستفاده از روش های بهینه ومناسب علمی یاری می دهند، از نشر نارسایی ها و گج رفتاری های تحقیقاتی و را یج شدن آن ها نیز پرهیز کنند تا امانت درستی را به صاحبانش برسانند. بر این پایه است که این سخن نیز در این شماره آمد تا توجه مخاطبان فرهیخته ی فصل نامه را به نگاشته ی تخصصی ای به نام " دیدگاه" که از فشرده ی داوری ها و رهنمودها در باره ی استفاده ی درست از روش نظریه پایه ور در این شماره می آید جلب کند. توفیق شما محققان و دانش پژوهان فرهیخته در ادای تکلیف حساس و گرانسنگی که در افرازش علم و گسترش فنآوری بر عهده دارید را از خداوند متعال مسئلت دارم.