برآورد شمار دانش آموخته دانشگاهی علوم دامی مورد نیازکشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار علوم دامی موسسه آموزش و ترویج، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ،تهران ، ایران

2 کارشناس گروه علوم دامی موسسه آموزش و ترویج، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ، تهران، ایران

3 کارشناس گروه علوم دامی موسسه آموزش و ترویج، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ، ایران ، تهران

10.22092/jaear.2023.362615.1951

چکیده

ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ در ﻫﺮ ﮐﺸﻮر از رﺳﺎﻟﺖﻫﺎی ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ اﺳﺖ. اﯾﻦ اﻣﺮ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻮده، و از ﻣﺒﺎﻧﯽ و ﻣﻘﺪﻣــﺎت ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪرﯾﺰی ﻧﯿﺎزﺳﻨﺠﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. در راﺳﺘﺎی واﮐﺎوی ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ روشﻫﺎ و اﻟﮕﻮی ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ ﻣﻄﺮح و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آﻧﻬﺎ ﺗﺠﺮﺑﯿـﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. محققان بنا به تجربه علمی که بر درک واقعیات کشورها، اطلاعات در دسترس و مقتضیات اقتصادی استوار است، یکی از این روش ها یا تلفیقی از چند روش را پیشنهاد نموده اند. بر اساس نظر کانون خبرگان به دلیل ماهیت فعالیت های مربوط به پرورش دام ، طیور و سایر حیوانات اهلی و استانداردهای پیش بینی شده در نظام دامپروری کشور برای نیازسنجی نیروی انسانی تحصیل کرده مورد نیاز بخش از روش چگالی نسبت‌ها استفاده شده است. مبنای این برآورد نسبت استاندارد نیاز به نیروی انسانی دارای تحصیلات دانشگاهی به تعداد دام ، طیور، زنبورعسل و ظرفیت تولید خوراک دام است. نسبت مطلوب بین نیروی تحصیل کرده به ظرفیت تولیدی بر اساس نظر خبرگان مربوطه ، نظام دامپروری کشور تعیین گردید. نتایج کاربرد روش کادرگیری استاندارد در برآورد نیاز کشور به دانش آموخته دانشگاهی علوم دامی نشان داد که برای فعالیت های پرورش دام 44135 نفر، پرورش طیور 16336نفر ، پرورش زنبورعسل 8000 و تولید خوراک دام 985 نفر برای یک دوره سی ساله نیروی انسانی تحصیل کرده مورد نیاز است که بطور سالیانه باید 2315 نفر در رشته علوم دامی تربیت شوند. از این تعداد 5/3 درصد در مقطع دکتری تخصصی، 5/26 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 70 درصد در مقاطع کارشناسی و تکنسینی مورد نیاز خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Estimation of the required number of university graduates in the field of animal

نویسندگان [English]

  • HOSSEIN MANAFI RASI 1
  • Salman Afshar 2
  • Hamidreza Moslehi 3
1 Assistant Professor of Animal Sciences, Education and Extension Institute, Agricultural Education and Extension Research Organization, Tehran, Iran
2 Expert in the Department of Animal Science, Education and Extension Institute, Agricultural Education and Extension Research Organization, Tehran, Iran
3 Expert in the Department of Animal Science, Education and Extension Institute, Agricultural Education and Extension Research Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]

As the main cause of development, provision of specialized workforce is known as a mission of higher education system in any countries. This issue entails scientific planning and is regarded as a base for need assessment in education. To assess the need for manpower, various methods and models have been proposed and lots of experiences have been obtained in different countries. Based on scientific experience, realities, available information as well as economic requirements, one of these methods or a combination of them is employed by researchers. Considering the nature of the activities related to livestock farming as well as the available standards by animal husbandry system in the country, the ratio density method was applied to assess the need for educated manpower, in which the ratio of the need for university-educated manpower to the number of livestock, poultry, honey bee colony and feed production capacity was considered as the basis of the estimate. The optimum ratio between the educated workforce and the production capacity was determined based on the relevant experts of the animal husbandry system. The results indicate that the required recruitment for university graduates in different relevant activities for a thirty-year period was estimated to be 44135 in livestock farming, 16336 in poultry farming, 8000 in honey bee keeping and 985 in feed production. In addition, it appeared that some 2315 graduates in animal science are required, annually, including 3.5% PhD, 26.5% in the master's, 70% in the bachelor's and associate’s levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ratio analysis
  • animal science graduates
  • manpower
  • higher education
زمانی، غ .ح. (1380). برآورد نیروی متخصص مورد نیاز و آسیب شناسی اشتغال دانش آموختگان بخش کشاورزی کشور. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. زمانی، غ. ح. (1381). کاربرد الگوی چگالی نسبت ها در برآورد نیروی متخصص مورد نیاز بخش خصوصی کشاورزی .سمینار نیازسنجی نیروی انسانی متخصص و سیاستگذاری توسعه منابع انسانی کشور. تهران. ایران. شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1389). نقشه جامع علمی کشور. طائی، ح. (1388). الگوها، پیش بینی ها و واقعیت ها در تقاضای نیروی کار. نامه آموزش عالی. سال دوم شماره ششم . ص 37-65. مجلس شورای اسلامی. (1389). قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی. مرکز آمار ایران. (1396). نتایج آمارگیری از دامداری های کشور. مرکز آمار ایران. (1397). نتایج آمارگیری از زنبورستان های کشور. مرکز آمار ایران. (1398). نتایج آمارگیری از گاوداری های صنعتی کشور. مرکز آمار ایران. (1399). چکیده نتایج سرشماری از مرغداری های پرورش مرغ تخمگذار، مرغ گوشتی و واحدهای جوجه‌کشی. معاونت ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی. (1387). برنامه عملیاتی استقرار شبکه خدمات مشاوره ای فنی مهندسی کشاورزی. موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. (1399). آمار دانشجویان رشته های کشاورزی. وزارت جهاد کشاورزی، دفتر آمار و فناوری اطلاعات. (1399). آمارنامه کشاورزی. وزارت جهاد کشاورزی، معاونت امور دام. (1386). نظام دامپروری کشور، جلد اول.
Agrawal, R., Ramarao, D., Rao, B.V. L. N., Nanda, S. K and Kumar, I. (2013). Forecasting manpower requirement in Indian veterinary and animal husbandry sector. Indian Journal of Animal Sciences 83 (7): 667–672. Bertrand, O. 2004. Planning Human Resources: Methods, Experiences and Practices. Paris: UNESCO, International Institute for Educational Planning. Cheong, D., Jansen, M. and Peters, R. (2013). Shared harvests: agriculture, trade and employment. Publication; International Labour Organization. Federation of International Trade Association (FITA). (2006). Available on: http://www.fita.org/ countries/Iran.html. Fernandez, J. M., Goecker, D., Smith, E., Moran, E. R., and Wilson, C. A. (2020). Employment opportunities for college graduates in food, agriculture, renewable natural resources and the environment, United States, 2020-2025. Available on: https://www.purdue.edu/usda/employment/ Mirakzadeh, A. A. and Ghiasvand Ghiasy, F. (2019). Effective factors on the employment status of agricultural graduates in Iran. Advances in Food Science and Technology. 7(1): 001-008. Movahedi, R. and Mantashloo, M. (2012). Employment Limitations and Constraints for Iranian University Graduates in Agricultural Majors. International Journal of Agricultural Science, Research and Technology. Available online on: www.ijasrt.com. Parnes, H. S. 1962. Forecasting Educational Needs for Economic and Social Development. Paris: OECD. Rachel, S. (2022). Graduate opportunities in agriculture. Available on: https://www.prospects.ac.uk/jobs-and-work-experience/job-sectors/environment-and- agriculture/ graduate-opportunities-in-agriculture. Ramarao, D., Agrawal, R., Rao, B.V. L. N., Nanda, S. K and Joshi, G. P. (2014). Agri-Manpower Forecasting and Educational Planning. The Journal of Agricultural Education and Extension.. 20(4): 397–412.The World Bank, (2019.( Available online on: https://www.worldbank.org/en/publication/wdr 2019