نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته رشته علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران ، ایران
2 استادیار موسسه آموزش وترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی، تهران ، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی ترویجی کارآفرینی بر تقویت رفتار کارآفرینانه زنان روستایی عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی استان تهران بود. جامعه آماری این پژوهش را 98 تن از زنان روستایی عضو صندوق اعتباری شرکت کننده در دوره های آموزش کارآفرینی استان تهران تشکیل می دادند و برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شد و برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید که حجم نمونه برابر 70 نفر در نظر گرفته شد. از بین سه شهرستان دماوند، ورامین و سوله قان 4 روستا به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که برای پایایی و روایی آن به ترتیب از شیوه آلفای کرونباخ و با ضریب آلفای 76/0 بود. پرسشنامه از دو بخش سازههای فردی، اجتماعی و اقتصادی و عوامل مؤثر بر کارآفرینی، ایجاد شغل، تاثیرات دورههای آموزشی و همچنین محدودیتهایی که بر سر راه آنان قرار گرفته تشکیل یافته بود. برای تجزیه تحلیل دادهها در این تحقیق از استنباط آماری و آزمون فرضیات و تحلیل رگرسیون و آزمون تی بهره گرفته شد. بر اساس نتایج به دست آمده مؤلفههای دورههای آموزشی ترویجی (آموزشگر، هدف، محتوا، روش تدریس) بر تقویت رفتار کارآفرینانه زنان روستایی تاثیر به سزایی دارد. میانگین کل شاخص محاسبه شده برای اثربخشی دورههای آموزشی بر تقویت رفتار کارآفرینانه 49.29 با سطح معنی داری 05/0 و t= 53.19 با درجه آزادی 69 و با اطمینان 95% بزرگتر از میانگین جامعه (48) و مقدار t بحرانی است. محدودیتهای دورههای آموزشی ترویجی کارآفرینی بر تقویت رفتار کارآفرینانه زنان روستایی نیز تاثیر دارد. میانگین کل شاخص محاسبه شده موانع و محدودیت های دوره های آموزشی ترویجی کارآفرینی 64.01 با سطح معنی داری 05/0 و 77.87t= با درجه آزادی 69 و با اطمینان 95% بزرگتر از میانگین جامعه (63) و مقدار t بحرانی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Evaluating the effectiveness of entrepreneurship promotion training courses in strengthening the entrepreneurial behavior of rural women, members of the microcredit fund of Tehran province
نویسندگان [English]
- Samira Farzi 1
- SHAHRAM MOGHADDAS FARIMANI 2
1 Graduated from the field of Educational Sciences, Faculty of Psychological Educational Sciences, Al-Zahra University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Agricultural Education and Promotion Institute, Agricultural Education and Promotion Research Organization, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this research was to evaluate the effectiveness of entrepreneurship promotion training courses on strengthening the entrepreneurial behavior of rural women. The statistical population of this research consisted of 98 rural women in Tehran province, and random cluster sampling was used to select the statistical sample, . The sample size was considered equal to 70 people. Among the of Damavand, Varamin and Sole Qan, 4 villages were selected as samples, The data collection tool was a researchermade questionnaire and Cronbach's alpha method with an alpha coefficient of 0.76 and experts' survey. The questionnaire was composed of two parts: individual, social and economic structures and the obstacles and restrictions placed on their way. To analyze the data in this research, statistical inference, hypothesis testing, regression analysis, and t-test were used. Based on the obtained results, the components of training courses (instructor, goal, content, teaching method) have a significant effect on strengthening the entrepreneurial behavior ofthem. The average total index calculated for the effectiveness of training courses on strengthening entrepreneurial behavior is 49.29 with a significance level of 0.05 and t=53.19 with a degree of freedom of 69 and with 95% confidence greater than the community average (48) and a critical t value.The total average calculated index of barriers and limitations of entrepreneurship promotion training courses is 64.01 with a significance level of 0.05 and t=77.87 with a degree of freedom of 69 and with 95% confidence is greater than the community average (63) and the critical t value behavior of rural women.
کلیدواژهها [English]
- entrepreneurship promotion training courses
- entrepreneurial behavior
- rural women
- micro credit fund
- Tehran province