نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

2 دانشیار/ گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان، زنجان ایران

3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22092/jaear.2023.362657.1957

چکیده

پژوهش حاضر به منظور ساخت پرسشنامه علل انتخاب رشته مهندسی کشاورزی با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی را پژوهش‌های مرتبط با انتخاب رشته و دانشجویان کارشناسی دانشکده-های کشاورزی تشکیل می‌دادند که 91 پژوهش به روش تمام‌شماری و 12 دانشجو با نمونه‌گیری هدفمند از نوع گلوله‌برفی و با توجه به شاخص اشباع نظری انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کیفی از طریق اجرای مصاحبه استخراج و به روش تحلیل محتوای کیفی پردازش و تحلیل شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی دانشکده‌های کشاورزی کشور بودند که از بین آن‌ها با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 382 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌ها در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامه محقق-ساخته استخراج و به روش تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از SMART PLS3 تجزیه و تحلیل شدند. روایی پرسشنامه پژوهش با نظر متخصصان و نیز محاسبه بار عاملی و انجام آزمون روایی واگرا، و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت و در نهایت، پرسش‌نامه نهایی شامل 84 گویه در شش عامل مربوط به رشته (قوی‌ترین رابطه با سازه اصلی)، فردی، سازمانی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی (ضعیف‌ترین رابطه با سازه اصلی) به‌دست آمد. عامل‌های مربوط به رشته، فردی، سازمانی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی، هر کدام به ترتیب شامل 10، 26، 8، 9، 26 و 5 گویه بودند. یافته‌ها نشان داد پرسشنامه ساخته‌شده، ابزاری معتبر و قابل اعتماد برای دستیابی به علل انتخاب رشته مهندسی کشاورزی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Constructing of The Causes Choosing Major Courses Questionnaire with an Emphasis on Agricultural Engineering Field

نویسندگان [English]

  • Maryam Babapour Vajari 1
  • Ali Shams 2
  • Kourosh Fathi Vajargah 3

1 PhD student in agricultural education, Zanjan University, Zanjan, Iran

2 Associate Professor/Promotion, Communication and Rural Development Department, Faculty of Agriculture, Zanjan University, Zanjan, Iran

3 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The current study was conducted through an exploratory mixed method with the aim of creating a questionnaire regarding the reasons for choosing the field of agricultural engineering. The statistical population of the qualitative research involved studies related to the choice of majors as well as undergraduate students of agricultural faculties. 91 studies were selected by the enumeration method and through purposeful snowball sampling 12 students were recruited based on the theoretical saturation index. The qualitative data were extracted through interviews and processed and analyzed using the qualitative content analysis method. Out of the given population, 382 people including undergraduate students of the agricultural faculties were also selected using stratified random sampling representing statistical population sample. The quantitative data were driven through the implementation of a researcher-made questionnaire and analyzed by confirmatory factor analysis using SMART PLS3. The validity of the questionnaire was evaluated and confirmed by piloting. On the other hand, factor loading and the divergent validity test, and the reliability of the questionnaire was also evaluated and confirmed using Cronbach's alpha test and composite reliability method, respectively. And finally, an 84-item questionnaire was obtained containing six factors related to major (the strongest relationship with the main structure), individual, organizational, economic, and social factors, and family status (the weakest relationship with the main structure). Each factor i.e. major, individual, organizational, economic, social, and family status included 10, 26, 8, 9, 26, and 5 items respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Engineering
  • Constructing questionnaire
  • Major Choice
  • Validity
  • Reliability
اجاقی، م وطالب‌‌وند، م. (30 خرداد 1394). بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان حسابداری. دومین کتنانس بین‌‌المللی حسابداری و مدیریت، ساری. بادآورنهندی، ی و تقی‌‌زاده خانقاه، و. (1398). عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان حسابداری در دانشگاه‌های ایران. پژوهش‌‌های تجربی حسابداری، دوره 8، شماره 3، ص 117-93. تاج‌‌روشن، ن و ظروفی، م. (1394). بررسی رابطه عوامل اجتماعی و فرهنگی با معیارهای انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. مطالعات جامعه‌‌شناسی، دوره 8، شماره 27، ص 97-81. داداشی، ف. (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان موفق دبیرستان. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه الزهرا. داوری، ع و رضازاده، آ. (1396). مدل‌‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. دهنوی، ح. ع. (1383). بررسی پیشینه اجتماعی متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال 1382. پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی، دوره 10، شماره 4، ص 123-93. زمانی، ا و پورآتشی، م. (1399). تحلیل روند تقاضای اجتماعی برای تحصیل در رشته دانشگاهی «آموزش عالی». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 2، شماره 9، ص 371-343. زین‌‌آبادی، ح. ر.، فرزانه، م.، و دارابی، ف. (1397). مهاجرت علمی: تأملی بر دلایل تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد از سایر رشته‌‌ها به مدیریت آموزشی. مطالعات برنامه‌‌ریزی آموزشی، دوره 7، شماره 13، ص 169-146. سجادی، م.، رسولی، م.، عباس‌‌زاده، ع و علوی مجد، ح. (1392). روش‌‌های پژوهش ترکیبی: گونه شناسی. مطالعات ناتوانی، (2)3، 66-54. فتاحی‌بیات، غ.، گودرزی، ا.، و گودرزی، م. (1395). تأثیر سرمایه انسانی نوآور بر رشد اقتصادی (مطالعه موردی توسعه کشاورزی استان مرکزی. پژوهش‌‌های رشد و توسعه اقتصادی، دوره 17، شماره 25، ص 129-142. قاسمی، ا. (1395). تعیین عوامل مؤثر در انتخاب رشته دانش آموزان سال آخر دبیرستان و پیشنهاد رشته بر اساس تکنیک‌های داده‌کاوی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات شاهرود. قاسمی، و. (1392). مدل‌‌سازی معادله ساختاری در پژوهش‌‌های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics، تهران: جامعه‌‌شناسان. کیانی، م.، رحیمی، ح.، و شاه‌‌میرزایی، س. (1400). بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان تازه وارد: تبیین نقش ارضای نیازهای اساسی روان شناختی و هدف گزینی در آینده. نامه آموزش عالی، دوره 15، شماره 57، ص 132-109. گیلاوند، ع. برکت، غ و حسین‌‌پور، م. (1395). بررسی انگیزه‌‌های انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان رشته دندانپزشکی واحد پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌‌شاپور اهواز در سال 1393. توسعه آموزش جندی‌‌شاپور، دوره 1، شماره 7، ص 74-64. عریضی، س.، و صلاحیان، ا. (1392). بررسی رابطه بین نظام ارزشی دانش‌آموزان و ملاک‌های انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگاه در شهر اصفهان. نوآوری‌‌های آموزشی، دوره 12، شماره 45، ص 125-148. عقیلی، ح.، طاهری‌‌مقدم، ش.، سراج، ب.، و مسلمی، م. (1393). بررسی عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید صدوقی یزد در سال 92-1391. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دوره 9، شماره 1، ص12-2. عنایتی‌نویتن، ع. درانی، ک و کرم‌دوست، ن. ع. (1391). بررسی مقایسه‌‌ای عوامل مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی دانشجویان دانشکده‌‌های فنی و مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. پژوهش و برنامه‌‌ریزی در آموزش عالی، دوره 18، شماره 4، ص 180-145. محمدپور, ا. (1392). روش تحقیق کیفی (ضدروش 2) مراحل و رویه‌‌های عملی در روش‌‌شناسی کیفی. تهران: جامعه‌‌شناسان. مختار‌زاده‌بازرگانی، س.، و علیزاده، س. (1398). بررسی عوامل مؤثر در گرایش انتخاب رشته تحصیلی در دانش‌آموزان. مدیریت و چشم‌انداز آموزش، دوره 1، شماره 1، ص 15-30. مرکز آمار ایران. (1397). دانشجویان دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی برحسب گروه‌‌های عمده رشته تحصیلی. قابل دسترسی در آدرس اینترنتی: yun.ir/08zcn7 مقدس‌فریمانی، ش و تشکری، ز. (1397). انگیزه‌های دانشجویان کاردانی مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی برای تحصیل در رشته‌های علمی کاربردی کشاورزی. نامه آموزش عالی، دوره 11، شماره 42، ص 182-161. مهدی‌‌پور، ع. ازمشا، ط. غلامی ‌‌ترکسلویه ، س و سبحانی، ع. (1393). تحلیل عوامل انگیزشی داوطلبان ورود به رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 6، شماره 26، ص 122-109. نیازی، م.، عقیقی، م.، سلیمان‌نژاد، م.، و رازقی‌مله، ه. (1397). ترجیحات انتخاب رشته دانش‌آموزان ورود به دوره متوسطه دوم بر اساس روش تحلیل سلسله ‌مراتبی(AHP) . اندازه‌‌گیری تربیتی, دوره 8، شماره 32، ص 143-161. نیک‌‌نژاد، م. قربانزاده‌‌ زعفرانی، س وفلاح، م. (1394). عوامل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و جنسیتی مؤثر در انتخاب رشته تربیت‌‌بدنی داوطلبان کنکور سراسری 94-93. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره 2، شماره 4، ص 101-110.
Adebo, G., & Sekumade, A. (2013). Determinants of career choice of Agricultural Profession Among the Students of the Faculty of Agricultural Sciences in Ekiti State University, Nigeria. Journal of agricultural extension and rural development, 5(11), 249-255. Alston, A. J., Roberts, R., & English, C. W. (2019). Building a Sustainable Agricultural Career Pipeline: Effective Recruitment and Retention Practices Used by Colleges of Agriculture in the United States. Journal of Research in Technical Careers,3(2),1-23. Breton-Skagen, C. (2015). From level to field: factors influencing student choice of undergraduate field of study. (MASTER), University of British Columbia. Cathcart, T., Bhushan, S., & Fernando, S. (2005). Agricultural Engineering Education in Developing Countries. Paper presented at the 2005 Annual Conference. Chatfield, H. K., Lee, S. J., & Chatfield, R. E. (2012). The analysis of factors affecting choice of college: A case study of University of Nevada Las Vegas Hotel college students. Journal of Hospitality & Tourism Education, 24(1), 26-33. Chemjor,E.J. (2016).FactorsinfluencingthechoiceofagriculturesubjectbyboysandgirlsinpublicsecondaryschoolsinKajiado county, kenya. M.A. Thesis, University of Nairobi. Connie, G., Rahman, A., Subramanian, P., Ranom, R., & Osman, Z. (2018). Exploring Key Factors Influencing University Choice: An Empirical Study on Malaysia Students. Dlamini, N. F. (2017). Factors influencing the choice of agriculture as a study discipline by undergraduates: a case study of a Distance University’s Agriculture Department. (Master of Science), University of South Africa. Durdyev, S., & Ihtiyar, A. (2019). Structural equation model of factors influencing students to major in architecture, engineering, and construction. Journal of Professional Issues in Engineering Education and Practice, 145(2), 05018019. Fernandez, J. L. (2010). An Exploratory Study of Factors Influencing The Decision of Students to Study At Universiti Sains Malaysia. Kajian Malaysia: Journal of Malaysian Studies, 28(2). Finger, C., Solga, H., Ehlert, M., & Rusconi, A. (2020). Gender differences in the choice of field of study and the relevance of income information. Insights from a field experiment. Research in Social Stratification and Mobility, 65, 100457. Fosu, F. F., & Poku, K. (2014). Exploring the factors that influence students’ choice of higher education in Ghana. European Journal of Business and Management, 6(28), 209-220. Garwe, E. C. (2015). Trends in student enrolments in agricultural degree programmes in Zimbabwe. Global Journal of Educational Studies, 1(1), 62-77. Hanson, K., & Litten, L. (1982). Mapping the Road to Academe: A Review of Research on Women, Men, and the College-Selection Process. The Undergraduate Woman: Issues in Educational Equity. DC Heath and Company. Hossler, D., Braxton, J., & Coopersmith, G. (1989). Understanding student college choice. Higher education: Handbook of theory and research, 5, 231-288. Hossler, D., & Gallagher, K. (1987). Studying Student College Choice: A Three-Phase Model and the Implication...-SuperSearch powered by Summon. College and University, 62, 201-221. Inegbedion, G., & Islam, M. M. (2020). Youth Motivations to Study Agriculture in Tertiary Institutions. The Journal of Agricultural Education and Extension, 1-16. Jackson, G. A. (1982). Public efficiency and private choice in higher education. Educational evaluation and policy analysis, 4(2), 237-247. Kruijssen, F. (2009). Youth Engagementin Agricultural Research: A Focus on Sub-Sahara Africa. Wageningen International. Wageningen University and Research Centre, Wageningen, The Netherlands. 72 pp. Migin, M. W., Falahat, M., & Khatibi, A. (2015). Conceptualizing the decision making process of International students in Higher Education. International Journal of Business and Social Science, 6(1). Mullen, A. L. (2014). Gender, social background, and the choice of college major in a liberal arts context. Gender & society, 28(2), 289-312. Quadlin, N. (2020). From major preferences to major choices: Gender and logics of major choice. Sociology of Education, 93(2), 91-109. Rababah, A. (2016). Factors influencing the students’ choice of accounting as a major: The case of X University in United Arab Emirates. International Business Research, 9(10), 25-32. Nazidin, N. M., Ismail, I., & Haron, H. (2019). The Intention to Enroll among Students of Private Higher Learning Institutions. Paper presented at the KnE Social Sciences. Rayfield, J., Murphrey, T. P., Skaggs, C., & Shafer, J. (2013). Factors that influence student decisions to enroll in a college of agriculture and life sciences. NACTA Journal, 57(1), 88-93. Rika, N., Roze, J., & Sennikova, I. (2016). Factors affecting the choice of higher education institutions by prospective students in Latvia. Paper presented at the cbu international conference proceedings. Sarwar, A., & Masood, R. (2015). Factors Affecting Selection of Specialization by Business Graduates. Science International, 27(1), 489-495. Sedahmed, Z. M., & Noureldien, N. A. (2019). Factors Influencing Students Decisions to Enrollment in Sudanese Higher Education Institutions. Intelligent Information Management, 11(4), 61-76. Sewell, W. H., & Shah, V. P. (1968). Social class, parental encouragement, and educational aspirations. American journal of Sociology, 73(5), 559-572. Schlozman, K. L., Verba, S., & Brady, H. E. (2013). The unheavenly chorus: Unequal political voice and the broken promise of American democracy. Shtudiner, Z. e., Zwilling, M., & Kantor, J. (2017). Field of study choice: Using conjoint analysis and clustering.International journal of educational management.. 31(2).179-188. Sia, J. K. M. (2011). Recruiting higher education students: a systematic review of the college selection process models. International Journal of Education Economics and Development, 2(2), 179-192. Smith-Hollins, C., Elbert, C. D., Baggett, C., & Wallace, S. (2015). Factors influencing enrollment in colleges of agriculture: Perspectives of students in 1862 Land Grant institutions. NACTA Journal, 59(4), 306-312. Tan-Kuick, C. L. G., & Ng, K. Y. N. (2011). The Mediating Effects of Peer and Parental Encouragement on Student's Choice of a Nursing Education. Journal of Applied Business and Management Studies, 2(1), 1-10. Torres, R. M., & Wildman, M. (2001). Factors identified when selecting amajor in agriculture. Journal of Agricultural Education, 42(2), 46-55. Vrontis, D., Thrassou, A., & Melanthiou, Y. (2007). A contemporary higher education student-choice model for developed countries. Journal of Business Research, 60(9), 979-989.