نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری توسعه کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
3 استادیار گروه کشاورزی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
4 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
5 استادیار، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران.
6 دانشجوی کارشناسی ارشد توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه رازی، کرمانشاه.، ایران
چکیده
نظریه رفتار برنامهریزی شده برای تشخیص و درک عوامل محیطی و فردی مؤثر بر رفتار استفاده میشود، با توجه به اینکه این نظریه، بهصورت گستردهای بهمنظور پیشبینی رفتار استفاده شده است، به همین خاطر این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر عدم گرایش دانشآموزان به تحصیل در هنرستانهای کاردانش کـشاورزی اسـتان کرمانـشاه بر مبـنای نظریهی آیزن انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانش-آموزان پایه سوم متوسطه اول استان کرمانشاه در سال تحصیلی 1401 - 1400 بود (14824 نفر)؛ از این تعداد و بر اساس جدول بارتلت و همکاران، 370 نفر از دانشآموزان، بهصورت خوشهای دومرحلهای و به شیوهی انتساب متناسب، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بر مبنای مدل آیزن بود که روایی و پایایی پرسشنامه بهوسیلهی پانل متخصصین و ضریب تتای ترتیبی تایید گردید. نتایج نشان داد که سه سازهی باور به خودکارآمدی، نگرش نسبت به کاردانش کشاورزی و هنجارهای جامعه، 40 درصد واریانس سازهی قصد دانشآموزان برای انتخاب شاخه کاردانش کشاورزی را تبیین میکنند و از بین این سه سازه، سازهی هنجارهای جامعه، بهعنوان موثرترین عامل شناخته شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the relationship between the constructs of the theory of planned behavior and students' lack of inclination to study in the of agricultural vocational school
نویسندگان [English]
- nashmil Afsharzade 1
- nader naderi 2
- zahra korani 3
- Mohammad Hossein Babaei 4
- majidreza khodaverdian 5
- Fereshteh Moradi 6
1 PhD in Aagricultural Development, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Assistant professor, Department of Management and Entrepreneurship, Faculty of Social Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
3 Assistant professor of Agriculture, payam Noor University,Tehran,Iran
4 Ph.D. Student of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran
5 Assistant Professor of Agricultural Education and Extension Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Tehran, Iran
6 M.Sc. Student in Rural Development, College of Agriculture, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
The theory of planned behavior is used to recognize and understand environmental and personal factors affecting behavior, considering that this theory has been widely used to predict behavior, therefore this research aims to investigate the factors affecting The lack of students' inclination to study in Kermanshah's vocational colleges was based on Ajzen theory of planned behavior. The statistical population of the research included all the students of the third grade of the first secondary school of Kermanshah province in the academic year of 2020-2021 (14824 persons); From this number and based on the table of Bartlett et al., 370 students were selected as a sample in a two-stage cluster and proportional assignment method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on Ajzen model, the validity and reliability of the questionnaire was confirmed by a panel of experts and the ordinal Theta coefficient. The results showed that the three constructs of belief in self-efficacy, attitude towards agricultural science, and society's norms explain 40 Percent of the variance of students' intention to choose the agricultural science field, and among these three constructs, Society's norms were recognized as the most effective factor.
کلیدواژهها [English]
- Belief in Self-efficacy
- Attitude
- Society Norms
- Technical and Vocational School
- Behavior