نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان
2 دانشیارگروه اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده
وظیفه مراکز آموزش عالی تربیت نیروی انسانی ماهر، تولید علم و تعامل با جامعه پیرامونی میباشد. در این مسیر دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی در ایران دارای مولفه های قوت و ضعف خاص خود می باشند. همچنین عملکرد این دانشکده ها متأثر از فرصت ها و تهدیدهای پیشروی بیرونی است. ارزیابی و ارائه راهبردهای موثر می تواند تلاشی مفید در راستای نیل به وظایف آموزشی و پژوهشی برای هر دانشکده باشد. این تحقیق در سال 1402 انجام شده است. هدف این تحقیق تهیه راهبردهایی برای هدایت بهتر آموزش و پژوهش در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان است. جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشکده ی مذکور بودند (100N=) که 22 نفر از آنها به صورت هدفمند انتخاب شدند. با انجام مصاحبه های ساختارمند مولفه های قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای پیشروی دانشکده شناسایی شدند. سپس با طراحی نمودار SWOT راهبردهای موردنظر شناسایی و با فن AHP این راهبردها مقایسه و اولویت بندی شدند. اولویت بندی نواحی راهبردی نتایج نشان داد که راهبرد اول بر محور راهبرد WT یعنی راهبرد دفاعی (حداقل – حداقل) بود. طبق نتایج، مهمترین راهبردها به ترتیب اهمیت شامل «پیگیری برای استقلال دانشکده و تبدیل شدن به دانشگاه»، «رقابت آزمایشگاه های دانشکده با آزمایشگاه مرکزی دانشگاه جهت گرفتن سفارش از مرکزهای تحقیقاتی» و «تقویت رابطه دانشکده با سازمان های اجرایی جهت اعزام مستمر دانشجویان» با ضرایب 334/0، 272/0 و 150/0 بودند. اجرای هر یک از راهبردهای به دست آمده در این پژوهش، میتواند به نقش آفرینی موثر دانشکده در نیل به اهداف آموزش عالی در سه بخش تربیت نیروی انسانی، تولید علم و مشارکت و تعامل با جامعه پیرامونی کمک شایانی نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Educational and research strategies of administrators and selected members of the academic staff of the Faculty of Agriculture and Natural Resources of Lorestan University
نویسندگان [English]
- Mehdi Rahimian 1
- Saeed Gholamrezai 2
1 Associate Professor of Agricultural Economic and Rural Development Department, Faculty of Agriculture, Lorestan University., khoramabbad, Iran.
2 Associate Professor Department of Agricultural Economic and Rural Development Department, Faculty of Agriculture, Lorestan University., khoramabbad, Iran
چکیده [English]
The duty of higher education centers is to train skilled workforce, produce science and interact with the surrounding society. Evaluating and presenting effective strategies can be a useful effort to achieve educational and research tasks for each faculty. This research was done in 2023. The purpose of this research is to prepare strategies for better guidance of education and research in the Faculty of Agriculture and Natural Resources of Lorestan University. The statistical population was the faculty members of the aforementioned faculty (N=100), 22 of whom were purposefully selected. By conducting structured interviews, the strengths, weaknesses, opportunities and threats facing the faculty were identified. Then, by designing the SWOT diagram, the desired strategies were identified and these strategies were compared and prioritized with the AHP technique. Prioritization of strategic areas, the results showed that the first strategy was based on the WT strategy, that is, the defense strategy (minimum-minimum). According to the results, the most important strategies, in order of importance, include "pursuing the faculty's independence and becoming a university", "competition of the faculty's laboratories with the university's central laboratory in order to receive orders from research centers" and "strengthening the faculty's relationship with executive organizations" For continuous sending of students" with coefficients of 0.334, 0.272 and 0.150. The implementation of each of the strategies obtained in this research can help the effective role of the faculty in achieving the goals of higher education.
کلیدواژهها [English]
- AHP
- SWOT
- Strategic Model
- Faculty of Agriculture and Natural Resources
- Lorestan Province