نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان

2 دانشیارگروه اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.22092/jaear.2024.363986.1978

چکیده

وظیفه مراکز آموزش عالی تربیت نیروی انسانی ماهر، تولید علم و تعامل با جامعه پیرامونی می‏باشد. در این مسیر دانشکده ‏های کشاورزی و منابع طبیعی در ایران دارای مولفه ‏های قوت و ضعف خاص خود می‏ باشند. همچنین عملکرد این دانشکده ‏ها متأثر از فرصت‏ ها و تهدیدهای پیش‏روی بیرونی است. ارزیابی و ارائه راهبردهای موثر می‏ تواند تلاشی مفید در راستای نیل به وظایف آموزشی و پژوهشی برای هر دانشکده باشد. این تحقیق در سال 1402 انجام شده است. هدف این تحقیق تهیه راهبردهایی برای هدایت بهتر آموزش و پژوهش در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان است. جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشکده‏ ی مذکور بودند (100N=) که 22 نفر از آن‏ها به‏ صورت هدفمند انتخاب شدند. با انجام مصاحبه‏ های ‏ساختارمند مولفه‏ های قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای پیش‏روی دانشکده شناسایی شدند. سپس با طراحی نمودار SWOT راهبردهای موردنظر شناسایی و با فن AHP این راهبردها مقایسه و اولویت ‏بندی شدند. اولویت‏ بندی نواحی راهبردی نتایج نشان داد که راهبرد اول بر محور راهبرد WT یعنی راهبرد دفاعی (حداقل – حداقل) بود. طبق نتایج، مهم‏ترین راهبردها به ترتیب اهمیت شامل «پیگیری برای استقلال دانشکده و تبدیل شدن به دانشگاه»، «رقابت آزمایشگاه‏ های دانشکده با آزمایشگاه مرکزی دانشگاه جهت گرفتن سفارش از مرکزهای تحقیقاتی» و «تقویت رابطه دانشکده با سازمان‏ های اجرایی جهت اعزام مستمر دانشجویان» با ضرایب 334/0، 272/0 و 150/0 بودند. اجرای هر یک از راهبردهای به ‏دست آمده در این پژوهش، می‏تواند به نقش ‏آفرینی موثر دانشکده در نیل به اهداف آموزش عالی در سه بخش تربیت نیروی انسانی، تولید علم و مشارکت و تعامل با جامعه پیرامونی کمک شایانی نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Educational and research strategies of administrators and selected members of the academic staff of the Faculty of Agriculture and Natural Resources of Lorestan University

نویسندگان [English]

  • Mehdi Rahimian 1
  • Saeed Gholamrezai 2

1 Associate Professor of Agricultural Economic and Rural Development Department, Faculty of Agriculture, Lorestan University., khoramabbad, Iran.

2 Associate Professor Department of Agricultural Economic and Rural Development Department, Faculty of Agriculture, Lorestan University., khoramabbad, Iran

چکیده [English]

The duty of higher education centers is to train skilled workforce, produce science and interact with the surrounding society. Evaluating and presenting effective strategies can be a useful effort to achieve educational and research tasks for each faculty. This research was done in 2023. The purpose of this research is to prepare strategies for better guidance of education and research in the Faculty of Agriculture and Natural Resources of Lorestan University. The statistical population was the faculty members of the aforementioned faculty (N=100), 22 of whom were purposefully selected. By conducting structured interviews, the strengths, weaknesses, opportunities and threats facing the faculty were identified. Then, by designing the SWOT diagram, the desired strategies were identified and these strategies were compared and prioritized with the AHP technique. Prioritization of strategic areas, the results showed that the first strategy was based on the WT strategy, that is, the defense strategy (minimum-minimum). According to the results, the most important strategies, in order of importance, include "pursuing the faculty's independence and becoming a university", "competition of the faculty's laboratories with the university's central laboratory in order to receive orders from research centers" and "strengthening the faculty's relationship with executive organizations" For continuous sending of students" with coefficients of 0.334, 0.272 and 0.150. The implementation of each of the strategies obtained in this research can help the effective role of the faculty in achieving the goals of higher education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • AHP
  • SWOT
  • Strategic Model
  • Faculty of Agriculture and Natural Resources
  • Lorestan Province
اخوان مقدم، ج.، لک، م.، علیشیری، غ.، گودرزی، ح. مدنی، س. ج.، زارعی، ع.، سهرابی، ا. و کرمعلی، م. (1396). تدوین راهبردهای توسعه آموزش علوم پزشکی در یک دانشکده پزشکی نظامی. نشریه طب نظامی، 19(3)، 262-253. 
باقری‏نژاد، ج. (1393). سیستم نوآوری ملی و جایگاه و نقش جدید دانشگاه‌ها در اقتصاد مبتنی بر نوآوری. مجله صنعت و دانشگاه، 5(18- 17)، 17-5.
تقی‏ بیگی، م.، برادران، م.، و علی بیگی، ا. ح. (1398). تبیین سناریو، راهبردها و سیاست‏های نهادینه سازی نظریه فراشناخت در نظام آموزش عالی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 15(2)، 165 -141.
خیراندیش، م.، دولتی، ح. و قمی، س. (1395). راهبردهای توسعه سرمایه انسانی در نظام آموزش عالی. مجله آموزش علوم دریایی، 3(5)، 78-67.
رزاقی‏ بورخانی، ف، و محمدی، ی. (1397). تدوین مدل راهبردی SWOT در توسعه گردشگری کشاورزی و روستایی استان مازندران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 49(3)، 525-509.
سوری، ا. (1393). بررسی تأثیر عوامل درونی دانشگاه بر رابطه با صنعت. مجله صنعت و دانشگاه، 7(23)، 37-21. شریف‌زاده، ف. (1391). ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعة علمی و اجتماعی کشور: پژوهشی دربارة دورة کارشناسی رشتة مدیریت دولتی دانشگاه‌ها و مرکزهای آموزش عالی کشور. مجله جامعه پژوهی فرهنگی، 2(1)، 112-79.
غلامرضایی، س.، موحد محمدی، ح.، اسدی، ع.، و حسینی، س. م. (1388). سازوکارهای تقویت کارکرد خدمات برون رسانی آموزش عالی کشاورزی ایران در عرصه ترویج کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی، 5(2)، 58-45.
غلامرضایی، س.، موحد محمدی، ح.، اسدی، ع.، و حسینی، س. م. (1386). مشارکت دانشگاه در نظام ترویج کشاورزی ایران با تاکید بر کارکرد خدمات برون رسانی دانشگاهی. دوماهنامه جهاد، پیاپی 278، 89-69.
فرتاش، ک.، و خیاطیان‏یزدی، م. ص. (1398). نقش دانشگاه‏ها و پژوهشگاه‏ها در توسعه علم و فن‏آوری و سیاست‏های حمایت از آن‏ها. فصلنامه سیاست علم و فن‏آوری، 11(2)، 267-255.
نعمتی، م. ع.، موسوی امیری، س. ط.، و خسروی، م. (1393). دانشگاه پژوهی؛ رهیافتی نو در راستای توسعۀ ارتباط دانشگاه و صنعت. مجله صنعت و دانشگاه، 7(26-25)، 14-1.
Arocena, R., Göransson, B., and Sutz, J. (2017). Developmental universities in inclusive innovation systems: alternatives for knowledge democratization in the global south. Springer. P 281. Barba-Sáncheza, V., and Atienza-Sahuquillo, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24, 53–61. Bruton, G., Khavul, S., Siegel, D., and Wright, M. (2015). New Financial Alternatives in Seeding Entrepreneurship: Microfinance, Crowd funding, and Peer-to-Peer Innovations. Entrepreneurship Theory and Practice, 39(1): 9-26. Dumciuviene, D. (2015). The impact of education policy to country economic development. Procedia - Social and Behavioral Sciences.191: 2427 – 2436. Diez-Vial, I., and Fernández-Olmos, M. (2017). The effect of science and technology parks on a firm’s performance: a dynamic approach over time. Journal of Evolutionary Economics, 27(3), 413-434. Hayter, C. S., and Parker, M. A. (2019). Factors that influence the transition of university postdocs to non-academic scientific careers: An exploratory study. Research Policy, 48(3), 556–570. Houben, G., Lenie, K. and Vanhoof, K. (1999). A knowledge-based SWOT-analysis system as an instrument for strategic planning in small and medium sized enterprises. Decision Support Systems, 26, 125-135. Idris, F., Hassana, Z., Ya’acoba, A., Gillb, S., & Mohd Awal, N. (2012). The Role of education in shaping youth’s national identity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 59: 443 – 450. Lai, H. M., Hsiao, Y. L., and Hsieh, P. J. (2018). The role of motivation, ability, and opportunity in university teachers' continuance use intention for flipped teaching. Computers & Education, 124, 37–50. Light, I., and Isralowitz, R. E. (2019) Immigrant Entrepreneurs and Immigrants in the United States and Israel. Routledge. p 267. Mariana, D. R. (2015). Education as a Determinant of the Economic Growth. The Case of Romania. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 197: 404- 412. Ramírez-Alesón, M., and Fernández-Olmos, M. (2018). Unravelling the effects of Science Parks on the innovation performance of NTBFs. The Journal of Technology Transfer, 43(2), 482-505. Moore, T., and Morton, J. (2017). The myth of job readiness? Written communication, employability, and the ‘skills gap’ in higher education. Studies in Higher Education, 42(3), 591–609. Noshad M, Savari M, Roueita G. A. (2018). hybrid AHP-TOPSIS method for prospectively modeling of ultrasound-assisted osmotic dehydration of strawberry. Journal of Food Process Engineering.; e12928. https://doi.org/10.1111/jfpe. 12928. Olga S. & Belyansky, V. (2008). Facilitating innovations in higher education in transition economie. International Journal of Educational Management, 22(4):341 – 351. O’Reilly, N. M., Robbins, P., Scanlan, J. (2018). Dynamic capabilities and the entrepreneurial university: a perspective on the knowledge transfer capabilities of universities. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 31(3): 243-263. Pang, E., Wong, M., Leung, C. H., and Coombes, J. (2019). Competencies for fresh graduates' success at work: Perspectives of employers. Industry and Higher Education, 33(1), 55–65. Pelger, S., & Nilsson, P. (2018). Observed learning outcomes of integrated communication training in science education: Skills and subject matter understanding. International Journal of Science Education, Part B, 8(2), 135–149. Saaty, T. L. (1990). An exposition of the AHP in reply to the paper “remarks on the analytic hierarchy process”. Management science, 36(3), 259-268. Taylor, M. Z. (2016). The politics of innovation: Why some countries are better than others at science and technology. Oxford University Press. P 298. Van Den Broek, J., Benneworth, P., & Rutten, R. (2019). Institutionalization of cross-border regional innovation systems: The role of university institutional entrepreneurs. Regional Studies, Regional Science, 6(1), 55-69. Wickramasinghe, V., and Takano, S. (2009). Application of combined SWOT and analytichierarchy process (AHP) for tourism revival strategic marketing planning: a case for Lanka tourism. Journal of Eastern Asia Society for Transportation Studies, 8, 954–969. Yavuz, F., Baycan, T. (2013). Use of SWOT and analytic hierarchy process integration as participatory decision-making tool in watershed management. Procedia Technology, 8,134–143.