خدابخش داودی نصر؛ حسین آگهی؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایهی موثرتر و مطلوبتر برنامههای آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفادهی روستاییان از برنامههای آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی ...
بیشتر
چکیدهشناخت مخاطبان و انتظارهای آنان از جمله متغیرهای لازم برای طراحی و ارایهی موثرتر و مطلوبتر برنامههای آموزشی رادیویی ترویج است. در این تحقیق علی - ارتباطی که میزان استفادهی روستاییان از برنامههای آموزشی رادیویی محلی ترویج کشاورزی (سلام هام ولاتی و صدای عشایر) در شهرستان ایلام را از زمستان سال 1393 تا تابستان سال بعد بررسی کرده، متغیرهای موثر بر رضامندی روستاییان از این برنامهها نیز مورد مطالعه قرار گرفتهاند. جامعه آماری تحقیق 3546 تن سرپرست خانوار روستایی شهرستان ایلام بود که بر پایه جدول کرجسی _مورگان 346 تن از آنان با روش نمونهگیری خوشهای گزینش شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر سنجی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و پایایی آن نیز با استفاده از روش آلفای ترتیبی، مورد تایید قرار گرفت. نتایج به دست آمده از رگرسیون ترتیبی نشان داد که چهار متغیر هم آهنگی و هم سویی برنامههای رادیویی با نیاز مخاطبان، ارتباط روستاییان با مرکز جهاد کشاورزی، وضعیت تاهل و کیفیت برنامهها، اصلیترین متغیرهای موثر بر متغیر وابسته (میزان استفاده از رادیو) بوده و توانستند 2/50 درصد از احتمال تغییرات متغیر وابسته را پیش بینی نمایند. واژههای کلیدی: نیاز آموزشی روستاییان، برنامهی رادیویی ترویج، ترویج کشاورزی