آموزش کشاورزی
سیده بهار همایون؛ مسعود یزدان پناه؛ سعید محمدزاده؛ طاهره زبیدی؛ الکسا لام
چکیده
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط ...
بیشتر
در حال حاضر، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیری شگرف بر کارایی نظام آموزشی دارد و استفاده از آن با هدف آموزش مستمر بهرهبرداران در برنامه های آموزشی قرار گرفته است. تدوام این آموزش به تمایل آموزشگران به ادامه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط آموزشگران در زمستان 1401 انجام شده است. برای این منظور از مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری برای تبیین عوامل پیش بینی کننده رفتار آموزشگران سازمان جهاد کشاورزی استفاده شد. در این مدل سازه های لذت، هنجارذهنی، خوداثربخشی و اضطراب به عنوان عوامل خارجی موثر بر سازه های سودمندی درک شده و سهولت درک شده از نظریه پذیرش فناوری هستند. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان جهاد کشاورزی استان فارس که آموزشگران دوره های آموزشی بودند و با استفاده از روش نمونه گیری روش چند مرحله ای خوشه ای تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که روایی محتوایی آن توسط پنل متخصصان، پایایی آن به وسیله ضریب تتا ترتیبی تأیید شد (θ˃0.8 ). داده ها با استفاده از فراوانی، میانگین، مدل بندی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS24 و Smart-PLS3 مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. مدل عمومی توسعه یافته پذیرش فناوری 64 درصد از واریانس رفتار استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را پیش بینی کرده است. علاوه برآن، یافته ها نشان داد که سودمندی درک شده اثری مستقیم بر خود اثربخشی، لذت و هنجارذهنی دارد، سهولت درک شده نیز اثری مستقیم بر هنجارذهنی و اثری معکوس بر اضطراب دارد. یافته های این پژوهش می تواند برای تدوین سیاست هایی برای حفظ انگیزه آموزشگران برای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کشاورزی ارزشمند باشد.
طاهره زبیدی؛ هاجر زائری؛ مسعود یزدان پناه
چکیده
دانش به عنوان عاملی ضروری برای رفتار موفقیتآمیز گروههای مختلف از جمله کارشناسان و محققان کشاورزی به شمار میآید. با توجه به نقش ویژه کارشناسان و محققان کشاورزی در آموزش رویارویی با تغییرات اقلیم به کشاورزان، تحلیل دانش آنان در مورد وجود تغییرات آب و هوا، علل، پیامدها و راه-کارهای سازگاری با آن، در مرکز مداخلههای در راستای ...
بیشتر
دانش به عنوان عاملی ضروری برای رفتار موفقیتآمیز گروههای مختلف از جمله کارشناسان و محققان کشاورزی به شمار میآید. با توجه به نقش ویژه کارشناسان و محققان کشاورزی در آموزش رویارویی با تغییرات اقلیم به کشاورزان، تحلیل دانش آنان در مورد وجود تغییرات آب و هوا، علل، پیامدها و راه-کارهای سازگاری با آن، در مرکز مداخلههای در راستای حمایت از سازگاری با این پدیده قرار دارد. بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی عاملهای تأثیرگذار و تاثیرپذیر از دانش در میان کارشناسان و محققان کشاورزی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 520 نفر از کارشناسان و محققان کشاورزی استان خوزستان بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر تعیین و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از نظرسنجی اعضای هیئتعلمی دانشگاه کشاورزی رامین و پایایی متغیرها با استفاده از پیشآزمون و محاسبه ضریب تتا (87/0- 71/0) تائید شد. نتایج تحلیلها نشان داد شمار شایان توجهی از متخصصان کشاورزی (6/66 درصد) براین باورند، در حال حاضر اثرات تغییرات اقلیمی قابل مشاهده است. بیشترین نگرانیهای زیست محیطی متخصصان به ترتیب در مورد مسئلههای آلودگی هوا، آلودگی آب و استفاده از کودها و سموم شیمیایی در کشاورزی بوده است. برخی از مهمترین نتایج مدل معادلههای ساختاری نشان داد، اعتماد به دولت، اثر مستقیم و مثبت بر فاصله روانی و خودکارآمدی درک شده و اثر غیرمستقیم بر دانش عمومی، دانش اثرات و دانش سازگاری دارد. فاصله روانی، اثر منفی و مستقیم بر دانش عمومی دارد. متغیر برجستگی خطر پیشبینی کننده قوی متغیر باور به وجود تغییرات آب و هوایی بوده است و باور به وجود تغییرات آب و هوایی به نوبه خود تأثیر مستقیم و مثبتی بر درک خطر و نیت کاهش خطر دارد. در نتیجه برجستگی خطر بهطور غیرمستقیم ادراک خطر و نیت کاهش را تحت تأثیر قرار داد.