غلامحسین حسینی نیا؛ شهرام مقدس فریمانی؛ سوگند سادات فلاح دوست
چکیده
هدف این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان ترویج کشاورزی استان تهران در راستای ترویج کسب وکار کشاورزی هسته ای است. فناوری هسته ای یکی از راهکارهای ارتقای امنیت غذایی برای جمعیت روبه رشد در سراسر جهان است. بر این اساس ترویج کشاورزی و وراه اندازی کسب وکارهای مرتبط با آن می توانند از عوامل توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی با بهره گیری از ...
بیشتر
هدف این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان ترویج کشاورزی استان تهران در راستای ترویج کسب وکار کشاورزی هسته ای است. فناوری هسته ای یکی از راهکارهای ارتقای امنیت غذایی برای جمعیت روبه رشد در سراسر جهان است. بر این اساس ترویج کشاورزی و وراه اندازی کسب وکارهای مرتبط با آن می توانند از عوامل توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی با بهره گیری از این فناوری باشد. تحقیق حاضر بصورت توصیفی و از نوع همبستگی میباشد و از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری کارشناسان ترویج کشاورزی بخش دولتی و خصوصی استان تهران بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 74 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند . تجزیه و تحلیل داده ها با به کمک روشهای آماری توصیفی و آزمون های همبستگی اسپیرمن توسط نرم افزار SPSS و تحلیل عاملی تاییدی جهت بررسی وضعیت سازه ها و انسجام آنها توسط نرم افزار PLS صورت گرفت. پس از تحلیلی عاملی تاییدی 11 مولفه کلیدی در مهارت کشاورزی هسته ای، 8 مولفه کلیدی در مهارت کسب و کار و 12 مولفه کلیدی در مهارت عمومی ترویج با روایی همگرا و واگرای قابل قبول استخراج و نیازهای آموزشی کارشناسان ترویج کشاورزی با درجه اهمیت بالا در زمینه بکارگیری کشاورزی هسته ای و کسب وکارهای مرتبط با آن در این سه حیطه تعیین گردید. نتایج پژوهش نشان داد که دانش و مهارت تطبیق نیاز کشاورزان با محصولات هسته ای، شناخت اطلاعات اقلیمی منطقه و شناسایی نیازهای بهره برداران از نظر پاسخگویان دارای بالاترین اهمیت در تعیین نیازهای آموزشی آنان بود. همچنین همبستگی بین عواملی چون سابقه کار مدیریتی و سطح تحصیلات پاسخگویان با نظر آنان درباره اهمیت حیطه های سه گانه نیازهای آموزشی مورد بررسی مثبت و معنی دار بود.
خوشقدم خالدی؛ حسین آگهی؛ فرزاد اسکندری
چکیده
مهارت ها و دانشی که توسط آموزش رسمی کشاورزی عرضه می شود برای عملکرد موفقیت آمیز در بازارکار ناکافی به نظر می رسد. یکی از تغییرات اساسی در برنامه آموزشی دانشکده های کشاورزی، گنجاندن برنامه آموزش کارآفرینی در بین واحد های درسی می باشد. به منظور آموزش کارآفرینی، بایستی تلاش نمود تا نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی شناسایی ...
بیشتر
مهارت ها و دانشی که توسط آموزش رسمی کشاورزی عرضه می شود برای عملکرد موفقیت آمیز در بازارکار ناکافی به نظر می رسد. یکی از تغییرات اساسی در برنامه آموزشی دانشکده های کشاورزی، گنجاندن برنامه آموزش کارآفرینی در بین واحد های درسی می باشد. به منظور آموزش کارآفرینی، بایستی تلاش نمود تا نیازهای آموزشی دانشجویان در زمینه کارآفرینی شناسایی شود. نیازسنجی باعث می شود برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای دانشجویان باشد. هدف از این پژوهش، تعیین نیاز های آموزشی دانشجویان در زمینه مدیریت کارآفرینی با استفاده از مدل نیازسنجی بوریچ و مدل تجزیه وتحلیل کوادرانت بود. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده های کشاورزی غرب کشور بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه دانشجویان200 نفر و حجم نمونه استادان 50 نفر برآورد شد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، اقدام به نمونه گیری شد. این پژوهش در دو مرحله انجام شد، نخست نیاز های آموزشی دانشجویان از دیدگاه خود آنان با استفاده ازپرسشنامه تعیین شد. نتایج نشان داد 56 موضوع آموزشی با بالاترین اولویت نیازهای آموزشی را تشکیل دادند. سه اولویت اول به ترتیب شامل ایجاد تولید و خدمات جدید، تدوین طرح تجاری و تعیین بخش های مختلف بازار بود. در مرحله دوم با استفاده از مدل کوادرانت به تعیین نیاز های مشترک از هر دو دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان پرداخته شد و نتایج نشان دادند که بیشتر نیازهای آموزشی ازدیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان با یکدیگر همخوانی دارد.