سیدابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس
چکیده
شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیامهای آموزشی، جایگاه والایی در نظام آموزش کشاورزی دارند. استفاده از این شبکهها میتواند به روشهای مختلف و بر جنبههای مختلف نظام آموزشی تأثیرگذار باشد. تحقیقات زیادی نیز ارتباط بین استفاده از شبکههای اجتماعی و متغیرهای مختلفی از بروندادهای نظام آموزشی را بررسی نمودهاند. با ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیامهای آموزشی، جایگاه والایی در نظام آموزش کشاورزی دارند. استفاده از این شبکهها میتواند به روشهای مختلف و بر جنبههای مختلف نظام آموزشی تأثیرگذار باشد. تحقیقات زیادی نیز ارتباط بین استفاده از شبکههای اجتماعی و متغیرهای مختلفی از بروندادهای نظام آموزشی را بررسی نمودهاند. با این وجود یک سوال مهم در این زمینه این است که، آیا ارتباط معنی داری بین استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان و عملکرد تحصیلی آنان وجود دارد؟ این مطالعه به دنبال این است تا ضمن مشخص کردن عوامل تأثیرگذار در استفاده آموزشی از شبکه های اجتماعی، به روشن نمودن رابطه بین استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی و عملکرد تحصیلی (معدل کل) دانشجویان بپردازد. جامعه آماری شامل 111528 تن دانشجویان دانشکدههای کشاورزی دولتی سراسر کشور بودند که از بین آنها با استفاده از جدول مورگان و بهوسیله روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی، 400 تن از دانشجویان هشت دانشگاه کشور بررسی شدند. دادهها با استفاده از طیف لیکرت و به وسیله پرسشنامه محقق ساخته که روایی ظاهری آن توسط تعدادی از اساتید رشتههای ترویج کشاورزی و ادبیات فارسی، روایی محتوایی با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده و پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترتیبی تأیید شد، جمع آوری گردید. داده ها با آزمونهای t، f و پیرسون تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که بیشترین کاربرد شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان مربوط به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده است. بین میزان استفاده آموزشی از این شبکهها توسط دانشجویان دختر و پسر و نیز بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اختلاف معنیداری وجود دارد ولی در بین گرایشهای مختلف اختلاف معنیداری مشاهده نشد. همچنین مشخص گردید که میزان استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی در بین دانشجویانی که از این شبکه ها با اهداف آموزشی استفاده می کردند، تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی آنان دارد، لذا پیشنهاد میشود مدیران و برنامهریزان آموزشی و اساتید دانشگاهها توجه بیشتری در خصوص گنجاندن این رسانهها در برنامههای درسی داشته باشند.
ابراهیم فرمانده؛ غلامحسین زمانی؛ راضیه نامدار
چکیده
مسئولیت پذیری بهعنوان یکی از جنبه های اخلاق، به معنای این است که فرد، وظیفه و عمل اخلاقی را با رضایت خود انجام داده و در قبال آن پاسخگو باشد. مسئولیت پذیری، طیف گسترده ای از ابعاد را در بر می گیرد. هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین سطوح مسئولیت پذیری و تمایل دریافت مشاوره شغلی با استفاده از ترجیح مراتب مسئولیت پذیری(زَمحُس) ...
بیشتر
مسئولیت پذیری بهعنوان یکی از جنبه های اخلاق، به معنای این است که فرد، وظیفه و عمل اخلاقی را با رضایت خود انجام داده و در قبال آن پاسخگو باشد. مسئولیت پذیری، طیف گسترده ای از ابعاد را در بر می گیرد. هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین سطوح مسئولیت پذیری و تمایل دریافت مشاوره شغلی با استفاده از ترجیح مراتب مسئولیت پذیری(زَمحُس) در بین دانشجویان کارشناسی رشته های کشاورزی دانشگاه شیراز است. جامعه آماری این تحقیق شامل 875 تن از دانشجویان کارشناسی کشاورزی در حال تحصیل در نیمسال اول 98-97 بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با توجه به رعایت تعداد نمونه معتبر شناخته شده توسط تیاستودنت، 330 تن از آنان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده دومرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نیمه ساختارمند استفاده گردید. روایی شکلی پرسشنامه با نظر گروهی از اعضای هیئت علمی بخش ترویج و آموزش کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی سازه ابزار تحقیق نیز با آزمون آلفای کرونباخ (95/0) ارزیابی شد و برای پردازش دادهها از نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی نشان داد مسئولیت پذیری فردی دارای رابطه مستقیم و ضعیفی با تمایل به دریافت مشاوره شغلی است. اما بین مسئولیت پذیری اجتماعی عام و مسئولیت پذیری دینی رابطه مستقیم و قوی وجود دارد.
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس
چکیده
پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری و نیز میزان خلاقیت آنها میباشد. با شناخت نوع سبک یادگیری، توانایی خلاقیت دانشجویان و ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی زمینه حرکت به سوی یادگیری هدفمند فراهم میشود که هدف این تحقیق توصیفی همبستگی را شامل میشد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و پرسشنامه ...
بیشتر
پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری و نیز میزان خلاقیت آنها میباشد. با شناخت نوع سبک یادگیری، توانایی خلاقیت دانشجویان و ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی زمینه حرکت به سوی یادگیری هدفمند فراهم میشود که هدف این تحقیق توصیفی همبستگی را شامل میشد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و پرسشنامه سبک یادگیری کلب بود. باور به استفاده پرشمار این دو پرسشنامه در تحقیقهای پیشین، روایی آنها مورد تائید و با انجام بررسی مقدماتی 30 دانشجو و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی بزرگتر از 85/0 برای بخشهای مختلف پایایی آن تائید شد. جامعهی آماری همهی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی بودند (724 تن) که از طریق فرمول کوکران، حجم نمونهای به شمار 217 دانشجو و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی گزینش و بررسی شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل و از آمار توصیفی و تحلیلی برای گزارش استفاده شد. نتایج نشان دادند که بیشتر دانشجویان (6/81 درصد) از نظر خلاقیت، در سطح متوسط به پایین بودند. سبک یادگیری جذبکننده با بیشترین فراوانی (6/39 درصد) در رتبه اول بود و سبکهای یادگیری انطباق یابنده (6/34 درصد)، واگرا (5/14 درصد) و همگرا (5/11 درصد) در رتبههای بعدی قرار داشتند. آزمون نامشخصهای کروسکال والیس نشان داد دانشجویان با سبکهای یادگیری چهارگانه از نظر خلاقیت تفاوت معنیداری با همدیگر نداشتند. نتایج رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که از بین متغیرهای خلاقیت و سبک یادگیری تنها متغیر خلاقیت به عنوان مهمترین عامل متمایزکننده دو گروه دانشجویان با پیشرفت تحصیلی خوب و ضعیف درمجموع توانست 9/77 درصد از کل پاسخگویان را بهدرستی جداسازی کند.