سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور
چکیده
اگرچه فناوریهای اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روشهای آموزشیاند، اما پذیرش آن در دانشگاهها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عاملهای تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع ...
بیشتر
اگرچه فناوریهای اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روشهای آموزشیاند، اما پذیرش آن در دانشگاهها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عاملهای تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند تشکیل دادند که 175 تن از آنان بر پایه انتساب متناسب، به عنوان حجم نمونه تعیین و نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد(86/0= α). بنا بر یافتهها، دانشجویان کشاورزی نگرش متوسطی نسبت به پذیرش فناوری اطلاعات داشتند. تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS نشان داد که متغیر نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات (56/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان داشته است. پس از آن نیز به ترتیب متغیرهایی چون تجربه کار با اینترنت و رایانه (53/0=β)، شرکت در کلاسها و دورههای آموزشی (46/0=β)، برداشت ذهنی دانشجویان از آسانی استفاده (39/0=β)، برداشت ذهنی از سودمند بودن (28/0=β) و میزان تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی (20/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط آنان داشته است. از این رو، پیشنهاد میشود با ارتقای دانش و تجربهی به کار گیری رایانه و دیگر فناوریهای اطلاعاتی در دانشجویان از طریق مشارکت آنان در کلاسها و دورههای آموزش رایانهای، شرایط لازم برای رشد نگرش مثبت و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات فراهم شود.