نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه رامین خوزستان

2 دانشیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان

چکیده

اگرچه فناوری‌های اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روش‌های آموزشی‌اند، اما پذیرش آن در دانشگاه‌ها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عامل‌های تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند تشکیل دادند که 175 تن از آنان بر پایه انتساب متناسب، به عنوان حجم نمونه تعیین و نمونه‌‌ها با روش نمونه‌گیری تصادفی‌ طبقه‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه‌ی آلفای ترتیبی تأمین شد(86/0= α). بنا بر یافته‌ها، دانشجویان کشاورزی نگرش متوسطی نسبت به پذیرش فناوری اطلاعات داشتند. تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار AMOS نشان داد که متغیر نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات (56/0=β)، بیش‌ترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان داشته است. پس از آن نیز به ترتیب متغیرهایی چون تجربه کار با اینترنت و رایانه (53/0=β)، شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی (46/0=β)، برداشت ذهنی دانشجویان از آسانی استفاده (39/0=β)، برداشت ذهنی از سودمند بودن (28/0=β) و میزان تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی (20/0=β)، بیش‌ترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط آنان داشته است. از این رو، پیشنهاد می‌شود با ارتقای دانش و تجربه‌ی به کار گیری رایانه‌ و دیگر فناوری‌های اطلاعاتی در دانشجویان از طریق مشارکت آنان در کلاس‌ها و دوره‌های آموزش رایانه‌ای، شرایط لازم برای رشد نگرش‌ مثبت‌ و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات فراهم شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors Influencing the Adoption of Information Technology by Students Agricultural and Natural Resources at Nahavand Payame Noor University, Iran

چکیده [English]

This descriptive-correlation study was comdmcted to investigate factors influencing the statistical information technology by agricultural and natural resources students of Nahavand Payame Noor University. the population study was 318, from whom 175 students were selected by stratified random sampling Technique. Data were collected by questionnaire That’s validity was confirmed by a panel of experts and its reliability was measured through ordinal alpha coefficient (α=0.86).According to findings, agricultural student had Medium attitudes towards the adoption of information technology in general. The result of path analysis showed that the variable of students’ attitudes towards using information technology had the most significant effect on the adoption of information technology (β= 0.56).
Furthermore, the other variables like: working experience with internet and computers (β= 0.53), Participate in training courses(β=0.46), students’ perception of easy application (β=0.39), usefulness (β=0.28) and their proficiency in English language (β= 0.20), had the most effects on the adoption of information technology and respectively ranked in other priorities.
It suggested that necessary condition to provid positive attitudes for the students and more use of information enhancing literacy and experience using of computers and other information in students through their participation in computer training classes and courses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information and communication technology
  • agricultural and natural sources students
  • adoption of information and communication technology
اسدی، ا. و کریمی، آ.(1386). واکاوی سازه‌های موثر بر کاربردهای فناوری اطلاعات توسط آموزشگران مراکز آموزش علمی‌-‌کاربردی. مجله علوم کشاورزی ایران، دوره 2، شماره 38، صص 289-277.
جعفری، م. و دیانی، م. ح.(1390). بررسی میزان و چگونگی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشگاه کابل و عوامل مؤثر و بازدارنده. مجله کتابداری و اطلاع رسانی، جلد 13، شماره 3، صص 204-179.
حسن شاهی، م.(1385). بررسی نگرش و میزان استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز نسبت به پایگاه­های اطلاعاتی الزویر، ابسکو، ساینس دایرکت و پروکوئست. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شیراز.
حیاتی، ز. و ستوده، ه.(1381). بررسی تأثیر استفاده از منابع الکترونیکی اطلاعات بر فعالیت­های پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 18، شماره 36، صص 203-189.
درانی، ک. و رشیدی، ز.( 1386). بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دبیران مدارس هوشمند شهر تهران با تاکید بر مدل پذیرش فناوری اطلاعات. پژوهش در نظام‌های آموزشی، جلد 1، شماره 1، صص  46-23.
شیخ‌شجاعی، ف. و علومی، ط.(1386). بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه‌های دانشکده‌های فنی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران. کتابداری و اطلاع‌رسانی، جلد 10، شماره3، صص 34-9.
علی بیگی، ا.ح. و پورجاوید، س.(1393). نگرش رایانه­ای کارشناسان ترویج کشاورزی شهرستان کرمانشاه. فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، سال چهل و سوم، شماره 4، صص 636-625.
غلامحسینی، ل.(1387). یادگیری الکترونیک و جایگاه آن در نظام آموزش دانشگاهی. مجله دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامس ایران، سال سوم، شماره 2، صص 36-28.
فلکی، م.؛ شعبانعلی فمی، ح.؛ ایروانی، ه. و موحد محمدی، ح. (1387). بررسی نگرش کارشناسان ترویج کشاورزی در زمینه به­کارگیری فناوری اطلاعات در نظام ترویج کشاورزی ایران. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، 12(43الف): 265-253.
کرانی، ز.؛ شعبانعلی فمی، ح.؛ رضوانفر، ا. و قاسمی، ج.(1388). بررسی نگرش دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات در شغل کشاورزی. مجله تحقیقات اقتصادی و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-40، شماره 3، صص 177-167.
کریمی، آ.، مختارنیا، م. و صفا، ل.(1386). تحلیل عوامل موثر بر استفاده آموزشگران از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشاورزی(مطالعه موردی استان زنجان. مجله علوم کشاورزی ایران، دوره3-شماره38، صص 160-149.  
ماستری فراهانی، ف.؛ شریف، ع. و استاد حسنلو، ح.(1391). موانع به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یادگیری- یاددهی. فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 5، شماره1، صص 21-15.
مشهدی، م.، رضوانفر، ا. و یعقوبی، ج.(1386). عوامل موثر بر استفاده از فناوری اطلاعات توسط اعضای هیات علمی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، دوره 2، شماره 44،  صص 171-151.
نیکنامی، م.(1384). طراحی نظام فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور توسعه ترویج کشاورزی ایران. رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
Atilgan, Dogan & Bayram, Ozlem (2006). " An Evaluation of faculty use of the Digital library at Ankara University, Turkey". The journal of academic librarianship, 32 (1),86-93.
Charlat, Ratchada (2004)., " The use of Electronic journals by Faculty Members, Physicians and Medical Students of the Faculty of Medicine, Prince of Songkla University". Songklanakarin journal of Social Sciences and Humanities. 10(3).
Fang, J., P., Shao, & G. Lan)2009(. Effects of innovativeness and trust on web survey participation. computers in human behavior, 25, 144–152. 
Heysung, P. (2009). Factors that Affect Information Technology Adoption by Teachers.http://cehs07.unl.edu/cehsabstracts/docs/HyesungPark0504.pdf.
Hsu, M.K., S.W., Wang, and K.K. Chiu )2009(. Computer attitude, statistics anxiety and self-efficacy on statistical software adoption behavior: An empirical study of online MBA learners. computers in human behavior, 25(2), 412-420. 
Ibrahim, Ahmed Elhafz (2004)., " Use and user perception of electronic resources in the United Arab Emirates University (UAEU)". Libri, 54, 18-29.
Khvilon, E. (2002). Information and communication technology in education: A curriculum for schools and programme of teacher education. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO).
Maningas, R. V. & S. T. Mancebo. )2004(. Utilization of IT-based services and communication technology media by end-users of agricultural research and extension networks in the Philipins. AFITA/WCCA joint congress on IT in agriculture, 13-20, Thailand: Bangkok. 
Rezaei, M., H., Movahed Mohammadi, A., Asadi, & Kh., Kalantary)2008(. Predicting e-learning application in agricultural higher education using technology acceptance model, Turkish Online. Journal of Distance Education, 9(1), 85-95.
Rosenzweig, Mark D. (2000).Survey Result: The Net Makes. American Institute of Chemical Engineers.CEP:93-96. [On-Line]. Available at: http://www.aicho.org/cep/.
Yaghoubi, J., & E., Shamsai. )2004(. Assessing effective factors in using internet by faculty members of agricultural college of Zanjan University. Iran, Proceedings of the 19th Annual Conference Dublin, Irland, May 23-29, 604- 608,http://www.aiaee.org/ 2004/accepted/ 088.
Yu, P., H., Li, & M.P., Gagnon)2008(. Health IT acceptance factors in long-term care facilities: A cross-sectional survey. international journal of medical informatics, 78(4), 219-229.