نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه رامین خوزستان
2 دانشیار دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
چکیده
اگرچه فناوریهای اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روشهای آموزشیاند، اما پذیرش آن در دانشگاهها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عاملهای تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند تشکیل دادند که 175 تن از آنان بر پایه انتساب متناسب، به عنوان حجم نمونه تعیین و نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد(86/0= α). بنا بر یافتهها، دانشجویان کشاورزی نگرش متوسطی نسبت به پذیرش فناوری اطلاعات داشتند. تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS نشان داد که متغیر نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات (56/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان داشته است. پس از آن نیز به ترتیب متغیرهایی چون تجربه کار با اینترنت و رایانه (53/0=β)، شرکت در کلاسها و دورههای آموزشی (46/0=β)، برداشت ذهنی دانشجویان از آسانی استفاده (39/0=β)، برداشت ذهنی از سودمند بودن (28/0=β) و میزان تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی (20/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط آنان داشته است. از این رو، پیشنهاد میشود با ارتقای دانش و تجربهی به کار گیری رایانه و دیگر فناوریهای اطلاعاتی در دانشجویان از طریق مشارکت آنان در کلاسها و دورههای آموزش رایانهای، شرایط لازم برای رشد نگرش مثبت و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات فراهم شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors Influencing the Adoption of Information Technology by Students Agricultural and Natural Resources at Nahavand Payame Noor University, Iran
چکیده [English]
This descriptive-correlation study was comdmcted to investigate factors influencing the statistical information technology by agricultural and natural resources students of Nahavand Payame Noor University. the population study was 318, from whom 175 students were selected by stratified random sampling Technique. Data were collected by questionnaire That’s validity was confirmed by a panel of experts and its reliability was measured through ordinal alpha coefficient (α=0.86).According to findings, agricultural student had Medium attitudes towards the adoption of information technology in general. The result of path analysis showed that the variable of students’ attitudes towards using information technology had the most significant effect on the adoption of information technology (β= 0.56).
Furthermore, the other variables like: working experience with internet and computers (β= 0.53), Participate in training courses(β=0.46), students’ perception of easy application (β=0.39), usefulness (β=0.28) and their proficiency in English language (β= 0.20), had the most effects on the adoption of information technology and respectively ranked in other priorities.
It suggested that necessary condition to provid positive attitudes for the students and more use of information enhancing literacy and experience using of computers and other information in students through their participation in computer training classes and courses.
کلیدواژهها [English]
- Information and communication technology
- agricultural and natural sources students
- adoption of information and communication technology