محمدشریف شریف زاده؛ غلامحسین عبدالله زاده
چکیده
از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسههای آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار میآید، این فرآیند به خوبی برای آنها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله و با هدف شناسایی و اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعهی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربهی ...
بیشتر
از آنجا که کارآفرینی دانشگاهی برای بسیاری از موسسههای آموزش عالی کشاورزی در ایران پدیده به نسبت جدیدی به شمار میآید، این فرآیند به خوبی برای آنها تبیین نشده است. این تحقیق در دو مرحله و با هدف شناسایی و اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی به انجام رسیده است. جامعهی آماری شامل 24 تن از خبرگان با تجربهی عملی، تجربهی مدیریتی در سیاستگزاری و پشتیبانی نهادی و تجربهی حرفهای به شکل آموزش و پژوهش در زمینهی کارآفرینی دانشگاهی برای مشارکت در بررسی دلفی بود. بررسی دلفی در سه دور انجام شد و در نتیجه، 5 گزیدار و 7 معیار برای اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی شناسایی شدند. در مرحلهی دوم تحقیق، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی، گزیدارها و معیارهای استخراج شده برای اولویتبندی سازوکارهای کارآفرینی دانشگاهی در آموزش عالی کشاورزی اولویتبندی شدند. دادههای مورد نیاز از راه تکمیل 21 پرسشنامه توسط نمونهای از خبرگان بر مبنای مقایسههای زوجی، گردآوری و از نرمافزارExpert Choice برای تحلیل دادههای گردآوری شده بهره گرفته شد. در نتیجه، پنج شیوهی کارآفرینی دانشگاهی از منظر همهی هفت معیار مورد مطالعه رتبهبندی شدند. بر این پایه؛ تاسیس شرکتهای دانشبنیان، با وزن نسبی 264/0، بالاترین رتبه را احراز کرد. تاسیس شرکت تعاونی دانشگاهی، با وزن نسبی 242/0، و واگذاری یا فروش امتیاز اختراعها، با وزن نسبی 213/0، در رتبهی دوم و سوم و انجام طرح تحقیقاتی بروندانشگاهی، با وزن نسبی 182/0، در رتبه چهارم قرار گرفت. سرانجام، ارایه خدمات مشاورهای، با وزن نسبی 099/0، در رتبهی آخر قرار گرفتند. هر سازوکار پیامد و بایستههای ویژه خود را دارد. در نتیجهی این تحقیق، مجموعهای از ملزومات نهادی، حرفهای و زیرساختی مورد نیاز برای پرداختن موسسههای آموزش عالی کشاورزی به کارآفرینی دانشگاهی معرفی شده است.
سمیه خسروی؛ سمیه شهبازی؛ علی اصغر میرک زاده؛ مصیب غلامی؛ حسین مهدی زاده
چکیده
یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی جوانان مخصوصا دانشجویان بحث آیندهی شغلی در رشتهی تحصیلی است که این آینده نیز به نوع نگرش و علاقهی آنان نیز بستگی دارد که اگر نگرش مناسبی به رشتهی تحصیلی وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار توسعه و افزایش مهارتها را داشت. این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای ترویج و آموزش ...
بیشتر
یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی جوانان مخصوصا دانشجویان بحث آیندهی شغلی در رشتهی تحصیلی است که این آینده نیز به نوع نگرش و علاقهی آنان نیز بستگی دارد که اگر نگرش مناسبی به رشتهی تحصیلی وجود نداشته باشد نمیتوان انتظار توسعه و افزایش مهارتها را داشت. این پژوهش با هدف بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به آینده شغلی با استفاده از روش کیو انجام شد که به صورت هدفمند و با روش نمونهگیری گلوله برفی تعداد 29 نفر از آنان برای بررسی انتخاب شدند. براساس مصاحبههای انجام شده با این دانشجویان در قالب گروههای بحث متمرکز، تعداد 35 عبارت استخراج شد که در قالب یک پرسشنامه متشکل از 35 کارت و یک پاسخنامه (نمودار کیو) در اختیار دانشجویان تحصیلات تکمیلی ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی قرار گرفت که میزان موافقت یا مخالفت خود را با آنان مشخص کنند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با انجام تحلیل عاملی اکتشافی نوع کیو با استفاده از نرمافزار SPSSWin20 انجام شد. بنا بر یافتههای به دست آمده از تحلیل عاملی کیو؛ ذهنیت دانشجویان مشارکت کننده در پنج ذهنیت کارآفرینانه، منفعل و ناامید، امیدوارانه و در جستجوی فرصت، تبعیض نگر و واقع نگر، دسته بندی شدند که نتیجهی آن آشکار ساختن نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی خود بود. مهمترین نگرش شناخته شده در این پژوهش نگرش کارآفرینانهی دانشجویان نسبت به آیندهی شغلی خود بود.
علیرضا پورسعید؛ رسول بابایی؛ رویا اشراقی سامانی
چکیده
ددر سالهای اخیر، تصمیمگیری شغلی همواره به عنوان یکی از چالشهای اساسی پیشروی دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزشی مطرح بوده است. نبود قطعیت در تصمیمگیری شغلی و در پی آن نگرانی در کسب شغل در آینده پس از دانش آموختگی، دغدغهی فکری بسیاری از دانشجویان به ویژه در سالهای آخر تحصیلات است. هدف از این تحقیق شناخت عامل های تأثیرگذار ...
بیشتر
ددر سالهای اخیر، تصمیمگیری شغلی همواره به عنوان یکی از چالشهای اساسی پیشروی دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزشی مطرح بوده است. نبود قطعیت در تصمیمگیری شغلی و در پی آن نگرانی در کسب شغل در آینده پس از دانش آموختگی، دغدغهی فکری بسیاری از دانشجویان به ویژه در سالهای آخر تحصیلات است. هدف از این تحقیق شناخت عامل های تأثیرگذار بر تصمیم-گیری شغلی دانش آموختگان کشاورزی دانشگاههای شهرستان ایلام میباشد. جامعه آماری این تحقیق را 2000 تن از دانش آموختگان رشته کشاورزی در گرایشهای مختلف تشکیل دادند. حجم نمونه بر پایه جدول مورگان 400 نفر به روش طبقهبندی با انتساب متناسب انتخاب شد. روایی پرسشنامه با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید شد و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spsswin19 انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که پنج عامل با مقدار ویژه بالاتر از 1 استخراج شدند که در مجموع 564/57 درصد از واریانس کل متغیرها را تبیین کردند. نتایج مدل رگرسیونی ترتیبی نشان داد که متغیرهای سن، ساختاری و سیاسی، اقتصادی و ویژگیهای شخصیتی بیشترین تأثیر را بر احتمال تصمیمگیری شغلی دانش آموختگان دارند و 58 درصد از تغییرات آن را پیشبینی میکنند. لذا پیشنهاد میشود سیاستگذاری ها در بخش کشاورزی برای اشتغال دانش آموختگان بر مبنای عاملهای مشخص شده این تحقیق مساعد شوند.
سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور
چکیده
اگرچه فناوریهای اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روشهای آموزشیاند، اما پذیرش آن در دانشگاهها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عاملهای تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع ...
بیشتر
اگرچه فناوریهای اطلاعات دارای قابلیت لازم برای بهبود روشهای آموزشیاند، اما پذیرش آن در دانشگاهها بسیار ناچیز بوده است. لذا این تحقیق علی- ارتباطی با هدف کلی بررسی عاملهای تأثیرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه پیام نور نهاوند تشکیل دادند که 175 تن از آنان بر پایه انتساب متناسب، به عنوان حجم نمونه تعیین و نمونهها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی ظاهری و محتوایی آن، توسط گروه متخصصان تأیید و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد(86/0= α). بنا بر یافتهها، دانشجویان کشاورزی نگرش متوسطی نسبت به پذیرش فناوری اطلاعات داشتند. تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS نشان داد که متغیر نگرش دانشجویان نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات (56/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دانشجویان داشته است. پس از آن نیز به ترتیب متغیرهایی چون تجربه کار با اینترنت و رایانه (53/0=β)، شرکت در کلاسها و دورههای آموزشی (46/0=β)، برداشت ذهنی دانشجویان از آسانی استفاده (39/0=β)، برداشت ذهنی از سودمند بودن (28/0=β) و میزان تسلط دانشجویان به زبان انگلیسی (20/0=β)، بیشترین تأثیر را بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط آنان داشته است. از این رو، پیشنهاد میشود با ارتقای دانش و تجربهی به کار گیری رایانه و دیگر فناوریهای اطلاعاتی در دانشجویان از طریق مشارکت آنان در کلاسها و دورههای آموزش رایانهای، شرایط لازم برای رشد نگرش مثبت و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات فراهم شود.
سعید کریمی؛ فرشید ملامیرزایی؛ رضا موحدی
چکیده
آموزش کارآفرینی یک موضوع مهم و مورد توجه در دانشگاههای کشورهای مختلف جهان میباشد و سودمندیهای آن مورد ستایش محققان و آموزشگران قرار گرفته است، ولی اثربخشی واقعی این نوع آموزش به طور جامع بررسی نشده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، تاثیر آموزش کارآفرینی مشخص شود و سودمندیهای ...
بیشتر
آموزش کارآفرینی یک موضوع مهم و مورد توجه در دانشگاههای کشورهای مختلف جهان میباشد و سودمندیهای آن مورد ستایش محققان و آموزشگران قرار گرفته است، ولی اثربخشی واقعی این نوع آموزش به طور جامع بررسی نشده است. بنابراین هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، تاثیر آموزش کارآفرینی مشخص شود و سودمندیهای ناشی از این گونه برنامهها تعیین گردد. روش پژوهش، شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون میباشد. به منظور انجام این پژوهش، 109 تن دانشجویان کشاورزی شرکت کننده در درسهای آموزش کارآفرینی در چهار دانشگاه غرب کشور (بوعلی سینا، کردستان، شهرکرد و ایلام) به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه در آغاز و پس از پایان درسهای کارآفرینی تکمیل و گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد (71/0 تا 88/0). بنا بر نتایج، تاثیر آموزش کارآفرینی بر عاملهای انگیزشی (نگرش، کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی) و قصد کارآفرینانهی دانشجویان مثبت و معنیداری بود. همچنین نتایج بیانگر آن بودند که در بخش سودمندیهای برنامه (یادگیری، الهامبخش بودن و منابع رشد)، تنها یادگیری با تغییر نگرش و قصد کارآفرینانه رابطه مثبت و معنیداری داشت. در مجموع، یافتههای این پژوهش نشان داد که "نظریه رفتار برنامه ریزی شده" میتواند چارچوب مناسبی برای بررسی اثربخشی برنامههای آموزش کارآفرینی فراهم کند.
امیر احمدپور
چکیده
هدف این تحقیق، شناخت نقش عاملهای موثر در رضامندی دانش آموختگان شاغل در بخش کشاورزی است. تحقیق از نوع علی-ارتباطی است. جامعه آماری تحقیق شامل همهی دانش آموختگان ترویج و آموزش کشاورزی شاغل در بخش کشاورزی (دولتی و غیردولتی) در استانهای شمالی کشور(مازندران، گلستان و گیلان) بود که مرتبط با رشته ترویج فعالیت میکردند (51=N). با توجه ...
بیشتر
هدف این تحقیق، شناخت نقش عاملهای موثر در رضامندی دانش آموختگان شاغل در بخش کشاورزی است. تحقیق از نوع علی-ارتباطی است. جامعه آماری تحقیق شامل همهی دانش آموختگان ترویج و آموزش کشاورزی شاغل در بخش کشاورزی (دولتی و غیردولتی) در استانهای شمالی کشور(مازندران، گلستان و گیلان) بود که مرتبط با رشته ترویج فعالیت میکردند (51=N). با توجه به حجم محدود جامعه آماری، سرشماری صورت گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه ای بود که روایی شکلی آن بر پایه نظرسنجی از متخصصان و اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری تایید شد و پایایی آن از طریق تتای ترتیبی 89/0=θ محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و تحلیلی از نرمافزار SPSSWin21 استفاده شد. تحقیق نشان داد که 9/56 درصد از دانش آموختگان، میزان همسویی و سازگاری آموخته های ترویجی و آموزش کشاورزیشان با انجام وظیفه شغلی خود را در سطح خوب ارزیابی کردند. همچنین، توانمندی کسب شدهی دانش آموختگان در زمینه های ارتباطات، مدیریت، ارزشیابی، برنامه ریزی، تحقیق و تدریس در سطح متوسط قرار داشت. دانش آموختگان شاغل، نگرش خوب و مثبتی نسبت به رشته تحصیلی خود داشتند. بر پایه نظر دانش آموختگان شاغل در سطح عملیاتی کشاورزی، اهمیت کاربرد و اولویت درسهای اصلی نسبت به درسهای اختیاری تاکید شده است. بین میزان همسویی و سازگاری آموخته ها و نگرش دانش آموختگان نسبت به رشته ترویج و آموزش کشاورزی با میزان رضایت از آموخته های آنان، رابطهی مثبت و معناداری وجود داشت. اجرای رگرسیون ترتیبی نشان داد که دو متغیر همسویی و سازگاری آموخته ها و نگرش 64 درصد احتمال تغییر سطح متغیر وابستهی میزان رضایت دانش آموختگان از آموخته های کسب شده را تبیین کردند.
حجت شکیبا؛ سید یوسف حجازی؛ سید محمود حسینی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر ابعاد مختلف سرمایة اجتماعی بر نیت کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی و توسعة مدلی در جهت تقویت آن انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر امکان کنترل متغیرها شبه آزمایشی، است. جامعه آماری تمام دانشجویان سال آخر کارشناسی کشاورزی پردیس کرج و پردیس ابوریحان دانشگاه تهران به تعداد (N=420) بود. نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر ابعاد مختلف سرمایة اجتماعی بر نیت کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی و توسعة مدلی در جهت تقویت آن انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر امکان کنترل متغیرها شبه آزمایشی، است. جامعه آماری تمام دانشجویان سال آخر کارشناسی کشاورزی پردیس کرج و پردیس ابوریحان دانشگاه تهران به تعداد (N=420) بود. نمونه آماری به تعداد 201 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی برای جمعآوری دادهها پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیات پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از بین ابعاد ساختاری، رابطهای و شناختی سرمایة اجتماعی، سرمایة اجتماعی ساختاری از طریق متغیر میانجی امکانپذیری درک شده تأثیر مثبت و معنیداری بر قصد کارآفرینی دانشجویان دارد. همچنین مقدار ضریب تبیین (R2) برای متغیر قصد کارآفرینی 42/0 بود. در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق بیان شده است. همچنین مقدار ضریب تبیین (R2) برای متغیر قصد کارآفرینی 42/0 بود. در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق بیان شده است.
علی اکبر عباسی؛ منصور غنیان؛ بهمن خسروی پور
چکیده
مدیریت بهینهی منبعهای انسانی با تامین رضایت شغلی کارکنان موجب افزایش بهرهوری سازمان میشود به همین سبب این تحقیق در پی مـدل یـابی معادله ساختاری رضایت شغلی مروجان توسعه کشت توتون بر پایه عاملهای انگیزشی و محیطی در استانهای مازندران و گلستان انجام شده. تحقیق از نوع علّی- ارتباطی است و جامعه آماری آن را 46 نفر، مروجان توسعه ...
بیشتر
مدیریت بهینهی منبعهای انسانی با تامین رضایت شغلی کارکنان موجب افزایش بهرهوری سازمان میشود به همین سبب این تحقیق در پی مـدل یـابی معادله ساختاری رضایت شغلی مروجان توسعه کشت توتون بر پایه عاملهای انگیزشی و محیطی در استانهای مازندران و گلستان انجام شده. تحقیق از نوع علّی- ارتباطی است و جامعه آماری آن را 46 نفر، مروجان توسعه کشت توتون استانهای مازندران و گلستان تشکیل دادند که با سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقـق ساخته بود که روایی محتوایی آن با نظرسنجی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن با کمک اعتبار ترکیبی سازه ها تایید شد )96/0-82/0 = (CR. به منظور تجریه و تحلیل داده ها از PLS استفاده شد. نتایج تجزیه تحلیل دادههای تحقیق گویایی آن بود کـه میـزان رضـایت شـغلی1/9 درصـد از مروجان توسعه کشت توتون در حـد خیلی پایین، 5/20 درصـد در حـد پایین، 6/38 درصد متوسـط، 7/22 درصـد در حـد بـالا و 1/9 درصـد در حـد خیلی بـالا بـود. همچنین با توجه به دست آورد مدل یابی معادلـه سـاختاری، مهمترین عامل مؤثر بـر رضـایت شـغلی مروجان توسعه کشت توتون، عامـل محیطـی است که ضریب مسیر آن 53/0میباشد. عامل انگیزشی نیز به میزان 35/0 در رضایت شغلی مروجان توسعه کشت توتون تأثیر دارد. همچنین عامل محیطی بر عامـل انگیزشـی، بـا ضریب مسیر 47/0 تأثیر دارد.
رویا اشراقی سامانی
چکیده
یکی از رهیافتهای ترویجی، مشارکت کشاورزان در تامین هزینههای مورد نیاز برای آموزشهای ترویجی آنان است که پذیرش آن بهوسیله کشاورزان شرطها و بایستههای ویژهای دارد. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر گرایش گندمکاران استان ایلام برای مشارکت در تامین هزینههای خدمات آموزش ترویج کشاورزی انجام شد تا مشخص شود آیا میتوان ...
بیشتر
یکی از رهیافتهای ترویجی، مشارکت کشاورزان در تامین هزینههای مورد نیاز برای آموزشهای ترویجی آنان است که پذیرش آن بهوسیله کشاورزان شرطها و بایستههای ویژهای دارد. این پژوهش با هدف بررسی عاملهای موثر بر گرایش گندمکاران استان ایلام برای مشارکت در تامین هزینههای خدمات آموزش ترویج کشاورزی انجام شد تا مشخص شود آیا میتوان به سوی ترویج خصوصی رفت یا نه. جامعهی آماری پژوهش را گندمکاران استان ایلام تشکیل دادند (57262=N) که با استفاده از جدول مورگان و روش تصادفی طبقهای، با انتساب متناسب، 381 تن از آنان به عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی شکلی و محتوایی آن با نظرسنجی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام تایید شد. روایی سازه نیز با استفاده از روایی همگرا بر پایه دومعیار (79/0= AVEو 85/0= CR) تایید شد. پایایی ابزار اندازهگیری با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی(84/0=α) نیز تایید شد. برای دستیابی به هدف بررسی از مدل رگرسیون لاجیت و نرمافزار 8Eviews استفاده شد. بنابر نتیجهی تحقیق، تنها 08/28 درصد از پاسخگویان گرایش به مشارکت در تامین هزینه خدمات آموزش ترویج کشاورزی داشتند. برآورد رگرسیون نیز نشانداد که عاملهای سطح تحصیلات کشاورزان، دارا بودن درآمد غیر کشاورزی، سطح زیرکشت گندم، پیشینهی کشت گندم، رضایت از خدمات ترویجی و گرایش به استفاده از خدمات ترویجی بر احتمال گرایش گندمکاران استان ایلام به مشارکت در تامین هزینههای خدمات ترویجی دریافتی تاثیرگذار هستند. بهجز عامل دارا بودن درآمد غیر کشاورزی دیگر عاملها بر احتمال گرایش گندمکاران به مشارکت در تامین هزینهها اثر مثبت داشتند.
مهرناز خیاطی؛ وحید علی آبادی؛ حسن صدیقی
چکیده
برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عاملهای اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانشکشاورزان گندمکار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندمکار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم ...
بیشتر
برای دست یابی به کشاورزی پایدار و مناسب، باید بین عاملهای اقتصادی، اجتماعی، زیستی و فردی، غیر فردی و معنوی تعادل برقرار شود. این پژوهش با هدف تفکیک سطح دانشکشاورزان گندمکار استان تهران درزمینه کشاورزی پایدار، براساس متغیرهای اقتصادی اجتماعی بود. حجم جامعه آماری8532 گندمکار استان تهران بودند که براساس فرمول کوکران، حجم نمونه 130 تن تعیین شد و اطلاعات لازم از آنها گردآوری شد. این تحقیق علی-قیاسی به شیوه میدانی با ابزار پرسشنامه انجام شده است. روایی پرسشنامه را اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس تأیید کردند و پایایی آن با انجام مطالعهی راهنما و محاسبه ضریب آلفای ترتیبی با استفاده از نرم افزارR محاسبه شد و مقدار آن برابر با (89=α) تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی(رگرسیون ترتیبی) با استفاده از نرم افزارهای SPSS19 انجام شد. یافتهها نشان دادند که دانش گندامکاران در حیطهی کشاورزی پایدار بیشتر گندم کاران در سطح متوسط است. متغیرهای (سن، عملکرد گندم، میزان زمین زیر کشت آبی و شمار دورههای ترویجی شرکت کرده) توان برآورد احتمال رشد دانش زیست محیطی گندم کاران را در حد24درصد دارند.