رابطة سرمایة اجتماعی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس مرکز آموزش عالی امام خمینی ره

2 استاد دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر ابعاد مختلف سرمایة اجتماعی بر نیت کارآفرینانة دانشجویان کشاورزی و توسعة مدلی در جهت تقویت آن انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر امکان کنترل متغیرها شبه آزمایشی، است. جامعه آماری تمام دانشجویان سال آخر کارشناسی کشاورزی پردیس کرج و پردیس ابوریحان دانشگاه تهران به تعداد (N=420) بود. نمونه آماری به تعداد 201 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار اصلی برای جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ بود. برای آزمون فرضیات پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از بین ابعاد ساختاری، رابطه‌ای و شناختی سرمایة اجتماعی، سرمایة اجتماعی ساختاری از طریق متغیر میانجی امکان‌پذیری درک شده تأثیر مثبت و معنی‌داری بر قصد کارآفرینی دانشجویان دارد. همچنین مقدار ضریب تبیین (R2) برای متغیر قصد کارآفرینی 42/0 بود. در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق بیان شده است. همچنین مقدار ضریب تبیین (R2) برای متغیر قصد کارآفرینی 42/0 بود. در پایان پیشنهاداتی با توجه به نتایج تحقیق بیان شده است.

کلیدواژه‌ها


احمدپور داریانی، محمود و  مقیمی، سید محمد (1388). مبانی کارآفرینی. تهران: انتشارات فراندیش
رستمی، فرحناز. (1389). تبیین مولفه‏های سرمایه­ی اجتماعی در آموزش عالی. رساله­ی دکتری آموزش کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191–215.
Baumgartner, H., & Homburg, C. (1995). Applications of structural eXuation modelling in marketing research: A review. International Journal of Research in Marketing, 13, 139–161.
Bird, B. J. (1988). Implementing entrepreneurial ideas: The case for intention. Academy of Management Review, 13, 442-453.
Coleman, J. S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology 94(Supplement): S95-S120.
Davidsson, P., & Honig, B. (2003). The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. Journal of Business Venturing, 18, 301-331.
Granovetter, M. (1992). Problems of explanation in economic sociology, in N. Nohria & R. Eccles (Eds.), Networks and organizations, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts, 25-56.
Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural eXuation modeling. New York: Guilford.
Klyver, K. & Schøtt, T. (2011). How Social Network Structure Shapes Entrepreneurial Intentions? Journal of Global Entrepreneurship Research, Winter & Spring, 2011, Vol.1, No.1, pp.3-19
Kolvereid, L. (1996). Prediction of employment status choice intentions. Entrepreneurship Theory & Practice, 21, 47-57.
Krueger, N. F., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15, 411-432.
Lee, D. Y., & Tsang, E. W. K. (2001). The effects of entrepreneurial personality, background and network activities on venture growth. Journal of Management Studies, 38, 583-602.
Liñán, F. et al. (2008). Entrepreneurial Intentions, cognitive social capital and culture: emprical analysis for Spain and Taiwan, Universidad de Sevilla, Av. Ramón y Cajal, 1. 41018-Sevilla (Spain).
Linan, F., & Santos, F. J. (2007). Does social capital affect entrepreneurial intentions? International Advantages in Economic Research, 13, 443-453.
Nahapiet, J., & Ghoshal, s. (1998). Social Capital, Intellectual capital & the organizational advantage.  Academy of management Review, 23(2): 242260
Ripolles, M., & Blesa, A. (2005). Personal networks as fosterers of entrepreneurial orientation in new ventures. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 6, 239-248.
Rouse, j., (2007). Pathways to Entrepreneurship Across the Life Course: An Innovative Model. Institute for Small Business & Entrepreneurship (ISBE). P. 1
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1):217-226.
Shapero, A. (1982). Social dimension of entrepreneurship. in Encyclopaedia of entrepreneurship. Eds. Kent, C. A., Sexton, D. L., & Vesper, K. H. Prentice Hall, Englewood Cliff, NJ, 72-90.
Shook, C. L., Ketchen, D. J. Jr., Hult, G. T.M.,& Kacmar, K.M. (2004). An assessment of the use of structural eXuation models in strategic management research. Strategic Management Journal, 25, 397–404. StatSoft Inc. (2001). STATISTICA (data analysis software system), v. 6.
Shook, C. L., Priem, R. L., & McGee, J. E. (2003). Venture creation and the enterprising individual:  review and synthesis. Journal of Management, 29, 379-399.
Singh, R. P. (2000). Entrepreneurial opportunity recognition through social networks. London: Garland Publiching, Inc.
Svendsen, G. L. H., & Svendsen, G. T. (2004). The creation and destruction of social capital: Entrepreneurship, co-operative movements and institutions. Cheltenham: Edward Elgar.
Tatarko, A., Schmidt, P (2016). Individual social capital and the implementation of entrepreneurial intentions: The case of Russia. Asian Journal of Social Psychology. Volume 19, Issue 1, pages 76–85
Uphoff, N. (2000). “Understanding Social Capital: Learning from the Analysis and Experience of Participation.” In Partha Dasgupta and Ismail Serageldin (eds.), Social Capital: A Multifaceted Perspective, Washington, D.C.: World Bank.
Wang, Y. (2008). The effect of cumulative social capital on job outcome of colleges graduates. Dissertation submitted to the faculty of the Virginia polytechnic institute and state university in partial fulfillment of the reXuirement for the degree of doctor of philosophy in education research and evaluation.