سعید کریمی
چکیده
بررسی و تعیین عاملهای موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیشتر از خلاقیت به عنوان جزو جداییناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، ...
بیشتر
بررسی و تعیین عاملهای موثر بر قصد و رفتار کارآفرینی از جمله موضوعهای مهم در ادبیات کارآفرینی است. اگرچه بیشتر از خلاقیت به عنوان جزو جداییناپذیر کارآفرینی یاد شده است، اما آن چنان که باید نقش و جایگاه این ویژگی با استفاده از یک چارچوب نظری معتبر بررسی نشده است. هدف این پژوهش آن است که با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده، نقش خلاقیت در توسعه و شکلگیری قصد کارآفرینانه و پیشآیندهای آن را بررسی کند. جامعه آماری این تحقیق 1450 نفر دانشجوی کشاورزی سال آخر در چهار دانشگاه غرب کشور (همدان، کردستان، کرمانشاه و لرستان) بود که بر پایه فرمول تصحیح جامعه محدود دانیل حجم نمونه 300 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه را گروهی از خبرگان بررسی و تایید کردند و پایایی بخشهای مختلف آن نیز با استفاده از ضریب تتای ترتیبی تایید شد (87/0 - 81/0=θ). نتایج به دست آمده از مدلیابی معادلههای ساختاری نشان داد که دو متغیر انگیزشی یعنی نگرش و کنترل رفتاری درک شده رابطهی مثبت و معناداری با قصد کارآفرینانه دارند در حالی که رابطهی هنجارهای ذهنی معنی دار نبود. همچنین، خلاقیت رابطه مثبت و معنیداری با نگرش و کنترل رفتاری داشت. البته خلاقیت به صورت غیرمستقیم و به واسطهی کنترل رفتاری درک شده و نگرش نسبت به کارآفرینی با قصد کارآفرینانه ارتباط داشت. یافتههای این پژوهش بر اهمیت نقش خلاقیت در توسعه قصد کارآفرینی تاکید دارند، به نظریهی رفتار برنامهریزی شده کمک میکنند و کاربردهایی برای آموزش کارآفرینی پیشنهاد میدهند.
غلامحسین حسینی نیا؛ شهرام مقدس فریمانی؛ سوگند سادات فلاح دوست
چکیده
هدف این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان ترویج کشاورزی استان تهران در راستای ترویج کسب وکار کشاورزی هسته ای است. فناوری هسته ای یکی از راهکارهای ارتقای امنیت غذایی برای جمعیت روبه رشد در سراسر جهان است. بر این اساس ترویج کشاورزی و وراه اندازی کسب وکارهای مرتبط با آن می توانند از عوامل توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی با بهره گیری از ...
بیشتر
هدف این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کارشناسان ترویج کشاورزی استان تهران در راستای ترویج کسب وکار کشاورزی هسته ای است. فناوری هسته ای یکی از راهکارهای ارتقای امنیت غذایی برای جمعیت روبه رشد در سراسر جهان است. بر این اساس ترویج کشاورزی و وراه اندازی کسب وکارهای مرتبط با آن می توانند از عوامل توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی با بهره گیری از این فناوری باشد. تحقیق حاضر بصورت توصیفی و از نوع همبستگی میباشد و از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها پیمایشی است. جامعه آماری کارشناسان ترویج کشاورزی بخش دولتی و خصوصی استان تهران بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 74 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند . تجزیه و تحلیل داده ها با به کمک روشهای آماری توصیفی و آزمون های همبستگی اسپیرمن توسط نرم افزار SPSS و تحلیل عاملی تاییدی جهت بررسی وضعیت سازه ها و انسجام آنها توسط نرم افزار PLS صورت گرفت. پس از تحلیلی عاملی تاییدی 11 مولفه کلیدی در مهارت کشاورزی هسته ای، 8 مولفه کلیدی در مهارت کسب و کار و 12 مولفه کلیدی در مهارت عمومی ترویج با روایی همگرا و واگرای قابل قبول استخراج و نیازهای آموزشی کارشناسان ترویج کشاورزی با درجه اهمیت بالا در زمینه بکارگیری کشاورزی هسته ای و کسب وکارهای مرتبط با آن در این سه حیطه تعیین گردید. نتایج پژوهش نشان داد که دانش و مهارت تطبیق نیاز کشاورزان با محصولات هسته ای، شناخت اطلاعات اقلیمی منطقه و شناسایی نیازهای بهره برداران از نظر پاسخگویان دارای بالاترین اهمیت در تعیین نیازهای آموزشی آنان بود. همچنین همبستگی بین عواملی چون سابقه کار مدیریتی و سطح تحصیلات پاسخگویان با نظر آنان درباره اهمیت حیطه های سه گانه نیازهای آموزشی مورد بررسی مثبت و معنی دار بود.
زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس
چکیده
پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری و نیز میزان خلاقیت آنها میباشد. با شناخت نوع سبک یادگیری، توانایی خلاقیت دانشجویان و ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی زمینه حرکت به سوی یادگیری هدفمند فراهم میشود که هدف این تحقیق توصیفی همبستگی را شامل میشد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و پرسشنامه ...
بیشتر
پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله سبک یادگیری و نیز میزان خلاقیت آنها میباشد. با شناخت نوع سبک یادگیری، توانایی خلاقیت دانشجویان و ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی زمینه حرکت به سوی یادگیری هدفمند فراهم میشود که هدف این تحقیق توصیفی همبستگی را شامل میشد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس و پرسشنامه سبک یادگیری کلب بود. باور به استفاده پرشمار این دو پرسشنامه در تحقیقهای پیشین، روایی آنها مورد تائید و با انجام بررسی مقدماتی 30 دانشجو و محاسبه ضریب پایایی ترکیبی بزرگتر از 85/0 برای بخشهای مختلف پایایی آن تائید شد. جامعهی آماری همهی دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان در مقطع کارشناسی بودند (724 تن) که از طریق فرمول کوکران، حجم نمونهای به شمار 217 دانشجو و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی گزینش و بررسی شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 تحلیل و از آمار توصیفی و تحلیلی برای گزارش استفاده شد. نتایج نشان دادند که بیشتر دانشجویان (6/81 درصد) از نظر خلاقیت، در سطح متوسط به پایین بودند. سبک یادگیری جذبکننده با بیشترین فراوانی (6/39 درصد) در رتبه اول بود و سبکهای یادگیری انطباق یابنده (6/34 درصد)، واگرا (5/14 درصد) و همگرا (5/11 درصد) در رتبههای بعدی قرار داشتند. آزمون نامشخصهای کروسکال والیس نشان داد دانشجویان با سبکهای یادگیری چهارگانه از نظر خلاقیت تفاوت معنیداری با همدیگر نداشتند. نتایج رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که از بین متغیرهای خلاقیت و سبک یادگیری تنها متغیر خلاقیت به عنوان مهمترین عامل متمایزکننده دو گروه دانشجویان با پیشرفت تحصیلی خوب و ضعیف درمجموع توانست 9/77 درصد از کل پاسخگویان را بهدرستی جداسازی کند.
مسعود برادران؛ فیض الله منوری فرد؛ لاله صالحی
چکیده
پرورش خلاقیت در بین دانشجویان به عنوان رکن اساسی توسعه دانش بنیان و افزایش شایستگیهای آنان بسیار ضروری است. از سوی دیگر، صاحبنظران حوزه خلاقیت بر کنشهای بین مردم و ترکیب دانش، ایدهها و اطلاعات، و بهطور کلیتر جنبه اجتماعی خلاقیت برای پرورش آن، در میان دانشجویان تأکید دارند. بر این پایه، هدف کلی این پژوهش تبیین نقش سرمایه ...
بیشتر
پرورش خلاقیت در بین دانشجویان به عنوان رکن اساسی توسعه دانش بنیان و افزایش شایستگیهای آنان بسیار ضروری است. از سوی دیگر، صاحبنظران حوزه خلاقیت بر کنشهای بین مردم و ترکیب دانش، ایدهها و اطلاعات، و بهطور کلیتر جنبه اجتماعی خلاقیت برای پرورش آن، در میان دانشجویان تأکید دارند. بر این پایه، هدف کلی این پژوهش تبیین نقش سرمایه اجتماعی (به عنوان جنبه اجتماعی خلاقیت) بر خلاقیت دانشجویان رشتههای کشاورزی بود. جامعهی آماری پژوهش را 1400 تن از دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تشکیل دادند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و در نظر گرفتن انحراف معیار نمره کل خلاقیت، 91 تن تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساخته بود. بررسی روایی، پایایی، برازش متغیرهای پنهان و آزمون فرضیههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری و بهکارگیری نرمافزار LISREL8.8 انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی روایی، پایایی و برازش متغیرهای پنهان پژوهش را تأیید کرد. یافتههای به دست آمده از مدل معادله ساختاری بیانگر آن بود که سه سازه سرمایه اجتماعی ساختاری، سرمایه اجتماعی شناختی و تسهیم دانش دارای تأثیر مستقیم و معنیداری بر خلاقیت دانشجویان هستند، این در حالی است که سرمایه اجتماعی ارتباطی دارای تأثیر مستقیمی بر خلاقیت نبود و از راه میانجیگری سازه تسهیم دانش و به صورت غیر مستقیم بر خلاقیت دانشجویان اثر میگذاشت.
سمیه امیرتیموری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی علّی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی ایران است. جامعه آماری، نیروی کار تحصیلکرده در بخش کشاورزی کشور ایران و دوره زمانی در نظر گرفته شده 92-1360 میباشد. بدین منظور با استفاده از روش هم انباشتگی جوهانسن- جوسلیوس، رابطهی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی علّی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی ایران است. جامعه آماری، نیروی کار تحصیلکرده در بخش کشاورزی کشور ایران و دوره زمانی در نظر گرفته شده 92-1360 میباشد. بدین منظور با استفاده از روش هم انباشتگی جوهانسن- جوسلیوس، رابطهی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی ایران و همچنین رابطهی علّی بین این دو متغیر با بهرهگیری از آزمون علیت گرنجر، بررسی شد. نتایج آزمون همانباشتگی جوهانسن- جوسلیوس، نشان داد که یک رابطه همانباشتگی بلندمدت مثبت بین متغیرهای یاد شده وجود دارد. همچنین بر پایه آزمون علیت گرنجر، وجود رابطهی علّی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید تأیید شد. نتایج مدل تصحیح خطای برداری نیز نشان داد که در کوتاه مدت، نیروی کار تحصیلکرده تأثیر معناداری بر رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی داشت. بنابراین نیروی کار تحصیلکرده با افزایش رشد بهرهوری سبب افزایش تولید و رشد و پیشرفت بخش کشاورزی شده است. بر این پایه، سیاستگذاری و برنامهریزی در زمینه آموزش و هدایت نیروی کار و انتقال اطلاعات و دانش آنان به کشاورزان، امری ضروری است.
رضا موحدی؛ خدیجه حیدری ترازک؛ حشمت اله سعدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی و مقایسه نظر دانشجویان رشتههای کشاورزی درباره وضعیت موجود و مناسب برنامهی درسی درس کارآفرینی بود. بنابراین، این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از روش میدانی انجام گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش را 122 تن دانشجویان رشته های مختلف کشاورزی در سه دانشگاه بو علی سینای همدان، رازی ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی و مقایسه نظر دانشجویان رشتههای کشاورزی درباره وضعیت موجود و مناسب برنامهی درسی درس کارآفرینی بود. بنابراین، این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که با استفاده از روش میدانی انجام گرفته است. جامعهی آماری این پژوهش را 122 تن دانشجویان رشته های مختلف کشاورزی در سه دانشگاه بو علی سینای همدان، رازی کرمانشاه وکردستان که درس یادشده را در سال تحصیلی 93-92 گذرانده بودند تشکیل دادند. به دلیل این که حجم جامعهی آماری این پژوهش محدود بود، از روش تمام شماری استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه که در شش بخش طراحی شده بود گرد آوری شد. پرسشنامهها از نظر روایی مورد تأیید متخصصان فن قرار گرفت و پایایی آن نیز پس از پیش آزمون با استفاده از آزمون آلفای ترتیبی و از طریق نرم افزار R محاسبه گردید (94/0-71/0=α). یافتهها نشان دادند که وضعیت ارایه درس کارآفرینی از نظر دانشجویان مزبور در زمینههای هدفها، محتوا، روشهای تدریس و روشهای ارزشیابی نامناسب بوده است. همچنین بین وضع موجود و مطلوب برنامهی این درس در زمینههای هدف، محتوا و روش تدریس تفاوت معنی داری وجود داشت. دانشجویان مورد مطالعه بر این باور بودند که محتوای درس کارآفرینی کشاورزی باید شامل مدیریت واحدهای کسب و کار متناسب با هدفهای رشتههای کشاورزی بوده، این درس به صورت کاربردی بوده و با استفاده از روشهای عملی، گفتگو و کارگاهی و دعوت از کارآفرینان برای مشارکت در ارایه درس باشد.
سعید فعلی نهاوند؛ انسیه کریمی؛ سلیمان رسولی اذر
چکیده
دانش کافی درباره نیازهای اطلاعاتی و شناخت رفتار اطلاعیابی کاربران در جهت توسعه مجموعههای کتابخانهای، و ارایه خدمات و تسهیلات لازم برای برطرف کردن مؤثر نیازهای اطلاعاتی آنان ضروی است. از اینرو، هدف کلی این تحقیق توصیفی - تحلیلی، تحلیل رفتار اطلاعیابی آموزشگران مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان فارس در زمینه فعالیتهای آموزشی- ...
بیشتر
دانش کافی درباره نیازهای اطلاعاتی و شناخت رفتار اطلاعیابی کاربران در جهت توسعه مجموعههای کتابخانهای، و ارایه خدمات و تسهیلات لازم برای برطرف کردن مؤثر نیازهای اطلاعاتی آنان ضروی است. از اینرو، هدف کلی این تحقیق توصیفی - تحلیلی، تحلیل رفتار اطلاعیابی آموزشگران مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان فارس در زمینه فعالیتهای آموزشی- پژوهشی بود. ابزار پژوهش، پرسشنامهای ساختارمند حاوی پرسشهای بستهپاسخ بود که روایی و پایایی آن با استفاده از نظرات متخصصان و آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری این تحقیق شامل همه آموزشگران (مدرسان، مربیان و اعضای هیئت علمی) مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان فارس بودند (180N=) که از این میان، 101 نفر با استفاده از جدول ایسرائیل به روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند (101n=). یافتههای تحقیق نشان دادند که افزایش کارآیی در تدریس مهمترین انگیزه آموزشگران از جستجوی اطلاعات است. کتابها با زبان فارسی و محتوای اینترنت، بیشترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده آموزشگران در فعالیتهای اطلاعیابی مربوط به تدریس و تحقیق است. قابلیت اعتمادپذیری مهمترین شاخص آموزشگران برای استفاده از منابع اطلاعاتی است. بیش از چهار پنجم پاسخگویان از موتور جستجوگر گوگل برای جستجوی الکترونیکی در وبسایت مجلههای تخصصی فارسی استفاده میکردند. از طرفی، سرعت پایین در خطوط ارتباطی، پراکندگی کتابخانهها و دسترسی نداشتن به متن کامل مقالههای مندرج در مجلههای تخصصی مهمترین چالش و دشواری آموزشگران در جستجوی اطلاعات بودند. نتایج آزمونهای استنباطی نشان دادند که تفاوت معنیداری بین میزان استفاده آموزشگران از منابع اطلاعاتی در فعالیتهای تحقیق در رابطه با سطح تحصیلات و وضعیت استخدامی آنان وجود داشت.
معصومه تقی بیگی؛ بهمن خسروی پور؛ میثم رافع؛ نعیمه زلالی
چکیده
هدف کلی این تحقیق شناسایی و رتبه بندی عوامل تبیین کننده ی کیفیت تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان بود. جامعه ی آماری تحقیق شامل 87نفر از اساتید دانشگاه رامین خوزستان بودند که با توجه به تعداد آنها از روش سرشماری استفاده گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن بر اساس ...
بیشتر
هدف کلی این تحقیق شناسایی و رتبه بندی عوامل تبیین کننده ی کیفیت تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان بود. جامعه ی آماری تحقیق شامل 87نفر از اساتید دانشگاه رامین خوزستان بودند که با توجه به تعداد آنها از روش سرشماری استفاده گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که روایی آن بر اساس نظر اساتید رشته ی ترویج و آموزش کشاورزی تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه از ضریب پایایی تتا استفاده شد که میزان تتای82/. نشان از مناسب بودن ابزار پژوهش داشت.داده ها با استفاده از نرم افزار spss17 مورد پژوهش قرار گرفت.نتایج حاصل از رگرسیون ترتیبی نشان داد که از بین6مولفه اصلی تبیین کننده ی کیفیت تدریس از دید اساتید 3 مولفه: مهارت تدریس، مهارت شخصی و ارتباطی و برنامه ریزی مولفه هایی هستند که در کیفیت تدریس بیشترین سهم را دارند. همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن رابطۀ مثبت و معناداری بین سابقه تدریس و سابقه پژوهش با کیفیت تدریس اساتید نشان داد. در ادامه ی مقاله نیز راهبردهایی جهت بهبود کیفیت تدریس ارائه گردید.
ندا میرزایی؛ امیرحسین علی بیگی
چکیده
اعضای هیات علمی مهمترین عامل در ایجاد و گسترش نگرش پایداری کشاورزی در مجریان این بخش یعنی دانشجویان هستند. این پژوهش با هدف بررسی پسندههای دیدمانی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی غرب کشور نسبت به کشاورزی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعهی آماری شامل 288 تن اعضای هیات علمی دانشکدههای ...
بیشتر
اعضای هیات علمی مهمترین عامل در ایجاد و گسترش نگرش پایداری کشاورزی در مجریان این بخش یعنی دانشجویان هستند. این پژوهش با هدف بررسی پسندههای دیدمانی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی غرب کشور نسبت به کشاورزی انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعهی آماری شامل 288 تن اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی غرب کشور (رازی، بوعلی سینا، لرستان، کردستان و ایلام) بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، 165 تن از آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب (برحسب دانشکده محل تحصیل و گروهآموزشی) گزینش شدند. بر پایه یافتهها، نوع دیدمان کشاورزی اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی غرب کشور «میانه» با نمره پایداری 71/13 و بازه نمره پایداری 109-40 ارزیابی شد. آزمون t نشان داد که بین نمرهی پایداری اعضای هیات علمی زن و مرد و اعضای هیات علمی تحصیلکرده در مقطع دکتریِ دانشگاههای داخل کشور و خارج کشور تفاوت معناداری وجود داشت. بین سن و پیشینهی کار اعضای هیات علمی با نمرهی پایداری آنان رابطه منفی و معنیداری به دست آمد. تحلیل واریانس یک سویه نبود اختلاف معنادار بین نمرهی پایداری اعضای هیات علمی و وجود اختلاف معنادار بین نمرهی پایداری اعضای هیات علمی گروههای آموزشی مختلف را نشان داد. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که شش متغیر جنس، اشتغال به کشاورزی، خارج کشور تحصیل کردن، سن، مرتبه علمی و پیشینه کار سنجش احتمال برآورد دیدمان کشاورزی اعضای هیأت علمی را تحت تأثیر قرار میدهد.
جعفر ترک زاده؛ قاسم سلیمی؛ فروغ سنگی
چکیده
در محافل مدیریت و اقتصاد، اهمیّت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، جهت توسعه اجتماعی و اقتصادیپذیرفته شده است. مولفه منابع انسانی یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزش کشاورزی به شمار می رود . هدف از انجاماین پژوهش، ارزیابی میزان ب یتفاوتی سازمانی و مقایسه ابعاد آن در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود. جامعهبرای گزینش .)N= آماری این پژوهش ...
بیشتر
در محافل مدیریت و اقتصاد، اهمیّت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد، جهت توسعه اجتماعی و اقتصادیپذیرفته شده است. مولفه منابع انسانی یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزش کشاورزی به شمار می رود . هدف از انجاماین پژوهش، ارزیابی میزان ب یتفاوتی سازمانی و مقایسه ابعاد آن در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود. جامعهبرای گزینش .)N= آماری این پژوهش شامل هم هی مدیران و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بود ) 733نمونه از روش نمونه گیری طبق های نسبی استفاده شد و تعداد افراد نمونه از طریق فرمول کوکران 251 نفر محاسبه شد کهبا احتساب نرخ پاسخ دهی 91 درصدی شمار 230 پرسشنام ههای تکمیل شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. داد هها ازطریق پرسشنامه بی تفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران جم عآوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیلگویه و پایایی آن محاسبه شد و هم هی بعدها از روایی و پایایی بالایی برخوردار بودند. یافت ههای پژوهش نشان دادند کهدر سازمان مورد مطالعه، بین میانگی نهای بعدهای ب یتفاوتی سازمانی از دیدگاه کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد و2( و ک مترین میانگین متعلق به بعد / از میان این بعدها بیش ترین میانگین متعلق به بعد بی تفاوتی نسبت به مدیر ) 631( می باشد. به ع الوه از دیدگاه کارکنان، در بعد ب یتفاوتی نسبت به مدیر در میان / بی تفاوتی نسبت به اربا برجوع ) 77کارکنان با مدارک تحصیلی مختلف تفاوت معناداری وجود دارد اما بین میانگین دیگر بعدها، در گرو ههای کارکنان تفاوتمعناداری وجود ندارد