نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطهی علّی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی ایران است. جامعه آماری، نیروی کار تحصیلکرده در بخش کشاورزی کشور ایران و دوره زمانی در نظر گرفته شده 92-1360 میباشد. بدین منظور با استفاده از روش هم انباشتگی جوهانسن- جوسلیوس، رابطهی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی ایران و همچنین رابطهی علّی بین این دو متغیر با بهرهگیری از آزمون علیت گرنجر، بررسی شد. نتایج آزمون همانباشتگی جوهانسن- جوسلیوس، نشان داد که یک رابطه همانباشتگی بلندمدت مثبت بین متغیرهای یاد شده وجود دارد. همچنین بر پایه آزمون علیت گرنجر، وجود رابطهی علّی بین نیروی کار تحصیلکرده و رشد بهرهوری کل عاملهای تولید تأیید شد. نتایج مدل تصحیح خطای برداری نیز نشان داد که در کوتاه مدت، نیروی کار تحصیلکرده تأثیر معناداری بر رشد بهرهوری کل عاملهای تولید در بخش کشاورزی داشت. بنابراین نیروی کار تحصیلکرده با افزایش رشد بهرهوری سبب افزایش تولید و رشد و پیشرفت بخش کشاورزی شده است. بر این پایه، سیاستگذاری و برنامهریزی در زمینه آموزش و هدایت نیروی کار و انتقال اطلاعات و دانش آنان به کشاورزان، امری ضروری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Causality Relationship between Educated Labor and Total Factor Productivity Growth in Iran’s Agricultural Sector
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the causality relationship between agricultural educated labor and total factor productivity growth in Iran’s Agricultural Sector. The statistic of population was the educated labors in Iran’s Agricultural Sector during the period of 1981-2013. Using Johansen-Juselius co-integration test, the relationship between educated labor and total factor productivity growth in Iran’s agricultural sector was examined. Also, to examine causal relationship between educated labor and total factor productivity growth, Granger Causality test was applied. The results of Johansen-Juselius co-integration test showed that there is a positive long run co-integration relationship between the mentioned variables. Also, based on the Granger Causality test was confirmed relationship between educated labor and total factor productivity growth in the Iranʼs Agricultural Sector. Vector error correction model results indicated significant effect of educated labor on total factor productivity growth in short run. So, educated labor, by increasing productivity growth, leads to increasing production and development of the Agricultural Sector. Therefore, policy and planning in the field of education and labor guidance and transfering their information and knowledge to farmers is recommended.
کلیدواژهها [English]
- causality relationship
- total factor productivity growth
- vector error correction model
- educated labor