تأثیر باور به خودکارآمدی و نگرش کارآفرینی با قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل

عبدالرحیم غیاثی

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 3-15

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109268

چکیده
  بنا بر ادبیات کارآفرینی، قصد کارآفرینی نقش تأثیرگذاری در رفتار کارآفرینی دارد. بدین‌جهت شناسایی عامل‏های مؤثر بر آن دارای اهمیت بسیاری است. در این راستا، هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه‏ی باور به خودکارآمدی و قصد کارآفرینی دانشجویان با میانجیگری نگرش کارآفرینی آنان بود. این تحقیق از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، ...  بیشتر

مؤلفه های برنامه درسی بر خود کارآمدی کارآفرینانه دانشجویان مرکزهای آموزش عالی علمی-کاربردی کشاورزی البرز

لاله صالحی؛ فیض الله منوری فرد؛ یاسر محمدی

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 16-27

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109269

چکیده
  خودکارآمدی کارآفرینانه توان کارآفرینان را برای شناخت فرصت‌های کارآفرینی، مدیریت منابع و مقابله با چالش‌های موجود در کل فرایند کارآفرینی، تحت تأثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر، استدلال شده است که برنامه‌های درسی فرصت‌های مختلفی را برای دانشجویان به منظور توسعه جنبه‌های مختلف خودکارآمدی کارآفرینانه فراهم می‌کند. با این وجود، هنوز ...  بیشتر

رابطه‌ هوش هیجانی و توانایی کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی

مسعود رضائی

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 28-40

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109270

چکیده
  هدف این پژوهش، بررسی رابطه‌ی بین هوش هیجانی و توانایی کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی دانشگاه اراک بود. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را 500 تن دانشجوی کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل دادند که 107 تن از آنان بر پایه جدول بارتلت و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و داده‌ها از طریق ...  بیشتر

تاثیر انگیزه کامیابی، هوش هیجانی و خلاقیت بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان

زهرا هوشمندان مقدم فرد؛ علی شمس؛ اسماعیل اخبار

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 41-53

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109271

چکیده
  عامل‏های چندی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان کشاورزی تاثیرگذارند که با شناخت و استفاده از آن‌ها، برنامه‌ریزی آموزشی اثربخش‌تر می‌شوند. هدف این تحقیق علی- ارتباطی سنجش تاثیر خلاقیت، انگیزه کامیابی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی هنرجویان هنرستان کشاورزی بود. جامعه‏ی آماری تحقیق را 187 تن هنرجویان هنرستان‌های کشاورزی استان زنجان در ...  بیشتر

انگیزه کشاورزان برای شرکت در برنامه‌های آموزشی مراکز جهاد کشاورزی: مورد مطالعه استان مازندران

طاهر عزیزی خالخیلی؛ حمید کریمی گوغری؛ معین اکبرپور

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 54-66

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109333

چکیده
  در راستای توسعه و بهزیستی زندگی روستائیان و کشاورزان، نقش مراکز جهاد کشاورزی در آموزش و افزایش دانش و مهارت کشاورزان بسیار اهمیت دارد. این پژوهش با هدف بررسی انگیزه کشاورزان برای شرکت در برنامه‌های آموزشی مراکز جهاد کشاورزی در استان مازندران طراحی و اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کشاورزان استان مازندران تشکیل می‌دادند (336532=N)، که ...  بیشتر

تأثیر فرهنگ سازمانی بر رفتار حرفه ای مدرسان مرکزهای آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی منطقه چهار کشور

مهرداد نیک نامی؛ اعظم صدیق

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 67-79

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109273

چکیده
  فرهنگ سازمانی نظامی از استنباط های مشترک اعضای یک سازمان است و بعنوان یکی از مولفه های مهم تاثیر گذار بر رفتار حرفه ای کارکنان در سازمان تلقی می گردد. هدف این تحقیق، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رفتار حرفه ای مدرسان مرکزهای آموزش علمی کاربردی جهاد کشاورزی در منطقه چهار کشور بود. این تحقیق از نوع میدانی، جامعه آماری آن شامل 560 عضو هیأت ...  بیشتر

نیازهای آموزشی کشاورزان شهری از دیدگاه شهروندان زنجان

کلثوم حمیدی؛ جعفر یعقوبی

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 80-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109274

چکیده
  کشاورزان شهری، شهروندان ساکن شهر هستند که به کشاورزی در داخل شهر و مناطق حاشیه آن می‌پردازند. هدف از این تحقیق شناسایی نیازهای آموزشی کشاورزان شهری بود. در این تحقیق تحلیلی، برای سنجش روایی پرسشنامه از اعضای هیأت علمی و کارشناسان مرتبط و برای پایایی آن از پیش آزمون و محاسبه ضریب پایایی تتا استفاده شد(92/0= θ ). جامعه‌ی آماری تحقیق ...  بیشتر

تأثیر گرایش به یادگیری و اشتیاق به کار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی دانشگاه زنجان

روح اله رضائی؛ شیرین گلباز؛ لیلا شرفی؛ پریسا نجفلو

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 94-109

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109275

چکیده
  هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر گرایش به یادگیری و اشتیاق به کار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان رشته‌های کشاورزی بود. جامعه آماری تحقیق 489 تن دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 95- 1394 بود که حجم نمونه با توجه به جدول بارتلت، 220 تن تعیین شد و با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب گزینش شدند. برای گردآوری ...  بیشتر

رابطه‌ی سواد اطلاعاتی با انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی و منابع طبیعی با سایر دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان

ذبیح الله بستان پیرا؛ ناصر ناستی زایی؛ حسن شهرکی پور

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 110-121

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109276

چکیده
  سواد اطلاعاتی به عنوان یکی از مهارت‌های اساسی زندگی در هزاره جدید شناخته شده و داشتن این مهارت برای دانشجویان در جامعه اطلاعاتی امروز بسیار مهم است. این پژوهش با هدف مقایسه‌ی رابطه‌ی سواد اطلاعاتی با انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی با سایر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام گرفت. این ...  بیشتر

نیاز آموزشی حفظ محیط زیست زنان روستایی شهرستان ایلام

مرجان واحدی؛ سمیه سلیمان نژاد؛ همایون مرادنژادی،

دوره 8، شماره 39 ، اسفند 1395، صفحه 122-136

https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109289

چکیده
  با توجه به نقش و جایگاه زنان به ویژه زنان روستایی در  حفظ محیط زیست، شناخت نیازهای آموزشی و ارایه­ی آموزش‌های لازم در این زمینه برای آنان، یک ضرورت به حساب می­آید. این پژوهش با هدف تعیین نیازهای آموزشی زنان روستایی شهر ایلام در زمینه­ی حفظ محیط زیست انجام گرفته است. این پژوهش به لحاظ ماهیت داده­ها دیدمان کمّی، از نظر هدف کاربردی ...  بیشتر