نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام
3 - استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام
چکیده
با توجه به نقش و جایگاه زنان به ویژه زنان روستایی در حفظ محیط زیست، شناخت نیازهای آموزشی و ارایهی آموزشهای لازم در این زمینه برای آنان، یک ضرورت به حساب میآید. این پژوهش با هدف تعیین نیازهای آموزشی زنان روستایی شهر ایلام در زمینهی حفظ محیط زیست انجام گرفته است. این پژوهش به لحاظ ماهیت دادهها دیدمان کمّی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی است. جامعهی آماری این تحقیق، همهی زنان روستایی شهرستان ایلام به شمار 13400 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران، 150 تن از آنان به عنوان نمونه با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است که روایی محتوایی آن توسط نظرخواهی از صاحبنظران و روایی همگرا از طریق محاسبهی 87/0=CR و 79/0=AVE تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R ومحاسبهی ضریب تتای ترتیبی برای بخشهای مختلف پرسشنامه(87/0- 79/0 = Θ) تعیین شد. برای تعیین نیازهای آموزشی از الگوی نیازسنجی بوریچ استفاده شده است. نتایج نشان دادند که زنان روستایی در همهی زمینه های آموزشی حفظ محیط زیست شامل حفاظت ازآب، هوا، خاک، گونههای گیاهی و جانوری، جنگل و مرتع به آموزش نیاز دارند. مقایسهی دو گروه از زنان روستایی شرکت کرده و شرکت نکرده در دوره های آموزش زیست محیطی با استفاده از آزمون من ویتنی نشان داد که تفاوت معنی داری بین این دو گروه از نظر نیازهای آموزشی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی برای بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر نیازهای آموزشی، نشان داد که از بین متغیرهای پژوهش، تنها دو متغیر میزان تحصیلات و میزان استفاده از رادیو و تلویزیون بر احتمال برآورد نیازهای آموزشی زنان مورد مطالعه تأثیر داشته اند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Conservation education needs of rural women city of Ilam
نویسندگان [English]
- marjan vahedi 1
- sumayeh suleymannejad 2
- humayon muradnejadi 3
1 faculty member/Islamic Azad university
2 Graduated master science of Agricultural Extension and Education, Islamic Azad University, Ilam Branch
3 Assistant professor, Department of entrepreneurship and rural development, Ilam University
چکیده [English]
Considering the role of women especially rural women in environment protection, recognizing the educational needs and related trainings for them is necessity. The purpose of this research was to investigating educational needs of Ilam rural women on environment protection. This quantitative and applied analytical research was conducted. The statistical population of this research included all rural women in Ilam Township (N=13400). Using proportionate stratified random sampling method and based on Cochran formula, 150 of them were selected as the sample. Research instrument to collect data was questionnaire that its content validity confirmed by an expert panel and convergent validity confirmed by calculating CR= 0.87 and AVE=0.79. Ordinal theta (using R software), was calculated to measure reliability of the questionnaire (Θ =0.79 - 0.87). In order to determine educational needs, Bourich model was used. The results showed that rural women need training in all five components of environment protection, including protection of water, air, soil, maintaining species diversity of vegetative and animal and protecting forests and ranges. Comparison between two groups of rural women who participated and did not participate in related extension education courses using mann-whitney U, showed that there was significant difference between the two groups. Based on the findings of ordinal regression, two variables of education and use of radio and television had significant effect on the probability of indicating rural women’s educational needs
کلیدواژهها [English]
- Educational Need
- need assessment
- environment protection
- rural women