نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی/ دانشگاه زنجان
2 استادیار/ ترویج و آموزش کشاورزی/ دانشگاه زنجان
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد/توسعه روستایی/ دانشگاه زنجان و هنرآموز/هنرستان کشاورزی شهید باهنر زنجان
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Several factors affect academic achievement of agricultural high school students and by identifying these factors, the possibility of effective educational planning could be achieved. The purpose of this cause- correlational study was to investigate the impact of creativity, achievement motivation and emotional intelligence on the academic achievement of students. The statistical population consists all 187 agricultural high school students in Zanjan Province which 135 of them were selected based on Krejcie and Morgan sampling table and applying randomized stratified sampling method. The research tool had four sections which its validity was confirmed by a panel of related experts. A pilot study was conducted and calculated ordinal coefficient thetas were at the appropriate level (θ= 0.79- 0.82). Data were analyzed with Spsswin21 by using descriptive and inferential statistics. The results revealed that there was a significant correlation between mother’s education level, interest toward major, daily hours of study, emotional intelligence, achievement motivation and creativity with academic achievement of students. There was a significant difference of students of different majors in terms of academic achievement and student of medicinal plants was in first rank of academic achievement. Results of logistic regression analysis revealed that interest toward major; achievement motivation and creativity in equation are able to predict academic achievement of students in either of the good, or weak to an extent of more than 80.7% correctly.
کلیدواژهها [English]
10.تمناییفر، م.، صدیقی ارفعی، ف.، سلامی، م و آبادی، ف.(1390). رابطه بین هوش عاطفی، خودپنداره، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. 56 (2)، 114-99.
11.حسینمردی، ع و حسینمردی، ز. (1394). پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال 1392. مجله علمی پژوهان، 13(3)، 22-15.
12.حسینی نسب، ا و شریفی، ح. (1389). بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (دختر و پسر) پایه سوم دوره متوسطه شهرستان بوکان در سال تحصیلی 89-1388. مجله علوم تربیتی، 3(12)، 28-7.
13.حمیدپور، ح. (1381). هوش هیجانی مفهوم جدید در روانشناسی بالینی. خلاصه مقالات دومین کنگره روانشناسی بالینی ایران. تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، ص 68.
14.خدیوی، ا.ا و وکیلی مفاخری، ا. (1390). رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه نواحی پنجگانه تبریز. مجله علوم تربیتی، 4(13)،66-45.
15.ذهبیون، ل و احمدی، غ. (1388). تفکر خلاق و رابطه آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 1 (21)، 78-61.
16. رئیسون، م.ر.، محمدی، ی.، عبدالرزاق نژاد، م و شریفزاده، غ. (1393). بررسی رابطه بین خود پنداره، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قم، 11(3)، 242-236.
17.سیف، ع.ا. (1390). روانشناسی پرورشی مدرن (روانشناسی یادگیری و تدریس). چاپ ششم. تهران: انتشارات دوران: صص 583- 611.
18.صالحی، ا.، حجازی، ی. و حسینی، س.م.(1394). رابطه بین سبک یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 46(3)، 409-416
19.فارسیان، م.ر.، رضائی، ن و پناهنده، س.(1394). رابطه بین انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد. دوماهنامه جستارهای زبانی، 4(25)، 200-183.
20.فرجاللهی، م.، نجفی، ح.، نصرتی هشی، ک. و نجفیان، س. (1392). رابطه بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۶ (۲)، ۸۳-۸۸
21.فرمانبر، ر.ا.، حسینزاده، ط.، اسدپور، م. و یگانه، م.ر.(1392). ارتباط سبکهای یادگیری بر اساس نظریه کلب با موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۲۲ (۸۶)، ۶۰-۶۸
22.قادری، م.، نصیری، م.، آیینه حیدری، ع.، پاچنگ، م. و آدرویشی، س. (1393). بررسی ارتباط هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاههای شهر جیرفت در سال 1392. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی، 5 (2): 137-147.
23.قارلقی، س.، هماینی دمیرچی، ا. و واعظی، م.ا. (1394). تبیین نقش سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشجویان پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی، 2(1)، 52-41.
24.کیانی، غ.، موسوی، ا و غفارثمر، ر. (1390). رابطه ویژگیهای شخصیتی و جنسیت و بیمیلی به برقراری ارتباط در زبان خارجی. فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیق، 4(8)، 144-123.
25.محمدی، ی.، کاظمی، س.، حاجیآبادی، م و رئیسون، م. (1393). رابطه سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-92. فصلنامه مراقبتهای نوین، 11(4)، 282-275.
26. یاوریان، ر و اعجاز، ه. (1388). بررسی هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بر حسب پارهای از ویژگیهای فردی و پیشرفت تحصیلی آنها. فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 7(2)، 119-113.