نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
2 عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
3 دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده
سواد اطلاعاتی به عنوان یکی از مهارتهای اساسی زندگی در هزاره جدید شناخته شده و داشتن این مهارت برای دانشجویان در جامعه اطلاعاتی امروز بسیار مهم است. این پژوهش با هدف مقایسهی رابطهی سواد اطلاعاتی با انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی با سایر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان انجام گرفت. این پژوهش علّی- ارتباطی بود که با استفاده از پرسشنامه انجام شد و جامعه آماری شامل همهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال تحصیلی 95-1394 بود (2053N=) که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای (بر حسب جنس، رشته و مقطع تحصیلی) و بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران 323 تن از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد سواد اطلاعاتی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کروسکال والیس، آماره توکی و ضریب همبستگی اسپیرمن با کمک نرم افزارSPSS21 استفاده شد. نتایج نشان دادند که تفاوت معناداری بین سواد اطلاعاتی، انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی با سایر دانشجویان وجود ندارد (05/0p>). ضریب همبستگی سواد اطلاعاتی با انگیزه و پیشرفت تحصیلی به ترتیب 696/0 و 543/0 بود (01/0p
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relationship between Information Literacy with Motivation and Academic Achievement of Graduate Students Agriculture and Natural Resources in Camparison with other Students at University of Sistan and Baluchestan
چکیده [English]
Information literacy is known as one of the basic life skills in the new millennium and for students, information literacy, critical need for access to information in today's information society. This study aimed to investigate comparative relationship of information literacy with motivation and academic achievement of agriculture and natural resources students with other graduate students at the university of Sistan and Baluchestan. Research method was causal-correlation and that was done by questionnaire. Statistical population included all of graduate students at university of Sistan and Baluchestan in the academic year 2015-16 (N=2053). A sample of 323 of all graduate students at university of Sistan and Baluchestan were selected by Cochran sampling method. Research instruments included information literacy and academic motivation questionnaires. To data analysis, Kruskal Wallis, Tukey, Spearman correlation coefficient were used by SPSS21. The results showed that there is no significant difference between agriculture and natural resources students' information literacy, motivation and academic achievement with other students. The correlation coefficients between information literacy with motivation and academic achievement were respectively 0.696 and 0/543 (P
کلیدواژهها [English]
- Information Literacy
- Academic motivation
- Academic Achievement
- Graduate Students