نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تربیت مدرس
2 جهاد کشاورزی شیراز
3 استادیار گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده
دانش کافی درباره نیازهای اطلاعاتی و شناخت رفتار اطلاعیابی کاربران در جهت توسعه مجموعههای کتابخانهای، و ارایه خدمات و تسهیلات لازم برای برطرف کردن مؤثر نیازهای اطلاعاتی آنان ضروی است. از اینرو، هدف کلی این تحقیق توصیفی - تحلیلی، تحلیل رفتار اطلاعیابی آموزشگران مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان فارس در زمینه فعالیتهای آموزشی- پژوهشی بود. ابزار پژوهش، پرسشنامهای ساختارمند حاوی پرسشهای بستهپاسخ بود که روایی و پایایی آن با استفاده از نظرات متخصصان و آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری این تحقیق شامل همه آموزشگران (مدرسان، مربیان و اعضای هیئت علمی) مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان فارس بودند (180N=) که از این میان، 101 نفر با استفاده از جدول ایسرائیل به روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند (101n=). یافتههای تحقیق نشان دادند که افزایش کارآیی در تدریس مهمترین انگیزه آموزشگران از جستجوی اطلاعات است. کتابها با زبان فارسی و محتوای اینترنت، بیشترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده آموزشگران در فعالیتهای اطلاعیابی مربوط به تدریس و تحقیق است. قابلیت اعتمادپذیری مهمترین شاخص آموزشگران برای استفاده از منابع اطلاعاتی است. بیش از چهار پنجم پاسخگویان از موتور جستجوگر گوگل برای جستجوی الکترونیکی در وبسایت مجلههای تخصصی فارسی استفاده میکردند. از طرفی، سرعت پایین در خطوط ارتباطی، پراکندگی کتابخانهها و دسترسی نداشتن به متن کامل مقالههای مندرج در مجلههای تخصصی مهمترین چالش و دشواری آموزشگران در جستجوی اطلاعات بودند. نتایج آزمونهای استنباطی نشان دادند که تفاوت معنیداری بین میزان استفاده آموزشگران از منابع اطلاعاتی در فعالیتهای تحقیق در رابطه با سطح تحصیلات و وضعیت استخدامی آنان وجود داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Information-Seeking Behavior of Educators of Agricultural-Jihad Educational Center in Fars Province in Education-Research Activities
چکیده [English]
Adequate knowledge about the information needs and seeking behavior of users is vital for developing library collections, services and facilities to meet their information needs effectively. So, the purpose of this descriptive study was to investigate information-seeking behavior of educators in education-research activities. The research instrument was structural questionnaire with close-ended questions, which its validity and reliability was confirmed. The target population of this study consisted of educators (including teachers, instructors and faculty members) of agricultural-jihad educational center of Fars province (N=180) out of which, a number of 101 people were selected as statistical sample in a stratified sampling method by using Israel’s table (n=101). The result of research indicated that improving skills of teaching was the main educators' motivation of searching information. In addition, Persian books and internet were the main information sources using in teaching and research activities by educators, respectively. On the other hand, these results showed that the more than four fifth of respondents was using Google explorer engine to utilize web-based Persian journals. Furthermore reliable sources were the main criteria for using information sources. Low speed in being connected to internet, being scattered of libraries, and lack of accessing to full text of papers in journals were three top barriers in searching information stated by educators. Inferential results show there were statistical differences between the educators' use amount of information sources on the research activities regarding their education level and employment status.
کلیدواژهها [English]
- information
- Information-seeking behavior
- Education-Research
- Agriculture-Jihad educational center
- Fars province