پروانه آهوخوش؛ امیر حسین علی بیگی
چکیده
این پژوهش به منظور ارزیابی عامل های موثر بر فرسودگی تحصیلی، احساس بیکفایتی و خستگی ذهنی است که دانشجویان در برابر تنش های مزمن ناشی از نبود منبعها لازم برای انجام وظیفه و تکلیفهای محوله از خود نشان میدهند، اجرا شد. جامعهی آماری1250 دانشجوی رشتهی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 بود که با استفاده از جدول ...
بیشتر
این پژوهش به منظور ارزیابی عامل های موثر بر فرسودگی تحصیلی، احساس بیکفایتی و خستگی ذهنی است که دانشجویان در برابر تنش های مزمن ناشی از نبود منبعها لازم برای انجام وظیفه و تکلیفهای محوله از خود نشان میدهند، اجرا شد. جامعهی آماری1250 دانشجوی رشتهی کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 بود که با استفاده از جدول گرجسی و مورگان، حجم نمونه 300 تن برآورد شد که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای گزینش شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی - تحصیلی و فرسودگی تحصیلی ماسلاچ برای گردآوری دادهها استفاده شد. روایی و پایایی این پژوهش با آلفای ترتیبی برای مولفه ی ناکارآمدی76/.، شک و تردید 79/. و خستگی عاطفی 72/. مورد تأیید قرار گرفت. برای شناسایی عاملهای موثر بر فرسودگی تحصیلی از، رگرسیون ترتیبی با استفاده از نرم افزارSPSS win.16 انجام شد. بر پایه آماره نسبت شانس، احتمال تأثیر جنس دانشجویان بر فرسودگی تحصیلی آنان 23/3 برابر، احتمال تأثیر متغیرهای رشتهی تحصیلی، معدل و نوبت تحصیلی در بعد بیعلاقگی تحصیلی، به ترتیب 45/1، 26/1 و 34/2 برابر، احتمال تاثیر متغیرهای رشتهی تحصیلی و معدل در بعد خستگی هیجانی، 52/1 و 16/1 برابر، و در بعد ناکارآمدی تحصیلی 35/1 و 45/2 برابر زمانی است که این متغیرها را در نظر نگیریم. معدل نقش محافظتی در برابر فرسودگی تحصیلی داشت و تحصیل در نوبت شبانه از جمله خطرپذیری عامل های فرسودگی تحصیلی بود. تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد؛ چهار متغیر معدل، رشته، نوبت تحصیلی و جنس احتمال برآورد فرسودگی تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار میدهد.