فاطمه رحیمی فیض آباد؛ مسعود یزدانپناه
چکیده
< p class="a" dir="RTL">یکی از مهمترین هدفهای ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان از راه برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی است. ارزیابی پیوستهی این ابزار آموزشی عامل موثری در موفقیت آن میباشد. یکی از راههای ارزیابی کلاسهای آموزشی ترویجی، ارزیابی به وسیله خود کشاورزان از راه بررسی رضایت کشاورزان میباشد. چرا که آموزش ترویج ...
بیشتر
< p class="a" dir="RTL">یکی از مهمترین هدفهای ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان از راه برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی است. ارزیابی پیوستهی این ابزار آموزشی عامل موثری در موفقیت آن میباشد. یکی از راههای ارزیابی کلاسهای آموزشی ترویجی، ارزیابی به وسیله خود کشاورزان از راه بررسی رضایت کشاورزان میباشد. چرا که آموزش ترویج زمانی موثر خواهد بود که کشاورزان از این کلاسها راضی باشند. از این رو، هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای آموزشی ترویجی شهرستان الشتر میباشد. این تحقیق از شاخص نروژی سنجش رضامندی مشتری به عنوان چارچوب نظری تحقیق و از تحقیق علّی - ارتباطی به عنوان روش تحقیق استفاده نمود. جامعهی آماری، کشاورزان شهرستان الشتر بودند که در سال 1394 در کلاسهای آموزشی ترویجی شرکت کرده بودند (220 تن). بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای 140 تن از این کشاورزان برای تحقیق انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت گردآوری شد. روایی پرسشنامه از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتای ترتیبی استفاده شد (95/0- 78/0=θ). برای تعیین عاملهای موثر بررضامندی کشاورزان ازمدل معادلههای ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS20 استفاده شد. یافتهها نشان دادند، متغیر ارزش درک شده بالاترین تاثیر مستقیم را بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای آموزشی ترویجی دارد و انتظار درک شده دارای بالاترین تاثیر غیرمستقیم بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای آموزشی ترویجی میباشد، همچنین در مجموع تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، انتظار بالاترین تاثیر را بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای آموزشی ترویجی دارد.