بررسی عامل‌های موثر بر رضامندی کشاورزان شهرستان الشتر از کلاس‌های آموزشی ترویجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران

2 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ایران

چکیده

< p class="a" dir="RTL">یکی از مهم­ترین هدف‌های ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان از راه برگزاری کلاس­های آموزشی ترویجی است. ارزیابی پیوسته‌ی این ابزار آموزشی عامل موثری در موفقیت آن می‌باشد. یکی از راه­های ارزیابی کلاس­های آموزشی ترویجی، ارزیابی به وسیله خود کشاورزان از راه بررسی رضایت کشاورزان می­باشد. چرا که آموزش ترویج زمانی موثر خواهد بود که کشاورزان از این کلاس­ها راضی باشند. از این رو، هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضامندی کشاورزان از کلاس­های آموزشی ترویجی شهرستان الشتر می­باشد. این تحقیق از شاخص نروژی سنجش رضامندی مشتری به عنوان چارچوب نظری تحقیق و از تحقیق علّی - ارتباطی به عنوان روش تحقیق استفاده نمود. جامعه­ی آماری، کشاورزان شهرستان الشتر بودند که در سال 1394 در کلاس­های آموزشی ترویجی شرکت کرده بودند (220 تن).  بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونه­ای 140 تن از این کشاورزان برای تحقیق انتخاب شدند. داده­های مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت گردآوری شد. روایی پرسشنامه از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخش­های مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتای ترتیبی استفاده شد (95/0- 78/0=θ). برای تعیین عامل­های موثر بررضامندی کشاورزان ازمدل معادله­های ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS20 استفاده شد. یافته­ها نشان دادند، متغیر ارزش درک شده بالاترین تاثیر مستقیم را بر رضامندی کشاورزان از کلاس­های آموزشی ترویجی دارد و انتظار درک شده دارای بالاترین تاثیر غیرمستقیم بر رضامندی کشاورزان از کلاس­های آموزشی ترویجی می­باشد، همچنین در مجموع تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، انتظار بالاترین تاثیر را بر رضامندی کشاورزان از کلاس­های آموزشی ترویجی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting Farmers’ Satisfaction of Extension Education Classes in Aleshtar, Iran

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Rahimi 1
  • , Masoud Yazdanpanah 2
1 Ph.D. Student of Agricultural Extension, Department of Agricultural Extension and Education, Khuzestan Agriculture Sciences and Natural Resources University, Iran.
2 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Khuzestan Agriculture Sciences and Natural Resources University, Iran
چکیده [English]

< p >One of the most important goals of agricultural extension is informal education of farmers through extension educationclasses. Continuous evaluation of this educational tool is an effective factor in its success. One way to evaluate extension educationclasses is to evaluate it by the farmers themselves by assessing the farmers'' satisfaction. Because extension educationclasses will be effective when farmers are satisfied with these classes. Therefore, the aim of this study is to investigate the factors affecting farmers'' satisfaction with extension educationclasses in Aleshtar township. This study used the Norwegian Customer Satisfaction Index as a theoretical framework of the research and the causal - correlation research method as the research method. The statistical population of this study was the farmers of Aleshtar township who had participated in extension educationclasses in 2015 year (220 people). Based on Krejcie and Morgan table, a sample of 140 these farmers were selected for the study. The data required for the research were collected using a questionnaire. The validity of the questionnaire was reviewed and confirmed by a group of experts and theta reliability coefficient (θ= %78- %95) was used to determine the reliability of different parts of the questionnaire. Structural equation modeling was used to determine factors influencing farmers’ satisfaction through AMOS20. The results showed that the perceived value variable has the highest direct effect on farmers ''satisfaction with extension educationclasses and the perceived expectations have the highest indirect effect on farmers'' satisfaction with extension educationclasses. Also, in general, direct and indirect impact, expectations have the highest impact on farmers'' satisfaction with extension educationclasses

کلیدواژه‌ها [English]

  • Farmers'' Satisfaction
  • Satisfaction Measure
  • Agricultural Extension
  • Extension Education Classes
1-       رحیمی فیض آباد، ف و منفرد، ن. 1393. ارزیابی رضامندی کشاورزان از کلاس­های آموزشی- ترویجی شهرستان الشتر با استفاده از مدل اروپایی. پنجمین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایران و اولین کنفرانس بین المللی خدمات مشاوره­ای روستایی در آسیا و اقیانوسیه، ص 178.
2-       رحیمی فیض آباد، ف و یزدان­پناه، م. 1393. عامل­های موثر بر مشارکت پیوسته­ی کشاورزان در کلاس­های آموزشی ترویجی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 31: 57-46.
3-       شاه­ولی، م.، عزیزی خالخیلی، ط.، لاچینی، ز.، ابدی، ب و مسرور، ا. 1387. چالش سازمان ترویج کشاورزی با تحولات به کمک دو رویکرد عملکردمداری و ارباب­رجوع­گرایی. فصلنامه روستا و توسعه، 11(2): 90-61.
4-       عابدی سروستانی، ا و شاه­ولی، م. 1388. نقش ترویج کشاورزی در ارتقاء اخلاق زیست­محیطی کشاورزان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 4(1،2): 130-120.
5-       کریمی، آ.، ملک­محمدی، ا.، رضوانفر، ا و احمدپور داریانی، م. 1392. طراحی مدل کارآفرینی سازمانی ترویج کشاورزی در زمینه­ی توسعه­ی پایدار کشاورزی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 44(1): 93-77.
6-       میرزایی، م.، صدیقی، ح و فلسفی، پ. 1386. ارزیابی نظام ترویج کشاورزی ایران. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 3(2): 67-57.
7-       نظرزاده زارع، م.، درانی، ک و غلامعلی لواسانی، م. 1390. بررسی موانع و مشکلات دوره­های آموزشی ترویج کشاورزی از دیدگاه کشاورزان شرکت­کننده در دوره­های ترویج شهرستان دزفول. پژوهش در برنامه­ریزی درسی، 2(1،2): 13-1.
8-       یزدان پناه، م.، زمانی، غ و رضایی مقدم، ک. 1388. رضامندی کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی: کاربرد تحلیل مسیر. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، 66: 163-139.
9-       یزدان­پناه، م و رحیمی فیض آباد، ف. 1394. عوامل موثر بر رضامندی و وفاداری کشاورزان شهرستان الشتر از کلاس­های آموزشی ترویجی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 33: 72-56.
10-   Alini, M., Mirzaei, A., & Nahavand, S. 2012. Satisfaction of farmers of the farmers’ house from Extension- Education courses held. Journal of Iife science, 1209-1215.
11-   Arambewela, R., & Hall, J. 2006. A comparative analysis of international education satisfaction using SERVQUAL. Journal of Services Research, 6: 141-163.
12-   Bagram, D. M. M. M., & KHan, S. 2012. Attaining Customer Loyalty! The Role of Consumer Attitude and Consumer Behavior. International Review of Management and Business Research, 1(1): 1-8.
13-   Calisir, F., & Calisir, F. 2004. The relation of interface usability characteristics, perceived usefulness, and perceived ease of use to end-user satisfaction with enterprise resource planning (ERP) systems. Computers in Human Behavior, 20(4): 505-515.
14-   Cengiz, E. 2010. Measuring customer satisfaction: must or not. Journal of Naval Science and Engineering, 6(2): 76-88.
15-   DeBourgh, G. A. 2003. Predictors of student satisfaction in distance-delivered graduate nursing courses: what matters most? Journal of Professional Nursing, 19(3): 149-163.
16-   Fornell, C. 1992. A national customer satisfaction barometer: The Swedish experience. Journal of Marketing, 56(1): 6-21.
17-   Garbarino, E., & Johnson, M. S. 1999. The different roles of satisfaction, trust, and commitment in customer relationships. The Journal of Marketing, 70-87.
18-   Giese, J. L., & Cote, J. A. 2000. Defining consumer satisfaction. Academy of marketing science review, 1(1): 1-22.
19-   Grigoroudis, E. & Siskos, Y. 2004. A survey of customersatisfaction barometers: Some results from the transportation communicationssector. European Journal of Operational Research,152: 334–353.
20-   Haile, T. M., & Israel, G. D. 2010. A job well done: Clients satisfied with Extension''s service.
21-   Hsu, S. H. 2008. Developing an index for online customer satisfaction: Adaptation of American Customer Satisfaction Index. Expert Systems with Applications, 34(4): 3033-3042.
22-   Hu, L., & Bentler, P. M. 1999. Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation modeling, 6(1): 1-55.
23-   Johnson, M. D., Gustafsson, A., Andreassen, T. W., Lervik, L., & Cha, J. 2001. The evolution and future of national customer satisfaction index models. Journal of economic Psychology, 22(2): 217-245.
24-   Johnson, M. D., Nader, G., & Fornell, C. 1996. Expectations, perceived performance, and customer satisfaction for a complex service: The case of bank loans. Journal of Economic Psychology, 17(2): 163-182.
25-   Liao, C., Chen, J. L., & Yen, D. C. 2007. Theory of planning behavior (TPB) and customer satisfaction in the continued use of e-service: An integrated model. Computers in Human Behavior, 23(6): 2804-2822.
26-   Liaw, S. S. 2008. Investigating students’ perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: A case study of the Blackboard system. Computers & Education, 51(2): 864-873.
27-   Mostaghel, R. 2006. Customer satisfaction: service quality in online purchasing in Iran.
28-   Pezeshki Rad, Gh., Golshiri Esfahani, Z., & Chizari, M. 2010. Learner Satisfaction with Pomegranate Production Extension-Education Courses in Yazd Province, Iran. Journal of Agricultural Science and Technology, 11: 49-55.
29-   Ravindran, S. D., & Kalpana, M. 2012. Student''s Expectation, Perception and Satisfaction towards the Management Educational Institutions. Procedia Economics and Finance, 2: 401-410.
30-   State Extension Leaders Network (SELN). (2006). Enabling Change in Rural and regional Australia: the role of extension in achieving sustainable and productive futures. State Extension Leaders Network, WWW. Seln. Au
31-   Tu, T., Lambert, C., Taylor, B. L., Lister, C., & Klein, A. 2011. National learner satisfaction survey: adults in FE, apprenticeship, other LR and PCDL (BIS research paper number 17).
32-   Ueltschy, L. C., Laroche, M., Tamilia, R. D., & Yannopoulos, P. 2004. Cross-cultural invariance of measures of satisfaction and service quality. Journal of Business Research, 57(8): 901-912.
33-   Wang, Y. S. 2003. Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Information & Management, 41(1): 75-86.
34-   Warnock, P. 1992. Surveying client satisfaction. Journal of extention, 30(1).
35-   Weston, R., & Gore Jr, P. A. (2006). A brief guide to structural equation modeling. The counseling psychologist, 34(5), 719-751.
36-   Wu, H. Y., Lin, Y. K., & Chang, C. H. 2011. Performance evaluation of extension education centers in universities based on the balanced scorecard. Evaluation and Program Planning, 34(1): 37-50.
37-   Yazdanpanah, M., & Rahimi Feyzabad, F. 2017. Investigating Iranian Farmers'' Satisfaction with Agricultural Extension Programs Using the American Customer Satisfaction Index. Journal of Agricultural & Food Information, 18(2): 123-135.
38-   Yazdanpanah, M., Zamani, G. H., Hochrainer-Stigler, S., Monfared, N., & Yaghoubi, J. 2013. Measuring satisfaction of crop insurance a modified American customer satisfaction model approach applied to Iranian Farmers. International Journal of Disaster Risk Reduction, 5: 19-27.
39-   Yoon, Y., & Uysal, M. 2005. An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model. Tourism management, 26(1): 45-56.