خلیل میرزائی؛ مرجان سپه پناه؛ اعظم شکوری
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مؤلفههای مدیریت آشوبگونه در نظامهای مبتنی بر کشت مخلوط (چندکشتی) و نظام سنتی با رویکردی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل 925 نفر از زنان روستایی دهستان مفتح از شهرستان فامنین بودند که به طور مداوم مشغول به فعالیت در بخش کشاورزی بودند. با استفاده از فرمول کوکران، 272 نفر از آنها به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مؤلفههای مدیریت آشوبگونه در نظامهای مبتنی بر کشت مخلوط (چندکشتی) و نظام سنتی با رویکردی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل 925 نفر از زنان روستایی دهستان مفتح از شهرستان فامنین بودند که به طور مداوم مشغول به فعالیت در بخش کشاورزی بودند. با استفاده از فرمول کوکران، 272 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق، پرسشنامه سازمانیافته بود. تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS/22 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که اختلاف معنیداری بین میانگین مؤلفههای مدیریت آشوبگونه میان دو نظام کشت مخلوط (چندکشتی) و نظام سنتی (تککشتی) وجود دارد. بهگونهای که میتوان گفت مدیریت آشوبگونه در نظامهای کشت مخلوط نسبت به نظام سنتی (تککشتی)، دارای میانگین بیشتری است. به عبارت دیگر، اثرات چهارگانه مؤلفههای مدیریت آشوبگونه که عبارتند از: اثرپروانهای، خودمانایی، جاذبههای عجیب و سازگاری پویا، در نظامهای چندکشتی (کشت مخلوط)، بیشتر از نظام کشت سنتی میباشد.
فاطمه سپهوند؛ سعید کریمی
چکیده
< p>چکیدهاین تحقیق از نظر نوع هدف، کاربردی بوده و با روش و فن تحلیل پیشرانها انجام شده است و لذا دارای ماهیت تحلیلی و اکتشافی است. در مرحله نخست با مصاحبه با 20 نفر از کارشناسان مرتبط در اداره مدیریت هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان همدان و نیز کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند، اداره تعاون روستایی، اداره صنعت و معدن، مرکز ...
بیشتر
< p>چکیدهاین تحقیق از نظر نوع هدف، کاربردی بوده و با روش و فن تحلیل پیشرانها انجام شده است و لذا دارای ماهیت تحلیلی و اکتشافی است. در مرحله نخست با مصاحبه با 20 نفر از کارشناسان مرتبط در اداره مدیریت هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان همدان و نیز کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند، اداره تعاون روستایی، اداره صنعت و معدن، مرکز خدمات فیروزان شهرستان نهاوند اطلاعات نخستین گردآوری شد و مؤلفههای کلیدی(با تاکید بر نقش مولفههای آموزشی) که در این شهرستان میتواند در آینده بر توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی در راستای توسعه شغلهای خانگی، تأثیرگذار باشند شناسایی شد. نتایج بهدست آمده 17 مؤلفه کلیدی بود. در گام دوم برای شناسایی پیشرانها از بین 17مؤلفه بیان شده، پرسشنامه تأثیرهای متقابل طراحی شد. وزندهی این پرسشنامه بهصورت مقایسهای زوجی و میزان ارتباط مؤلفهها با همدیگر با اعداد بین صفر تا سه صورت گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه توسط جامعه آماری، از نرمافزار میکمک برای تحلیل استفاده شد. نتایج نشان داد که" برگزاری کارگاهها برای معرفی توان زنان روستایی در راستای بهبود اوضاع اقتصادی خانوارها برای اعضای خانواده و مردان روستا" از یک سو میتواند برتوان و خلاقیت زنان روستایی بیافزاید و از سویی دیگر با معرفی این توانها و قابلیتها به دیگر افراد روستا و حتی اعضای خانواده بتوان مسیر ورود زنان را به عرصه فعالیتهای کاری و اقتصادی بیشتر باز کند. همچنین " مداخلهگری مؤثرتر مروجان کشاورزی برای ارائه نمایشگاههای دستاوردهای زنان روستایی بهطور منظم در مناسبتهای خاص به موازات آموزش برای افزایش کیفیت تولیدات برای ارایه در نمایشگاه " میتوانند موثر باشد. این پیشرانها سبب "تقویت مهارتهای استفاده از بازاریابی مجازی برای توسعه شغلهای خانگی زنان " روستایی میشوند و نیز در "افزایش سطح مهارت زنان در ایجاد شغلها" تأثیر مستقیم و مؤثری دارند؛ همچنین سبب افزایش تبادل تجربهها در زمینه کاری زنان روستایی خواهد شد.
طیبه چراغی؛ رویا اشراقی؛ علیرضا پورسعید؛ مرجان واحدی؛ محمدباقر آرایش
چکیده
عشایر سهم بسزایی در رونق اقتصادی کشور دارند. اگر به اشتغال و پایداری معیشت جامعه های عشایری پرداخته نشود، امنیت غذایی دیگر قشرها به خطر خواهد افتاد. از جمله راهبردها برای تحقق امنیت شغلی در منطقه های عشایری آموزش و ترویج است. این پژوهش با دیدمان آمیخته و با هدف ارزشیابی میزان یادگیری و بررسی تاثیر آموزش کشاورزی در اشتغال و پایداری ...
بیشتر
عشایر سهم بسزایی در رونق اقتصادی کشور دارند. اگر به اشتغال و پایداری معیشت جامعه های عشایری پرداخته نشود، امنیت غذایی دیگر قشرها به خطر خواهد افتاد. از جمله راهبردها برای تحقق امنیت شغلی در منطقه های عشایری آموزش و ترویج است. این پژوهش با دیدمان آمیخته و با هدف ارزشیابی میزان یادگیری و بررسی تاثیر آموزش کشاورزی در اشتغال و پایداری معیشت عشایر ایلام انجام شده است. بخش کیفی تحقیق به روش نظریه پایه ور و بخش کمی به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی 24 تن از یاریگران ترویج عشایر استان ایلام بودند. روش نمونه گیری مورد استفاده گلوله برفی بود و اطلاعات از عشایر به روش مصاحبه گرد آوری شد. یافته ها در فرآیند کد گذاری در قالب مفهوم ها طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد عامل های موثر بر پایداری معیشت عشایر استان ایلام شامل شش مولفه می باشند که آموزش های ترویجی نقش بسزایی در این راستا ایفا می کنند. در بخش کمی برای ارزشیابی میزان یادگیری و تأثیر آموزش بر اشتغال و پایداری معیشت، از بین 60 تن از یاریگران ترویج عشایر استان ایلام 40 تن با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در سال 1398 انتخاب شدند که21 تن از آنان در کارگاه آموزشی و20 تن دیگر که تجربه کاشت موفق گیاهان دارویی را در سال های گذشته داشتند به عنوان گروه شاهد در پژوهش بررسی شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه پیش آزمون – پس آزمون استفاده شد. پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از نظر کمیته راهنما تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss21 و از آزمون Scheffاستفاده شد. نتایج نشان داد آگاهی و توانمندی عشایر برای انجام فعالیت های اقتصادی در پیش و پس از برگزاری آموزش تولید گیاهان دارویی تفاوت معنیداری کرده است.
امیرحسین علی بیگی؛ سحر شمشیری
چکیده
تغییر اقلیم اکثر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است. این پدیده در بخش کشاورزی ایران نیز تأثیرگذار است. به طور قطع، دانش و ادراک صحیح مروجان کشاورزی از این موضوع می تواند در ارتقای تاب آوری کشاورزان نسبت به آثار تغییر اقلیم موثر باشد. پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی دانش و ادراک مروجان امور کشاورزی از تغییرات اقلیمی و ...
بیشتر
تغییر اقلیم اکثر کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است. این پدیده در بخش کشاورزی ایران نیز تأثیرگذار است. به طور قطع، دانش و ادراک صحیح مروجان کشاورزی از این موضوع می تواند در ارتقای تاب آوری کشاورزان نسبت به آثار تغییر اقلیم موثر باشد. پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی دانش و ادراک مروجان امور کشاورزی از تغییرات اقلیمی و عوامل موثر بر آن در شهرستان کرمانشاه انجام پذیرفت. جامعه آماری تحقیق تمامی مروجان امور کشاورزی شهرستان کرمانشاه (N= 180) بودند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 118 تن به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسشنامه مورد تأیید پانل متخصصان رشته های ترویج کشاورزی و سنجش و اندازه گیری قرار گرفت و به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شد که مقدار قابل قبولی به دست آمد. بر اساس نتایج، دانش تغییر اقلیم مروجان قابل قبول بود (میانگین83/12 از 20) و تحلیل رگرسیون نشان داد چهار متغیر سن، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی، سابقه کار و آموزش تأثیر مثبت و معنیداری بر دانش آن ها دارد. به منظور بررسی تأثیر دانش تغییر اقلیم بر ادراک مروجان از تحلیل رگرسیون استفاده شد که نشان داد این متغیر تأثیر مثبت و معنیداری بر ادراک مروجان از تغییر اقلیم داشته است.
حمید موحد محمدی؛ فاطمه اسکوهی؛ امیر علم بیگی؛ محمد رضا پارسا نژاد؛ احمد رضوانفر
چکیده
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، ...
بیشتر
انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت با ماهیت تجاری سازی یافته های پژوهش های دانشگاهی به عنوانیک راهبرد توسعه اقتصادی مطرح است و بر پیوند هم افزای علم، فناوری و بهره برداری از آن ها استواراست. استفاده ی صحیح از فناوری و انتقال مؤثر آن از دانشگاه به صنعت در زیست بوم کارآفرینانه دانشگاهی،می تواند سبب افزایش بهره وری، استفاده بهینه از منابع، افزایش تنوع تولیدات، کاهش هزینه های تولید ازطریق افزایش نوآوری و خلاقیت در انجام امور و افزایش توان رقابتی شود و امکانات و منابع مالی بیشتری رادر اختیار پژوهشگران دانشگاهی قرار داده و فرآیند انتقال فناوری را بهبود بخشد. در این مطالعه با استفاده ازنرم افزار MAXQDA10 فرآیند کدگذاری صورت گرفت و مقوله های اصلی و فرعی استخراج شدند. سپس وظایف وکارکردهای مشترک و دارای اهمیت بیشتر از میان پژوهش ها گزینش شد. در مجموع، 24 وظیفه و کارکرد برایدفاتر و مراکز انتقال فناوری در قالب پنج وظیفه اصلی شامل: ثبت و مدیریت مالکیت فکری، توانمندسازیپژوهشگران، شبکه سازی و ارتباط با جامعه، ترویج و جامعه نگری، امکان سنجی و خدمات مالی شناسایی شدند.این تعامل، سبب شناخت نیازهای صنعت، انطباق مباحث درسی و پژوهش ها با نیازهای صنعت، ایجاد دوره هایکارآموزی برای دانشجویان، شناسایی توانایی ها و ایده های برتر و در نهایت، افزایش انگیزه و توانایی ایجاد کسبوکار جدید در دانشجویان و عدم وابستگی آن ها به کارهای دولتی می شود.
سیدابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس
چکیده
شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیامهای آموزشی، جایگاه والایی در نظام آموزش کشاورزی دارند. استفاده از این شبکهها میتواند به روشهای مختلف و بر جنبههای مختلف نظام آموزشی تأثیرگذار باشد. تحقیقات زیادی نیز ارتباط بین استفاده از شبکههای اجتماعی و متغیرهای مختلفی از بروندادهای نظام آموزشی را بررسی نمودهاند. با ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای انتقال پیامهای آموزشی، جایگاه والایی در نظام آموزش کشاورزی دارند. استفاده از این شبکهها میتواند به روشهای مختلف و بر جنبههای مختلف نظام آموزشی تأثیرگذار باشد. تحقیقات زیادی نیز ارتباط بین استفاده از شبکههای اجتماعی و متغیرهای مختلفی از بروندادهای نظام آموزشی را بررسی نمودهاند. با این وجود یک سوال مهم در این زمینه این است که، آیا ارتباط معنی داری بین استفاده از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان و عملکرد تحصیلی آنان وجود دارد؟ این مطالعه به دنبال این است تا ضمن مشخص کردن عوامل تأثیرگذار در استفاده آموزشی از شبکه های اجتماعی، به روشن نمودن رابطه بین استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی و عملکرد تحصیلی (معدل کل) دانشجویان بپردازد. جامعه آماری شامل 111528 تن دانشجویان دانشکدههای کشاورزی دولتی سراسر کشور بودند که از بین آنها با استفاده از جدول مورگان و بهوسیله روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی، 400 تن از دانشجویان هشت دانشگاه کشور بررسی شدند. دادهها با استفاده از طیف لیکرت و به وسیله پرسشنامه محقق ساخته که روایی ظاهری آن توسط تعدادی از اساتید رشتههای ترویج کشاورزی و ادبیات فارسی، روایی محتوایی با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده و پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترتیبی تأیید شد، جمع آوری گردید. داده ها با آزمونهای t، f و پیرسون تجزیهوتحلیل گردید. نتایج نشان داد که بیشترین کاربرد شبکههای اجتماعی در بین دانشجویان مربوط به برقراری ارتباط با دوستان و خانواده است. بین میزان استفاده آموزشی از این شبکهها توسط دانشجویان دختر و پسر و نیز بین دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی اختلاف معنیداری وجود دارد ولی در بین گرایشهای مختلف اختلاف معنیداری مشاهده نشد. همچنین مشخص گردید که میزان استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی در بین دانشجویانی که از این شبکه ها با اهداف آموزشی استفاده می کردند، تأثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی آنان دارد، لذا پیشنهاد میشود مدیران و برنامهریزان آموزشی و اساتید دانشگاهها توجه بیشتری در خصوص گنجاندن این رسانهها در برنامههای درسی داشته باشند.
فاطمه رحیمی فیض آباد؛ مسعود یزدانپناه
چکیده
< p class="a" dir="RTL">یکی از مهمترین هدفهای ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان از راه برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی است. ارزیابی پیوستهی این ابزار آموزشی عامل موثری در موفقیت آن میباشد. یکی از راههای ارزیابی کلاسهای آموزشی ترویجی، ارزیابی به وسیله خود کشاورزان از راه بررسی رضایت کشاورزان میباشد. چرا که آموزش ترویج ...
بیشتر
< p class="a" dir="RTL">یکی از مهمترین هدفهای ترویج کشاورزی، آموزش غیررسمی کشاورزان از راه برگزاری کلاسهای آموزشی ترویجی است. ارزیابی پیوستهی این ابزار آموزشی عامل موثری در موفقیت آن میباشد. یکی از راههای ارزیابی کلاسهای آموزشی ترویجی، ارزیابی به وسیله خود کشاورزان از راه بررسی رضایت کشاورزان میباشد. چرا که آموزش ترویج زمانی موثر خواهد بود که کشاورزان از این کلاسها راضی باشند. از این رو، هدف کلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای آموزشی ترویجی شهرستان الشتر میباشد. این تحقیق از شاخص نروژی سنجش رضامندی مشتری به عنوان چارچوب نظری تحقیق و از تحقیق علّی - ارتباطی به عنوان روش تحقیق استفاده نمود. جامعهی آماری، کشاورزان شهرستان الشتر بودند که در سال 1394 در کلاسهای آموزشی ترویجی شرکت کرده بودند (220 تن). بر اساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای 140 تن از این کشاورزان برای تحقیق انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت گردآوری شد. روایی پرسشنامه از سوی گروهی از متخصصان موضوعی بررسی و تایید شد و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف پرسشنامه، از ضریب پایایی تتای ترتیبی استفاده شد (95/0- 78/0=θ). برای تعیین عاملهای موثر بررضامندی کشاورزان ازمدل معادلههای ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS20 استفاده شد. یافتهها نشان دادند، متغیر ارزش درک شده بالاترین تاثیر مستقیم را بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای آموزشی ترویجی دارد و انتظار درک شده دارای بالاترین تاثیر غیرمستقیم بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای آموزشی ترویجی میباشد، همچنین در مجموع تاثیر مستقیم و غیرمستقیم، انتظار بالاترین تاثیر را بر رضامندی کشاورزان از کلاسهای آموزشی ترویجی دارد.
ابراهیم فرمانده؛ غلامحسین زمانی؛ راضیه نامدار
چکیده
مسئولیت پذیری بهعنوان یکی از جنبه های اخلاق، به معنای این است که فرد، وظیفه و عمل اخلاقی را با رضایت خود انجام داده و در قبال آن پاسخگو باشد. مسئولیت پذیری، طیف گسترده ای از ابعاد را در بر می گیرد. هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین سطوح مسئولیت پذیری و تمایل دریافت مشاوره شغلی با استفاده از ترجیح مراتب مسئولیت پذیری(زَمحُس) ...
بیشتر
مسئولیت پذیری بهعنوان یکی از جنبه های اخلاق، به معنای این است که فرد، وظیفه و عمل اخلاقی را با رضایت خود انجام داده و در قبال آن پاسخگو باشد. مسئولیت پذیری، طیف گسترده ای از ابعاد را در بر می گیرد. هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین سطوح مسئولیت پذیری و تمایل دریافت مشاوره شغلی با استفاده از ترجیح مراتب مسئولیت پذیری(زَمحُس) در بین دانشجویان کارشناسی رشته های کشاورزی دانشگاه شیراز است. جامعه آماری این تحقیق شامل 875 تن از دانشجویان کارشناسی کشاورزی در حال تحصیل در نیمسال اول 98-97 بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با توجه به رعایت تعداد نمونه معتبر شناخته شده توسط تیاستودنت، 330 تن از آنان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده دومرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نیمه ساختارمند استفاده گردید. روایی شکلی پرسشنامه با نظر گروهی از اعضای هیئت علمی بخش ترویج و آموزش کشاورزی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی سازه ابزار تحقیق نیز با آزمون آلفای کرونباخ (95/0) ارزیابی شد و برای پردازش دادهها از نرمافزار SPSS استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی نشان داد مسئولیت پذیری فردی دارای رابطه مستقیم و ضعیفی با تمایل به دریافت مشاوره شغلی است. اما بین مسئولیت پذیری اجتماعی عام و مسئولیت پذیری دینی رابطه مستقیم و قوی وجود دارد.
غلامحسین عبداله زاده؛ محمد شریف شریف زاده
چکیده
یکی از گزینههای اساسی پاسخگویی جامعه برای کاهش خطرهای ناشی از دگرگونیهای آب و هوایی و اثرهای آن، سازگاری با دگرگونیهای آب و هوا است. از آنجایی که برنامه سازگاری با کمآبی دارای ذینفعان مختلفی میباشند، شناخت این ذینفعان و تحلیل انتظارهای آنان یک تعیینکننده مهم موفقیت برنامه خواهد بود. این تحقیق با هدف تحلیل انتظارهای ...
بیشتر
یکی از گزینههای اساسی پاسخگویی جامعه برای کاهش خطرهای ناشی از دگرگونیهای آب و هوایی و اثرهای آن، سازگاری با دگرگونیهای آب و هوا است. از آنجایی که برنامه سازگاری با کمآبی دارای ذینفعان مختلفی میباشند، شناخت این ذینفعان و تحلیل انتظارهای آنان یک تعیینکننده مهم موفقیت برنامه خواهد بود. این تحقیق با هدف تحلیل انتظارهای ذینفعان و شناسایی مداخلهگران برنامهای در رویههای راهبردی و عملیاتی با تأکید بر برنامه سازگاری با کمآبی در استان گلستان نگاشته شده است. از گروه کانونی و اسناد مرتبط برنامه ملی سازگاری با کم آبی و برنامه اولیه سازگاری با کم آبی استان گلستان برای گردآوری دادههای مورد نیاز استفاده شد. سپس ماتریس علاقه - قدرت به منظور دستهبندی ذینفعان با توجه به قدرت تأثیرگذاری و سطح علاقه نسبت به برنامه به کار گرفته شد. چهار گروه ذینفع شامل: مصرفکنندگان/ آببران، مجریان/ تنظیمکنندگان، تدبیرکنندگان/ تصمیمگیرندگان و تسهیلگران/ تاثیرگذاران که هر یک دارای علاقه و قدرت متفاوتی بودند، شناسایی شدند. فزون بر این، ۱۵ نیاز و انتظار مانند: استقرار سازه مدیریت یکپارچه منبعهای آب گلستان (بانک آمار و اطلاعات آب استان)، آموزش تخصصی بهرهبرداران کشاورزی در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب و بهرهگیری از ظرفیت اهداگران بینالمللی برای توسعه طرحهای سازگاری با کمآبی، شناسایی شد که به تفکیک چهار گروه ذینفعان گفته شده تحلیل شدند. در نهایت اقدامات مدیریتی برای سازگاری با کمآبی در استان گلستان ارائه شد.
سعید محمد زاده؛ آمنه سواری ممبنی؛ حامد ایزدی
چکیده
تحلیل کیفیت دستاوردهای درسهای عملی نقش محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستانهای کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک در استان خوزستان بود. پژوهش از نظر دیدمان کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری ...
بیشتر
تحلیل کیفیت دستاوردهای درسهای عملی نقش محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستانهای کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک در استان خوزستان بود. پژوهش از نظر دیدمان کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها میدانی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از هنرجویان هنرستان فوقالذکر به شمار 76 هنرجو بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 63 نفر تعیین گردید و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده (77/0= AVE) تایید گردید. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای ترتیبی استفاده شد (84/0=α). نتایج آمار توصیفی بیانگر آن است که علاقه به مشاغل کشاورزی و طبیعت مهمترین عامل انتخاب رشته کشاورزی بوده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. معدل پایین و عدم امکان انتخاب رشتههای دیگر عامل مهم دیگر در این انتخاب بوده است. نتایج شاخص فاصله انحراف معیار از میانگین (ISDM) نشان داد کیفیت دستاوردهای دروس عملی از دیدگاه هنرجویان در کل نسبتا مطلوب بوده است. تحلیل عاملی اکتشافی دستاوردهای دروس عملی را در سه عامل کسب مهارتهای شناختی، کسب مهارتهای عاطفی و کسب مهارتهای حرفهای خلاصه نمود. در این بین عامل کسب مهارتهای شناختی به عنوان عامل اول با مقدار ویژه 43/6 به تنهایی تبیین کننده 32/24 واریانس کل میباشد. سه عامل مستخرج در مجموع 43/58 درصد کل واریانس را تبیین نمودهاند.