نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران
2 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران
چکیده
تحلیل کیفیت دستاوردهای درسهای عملی نقش محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستانهای کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک در استان خوزستان بود. پژوهش از نظر دیدمان کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها میدانی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از هنرجویان هنرستان فوقالذکر به شمار 76 هنرجو بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 63 نفر تعیین گردید و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده (77/0= AVE) تایید گردید. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای ترتیبی استفاده شد (84/0=α). نتایج آمار توصیفی بیانگر آن است که علاقه به مشاغل کشاورزی و طبیعت مهمترین عامل انتخاب رشته کشاورزی بوده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. معدل پایین و عدم امکان انتخاب رشتههای دیگر عامل مهم دیگر در این انتخاب بوده است. نتایج شاخص فاصله انحراف معیار از میانگین (ISDM) نشان داد کیفیت دستاوردهای دروس عملی از دیدگاه هنرجویان در کل نسبتا مطلوب بوده است. تحلیل عاملی اکتشافی دستاوردهای دروس عملی را در سه عامل کسب مهارتهای شناختی، کسب مهارتهای عاطفی و کسب مهارتهای حرفهای خلاصه نمود. در این بین عامل کسب مهارتهای شناختی به عنوان عامل اول با مقدار ویژه 43/6 به تنهایی تبیین کننده 32/24 واریانس کل میباشد. سه عامل مستخرج در مجموع 43/58 درصد کل واریانس را تبیین نمودهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Quality of Practical Courses Outcomes in the Athar Female Vocational Agricultural School in Baghmalek Township
نویسندگان [English]
- Saeed Mohammadzadeh 1
- Ameneh Savari Mombeni 2
- hamed izadi 2
1 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Molla Sani, Iran.
2 PhD Student of Agricultural Extension and Education and rural development, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Molla Sani, Iran.
چکیده [English]
Analyzing the quality of practical courses outcomes it plays a pivotal role in improving the quality of education in agricultural vocational schools and the process of training experienced personnel in the agricultural sector. Thus the main purpose of this study was to analyze quality of practical courses outcomes at Athar Female Vocational Agricultural School in Baghmalek, Khuzestan province. Research method in terms of purpose and in terms of data collection, it is survey. The statistical population consisted of all students of Athar Female Vocational Agricultural School in Baghmalek township (N=76). Based on Krejcie and Morgan's table of sample size, 63 students were selected through simple random sampling methodology. Its validity was confirmed using the extracted mean variance (AVE = 0.77), in addition the reliability as measured by ordinal coefficient alpha (α = 0.84). The results of descriptive statistics indicated that students interest in agricultural careers and natural environment was first ranked factor to enroll in vocational agriculture school. Low grade point average (GPA) and lack of chance for studying in other fields was the second ranked factor in the enrollment. The results of the standard deviation from the average index (ISDM) showed that the quality of the achievements of practical courses from the students' point of view was relatively good in general. Exploratory factor analysis summarized the achievements of practical courses in three factors: acquisition of cognitive skills, acquisition of emotional skills and acquisition of professional skills. Among these, the factor of acquisition of cognitive skills is the first factor with a specific value of 6.43 alone. 32.24% of the total variance. The three extracted factors totally explained 58.43% of the total variance.
کلیدواژهها [English]
- quality of practical courses
- agricultural education
- technical and vocational education