تحلیل کیفیت دستاوردهای درس‌های عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران

2 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی و توسعه روستایی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ملاثانی، ایران

چکیده

تحلیل کیفیت دستاوردهای درس­های عملی نقش محوری در بهبود کیفیت آموزش در هنرستان­های کشاورزی و فرآیند تربیت نیروی کارآزموده بخش کشاورزی دارد. از این روی هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کیفیت دستاوردهای دروس عملی هنرستان کشاورزی دخترانه اطهر شهرستان باغملک در استان خوزستان بود. پژوهش از نظر دیدمان کمی، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده­ها میدانی بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از هنرجویان هنرستان فوق­الذکر به شمار 76 هنرجو بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 63 نفر تعیین گردید و به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه­ بود که روایی آن با استفاده از میانگین واریانس استخراج شده (77/0= AVE) تایید گردید. افزون بر این، برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای ترتیبی استفاده شد (84/0=α). نتایج آمار توصیفی بیانگر آن است که علاقه به مشاغل کشاورزی و طبیعت مهمترین عامل انتخاب رشته کشاورزی بوده و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. معدل پایین و عدم امکان انتخاب رشته­های دیگر عامل مهم دیگر در این انتخاب بوده است. نتایج شاخص فاصله انحراف معیار از میانگین (ISDM) نشان داد کیفیت دستاوردهای دروس عملی از دیدگاه هنرجویان در کل نسبتا مطلوب بوده است. تحلیل عاملی اکتشافی دستاوردهای دروس عملی را در سه عامل کسب مهارت­های شناختی، کسب مهارت­های عاطفی و کسب مهارت­های حرفه­ای خلاصه نمود. در این بین  عامل کسب مهارت­های شناختی به عنوان عامل اول با مقدار ویژه 43/6 به تنهایی تبیین کننده  32/24 واریانس کل می‌باشد. سه عامل مستخرج در مجموع 43/58 درصد کل واریانس را تبیین نموده­اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Quality of Practical Courses Outcomes in the Athar Female Vocational Agricultural School in Baghmalek Township

نویسندگان [English]

  • Saeed Mohammadzadeh 1
  • Ameneh Savari Mombeni 2
  • hamed izadi 2
1 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Molla Sani, Iran.
2 PhD Student of Agricultural Extension and Education and rural development, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan, Molla Sani, Iran.
چکیده [English]

 Analyzing the quality of practical courses outcomes it plays a pivotal role in improving the quality of education in agricultural vocational schools and the process of training experienced personnel in the agricultural sector. Thus the main purpose of this study was to analyze quality of practical courses outcomes at Athar Female Vocational Agricultural School in Baghmalek, Khuzestan province. Research method in terms of purpose and in terms of data collection, it is survey. The statistical population consisted of all students of Athar Female Vocational Agricultural School in Baghmalek township (N=76). Based on Krejcie and Morgan's table of sample size, 63 students were selected through simple random sampling methodology. Its validity was confirmed using the extracted mean variance (AVE = 0.77), in addition the reliability as measured by ordinal coefficient alpha (α = 0.84). The results of descriptive statistics indicated that students interest in agricultural careers and natural environment was first ranked factor to enroll in vocational agriculture school. Low grade point average (GPA) and lack of chance for studying in other fields was the second ranked factor in the enrollment. The results of the standard deviation from the average index (ISDM) showed that the quality of the achievements of practical courses from the students' point of view was relatively good in general. Exploratory factor analysis summarized the achievements of practical courses in three factors: acquisition of cognitive skills, acquisition of emotional skills and acquisition of professional skills. Among these, the factor of acquisition of cognitive skills is the first factor with a specific value of 6.43 alone. 32.24% of the total variance. The three extracted factors totally explained 58.43% of the total variance.    

کلیدواژه‌ها [English]

  • quality of practical courses
  • agricultural education
  • technical and vocational education
 
جلایی،ع، عزیزی، آ، زراعی،ن و مهرابی بشرآبادی،ح. (1393). بررسی جایگاه و نقش بخش کشاورزی در ادوار تجاری ایران، فصلنامه علمی مدلسازی اقتصادی، دوره 8، شماره 25،صص 53-65.
حکمت، م.، و ا. عمانی. (1390). بررسی تطبیقی سیاست­های اعمال شده در جهت کاهش بیکاری در بین دانش­آموختگان بخش کشاورزی و ارائه راهکارهای عملیاتی، مجموعه خلاصه مقالات همایش ملی اشتغال دانش­آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، سال 1390، ناشر: سازمان بسیج مهندسین.
خاکی، ع، و ا. رافع. (1391). آموزش همراه با تولید در هنرستان­های فنی و حرفه­ای و کاردانش. مجموعه مقالات اولین همایش علمی توسعه­ی آموزش­های فنی و حرفه­ای و کاردانش در افق ایران 1404. آبان ماه 1391. تهران: معاونت آموزش متوسطه­ی وزارت آموزش و پرورش.
خالقی­خواه، ع، نجفی،ح و زاهدبابلان،ع. (1397). فرا تحلیل کیفیت تدریس معلمان. فصلنامه علمی و پژوهشی تدریس پژوهی، سال ششم، شماره اول بهار 1397، صص 131-144.
رحیمی، غ، نژاد ایرانی، ف و رحمانی حاجی­آقا، م. (1390). تأثیر فرهنگ کارآفرینی در اقتصاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، همایش ملی مدیریت کشاورزی .دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم. جهرم.
زارع، ا، احمدوند،م، نوشادی، ن و شریف زاده،م. (1397). واکاوی وضعیت شغلی و تحصیلی دانش آموختگان هنرستان کشاورزی شهید مطهری شیراز: کاربردی از مطالعه پیگیرانه، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 14، شماره 1، 1397، صص 215-228.
سلیمانی،ع و زرافشانی، ک. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط هنرآموزان هنرستان­های کشاورزی استان کرمانشاه با استفاده از مدل پذیرش فناوری، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دوره 26، شماره 4،صص 885-902.
شاه ولی، م؛ عربی، ق و بیژنی، م.(1381). یادگیری دانش سه گانه. تهران: انتشارات نصوح.
صفا، ل و شعبانعلی فمی، ح. (1387). بررسی کیفیت آموزش­های عملی کشاورزی از نظر دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، مجله کشاورزی، دوره 10 ، شماره 1، بهار 1387 ، صص 87-100.
قربانی پیرعلیدهی، ف و ولی زاده، ا .(1394). تأثیر درس های عملی کشاورزی در عملکرد دانشجویان علوم زراعی دانشگاه پیام نور دهلران، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 34، صص 28-39.
محمدزاده، س، حجازی، ی و بازرگان، ع. (1386). الگویی برای تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی ایران: دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی و منابع طبیعی، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره 45، صص 86-108.
محمدعلی، م. (1390). آموزش­های فنی و حرفه­ای و راه­های اصلاح آن، رشد و آموزش فنی و حرفه­ای، دوره هفتم، شماره 1، پاییز 1390.
مشایخ، ف. (1390). دیدگاه­های نو در برنامه­ریزی آموزشی، تهران: انتشارات سمت.
موحد محمدی، م، شعبانعلی فمی، ح، پور آتشی، م و علیرضایی، م. (1392). تحلیل عامل­های مدیریتی تأثیرگذار برکیفیت آموزش­های متوسطه کشاورزی، فصلنامه پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 4، شماره . 13 صفحه 183-194.
مؤمنی،ف، دشتبانی،س و بانوئی،ع. (1396). اهمیت بخش کشاورزی در حفظ تعادل اقتصادی‌ - ‌اجتماعی ساختار شهری و روستایی ایران، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، جلد ۶، شماره ۲۲، صص ۱۷-۴۶.
نظری نوقابی،س، شعبانعلی فمی،ح و ایروانی،ه. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دانشجویان رشته­های کشاورزی دانشگاه تهران نسبت به آموزش­های عملی کشاورزی، نامه آموزش عالی، دوره جدید، سال ششم، شماره بیست و یکم، بهار 1392، صص 27-39.
 
 
Adeyi, A. O., Apansile, E. K., Okere, W., & Okafor, L. I. (2018). Training and Development and Organisational Performance: Standpoint from Private Tertiary Institutions in Nigeria. Journal of Economics, Management and Trade, 1-10.
 
Akdeniz, A. (2017). Assessing service quality in conservatory according to students' opinions. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 4(1), 361-370.
 
Fowler, J. (2008). Experiential learning and its facilitation. Nurse Education Today, 28(4), 427-433.
 
Hamrita, T. K. (2019). Building a holistic international educational partnership: Collaboration between The University of Georgia and the Tunisian Higher Education System. Journal of community engagement and scholarship, 4(1), 2.
 
Holmes m,Tyler E. (2008). Higher education reform in Egypt: Preparing graduates for Egypt's changing political economy. Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues. 1(3): 175-185.
 
kishor Soni, N., & Patel, T. P. (2014). Quality Teaching & Higher Education System in India. International Journal of Scientific and Research Publications, 616.
 
Mojarradi, G., & Karamidehkordi, E. (2016). Factors influencing practical training quality in Iranian agricultural higher education. Journal of Higher Education Policy and Management, 38(2), 183-195.
 
Oloruntoba, A. (2008). Agricultural Students’ Perceptions of Farm Practical Year Programme at University of Agriculture, Abeokuta, Nigeria. Agriculturae Conspectus Scientificus, 73(4), 245-252.
 
Phipps, L. J., E. W. Osborne, J. E. Dyer, and A. L. Ball. (2008). Handbook on agricultural education in public schools. Thomson Delmar Learning.
 
Raufelder, D., Bukowski, W. M., & Mohr, S. (2013). Thick description of the teacher-student relationship in the educational context of school: results of an ethnographic field study. Journal of Education and Training Studies, 1(2), 1-18.
 
Rojewski, J. W., Asunda, P., & Kim, S. J. (2008). Trends in Career and Technical Education Research. Journal of Career and Technical Education, 24(2), 57-68.
 
Salam, M. A. (2015). Quality in Teaching and Learning in Primary Public and Private Schools in Bangladesh (Master's thesis).
 
Umar, I. Y., & Ma'aji, A. S. (2010). Repositioning the facilities in technical college workshops for efficiency: a case study of North Central Nigeria. Journal of stem teacher education, 47(3), 6.