ارائه الگویی مفهومی اکوسیستم کارافرینی دانشگاهی در دانشکده های کشاورزی غرب ایران

وحید علی آبادی؛ رضا موحدی؛ احمد یعقوبی فرانی؛ عبدالحمید پاپ زن

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 3-26

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.127528.1644

چکیده
  طراحی و توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی به یکی از موضوعات نوین و مهم پژوهشی در حوزههای آموزش عالی و اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی تبدیل شده است.از این رو تغییر رویکرد دانشگاهها از برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی صرف به رویکرد ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مورد توجه دانشگاههای مطرح دنیا قرار گرفته است نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی ...  بیشتر

عامل های مؤثر بر اجرای مدیریت دانش در ترویج کشاورزی

نصیبه پورفاتح؛ بهمن خسروی پور؛ منصور غنیان

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 27-50

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.128444.1665

چکیده
  مدیریت دانش در بخش کشاورزی برای دسترسی کشاورزان به دانش فنی و یافته‌های تحقیقاتی یکی از دیدگاه‌های اصلی نظام ترویج کشاورزی است. با پایدار شدن مدیریت دانش همه‌ی کارشناسان و محققان و کشاورزان توان دسترسی به دانش بخش کشاورزی و دیگر اطلاعات مورد نیاز را خواهند داشت. هدف از انجام این پژوهش تحلیل عامل‌های موثر بر اجرای مدیریت دانش در ...  بیشتر

راهکارهای بهبود عملکرد ترویج کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی از دیدگاه صاحبنظران ترویج کشاورزی

زهرا نظری؛ مصطفی احمدوند؛ پیمان فلسفی؛ کورش رضایی مقدم

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 51-73

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.341751.1695

چکیده
  برنامه‌ریزی در نظام ترویج کشاورزی برای توسعه‌ی نظام‌مند و متعادل آن در راستای دست‌یابی به امنیت غذایی نیازمند شناسایی، تبیین و ارائه‌ی راهبردهای سازگار با محیط درونی و بیرونی این نظام است. از این‌رو، هدف پژوهش پیش‌رو، شناسایی، تبیین و ارائه‌ی راهبردهایی در جهت بهبود عملکرد نظام ترویج برای دست‌یابی به امنیت غذایی بود. جامعه‌ی ...  بیشتر

دیدگاه اعضای هیئت علمی کشاورزی یزد نسبت به تأثیر آموزش عالی کشاورزی بر توسعه انسانی

نگین فلاح‌حقیقی؛ مسعود بیژنی؛ مریم محمودی

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 74-93

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342218.1702

چکیده
  نظام آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایه‌گذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت و تأمین منابع انسانی اثربخش را بر عهده دارد. نظام آموزش عالی کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما پرسش این است که چنین نظامی برای تأثیرگذاری بهینه بر توسعه منابع انسانی، چگونه باید باشد؟ این پژوهش با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب عامل‌های ...  بیشتر

تأثیر مؤلفه های یادگیری گروهی بر کاربرد نوآوری در تعاونی های کشاورزی استان تهران

نازنین ورامینی؛ احمد رضوانفر؛ حمید موحد محمدی؛ سید احمدرضا پیش بین

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 94-117

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342355.1706

چکیده
  چکیدهدر فضای فناورانه امروزی، نوآوری برای سازمان‌ها الزامی بوده و راز بقای آن‌ها محسوب می گردد. کاربرد نوآوری‌ها (نوآوری در بازار، نوآوری تولیدی، نوآوری فرآیندی، نوآوری در رفتار، نوآوری در راهبرد) به ویژه در زمینه روش‌های تولید و توزیع محصولات کشاورزی در تعاونی‌های کشاورزی کمک می‌کند، تا در بازارهای پویا در مقابل نوسانات محیط ...  بیشتر

تأثیر سواد اطلاعاتی، خودراهبری در یادگیری، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی

حمید کریمی؛ رها زارعی؛ ناصر ولی زاده

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 118-137

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342437.1711

چکیده
  عملکرد تحصیلی دانشجویان از جمله شاخص‏های موفقیت فعالیت‏های علمی در نظام‏های آموزش عالی به‏شمار می‎آید. بخش قابل توجهی از کوشش‏های نظام آموزشی با هدف دست‏یابی به عملکرد تحصیلی بالا صورت می‎گیرد. در این راستا، هدف این پژوهش، تحلیل تأثیر سواد اطلاعاتی، خودراهبری در یادگیری، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد ...  بیشتر

نیاز آموزشی کشاورزان شهرستان دشتی در تولید گوجه‌فرنگی ارگانیک

مرجان واحدی؛ شهربانو حاجیانی؛ محمد باقر آرایش

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 138-156

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342580.1717

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین نیاز آموزشی کشاورزان در مرحله‌های گونه‌گون کاشت، داشت و برداشت گوجه‌فرنگی ارگانیک به انجام رسید. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع کمّی بوده، نوع تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری داده‌ها میدانی بود. جامعه‌ی آماری شامل 31 تن کارشناس و 550 تن از گوجه‌فرنگی‌کاران شهرستان دشتی بود که از طریق روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

کاربست مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری برای پذیرش نوآوری‌‌ها در بین کشاورزان شهرستان دلفان

موسی اعظمی؛ کبری حسن پور

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 157-176

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.342593.1718

چکیده
  دستیابی همزمان پایداری، سودآوری و بهره‌وری در بخش کشاورزی، نیازمند توسعه و بهره‌گیری از فناوری‌های مناسب بر مبنای نتایج تحقیقات کشاورزی و ترویج نوآوری‌ها در این بخش است. روند تصمیم‌گیری برای پذیرش نوآوری و نرخ پذیرش آن برای کشاورزان روستایی در کشورهای در حال توسعه هنوز دشوار و پیچیده است. ویژگی‌های فردی، ادراک، باورها، نگرش‌ها ...  بیشتر

عامل های موثر بر انگیزه دانش آموزان روستایی کرمانشاه و روانسر برای ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی

عادل نعمتی؛ نشمیل افشار زاده؛ شهرام مقدس فریمانی؛ غلامرضا صادقی

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 177-196

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.343044.1730

چکیده
  هدف کلی این پژوهش بررسی عامل‌های موثر بر انگیزه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه روستایی برای ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی بود. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از دید شیوه‌ی گرد‌آوری داده‌ها، پیمایشی و از لحاظ امکان کنترل متغیرها از نوع علی-ارتباطی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه نهم پسر و دختر روستایی در شهرستان‌های کرمانشاه ...  بیشتر

مدل بهسازی سرمایه اجتماعی در مرکزهای آموزش‌ مهارتی کشاورزی استان مازندران

علی اسداله پور کوتنایی؛ سید عبدا... خاوری

دوره 12، شماره 52 ، خرداد 1399، صفحه 197-224

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.343408.1739

چکیده
  سرمایه اجتماعی، رابطه‌های اجتماعی غیررسمی است که منجر به توسعه همکاری در میان منابع انسانی می‌شود و بهسازی آن در مرکزهای آموزش مهارتی کشاورزی باعث بهبود کنش افراد، گروه‌ها و نهادهای موجود در این مرکزها برای ارتباط با بازار کار و رونق تولید و ایجاد جامعه مدنی می‌شود. هدف این تحقیق، ارائه مدل بهسازی سرمایه‌ی اجتماعی در مرکزهای آموزش‌ ...  بیشتر