وحید علی آبادی؛ رضا موحدی؛ احمد یعقوبی فرانی؛ عبدالحمید پاپ زن
چکیده
طراحی و توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی به یکی از موضوعات نوین و مهم پژوهشی در حوزههای آموزش عالی و اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی تبدیل شده است.از این رو تغییر رویکرد دانشگاهها از برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی صرف به رویکرد ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مورد توجه دانشگاههای مطرح دنیا قرار گرفته است نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی ...
بیشتر
طراحی و توسعه اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی به یکی از موضوعات نوین و مهم پژوهشی در حوزههای آموزش عالی و اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی تبدیل شده است.از این رو تغییر رویکرد دانشگاهها از برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی صرف به رویکرد ایجاد اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مورد توجه دانشگاههای مطرح دنیا قرار گرفته است نظر به کم بودن تجربه بخش کشاورزی کشور برای ایجاد چنین بوم سامانهای باید با استفاده از آموزه های بخشهای پیشگام کارآفرینی، اجزای بوم سامانه ی کسب و کارهای نوپای کشاورزی را شناسایی کرد. این تحقیق با هدف اریهی مدل سرعت بخش رشد بوم سامانهی کارآفرینی دانشگاهی بر پایه مدل آیزنبرگ و با تأکید بر آموزش عالی کشاورزی کشور از دیدگاه خبرگان کسب و کارهای نوپا انجام شد که به لحاظ هدف، کاربردی بود و با استفاده از پرسشنامه اجرا شد..جامعه آماری تحقیق شامل1550 دانشجویان تحصیلات تکمیلی پنج دانشگاه ایلام،کردستان،رازی،لرستان و بوعلی سینا بود، که با استفاد از جدول بارتلت، 315 تن از آنان به روش خوشه ای با انتساب متناسب نمونه گیریانجام شد. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از روش روایی تشخیصی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از 0.5 AVE ≥ و قابل قبول بود. به منظور تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از0.6 CR ≥0.6 و قابل قبول بود. مقدار ضریب تتای ترتیبی نیز برای سازهها بالاتر از0.7≤θمحاسبه شد. به منظور پردازش دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیلعاملی تاییدی استفاده شد. سپس مدل اندازهگیری نشان داد که عاملهای الگویی مفهومی اقلیم کارآفرینی دانشگاهی در دانشکده های کشاورزی غرب ایران شامل عامل های حمایتی پشتیبانی،مالی اقتصادی، حاکمیتی سیاسی، فرهنگی اجتماعی،تعاملات ،شبکه سازی و سرمایه انسانی بیشترین نقش را در شکل گیری یک اکوسیستم کارآفرینی میتنی بر دانشگاه در دانشکده های کشاورزی دارند.
نصیبه پورفاتح؛ بهمن خسروی پور؛ منصور غنیان
چکیده
مدیریت دانش در بخش کشاورزی برای دسترسی کشاورزان به دانش فنی و یافتههای تحقیقاتی یکی از دیدگاههای اصلی نظام ترویج کشاورزی است. با پایدار شدن مدیریت دانش همهی کارشناسان و محققان و کشاورزان توان دسترسی به دانش بخش کشاورزی و دیگر اطلاعات مورد نیاز را خواهند داشت. هدف از انجام این پژوهش تحلیل عاملهای موثر بر اجرای مدیریت دانش در ...
بیشتر
مدیریت دانش در بخش کشاورزی برای دسترسی کشاورزان به دانش فنی و یافتههای تحقیقاتی یکی از دیدگاههای اصلی نظام ترویج کشاورزی است. با پایدار شدن مدیریت دانش همهی کارشناسان و محققان و کشاورزان توان دسترسی به دانش بخش کشاورزی و دیگر اطلاعات مورد نیاز را خواهند داشت. هدف از انجام این پژوهش تحلیل عاملهای موثر بر اجرای مدیریت دانش در نظام ترویج کشاورزی ایران بود. دیدمان تحقیق آمیخته و از نوع اکتشافی میباشد. روش این تحقیق از نوع پژوهش های علی-ارتباطی است. جامعه آماری تحقیق 327 تن از شاغلان موثر در مدیریت دانش در ترویج کشاورزی می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، حدود202 نفر تعیین شد و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با شش بخش مدیریت دانش، رهبری و مدیریت سازمانی، ابعاد سازمانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت منابع انسانی بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای بیشتر سازهها 92/0تعیین شد. روایی شکلی و محتوای پرسشنامه توسط اعضای هیات علمی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تائید شد. از تحلیل عاملی تائیدی برای بررسی روایی سازه پرسشنامه و از مدل معادلات ساختاری با نرم افزار AMOS، برای ارائه مدل تحقیق استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین مولفههای عاملهای موثر بر اجرای مدیریت دانش با مدیریت دانش در سامانهی ترویج کشاورزی ارتباط معنی داری وجود دارد و نتایج ضریبهای مسیر نشان داد که برازش مدل با دادهها مناسب بود و ضریب تاثیر پنج عامل رهبری و مدیریت سازمانی(49/0)، ابعاد سازمانی(62/0)، فرهنگ سازمانی(56/0)، فناوری اطلاعات و ارتباطات(57/0) و مدیرت منابع انسانی(63/0) بر پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه پاسخگویان نظام ترویج کشاورزی معنی دار بود و سازه مدیریت منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر اجرای مدیریت دانش دارد.
زهرا نظری؛ مصطفی احمدوند؛ پیمان فلسفی؛ کورش رضایی مقدم
چکیده
برنامهریزی در نظام ترویج کشاورزی برای توسعهی نظاممند و متعادل آن در راستای دستیابی به امنیت غذایی نیازمند شناسایی، تبیین و ارائهی راهبردهای سازگار با محیط درونی و بیرونی این نظام است. از اینرو، هدف پژوهش پیشرو، شناسایی، تبیین و ارائهی راهبردهایی در جهت بهبود عملکرد نظام ترویج برای دستیابی به امنیت غذایی بود. جامعهی ...
بیشتر
برنامهریزی در نظام ترویج کشاورزی برای توسعهی نظاممند و متعادل آن در راستای دستیابی به امنیت غذایی نیازمند شناسایی، تبیین و ارائهی راهبردهای سازگار با محیط درونی و بیرونی این نظام است. از اینرو، هدف پژوهش پیشرو، شناسایی، تبیین و ارائهی راهبردهایی در جهت بهبود عملکرد نظام ترویج برای دستیابی به امنیت غذایی بود. جامعهی آماری تحقیق 130 تن از سیاستگذاران و صاحبنظران ترویج و توسعهی کشاورزی کشور بودند که سرشماری شدند.برای انجام پژوهش، راهبردهای موردنظر از طریق روش دلفی در سه دور شناسایی و بررسی و پالایش شدند. سپس با استفاده از فن و روش تحلیل محتوا در دو مقولهی اصلی راهبردهای کلان و محلی طبقهبندی شد. راهبردهای کلان در سه مقولهی فرعی ساختاری، زیرساختی و فرهنگی و راهبردهای محلی نیز، در چهار مقولهی فرعی ساختاری، زیرساختی، تحقیقات و فرهنگی جای گرفت. در نهایت برای ارائهی یک الگوی جامع از راهبردهای بهبود عملکرد نظام ترویج برای دستیابی به امنیت غذایی از نرمافزار Nvivo بهره گرفته شد. یافتههای بهدست آمده از نرمافزار نشان داد آموزش نیروی انسانی ترویج در زمینهی امنیت غذایی، توجه به نیازهای محسوس و نامحسوس بهرهبرداران، شفافسازی حیطههای عملکردی نظام ترویج برای حرکت در راستای امنیت غذایی، ارتقاء دانش و بهروز رسانی آموزشها برابر و سازگار با استانداردهای جهانی امنیت غذایی از بارزترین راهبردهای بهبود عملکرد ترویج کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی است.
نگین فلاححقیقی؛ مسعود بیژنی؛ مریم محمودی
چکیده
نظام آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت و تأمین منابع انسانی اثربخش را بر عهده دارد. نظام آموزش عالی کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما پرسش این است که چنین نظامی برای تأثیرگذاری بهینه بر توسعه منابع انسانی، چگونه باید باشد؟ این پژوهش با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب عاملهای ...
بیشتر
نظام آموزش عالی به عنوان بارزترین نمود سرمایهگذاری نیروی انسانی، نقش اصلی در تربیت و تأمین منابع انسانی اثربخش را بر عهده دارد. نظام آموزش عالی کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما پرسش این است که چنین نظامی برای تأثیرگذاری بهینه بر توسعه منابع انسانی، چگونه باید باشد؟ این پژوهش با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب عاملهای نظام آموزش عالی کشاورزی تأثیرگذار بر توسعه منابع انسانی در استان یزد طراحی و اجرا شد. جامعه آماری، اعضای هیئت علمی مرکزهای آموزش عالی و پژوهشی کشاورزی استان یزد بودند (253=N) که 163 تن از آنان بر مبنای جدول کرجسی و مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای پژوهشگرساخته بود که روایی شکلی آن توسط گروهی از متخصصان آموزش عالی کشاورزی تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی برای هر دو بخش مربوط به بررسی وضعیت موجود(87/0≤θ≤81/0) و مطلوب (93/0≤θ≤83/0)، تأیید شد. به منظور پردازش دادهها با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS24 و R افزون بر آمارههای توصیفی، از آزمون منوایتنی برای مقایسه دیدگاه اعضای هیئت علمی در مورد وضعیتهای موجود و مطلوب عاملهای نظام آموزش عالی کشاورزی تأثیرگذار بر توسعه منابع انسانی استفاده شد. نتایج گویای وجود تفاوت معنیدار در شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب چهار عامل تأثیرگذار بر توسعه منابع انسانی (به ترتیب افزایش شکاف) شامل "صلاحیت شغلی و مهارتی نیروی انسانی"، "فرآیند آموزش و برنامهریزی آموزشی"، "تعادل در عرضه و تقاضا و تعامل با بخشهای اقتصادی" و "توسعه نوآوری در نظام آموزش عالی کشاورزی" بود.
نازنین ورامینی؛ احمد رضوانفر؛ حمید موحد محمدی؛ سید احمدرضا پیش بین
چکیده
چکیدهدر فضای فناورانه امروزی، نوآوری برای سازمانها الزامی بوده و راز بقای آنها محسوب می گردد. کاربرد نوآوریها (نوآوری در بازار، نوآوری تولیدی، نوآوری فرآیندی، نوآوری در رفتار، نوآوری در راهبرد) به ویژه در زمینه روشهای تولید و توزیع محصولات کشاورزی در تعاونیهای کشاورزی کمک میکند، تا در بازارهای پویا در مقابل نوسانات محیط ...
بیشتر
چکیدهدر فضای فناورانه امروزی، نوآوری برای سازمانها الزامی بوده و راز بقای آنها محسوب می گردد. کاربرد نوآوریها (نوآوری در بازار، نوآوری تولیدی، نوآوری فرآیندی، نوآوری در رفتار، نوآوری در راهبرد) به ویژه در زمینه روشهای تولید و توزیع محصولات کشاورزی در تعاونیهای کشاورزی کمک میکند، تا در بازارهای پویا در مقابل نوسانات محیط خارجی، انعطاف داشته و به اهداف بلند مدت خود دست یابند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر یادگیری گروهی در دوره های آموزشی ارائه شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر کاربرد نوآوریها و این که آیا مولفههای یادگیری گروهی(پیش برنده ها) میتوانند نقش موثری در افزایش کاربرد نوآوریها در تعاونیهای کشاورزی داشته باشند، میباشد. روش پژوهش علی- مقایسهای و جامعه آماری پژوهش شامل اعضاء تعاونیهای کشاورزی استان تهران در گرایشهای زراعت و باغداری (10180N =) بود. حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس فرمول کوکران 335 نفر تعیین شد. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخت مشتمل بر چند بخش، با طیف لیکرت استفاده شده که این پرسشنامهها به روش طبقهای با انتساب متناسب در بین 335 نفر از اعضاء تعاونیهای کشاورزی مذکور، توزیع شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط پنل متخصصان اعضای هیات مدیره تعاونیهای کشاورزی و کارشناسان تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز توسط تتای ترتیبی و پایایی ترکیبی تأیید شد. نتایج پژوهش با روش معادلات ساختاری نشان داد که از دیدگاه اعضای تعاونی های کشاورزی، یادگیری گروهی تأثیر مثبت، مستقیم و معنی داری بر کاربرد نوآوری دارد و میتواند نقش موثری در افزایش کاربرد نوآوری در تعاونیهای کشاورزی داشته باشد.
حمید کریمی؛ رها زارعی؛ ناصر ولی زاده
چکیده
عملکرد تحصیلی دانشجویان از جمله شاخصهای موفقیت فعالیتهای علمی در نظامهای آموزش عالی بهشمار میآید. بخش قابل توجهی از کوششهای نظام آموزشی با هدف دستیابی به عملکرد تحصیلی بالا صورت میگیرد. در این راستا، هدف این پژوهش، تحلیل تأثیر سواد اطلاعاتی، خودراهبری در یادگیری، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد ...
بیشتر
عملکرد تحصیلی دانشجویان از جمله شاخصهای موفقیت فعالیتهای علمی در نظامهای آموزش عالی بهشمار میآید. بخش قابل توجهی از کوششهای نظام آموزشی با هدف دستیابی به عملکرد تحصیلی بالا صورت میگیرد. در این راستا، هدف این پژوهش، تحلیل تأثیر سواد اطلاعاتی، خودراهبری در یادگیری، تفکر انتقادی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان نظام آموزش عالی کشاورزی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است. جامعهی آماری مورد بررسی را دانشجویان مقطعهای مختلف تحصیلیِ دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی سراسر کشور تشکیل دادند (236973=N). حجم نمونه بر مبنای جدول کریجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزار اندارهگیری پرسشنامه ای محقق ساخت بود که روایی آن با استفاده از نظرسنجی از گروه متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب تتای ترتیبی محاسبه شد (0/78-0/71=θ) و اعتماد پرسشنامه را برای انجام پژوهش قابل قبول نشان داد. یافتههای تحلیل مسیر پژوهش نشان داد که چهار متغیر خودراهبری در یادگیری، سواد اطلاعاتی، خودکارآمدی تحصیلی و مهارت تفکر انتقادی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کشاورزی داشتند. همچنین، یافتههای تحلیل مسیر نشان دادند که متغیرهای مستقل پژوهش توانستند 35/8 درصد از تغییرهای واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را پیشبینی کنند. در نهایت پیشنهاد شد که دانشگاهها و دانشکدههای کشاورزی، به منظور افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان تغییرهایی در فرآیندهای آموزشی خود ایجاد کنند.
مرجان واحدی؛ شهربانو حاجیانی؛ محمد باقر آرایش
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین نیاز آموزشی کشاورزان در مرحلههای گونهگون کاشت، داشت و برداشت گوجهفرنگی ارگانیک به انجام رسید. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع کمّی بوده، نوع تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها میدانی بود. جامعهی آماری شامل 31 تن کارشناس و 550 تن از گوجهفرنگیکاران شهرستان دشتی بود که از طریق روش نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین نیاز آموزشی کشاورزان در مرحلههای گونهگون کاشت، داشت و برداشت گوجهفرنگی ارگانیک به انجام رسید. دیدمان تحقیق از نظر ماهیت موضوع کمّی بوده، نوع تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها میدانی بود. جامعهی آماری شامل 31 تن کارشناس و 550 تن از گوجهفرنگیکاران شهرستان دشتی بود که از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب و استفاده از فرمول کوکران، شمار 226 کشاورز بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که روایی محتوایی آن توسط نظرخواهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان جهاد کشاورزی، و روایی همگرا از طریق محاسبهی CR=0.81 و AVE=0.73 تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار R و محاسبهی ضریب تتای ترتیبی برای بخشهای مختلف پرسشنامه(82/0 -75/0 Ө= ) به دست آمد. پردازش نیازهای آموزشی بر مبنای مدل بوریچ صورت گرفت و مهمترین نیازهای تولید محصول ارگانیک مشخص شدند. بر این اساس، مدیریت صحیح خاک و آماده سازی زمین زیر کشت، شناسایی و از بین بردن محلهای تکثیر و زمستان گذرانی آفتها، و کاشت رقمهای جدید محصول که به آفتها و بیماریها مقاوم هستند، از مهمترین نیازهای آموزشی در هر دو گروه کشاورزان و کارشناسان شناسایی شدند. توافقسنجی بین دیدگاه این دو گروه، با استفاده از آزمون من ویت نی صورت گرفت و یافتهها نشان دادند که این دو گروه در مورد بیشتر نیازهای آموزشی دیدگاه یکسانی دارند. نتایج تحلیل رگرسیون ترتیبی برای بررسی نقش متغیرهای اثرگذار بر نیازهای آموزشی، نشان داد که از بین متغیرهای پژوهش، تنها سه متغیر میزان تحصیلات، میزان عملکرد محصول و سطح زیر کشت بر احتمال برآورد نیازهای آموزشی گوجهفرنگیکاران تأثیر داشتهاند. بدین ترتیب هر چه سطح تحصیل کشاورزان و عملکرد محصول گوجهفرنگی آنان بیشتر باشد، احساس نیاز آموزشی در آنها بالاتر است.
موسی اعظمی؛ کبری حسن پور
چکیده
دستیابی همزمان پایداری، سودآوری و بهرهوری در بخش کشاورزی، نیازمند توسعه و بهرهگیری از فناوریهای مناسب بر مبنای نتایج تحقیقات کشاورزی و ترویج نوآوریها در این بخش است. روند تصمیمگیری برای پذیرش نوآوری و نرخ پذیرش آن برای کشاورزان روستایی در کشورهای در حال توسعه هنوز دشوار و پیچیده است. ویژگیهای فردی، ادراک، باورها، نگرشها ...
بیشتر
دستیابی همزمان پایداری، سودآوری و بهرهوری در بخش کشاورزی، نیازمند توسعه و بهرهگیری از فناوریهای مناسب بر مبنای نتایج تحقیقات کشاورزی و ترویج نوآوریها در این بخش است. روند تصمیمگیری برای پذیرش نوآوری و نرخ پذیرش آن برای کشاورزان روستایی در کشورهای در حال توسعه هنوز دشوار و پیچیده است. ویژگیهای فردی، ادراک، باورها، نگرشها از جمله عاملهای تاثیرگذار بر فرآیند پذیرش نوآوریها هستند. با عنایت به اهمیت فرآیند پذیرش نوآوری و بر پایه مدلهای متنوع در رابطه با تصمیم و پذیرش نوآوری" نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری" انتخاب شد. این مدل در زمینه پذیرش فناوری، از تلفیق سازههای اصلی چندی مدل مشهور از واریانس قصد استفاده از رفتاری را نشان میدهد. براین مبنا این پژوهش به بررسی استفاده از مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری برای پذیرش نوآوریها در بین کشاورزان پرداخته است. جامعه مورد نظر کل کشاورزان شهرستان دلفان بوده که بر مینای سالنامه آماری سال 1395 بالغ بر 18000 خانوار بوده و با عنایت به گستردگی آنها با استفاده از فرمول کوکران نمونه آماری مشتمل بر 250 نفر از سرپرستان خانوار با انتساب متناسب و به صورت تصادفی انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از کشاورزان از نرمافزار spss و Exsel استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد، بین ابعاد بیان شده برای آمادگی و گرایش به پذیرش نوآوری انتظار عملکرد، امید به تلاش و نیت استفاده دارای اهمیت بیشتری است و کمترین امتیاز ثبت شده توسط کشاورزان به ترتیب شرایط اجتماعی، شرایط آسان کننده و استفاده در عمل میباشد.
عادل نعمتی؛ نشمیل افشار زاده؛ شهرام مقدس فریمانی؛ غلامرضا صادقی
چکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی عاملهای موثر بر انگیزه دانشآموزان دوره اول متوسطه روستایی برای ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی بود. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از دید شیوهی گردآوری دادهها، پیمایشی و از لحاظ امکان کنترل متغیرها از نوع علی-ارتباطی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه نهم پسر و دختر روستایی در شهرستانهای کرمانشاه ...
بیشتر
هدف کلی این پژوهش بررسی عاملهای موثر بر انگیزه دانشآموزان دوره اول متوسطه روستایی برای ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی بود. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از دید شیوهی گردآوری دادهها، پیمایشی و از لحاظ امکان کنترل متغیرها از نوع علی-ارتباطی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه نهم پسر و دختر روستایی در شهرستانهای کرمانشاه و روانسر در سال تحصیلی 98-1397(3455 N=)بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه بارتلت 350 تن تعیین شد و نمونهگیری نیز با روش تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی و محتوایی پرسشنامه را گروهی از استادان و متخصصان تایید کردند. برای دستیابی به پایایی ابزار پژوهش، آزمون مقدماتی انجام گرفت و ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 72/. و 92/. به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که 1/21 درصد از دانشآموزان نگرش مثبتی به ادامه تحصیل در هنرستانهای کشاورزی داشتند. ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق نشان داد که بین ویژگیهای فردی، عامل اجتماعی، عامل سیاسی، عامل اقتصادی،چالش طلبی و تحمل ابهام رابطه مثبت و معنی داری با انگیزه دانشآموزان روستای برای ادامه تحصیل در هنرستانهای کشاورزی وجود داشت. نتیجه تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که متغیرهای عامل اجتماعی، عامل سیاسی، تجربه کار کشاورزی، احساس تعلق به روستا، میزان رضایت از زندگی در روستا، علاقهمندی به کار کشاورزی نقش مثبت و عملگرایی و عامل اقتصادی نقش منفی در احتمال انگیزه دانشآموزان روستایی نسبت به ادامه تحصیل در رشته کشاورزی داشتند.
علی اسداله پور کوتنایی؛ سید عبدا... خاوری
چکیده
سرمایه اجتماعی، رابطههای اجتماعی غیررسمی است که منجر به توسعه همکاری در میان منابع انسانی میشود و بهسازی آن در مرکزهای آموزش مهارتی کشاورزی باعث بهبود کنش افراد، گروهها و نهادهای موجود در این مرکزها برای ارتباط با بازار کار و رونق تولید و ایجاد جامعه مدنی میشود. هدف این تحقیق، ارائه مدل بهسازی سرمایهی اجتماعی در مرکزهای آموزش ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی، رابطههای اجتماعی غیررسمی است که منجر به توسعه همکاری در میان منابع انسانی میشود و بهسازی آن در مرکزهای آموزش مهارتی کشاورزی باعث بهبود کنش افراد، گروهها و نهادهای موجود در این مرکزها برای ارتباط با بازار کار و رونق تولید و ایجاد جامعه مدنی میشود. هدف این تحقیق، ارائه مدل بهسازی سرمایهی اجتماعی در مرکزهای آموزش مهارتی کشاورزی بود. دیدمان تحقیق کیفی و برگرفته از نظریه پایه ور بود. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیئتعلمی گروههای مختلف دانشکدههای کشاورزی استان مازندران که دارای تجربههای آموزشی و پژوهشی در آموزشهای مهارتی و سرمایه اجتماعی بودند و تجربه همکاری در آموزشهای مهارتی بهویژه با جهاد کشاورزی و مرکزهای آموزشی و تحقیقاتی را داشتند. برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. فرایند گردآوری دادهها تا دستیابی به اشباع نظری و آستانهی سودمندی ادامه یافت؛ بر این مبنا با 22 نفر از اعضای هیئتعلمی در گروههای آموزش و ترویج (8 نفر)، اقتصاد کشاورزی (4 نفر)، توسعه روستایی (4 نفر) و مدیریت کشاورزی (6 نفر) بهعنوان نمونه مصاحبه به عمل آمد. شیوهی تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودا 10 و بر مبنای روش کدگذاری پیشنهادی اشتراوس و کوربین (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) صورتبندی شد. برای تعیین میزان توافق و ارزیابی روایی هر شاخص از نگاه خبرگان و پیش از تدوین مدل، از دو ضریب نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد. یافتهها نشان داد که میزان محاسبهشده برای هر دو شاخص معرفیشده 8/0 بود. از مجموعهی یافتههای پژوهش مدلی شامل متغیرهای علی، زمینهای، مداخلهگر، هسته اصلی، راهبردها و پیامدها طراحی شد. بهمنظور توافق سنجی نظرها برای اعتبار یابی الگو، یک پرسشنامه در مقیاس 9 گزینهای طراحی و در اختیار خبرگان قرار گرفت؛ درنتیجه مدل ارائهشده تا حد مطلوبی تائید شد.