نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی بخش تحقیقات اقتصادی اجتماعی و ترویجی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ، کرمانشاه ، ایران
2 کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
3 عضو هیات علمی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، تهران، ایران
4 کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه، ایران.
چکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی عاملهای موثر بر انگیزه دانشآموزان دوره اول متوسطه روستایی برای ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی بود. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از دید شیوهی گردآوری دادهها، پیمایشی و از لحاظ امکان کنترل متغیرها از نوع علی-ارتباطی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه نهم پسر و دختر روستایی در شهرستانهای کرمانشاه و روانسر در سال تحصیلی 98-1397(3455 N=)بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه بارتلت 350 تن تعیین شد و نمونهگیری نیز با روش تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی و محتوایی پرسشنامه را گروهی از استادان و متخصصان تایید کردند. برای دستیابی به پایایی ابزار پژوهش، آزمون مقدماتی انجام گرفت و ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه بین 72/. و 92/. به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که 1/21 درصد از دانشآموزان نگرش مثبتی به ادامه تحصیل در هنرستانهای کشاورزی داشتند. ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق نشان داد که بین ویژگیهای فردی، عامل اجتماعی، عامل سیاسی، عامل اقتصادی،چالش طلبی و تحمل ابهام رابطه مثبت و معنی داری با انگیزه دانشآموزان روستای برای ادامه تحصیل در هنرستانهای کشاورزی وجود داشت. نتیجه تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که متغیرهای عامل اجتماعی، عامل سیاسی، تجربه کار کشاورزی، احساس تعلق به روستا، میزان رضایت از زندگی در روستا، علاقهمندی به کار کشاورزی نقش مثبت و عملگرایی و عامل اقتصادی نقش منفی در احتمال انگیزه دانشآموزان روستایی نسبت به ادامه تحصیل در رشته کشاورزی داشتند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors influencing rural students motivation in Kermanshah and Ravansar counties to Ended in Agriculture Vocational Schools
نویسندگان [English]
- adel nemati 1
- Nashmil Afsharzade 2
- SHAHRAM MOGHADDAS FARIMANI 3
- Golamreza Sadegi 4
1 Faculty member of Economic social and extention research department, Kermanshah Agricultural and resources research and education center,(AREEO).Kermanshah, Iran
2 Expert of Kermanshah Organization of Jahad-e-Agricultural, Kermanshah, Iran.
3 Assistant Prof.of Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization(AREEO), Tehran, Iran
4 Expert of Kermanshah Agricultural and Natural Research and Education center, AREEO, Kermanshah, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study was investigating the factor affecting motivation of rural youth toward vocational agricultural school in Kermanshah and Ravansar counties. In terms of goal, data collection and data analysis the study was an applied, survey and correlation descriptive research respectively. The target population consisted of boye and girls students in the third grad of high school first in Kermanshah and Ravansar counties in the 2018-2019 years(N=3455). Sample size determined using table Bartlet et al as 350 people and stratified random sampling method was used as a sampling method. The main research instrument was questionnaire which its validity confirmed by the panel of expert and reliability was used cronbachs alpha coefficient. The results indicated that 21% respondents had the positive towards vocational agricultural school. The correlation coefficient shows that there is a significant relationship between individual factor, social factor, political factor, economic factor, challenge and ambiguity tolerance with the motivation of rural youth in recruiting vocational centers and agricultural secondary education. Rrsult of ordinal regression analysis showed that social factor, political factor, Feeling of belonging to the village, Satisfaction with life in the village, Interest in agricultural work had a positive impact. But the economic Factor and pragmatism had a negative impact toward motivation to continuing education in agricultural..
کلیدواژهها [English]
- Rural student
- Motivation to study
- Agricultural conservatories