عامل های موثر بر انگیزه دانش آموزان روستایی کرمانشاه و روانسر برای ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی بخش تحقیقات اقتصادی اجتماعی و ترویجی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ، کرمانشاه ، ایران

2 کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.

3 عضو هیات علمی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، تهران، ایران

4 کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه، سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف کلی این پژوهش بررسی عامل‌های موثر بر انگیزه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه روستایی برای ادامه تحصیل در هنرستان کشاورزی بود. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از دید شیوه‌ی گرد‌آوری داده‌ها، پیمایشی و از لحاظ امکان کنترل متغیرها از نوع علی-ارتباطی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان پایه نهم پسر و دختر روستایی در شهرستان‌های کرمانشاه و روانسر در سال تحصیلی 98-1397(3455 N=)بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه بارتلت 350 تن تعیین شد و نمونه‌گیری نیز با روش تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ محقق ساخته بود. روایی و محتوایی پرسشنامه را گروهی از استادان و متخصصان تایید کردند. برای دستیابی به پایایی ابزار پژوهش، آزمون مقدماتی انجام گرفت و ضریب آلفای کرونباخ برای بخش‌های مختلف پرسشنامه بین 72/. و 92/. به دست آمد. یافته های تحقیق نشان داد که 1/21 درصد از دانش‌آموزان نگرش مثبتی به ادامه تحصیل در هنرستان‌های کشاورزی داشتند. ضریب همبستگی بین متغیرهای تحقیق نشان داد که بین ویژگی‌های فردی، عامل اجتماعی، عامل سیاسی، عامل اقتصادی،چالش طلبی و تحمل ابهام رابطه مثبت و معنی داری با انگیزه دانش‌آموزان روستای برای ادامه تحصیل در هنرستان‌های کشاورزی وجود داشت. نتیجه تحلیل رگرسیون ترتیبی نشان داد که متغیرهای عامل اجتماعی، عامل سیاسی، تجربه کار کشاورزی، احساس تعلق به روستا، میزان رضایت از زندگی در روستا، علاقه‌مندی به کار کشاورزی نقش مثبت و عمل‌گرایی و عامل اقتصادی نقش منفی در احتمال انگیزه دانش‌آموزان روستایی نسبت به ادامه تحصیل در رشته کشاورزی داشتند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors influencing rural students motivation in Kermanshah and Ravansar counties to Ended in Agriculture Vocational Schools

نویسندگان [English]

  • adel nemati 1
  • Nashmil Afsharzade 2
  • SHAHRAM MOGHADDAS FARIMANI 3
  • Golamreza Sadegi 4
1 Faculty member of Economic social and extention research department, Kermanshah Agricultural and resources research and education center,(AREEO).Kermanshah, Iran
2 Expert of Kermanshah Organization of Jahad-e-Agricultural, Kermanshah, Iran.
3 Assistant Prof.of Institute of Agricultural Education and Extension, Agricultural Research, Education and Extension Organization(AREEO), Tehran, Iran
4 Expert of Kermanshah Agricultural and Natural Research and Education center, AREEO, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was investigating the factor affecting motivation of rural youth toward vocational agricultural school in Kermanshah and Ravansar counties. In terms of goal, data collection and data analysis the study was an applied, survey and correlation descriptive research respectively. The target population consisted of boye and girls students in the third grad of high school first in Kermanshah and Ravansar counties in the 2018-2019 years(N=3455). Sample size determined using table Bartlet et al as 350 people and stratified random sampling method was used as a sampling method. The main research instrument was questionnaire which its validity confirmed by the panel of expert and reliability was used cronbachs alpha coefficient. The results indicated that 21% respondents had the positive towards vocational agricultural school. The correlation coefficient shows that there is a significant relationship between individual factor, social factor, political factor, economic factor, challenge and ambiguity tolerance with the motivation of rural youth in recruiting vocational centers and agricultural secondary education. Rrsult of ordinal regression analysis showed that social factor, political factor, Feeling of belonging to the village, Satisfaction with life in the village, Interest in agricultural work had a positive impact. But the economic Factor and pragmatism had a negative impact toward motivation to continuing education in agricultural..

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rural student
  • Motivation to study
  • Agricultural conservatories
-اﺳﻔﻨﺪﯾﺎری، ع،. ﺗﺮﺣﻤﯽ، ف. (1388). ﺑﺮرﺳﯽ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺷﻐﻠﯽ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪی در اﻗﺘﺼﺎد اﯾﺮان.  (ﺗﺤﻠﯿﻞ داده. ﺳﺘﺎﻧﺪه). فصلنامه پول و اقتصاد ش.36
اسعدی، ص. و یعقوبی، ج. (1394). سنجش گرایش جوانان روستایی به سکونت در روستا و عوامل موثر برآن در روستاهای قصرشیرین؛ فصل­نامه روستا و توسعه، سال81، شماره4، ص ص16-1.
-آقاسی زاده، ف. (1375). نگرش جوانان روستایی نسبت به کشاورزی و سنجش گرایشهای شغلی آنان در منطقة بالاتجن قائم شهر و تبیین رسالت آموزشی ترویج، پایان نامة کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس، گروه ترویج و آموزش، تهران.
-احمدی، پ. (1385). راهبردهای آموزش عالی و بستر سازی اشتغال،  فصلنامه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، سال 3، شماره 11، ص79-72.
-بخشی جهرمی، آ،. شهیدی زندی، ک. ( 1388). بررسی انگیزه­های تحصیلی دانشجویان رشته­های کشاورزی دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمان، مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد پنجم، شماره دوم، ص 100
-ببی، ا. (1381). روش پژوهش در علوم اجتماعی، ترجمه رضا فاضل، تهران، انتشارات سمت.
-پورسینا، م،. چیذری. م،.  حسینی، ج و طهماسبی، م. (1389). عامل های مؤثر بر میزان انگیزة جوانان روستایی برای اشتغال به حرفة کشاورزی: مطالعة موردی روستاهای شهرستان کلاردشت. فصلنامه روستا و توسعه، سال ۱۳، شماره ۳، پاییز ۱ فصلنامه روستا و توسعه، سال ۱۳، شماره ۳، پاییز ۱۳۸۹، صفحات-49 ۳۱.
-جمشیدی، ا.، بندری، ا.، باقری، ا.، نوروزی، ع.، و سبحانی، س. (1397). عامل­های موثر بر نگرش دانش­جویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی نسبت به اشتغال در منطقه های روستایی. فصل­نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره44. بهار 1397.
-دانشور، ا. (1398). سایت خبرگزاری روانسر خبر.
-دواس، دی. ای. (1381). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهرانک نشر نی.
-رستمعلی زاده، و.، قاسمی اردهانی، ع.، رستمی، ن. (1392). عامل های موثر بر ماندگاری جوانان روستایی مطالعه موردی: شهرستان اهر. فصل­نامه پژوهش روستایی، 4(3)، ص ص 253-505
-رمضانیان، م. (۱۳۸۰). سالخوردگی جمعیت شاغل در بخش کشاورزی ایران:  دلایل و پیامدها، اقتصاد کشاورزی و توسعه سال ۹، شمارة ۳۶ ، ص ص-210- ۲۰۷.
-ساروخانی، ب. (1373). روش پژوهش در علوم اجتماعی، جلد1،تهران. انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی.
سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(1391). نقشه جامع علمی بخش کشاورزی مصوب شورای راهبری بخش کشاورزی. بهمن.
-سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه. (1396).
-سلیمی فر، م و مرتضوی، س. (1384).  سرمایه انسانی وکارآفرینی در رویکرد فنی وحرفه ای )مورد مطالعاتی خراسان(.مجله ی دانش و توسعه علمی-پژوهشی، شماره هفدهم، نیمه دوم سال1384.
-شریعت­زاده، م،. چیذری، م و  نوروزی، ا. (1386).  بررسی و مقایسه نظرات خبرگان، مجریان و دانش آموختگان نظام آموزش متوسطه کشاورزی پیرامون توقعات بازار کار به منظور ارتقای بهره وری دانش آموختگان در ایران. مجله علمی- پژوهشی علوم کشاورزی، سال سیزدهم، شماره 1، صص. 56-70.
-شعبانعلی فمی، ح. (1388) . اصول ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه پیام نور، چاپ پنجم، تهران،ص 136- 135.
-علی­بیگی، ا و جوانبخت، ف. (1398). عامل­های موثر در علاقه­مندی دانشجویان کشاورزی دانشگاه رازی به اشتغال در روستا. فصل­نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی.شماره50، پاییز 1398.
-علی­بیگی، ا،. پورمرادی، ع و افشارزاده، ن. (1391). گزارش نهایی طرح پژوهشی:بررسی عامل های تعیین کننده انتخاب شغل کشاورزی توسط هنرجویان هنرستان های کشاورزی استان کرمانشاه.دانشگاه رازی کرمانشاه.
-غفاری، غ. (1382). روش پژوهش در علوم اجتماعی. دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
مرکز آمار ایران. (1395.(  گزیده سرشماری عمومی نفوس و مسکن . www.amar.org.ir
-محمدی دینانی، م،. فولادی ،م. (1380). بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشته­های کشاورزی مطالعه موردی: دانشکده کشاورزی فجر دانشگاه شهید باهنر. مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال نهم، شماره 34، ص329.
-محمدی نجف‌آبادی، س. (1388). سنجش میزان انگیزه مهاجرت جوانان روستایی و عامل های موثر بر آن در شهرستان نجف‌آباد. پایان‌نامه دولتی . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تبریز - دانشکده علوم کشاورزی.کارشناسی ارشد. استاد راهنما: شاپور ظریفیان. استاد مشاور: حسین کوهستانی .
-محمدزاده، س و جابری، س. (1397). تبیین وضعیت نگرش دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه نسبت به ادامه تحصیل در رشته­های کشاورزی( مطالعه موردی: اهواز و ملاثانی). فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی در کشاورزی دانشگاه علوم منابع طبیعی خوزستان، شماره4، پاییز1397.
-مخت، س،.  باقری،ا،.  شفیعی، ف و فمی، ح. (1394). بررسی عامل های مؤثر بر انگیزة جوانان روستایی برای انتخاب مشاغل کشاورزی مطالعة موردی: شهرستان گنبدکاووس پژوهش‌‌های روستایی، دورة ۶، شمارة ۱، بهار ١٣٩٤.
-متند، ن. (1379). بررسی رابطه آموزش های  هنرستان کشاورزی شهید باهنر استان بوشهر  با اشتغال فارغ التحصیلا ن آن در سال‌های 1366-1379. شورای تحقیقات استان.
-موحدی، ر،. اکبری، ر،.  یعقوبی فرانی، ا. خداوردیان، م. (1389). راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانش آموختگان رشته های کشاورزی(مطالعه موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان)مجله پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، 3(4)، ص ص 98-86.
-میرلطفی، م. (1389) بررسی نقش کشاورزی در توسعه روستایی؛ مطالعه موردی بخش میانکنگی سیستان پایان‌نامه . دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی .1389 . دکترای تخصصی (PhD). استاد راهنما: حمید شایان | استاد مشاور: علیرضا کرباسی . خدیجه بوذرجمهری
-نیک نامی، م. (1394). ویژگی­های اجتماعی- اقتصادی موثر بر نگرش جوانان روستایی استان سمنان نسبت به اشتغال در فعالیت­های کشاورزی. فصل­نامه روستا و توسعه، 18(2)، ص ص 152-129.
-هاشمی، س،. مهرابی، ع. ایمنی، س. نجاحی، ا. (1390). توسعه روستایی با تاکید بر اشتغال و کارآفرینی: مطالعه موردی دهستان شباب در استان ایلام، فصل­نامه روستا و توسعه، سال 14، شماره1، ص ص 58-35.
-همتی، ف،. پزشکی راد، غ.  چیذری، م. ( 1386).  بررسی وضعیت شغلی و موفقیت شغلی دانش آموختگان مراکز آموزش کشاورزی استان آذربایجان شرقی. مجله علوم وترویج و آموزش کشاورزی ایران. جلد 3، شماره 1، ص ص. 1-8.