علی فتاحی میلاسی؛ رضا اسماعیلی
چکیده
در بسیاری از کشورها افزایش پایداری در کشاورزی یکی از رویکردهای پیشنهاد شده برای کمک به حل مسأله-ی مربوط به گرسنگی، فقر و ناتوانی است. در این راستا مردم، بهویژه کشاورزان به عنوان نیروی محرکه اقتصاد کشور نیازمند آموزش میباشند. با این حال مطالعههای اندکی به بررسی بازدارندههای آموزش کشاورزی در توسعه پایدار پرداختهاند. از اینرو ...
بیشتر
در بسیاری از کشورها افزایش پایداری در کشاورزی یکی از رویکردهای پیشنهاد شده برای کمک به حل مسأله-ی مربوط به گرسنگی، فقر و ناتوانی است. در این راستا مردم، بهویژه کشاورزان به عنوان نیروی محرکه اقتصاد کشور نیازمند آموزش میباشند. با این حال مطالعههای اندکی به بررسی بازدارندههای آموزش کشاورزی در توسعه پایدار پرداختهاند. از اینرو این تحقیق با هدف بررسی بازدارندههای آموزشی توسعه پایدار کشاورزی انجام شد. جامعهی آماری 159 تن فراگیران و آموزشگران مرکز آموزش کشاورزی شهرستان لردگان میباشد که در برنامههای آموزشی توسعه پایدار کشاورزی شرکت کرده بودند. از این شمار 112 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته در قالب طیف پنجگزینهای لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) بود. به منظور تعیین روایی آن از روش اعتبار شکلی و محتوایی از نوع (شکلی) و به منظور سنجش پایایی از پیشآزمون و محاسبهی ضریب تتای ترتیبی (89/0=ϴ) بهره گرفته شد. در این تحقیق 7 عامل با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی استخراج شد. این عاملها به ترتیب اهمیت شامل مدیریتی- حمایتی، کیفیت آموزش، ارتباطی- اطلاعاتی، زیرساختی، فرهنگی، روانشناختی و محیطی شده که در مجموع 69/67 درصد از واریانس کل متغیرها را تبیین مینمایند. از اینرو هر یک از عامل-ها بایستی در رفع بازدارندههای آموزشی توسعه پایدار کشاورزی بر حسب اهمیت مورد توجه واقع شوند. همچنین نتایج حاصل از توافقسنجی بین دو گروه آموزشگر و فراگیر نشان داد که در 13 مورد از بازدارندههای آموزشی توسعه پایدار کشاورزی شهرستان لردگان بین دو گروه توافق نظر وجود دارد. لیکن در 20 آیتم بین دو گروه توافق نظر وجود ندارد. فزون بر آن، رتبهبندی بازدارندههای آموزشی در توسعه پایدار کشاورزی نشان داد از نظر فراگیران و آموزشگران سطح پایین مهارتهای تخصص و کمبود دانش فنی و مهارت تخصصی مهمترین بازدارندهی آموزشی توسعه پایدار کشاورزی میباشد.
رها زارعی؛ غلامحسین زمانی؛ عبدالرسول شیروانیان
چکیده
هدف این پژوهش، سنجش نیازهای آموزشی مرکباتکاران شهرستان جهرم در زمینه تجارت الکترونیک کشاورزی با استفاده از الگوی نیازسنجی بوریچ بود. بدین منظور از دیدمان تحقیق کمّی بر پایه مطالعه میدانی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را مرکباتکاران دو بخش خفر و مرکزی شهرستان جهرم که کانون تولید مرکبات در این شهرستان هستند، تشکیل دادند (906=N). برای ...
بیشتر
هدف این پژوهش، سنجش نیازهای آموزشی مرکباتکاران شهرستان جهرم در زمینه تجارت الکترونیک کشاورزی با استفاده از الگوی نیازسنجی بوریچ بود. بدین منظور از دیدمان تحقیق کمّی بر پایه مطالعه میدانی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را مرکباتکاران دو بخش خفر و مرکزی شهرستان جهرم که کانون تولید مرکبات در این شهرستان هستند، تشکیل دادند (906=N). برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد و شمار 270 مرکباتکار با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه دو بخشی استفاده شد. روایی ظاهری پرسشنامه توسط تنی چند از خبرگان و پایایی پرسشنامهها با استفاده از مقادیر آلفای ترتیبی 88/0 و 92/0 بهترتیب، برای متغیرهای اهمیت و متغیرهای توانمندی، تایید شد. برمبنای میانگین وزنی نمرههای تفاوت میزان اهمیت و میزان توانمندی، از بین 28 موضوع آموزشی، 18 مورد اولویتهای آموزشی قلمداد شدند. به منظور توسعه فعالیتهای تجارت الکترونیک، ایجاد و یا تقویت اولویتهای آموزشی باید در صدر برنامههای آموزشی قرار گیرد. همچنین نتایج آماره F آزمون تحلیل واریانس یک سویه نشان داد که نیازهای آموزشی گروههای پیرتر و با سطح تحصیلات کمتر نسبت به افراد جوانتر و سطح تحصیلات بیشتر در زمینه تجارت الکترونیک بیشتر میباشد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که متغیرهای سن، سطح تحصیلات و درآمد در قالب یک مدل میتوانند 8/39 درصد از تغییرهای متغیر نیازهای آموزشی را تبیین کنند.
ملیحه صالحی؛ عنایت عباسی؛ مسعود بیژنی؛ محمدرضا شاهپسند
چکیده
یکی از فعالیتهای ترویجی به منظور بالا بودن دانش علمی و توانمندسازی کشاورزان، اجرای برنامههای کشتزارهای نمونه (به عنوان پایگاه الگوی ترویجی) با هدف افزایش کمّی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی است. این پژوهش به منظور مقایسه میزان کاربرد نهادهها در پنج محصول زراعی گندم آبی، گندم دیم، کلزا، چغندرقند و سیبزمینی توسط کشاورزان ...
بیشتر
یکی از فعالیتهای ترویجی به منظور بالا بودن دانش علمی و توانمندسازی کشاورزان، اجرای برنامههای کشتزارهای نمونه (به عنوان پایگاه الگوی ترویجی) با هدف افزایش کمّی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی است. این پژوهش به منظور مقایسه میزان کاربرد نهادهها در پنج محصول زراعی گندم آبی، گندم دیم، کلزا، چغندرقند و سیبزمینی توسط کشاورزان در دو زمان پیش و پس از اجرای پایگاه الگوی ترویجی در فاصله سالهای 97ـ1396 در استان همدان انجام شد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوهی گردآوری دادهها میدانی، از نظر امکان و توان کنترل متغیرها شبهآزمایشی و از نظر آماری، علّی ـ مقایسهای است. جامعه آماری 78 پایگاه الگوی ترویجی در استان همدان بود. برای انتخاب نمونهها در ابتدا از موقعیتهای مختلف جغرافیایی استان، پنج شهرستان کبودرآهنگ (شمال)، همدان (مرکز)، نهاوند (جنوب)، فامنین (شرق) و اسدآباد (غرب) انتخاب شدند. شمار پایگاههای الگوی ترویجی در این شهرستانها 43 مورد بود. با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان، 36 پایگاه الگوی ترویجی به عنوان نمونه و واحد تحلیل انتخاب شدند. در ادامه، 142 تن از کشاورزان اصلی و تابعی (پیرو) عضو این پایگاهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از آزمون t نشان داد که میزان کاربرد نهادهها، بهجز نیروی کار انسانی، پس از اجرای این مدل ترویجی کاهش پیدا کرده و تفاوت بین کاربرد نهادهها در دو زمان پیش و پس از اجرای الگوی ترویجی معنیدار میباشد. افزون بر این، درآمد و عملکرد در واحد سطح کشاورزان پس از اجرای الگوی ترویجی افزایش پیدا کرده است.
لیلا نیرومند؛ هادی زارعی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی
چکیده
پژوهش حاضر، به بررسی نقش ارتباطات مشارکتی و مؤلفه های مختلف آن بر آموزش کشاورزان جهت همسو کردن آنان در راستای استفاده از فناوری های نوین تولید برای دستیابی به تولید بیشتر و افزایش بهره وری پرداخته است.با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت منبع ها از جمله آب، لازم است ؛ برای دگرگونی در کشاورزی کشورمان، از همراهی کشاورزان برای اجرای موفق ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به بررسی نقش ارتباطات مشارکتی و مؤلفه های مختلف آن بر آموزش کشاورزان جهت همسو کردن آنان در راستای استفاده از فناوری های نوین تولید برای دستیابی به تولید بیشتر و افزایش بهره وری پرداخته است.با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت منبع ها از جمله آب، لازم است ؛ برای دگرگونی در کشاورزی کشورمان، از همراهی کشاورزان برای اجرای موفق برنامه ها از جمله تغییر الگوی کشت و استفاده از فناوری های نوین تولید بهره گیری شود. در این میان نقش آموزش و ترویج به عنوان راهکارهای مهندسی افکار کشاورزان برای تغییر نگرش و رفتار و برای ایجاد تغییر بنیادین در روش های سنتی تولید محصولات، ضروری است که یکی از راهبردها بکارگیری ارتباطات مشارکتی در آموزش های کشاورزیست. دیدمان تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل روایت می باشد که در آن از ابزار مصاحبهی ژرفایی بهره گرفته شده است. در این پژوهش با 15 تن از مددکاران کشاورزی در روستاهای تابعه مشهد مصاحبه شده، افزون بر این با استفاده از روش اسنادی و مطالعه کتابخانه ای نسبت به مطالعه و بررسی پیشین نیز اقدام شده است.برایند مصاحبه ها و مطالعات انجام شده نشان داد علیرغم تمایل کشاورزان خُرد به روش های سنتی به دلایلی نظیر کمبود منابع مالی برای خرید تجهیزات و ناکافی بودن آموزش های ترویجی، مددکاران کشاورزی، نقش ارائه آموزش های نوین کشاورزی را از دریچه روش های ارتباطات مشارکتی، موثر خوانده و بر ضرورت استفاده از چنین روش هایی نظیر؛ «مدرسه در مزرعه» تاکید دارند.
پرویز بیات؛ نوذر منفرد؛ حسن علیپور؛ محمود ایزدی؛ مهناز امیر امینی خلف لو
چکیده
کشاورزی دقیق به عنوان یکی از جنبههای نوین کشاورزی پایدار مطرح است. در این نوع کشاورزی، مدیریت نهادههای تولید محصولهای زراعی مانند کود شیمیایی، سم، علف کش و بذر بر مبنای ویژگیهای مکانی کشتزار با هدف کاهش ضایعات، افزایش درآمد و حفظ کیفیت محیط زیست اجرا میشود. از سوی دیگر، هنگامیکه آفتکشها در چارچوب برنامه مدیریت ...
بیشتر
کشاورزی دقیق به عنوان یکی از جنبههای نوین کشاورزی پایدار مطرح است. در این نوع کشاورزی، مدیریت نهادههای تولید محصولهای زراعی مانند کود شیمیایی، سم، علف کش و بذر بر مبنای ویژگیهای مکانی کشتزار با هدف کاهش ضایعات، افزایش درآمد و حفظ کیفیت محیط زیست اجرا میشود. از سوی دیگر، هنگامیکه آفتکشها در چارچوب برنامه مدیریت آفات و با در نظر گرفتن جنبههای بوم شناختی (اقلیمی) و زیستمحیطی بهکار روند، بهعنوان ابزار قابل اعتماد و با ارزش به شمار میآیند. هدف این پژوهش پیشبینی سازههای موثر بر نگرش و گرایش رفتاری کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نسبت به فناوری کاربرد سمهاست. کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی این استان به تعداد 264 نفر، به عنوان جامعه آماری مورد نظر پژوهش انتخاب شدند. از روش تحقیق پیمایش مقطعی و روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای برای گردآوری دادهها از ۱۱۰ نفر از کارشناسان استان بوشهر بهره گرفته شد. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلههای ساختاری استفاده شد. نتایج بیانگر آن استکه متغیر گرایش رفتاری از متغیرهای نگرش در مورد برتری های فناوریهای متغیر سمپاشی و نگرش رفتاری متاثر میشود. هم چنین متغیرهای درک سودمند بودن و نوگرایی فردی روی متغیر نگرش رفتاری اثرگذار هستند. این پژوهش با افزودن متغیرهای بیرونی به مدل پذیرش فناوری، این مدل را کاملتر کرد. یافتهها نشان دهنده اهمیت نوگرایی فردی در شکل گیری نگرش و گرایش رفتاری کارشناسان است و بایستی در برنامهریزی برای پذیرش این فناوریها به این مهم توجه شود.
مهرناز خیاطی؛ رضا موحدی؛ الهه حجازی؛ سعید کریمی
چکیده
چکیدهروند افزایش پذیرش دختران در دانشگاهها نسبت به پسران و محدودیتهای فردی، اجتماعی و فرهنگی موجود برای آنان در دستیابی به شغل در رشتههای کشاورزی، مسئله اشتغال دانش آموختگان دختر را نسبت به پسر پیچیدهتر کرده است. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مولفههای فردی و اجتماعی دختران و زنان دانشآموخته کشاورزی استان همدان برای ...
بیشتر
چکیدهروند افزایش پذیرش دختران در دانشگاهها نسبت به پسران و محدودیتهای فردی، اجتماعی و فرهنگی موجود برای آنان در دستیابی به شغل در رشتههای کشاورزی، مسئله اشتغال دانش آموختگان دختر را نسبت به پسر پیچیدهتر کرده است. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مولفههای فردی و اجتماعی دختران و زنان دانشآموخته کشاورزی استان همدان برای اشتغالپذیری است که به روش کیفی انجام شده است. گزینش نمونهها با روش نمونهگیری گلوله برفی از میان عضوء هیئت علمی، کارفرمایان و متخصصان کشاورزی استان همدان اجرا شد که به گزینش 25 تن انجامید. برای گردآوری دادههای تحقیق از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. فرایند گردآوری دادهها تا سطح اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل کیفی دادهها با استفاده از نرم افزار مکسکیودا نسخه 12 انجام گرفت. شناسایی مقولهها و برقراری ارتباط میان مقولهها با استفاده از تعیین شرایط علی، مداخلهای، زمینهای، راهبردها و پیامدها بر پایهی نظریهی پایهور انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد، مهمترین مقولههای روانشناختی فردی موثر بر اشتغال زنان دانش آموخته، انگیزه شغلی با درصد تکرار 99/17، مهارت کارآفرینانه با درصد تکرار 97/16 و محدودیت فردی با درصد تکرار 44/15، همچنین مهمترین مقولههای روانشناختی اجتماعی، شامل هنجارها و باورهای فرهنگی با درصد تکرار 11/19 ، اعتماد و امنیت اجتماعی با درصد تکرار 99/13 و مشارکت اجتماعی با درصد تکرار 31/13می باشند. نتایج تحقیق گویای آن بود که اصلی ترین عاملهای تاثیر گذار برای بهبود شرایط اشتغال دانشآموختگان کشاورزی زن شامل بازنگری در سیاستهای دولت، اصلاح دیدگاهها و باورها، اصلاح الگوی رفتاری و آموزشهای کاربردی و آگاهی بخش می باشند
ثریا پورجاوید؛ علیرضا پورسعید؛ سید مهدی میردامادی
چکیده
این تحقیق علّی- ارتباطی با هدف کلی عاملهای تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کل فراگیران شرکت کننده در دورههای آموزشی کشاورزی شهری برگزار شده توسط اداره کل آموزش شهرداری منطقه 2 تهران در سال 1398، می-باشند(80=N). در این پژوهش از روش سرشماری ...
بیشتر
این تحقیق علّی- ارتباطی با هدف کلی عاملهای تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کل فراگیران شرکت کننده در دورههای آموزشی کشاورزی شهری برگزار شده توسط اداره کل آموزش شهرداری منطقه 2 تهران در سال 1398، می-باشند(80=N). در این پژوهش از روش سرشماری استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه، توسط گروه متخصصان تأیید شد و برآورد پایایی پرسشنامه نیز با محاسبهی آلفای ترتیبی تأمین شد(97/0= α). پردازش دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS25 و AMOS23 انجام شد. بنابر یافتهها واکنش با میانگین= 77/7 و نگرش فراگیران نسبت به دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری با میانگین= 02/7، مطلوب ارزیابی میشود. میزان دانش فراگیران شرکتکننده در این دوره پیش از شرکت در دوره با میانگین 18/5 در سطح متوسط و پس از شرکت در دوره نیز با میانگین 86/8 به میزان خیلی زیاد بوده است. یافتههای تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار AMOS23 نیز نشان دادند که متغیر پیشینهی انجام فعالیت کشاورزی توسط فراگیران(99/0=β)، بیشترین تأثیر را بر عملکرد آنان، دارد. پس از آن نیز متغیرهای واکنش فراگیران نسبت به دورهی آموزشی(85/0=β)، سن فراگیران(83/0=β)، دانش(63/0=β) و نگرش فراگیران نسبت به دوره(62/0=β) بیشترین تأثیر را بر عملکرد آنان، دارا هستند. این در حالی است که متغیرهای سابقهی شرکت فراگیران در کلاسها و دورههای آموزشی ترویجی مرتبط با کشاورزی شهری(42/0=β) و سطح تحصیلات آنان(39/0=β) نیز به ترتیب بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دورهی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری تأثیر میگذارند. لذا از آنجایی که کشاورزی شهری از جمله مؤلفههای توسعه پایدار شهری به شمار میآید، استناد به یافتههای این پژوهش میتواند ضمن توجه بیشتر به آموزشهای فراگیران در حمایت تصمیمگیریها به منظور دستیابی به توسعه پایدار توسط سیاستگذاران، برنامه ریزان و مدیران ذیربط مورد
عبداله پارسا؛ مریم اکیدی؛ حسین الهامپور
چکیده
تحقیق توصیفی حاضر با هدف بررسی و ارزیابی ادراک دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی نسبت به برنامه درسی خود در طول دوره تحصیلی و تأثیر آن بر رشد مهارت های شغلی و شانس اشتغال آینده آنان انجام شده است. 274 نفر نمونه آماری تحقیق از میان 577 نفر از دانشجویان و دانش آموختگان رشته های کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز به روش ...
بیشتر
تحقیق توصیفی حاضر با هدف بررسی و ارزیابی ادراک دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی نسبت به برنامه درسی خود در طول دوره تحصیلی و تأثیر آن بر رشد مهارت های شغلی و شانس اشتغال آینده آنان انجام شده است. 274 نفر نمونه آماری تحقیق از میان 577 نفر از دانشجویان و دانش آموختگان رشته های کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه مقدم (1392) اطلاعات گرداوری و تحلیل شد. روایی شکلی پرسشنامه با نظرخواهی از استادان متخصص تأیید شد و ضریب آلفاکرونباخ 89/0 نشانه پایایی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج نشان داد که بیش از 82 درصد شرکت کنندگان بیکار بودند. ادراک شرکت کنندگان نسبت به تحصیل و انتظارهای شغلی، بیش از 46 درصد واریانس مهارت های شغلی را پیش بینی می کند. ادراک مثبت به برنامه های درسی، اثر مثبت معناداری بر انتظار آنان از شغل حال و آینده خود دارد. همبستگی بین ادراک دانشجویان کنونی و پیشین از درسهای نظری و عملی با ادراک آنان از رشد مهارتهای شغلی، مثبت و معنادار بوده و بهبود ادراک دانشجویان از رشته تحصیلی خود، امید آنان برای اشتغال را نیز بهبود خواهد داد. پیوند بین درسهای نظری و عملی، میتواند به بهبود ادراک دانشجویان از برنامه تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل بیانجامد و در نتیجه رشد مهارت های لازم برای اشتغال را موجب شود.
سید ابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس؛ نیکلایس وایس
چکیده
شناسایی عاملهای محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکههای اجتماعی در آموزش و یادگیری، میتواند به تصمیمگیری و برنامهریزیهای آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارندههای استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل ...
بیشتر
شناسایی عاملهای محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکههای اجتماعی در آموزش و یادگیری، میتواند به تصمیمگیری و برنامهریزیهای آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارندههای استفاده از شبکههای اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل 3984 تن عضو هیئتعلمی و 111528 تن دانشجوی دانشکدههای کشاورزی دولتی کل کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی 211 تن از اعضای هیئتعلمی و 400 تن از دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاههای مختلف کشور انتخاب و بررسی شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه برگرفته از یافتههای بررسیهای پیشین و با طیف لیکرت پنج سطحی گردآوردی شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی و پایایی با ضریب پایایی ترکیبی تأیید شد. دادهها با آزمونهای t، من ویتنی، و مدلسازی معادلههای ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تجزیهوتحلیل شد. یافتهها نشان داد که میزان استفاده آموزشی از شبکههای اجتماعی توسط دانشجویان بیشتر از اعضای هیئتعلمی و نگرش آنان نسبت به استفاده از این شبکهها در آموزش و یادگیری نیز مثبتتر از اعضای هیئتعلمی است. یافتههای مدلسازی نیز بیانگر این است که عاملهای مربوط به دانشجویان، نوع درسها، و ویژگیهای شبکههای اجتماعی با استفاده آموزشی اعضای هیئتعلمی از این شبکهها رابطه منفی و معنیداری دارند. همچنین عاملهای مربوط به اعضای هیئتعلمی، سازمان آموزشی، و بازدارندههای نرمافزاری و سختافزاری با استفاده دانشجویان از شبکههای اجتماعی در آموزش رابطه منفی و معنیداری نشان میدهد.
غلامرضا احمدی؛ ترانه عنایتی؛ مریم تقوایی
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدل تأثیر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در عملکرد آموزشی آنان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری نیز شامل کلیه مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران به تعداد 122 نفر بود که از این میان، ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدل تأثیر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در عملکرد آموزشی آنان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری نیز شامل کلیه مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران به تعداد 122 نفر بود که از این میان، با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 95 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونهآماری انتخاب گردیدند. جهت گردآوری دادهها، از روش مطالعه اسنادی و کتابخانهای، جستجو از طریق منابع الکترونیک، مصاحبه و پرسشنامههای استاندارد سرمایه اجتماعی بر مبنای مدل ناهاپیت و گوشال (1998) و سرمایه فکری بر مبنای مدل بونتیس و هولند (2002) و پرسشنامه محقق ساخته عملکرد مربیان و آموزشگران استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، تعیین میزان بارعاملی، آزمون t و روش مدلیابی معادلات ساختاری، با بهرهگیری از نرم افزار SMART-PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که، ضریب مسیر سرمایه اجتماعی مربیان و آموزشگران بر عملکرد آموزشی برابر با 362/0 و مقدار p-value کمتر از 05/0 بود. همچنین ضریب مسیر سرمایه فکری آنان بر عملکرد آموزشی برابر با 245/0 و مقدار p-value کمتر از 05/0 بود. در نتیجه، با 95 درصد اطمینان می توان نتیجه گرفت سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بطور معنی داری با عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران رابطه داشته و بر آن تأثیرگذار هستند.