بررسی بازدارنده های آموزشی توسعه پایدار کشاورزی شهرستان لردگان

علی فتاحی میلاسی؛ رضا اسماعیلی

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 3-32

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.128556.1671

چکیده
  در بسیاری از کشورها افزایش پایداری در کشاورزی یکی از رویکردهای پیشنهاد شده برای کمک به حل مسأله-ی مربوط به گرسنگی، فقر و ناتوانی است. در این راستا مردم، به‌ویژه کشاورزان به عنوان نیروی محرکه اقتصاد کشور نیازمند آموزش می‌باشند. با این حال مطالعه‌های اندکی به بررسی بازدارنده‌های آموزش کشاورزی در توسعه پایدار پرداخته‌اند. از این‌رو ...  بیشتر

نیازسنجی آموزشی مرکباتکاران شهرستان جهرم در زمینه تجارت الکترونیک کشاورزی با استفاده از الگوی نیازسنجی بوریچ

رها زارعی؛ غلامحسین زمانی؛ عبدالرسول شیروانیان

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 33-52

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.342032.1698

چکیده
  هدف این پژوهش، سنجش نیازهای آموزشی مرکباتکاران شهرستان جهرم در زمینه تجارت الکترونیک کشاورزی با استفاده از الگوی نیازسنجی بوریچ بود. بدین منظور از دیدمان تحقیق کمّی بر پایه مطالعه میدانی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را مرکبات‌کاران دو بخش خفر و مرکزی شهرستان جهرم که کانون تولید مرکبات در این شهرستان هستند، تشکیل دادند (906=N). برای ...  بیشتر

تأثیر کشتزارهای نمونه و الگو در بهینه‌سازی کاربرد نهاده‌های کشاورزی و افزایش عملکرد محصولات غالب در استان همدان

ملیحه صالحی؛ عنایت عباسی؛ مسعود بیژنی؛ محمدرضا شاه‌پسند

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 53-76

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.342572.1716

چکیده
  یکی از فعالیت‌های ترویجی به منظور بالا بودن دانش علمی و توانمندسازی کشاورزان، اجرای برنامه‌های کشتزارهای نمونه (به عنوان پایگاه الگوی ترویجی) با هدف افزایش کمّی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی است. این پژوهش به منظور مقایسه میزان کاربرد نهاده‌ها در پنج محصول زراعی گندم آبی، گندم دیم، کلزا، چغندرقند و سیب‌زمینی توسط کشاورزان ...  بیشتر

نقش ارتباطات مشارکتی در آموزش فناوری های نوین تولید به کشاورزان

لیلا نیرومند؛ هادی زارعی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 77-95

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.343405.1738

چکیده
  پژوهش حاضر، به بررسی نقش ارتباطات مشارکتی و مؤلفه های مختلف آن بر آموزش کشاورزان جهت همسو کردن آنان در راستای استفاده از فناوری های نوین تولید برای دستیابی به تولید بیشتر و افزایش بهره وری پرداخته است.با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت منبع ها از جمله آب، لازم است ؛ برای دگرگونی در کشاورزی کشورمان، از همراهی کشاورزان برای اجرای موفق ...  بیشتر

سازه های موثر بر نگرش کارشناسان کشاورزی استان بوشهر نسبت به فناوری کاربرد آفت‏ کش‏ها

پرویز بیات؛ نوذر منفرد؛ حسن علیپور؛ محمود ایزدی؛ مهناز امیر امینی خلف لو

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 96-110

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.123690

چکیده
  کشاورزی دقیق به عنوان یکی از جنبه‏های نوین کشاورزی پایدار مطرح است. در این نوع کشاورزی، مدیریت نهاده‏های تولید محصول‏های زراعی مانند کود شیمیایی، سم، علف کش و بذر بر مبنای ویژگی‏های مکانی کشتزار با هدف کاهش ضایعات، افزایش درآمد و حفظ کیفیت محیط زیست اجرا می‏شود. از سوی دیگر، هنگامی‏که آفت‏کش‏ها در چارچوب برنامه مدیریت ...  بیشتر

سبب روانشناختی دانش آموختگان رشته های کشاورزی دختر همدان

مهرناز خیاطی؛ رضا موحدی؛ الهه حجازی؛ سعید کریمی

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 111-138

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.343460.1743

چکیده
  چکیدهروند افزایش پذیرش دختران در دانشگاه‌ها نسبت به پسران و محدودیت‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی موجود برای آنان در دست‌یابی به شغل در رشته‌های کشاورزی، مسئله اشتغال دانش آموختگان دختر را نسبت به پسر پیچیده‌تر کرده است. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مولفه‌های فردی و اجتماعی دختران و زنان دانش‌آموخته کشاورزی استان همدان برای ...  بیشتر

عامل‌های تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دوره‌های آموزشی ترویج کشاورزی شهری(مورد مطالعه: دوره‌ی آموزشی باغبانی- پرورش سبزی و صیفی)

ثریا پورجاوید؛ علیرضا پورسعید؛ سید مهدی میردامادی

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 139-161

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.351406.1748

چکیده
  این تحقیق علّی- ارتباطی با هدف کلی عامل‌های تأثیرگذار بر عملکرد فراگیران شرکت کننده در دوره‌ی آموزشی باغبانی-پرورش سبزی و صیفی کشاورزی شهری، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کل فراگیران شرکت کننده در دوره‌های آموزشی کشاورزی شهری برگزار شده توسط اداره کل آموزش شهرداری منطقه 2 تهران در سال 1398، می-باشند(80=N). در این پژوهش از روش سرشماری ...  بیشتر

نقش برنامه‏ های درسی در رشد مهارت‏های شغلی، انتظارهای شغلی و شانس اشتغال از دیدگاه دانشجویان و دانش آموختگان رشته های کشاورزی

عبداله پارسا؛ مریم اکیدی؛ حسین الهامپور

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 162-183

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.351420.1749

چکیده
  تحقیق توصیفی حاضر با هدف بررسی و ارزیابی ادراک دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی نسبت به برنامه درسی خود در طول دوره تحصیلی و تأثیر آن بر رشد مهارت های شغلی و شانس اشتغال آینده آنان انجام شده است. 274 نفر نمونه آماری تحقیق از میان 577 نفر از دانشجویان و دانش آموختگان رشته های کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز به روش ...  بیشتر

بازدارنده‌های استفاده اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی

سید ابوالقاسم برآبادی؛ علی شمس؛ نیکلایس وایس

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 184-204

https://doi.org/10.22092/jaear.2021.351571.1750

چکیده
  شناسایی عامل‌های محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکه‌های اجتماعی در آموزش و یادگیری، می‌تواند به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارنده‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل ...  بیشتر

تأثیرسرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران

غلامرضا احمدی؛ ترانه عنایتی؛ مریم تقوایی

دوره 12، شماره 53 ، شهریور 1399، صفحه 205-223

https://doi.org/10.22092/jaear.2020.351815.1758

چکیده
  هدف این پژوهش ارائه مدل تأثیر سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران در عملکرد آموزشی آنان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری نیز شامل کلیه مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران به تعداد 122 نفر بود که از این میان، ...  بیشتر