نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان

2 دانشیار گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زنجان

3 استاد دانشگاه جان مورس لیورپول، انگلستان

چکیده

شناسایی عامل‌های محدودکننده سطح استفاده ذینفعان نظام آموزشی از شبکه‌های اجتماعی در آموزش و یادگیری، می‌تواند به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های آگاهانه در این زمینه کمک کند. این پژوهش با هدف شناسایی بازدارنده‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان انجام شد. جامعه آماری شامل 3984 تن عضو هیئت‌علمی و 111528 تن دانشجوی دانشکده‌های کشاورزی دولتی کل کشور بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای تصادفی 211 تن از اعضای هیئت‌علمی و 400 تن از دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه‌های مختلف کشور انتخاب و بررسی شدند. داده‌ها به وسیله پرسشنامه برگرفته از یافته‌های بررسی‌های پیشین و با طیف لیکرت پنج سطحی گردآوردی شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی و پایایی با ضریب پایایی ترکیبی تأیید شد. داده‌ها با آزمون‌های t، من ویتنی، و مدل‌سازی معادله‌های ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که میزان استفاده آموزشی از شبکه‌های اجتماعی توسط دانشجویان بیشتر از اعضای هیئت‌علمی و نگرش آنان نسبت به استفاده از این شبکه‌ها در آموزش و یادگیری نیز مثبت‌تر از اعضای هیئت‌علمی است. یافته‌های مدل‌سازی نیز بیانگر این است که عامل‌های مربوط به دانشجویان، نوع درس‌ها، و ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی با استفاده آموزشی اعضای هیئت‌علمی از این شبکه‌ها رابطه منفی و معنی‌داری دارند. همچنین عامل‌های مربوط به اعضای هیئت‌علمی، سازمان آموزشی، و بازدارنده‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با استفاده دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی در آموزش رابطه منفی و معنی‌داری نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Barriers to faculty and students’ use of social network sites in agricultural higher education

نویسندگان [English]

  • Seyed Abolghasem Barabadi 1
  • Ali Shams 2
  • Nicholas Wise 3

1 Ph.D. student at University of Zanjan, Iran

2 Associate professor, Department of Agricultural Extension, Communication and Rural Development,

3 Liverpool John Moores University, UK

چکیده [English]

Identifying the obstacles limiting the level of use of social network sites (SNS) in educating activities by the stakeholders of the educational system can help in informed decision-making and planning in this field. The aim of this study was to identify the barriers to the use of SNSs in agricultural higher education from the perspective of faculty members and students. The statistical population included 1215 faculty and 36132 students of public agricultural colleges of Iran. Using multi-stage random sampling method, 211 faculty and 400 students from different universities were selected and studied. Data were collected by a questionnaire taken from the results of previous studies with a five-level Likert scale. The validity of the questionnaire was confirmed discriminately and reliability with a composite reliability coefficient. Data were analyzed by t-test, Mann-Whitney, and structural equation modeling using partial least squares method. The results showed that the rate of educational use of SNSs by students is more than professors and their attitude towards the use of these networks in teaching and learning is more positive than faculty members. The modeling results also indicate that the factors related to students, type of lessons, and characteristics of SNSs have a negative and significant relationship with the educational use of faculty members of these networks. Also, factors related to faculty members, educational organizations, and software and hardware inhibitors show a negative and significant relationship between students' use of social networks in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education and Learning
  • Social network sites
  • Agricultural higher education
آریانی، ا. (1395). کاربرد رسانه‌های اجتماعی مجازی در آموزش دانشجویان. ره‌آورد نور، 56، 10–19.
چراغ ملایی، ل.، کدیور، پ.، و صرامی، غ. (1393). استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در آموزش- فرصت‌ها و چالش‌ها. اندیشه‌های نوین تربیتی، 10(3)، 29–51.
داوری، ع.، و رضازاده، آ. (1396). مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
رضوانی، ا.، و عجم، ع. ا. (1395). رابطه میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با پیشرفت تحصیلی و اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9(24)، 33–44.
صائمی، ح.، فتحی واجارگاه، ک.، عطاران، م.، و فروغی ابری، ا. (1394). عوامل بازدارنده و راهبردهای به‌کارگیری شبکه اجتماعی برای تدریس و یادگیری مؤثر در آموزش. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 17(44)، 1–14.
صائمی، ح.، فتحی واجارگاه، ک.، عطاران، م.، و فروغی ابری، ا. (1393). طراحی الگوی برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر شبکه اجتماعی برای آموزش و به سازی اساتید. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 7(3)، 191–198.
مجردی، و.، اسلامی، ع.، و جمال، س. (1393). بررسی وضعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بین دانشجویان استان خراسان شمالی. فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، 1(4)، 85–99.
محمدلو، ا.، و زمانی مقدم، ا. (1396). ارائه مدلی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی آموزشگاهی. فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 7(3)، 83–104.
موحدی، ر.، سامیان، م.، ایزدی، ن.، و سپه پناه، م. (1398). تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی در بهبود یادگیری دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا. فصل‌نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 48، 3–16.
Ainin, S., Naqshbandi, M. M., Mogavvemi, S., & Jaafar, N. I. (2015). Facebook usage, socialization and academic performance. Computers & Education, 83, 64–73. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.12.018
Akçayır, G. (2017). Why do faculty members use or not use social networking sites for education? Computers in Human Behavior, 71, 378–385. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.02.028
Al-rahmi, W. M., Alias, N., Othman, M. S., Marin, V. I., & Tur, G. (2018). A model of factors affecting learning performance through the use of social media in Malaysian higher education. Computers and Education, 121, 59–72. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.02.010
Al-rahmi, W. M., Othman, M. S., & Musa, M. A. (2017). The Improvement of Students ’ Academic Performance by Using Social Media through Collaborative Learning in Malaysian Higher Education. Asian Social Science, 10(8), 210–221. https://doi.org/10.5539/ass.v10n8p210
Alqahtani, S., & Issa, T. (2018). Barriers to the adoption of social networking sites in Saudi Arabia’s higher education. Behaviour & Information Technology, 37(10–11), 1072–1082. https://doi.org/10.1080/0144929X.2018.1464600
Attaran, S., Boyer, S. L., & Mitchell, C. M. (2014). If you cannot beat them, join them: using social media as an active learning tool. International Journal of Social Media and Interactive Learning Environments, 2(2), 170–181. https://doi.org/10.1504/IJSMILE.2014.063401
Balakrishnan, V., Teoh, K. K., Pourshafie, T., & Liew, T. K. (2017). Social media and their use in learning: A comparative analysis between Australia and Malaysia from the learners’ perspectives. Australasian Journal of Educational Technology, 33(1), 81–97. https://doi.org/10.14742/ajet.2469
Beemt, A. Van Den, Thurlings, M., & Willems, M. (2020). Towards an understanding of social media use in the classroom : a literature review. Technology, Pedagogy and Education, 29(1), 35–55. https://doi.org/10.1080/1475939X.2019.1695657
Brady, K. P., Holcomb, L. B., & Smith, B. V. (2010). The Use of Alternative Social Networking Sites in Higher Educational Settings: A Case Study of the E-Learning Benefits of Ning in Education. Journal of Interactive Online Learning, 9(2), 151–170. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2012.04.002
Chawinga, W. D. (2017). Taking social media to a university classroom: teaching and learning using Twitter and blogs. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 14(3). https://doi.org/10.1186/s41239-017-0041-6
Cohen, J. (1988). Statistical Power analysis for the behavioral sciences. The British Journal of Psychiatry (Second Edi). Lawrence erlbaum associates. https://doi.org/10.1192/bjp.111.479.1009-a
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555
Crook, C. (2012). The ‘digital native’ in context: tensions associated with importing Web 2.0 practices into the school setting. Oxford Review of Education, 38(1), 63–80. https://doi.org/10.1080/03054985.2011.577946
Dahlstrom, E. (2012). ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology. Louisville. Retrieved from http://www.educause.edu/ecar
Dastani, M., Mohammadpour, A., & Bagheri, J. (2019). The Opportunities and Damages of Virtual Social Networks from Students ’ Perspectives ; the Experience of Iranian Users. Library Philosophy and Practice (e-Journal), 2956, 1–9.
Doğan, B., Demir, Ö., & Ülkü, E. E. (2018). Applying social networks to engineering education. Computer Applications in Engineering Education, 26(5), 1782–1791. https://doi.org/10.1002/cae.21975
Durak, G., Cankaya, S., Yunkul, E., & Ozturk, G. (2017). The Effects of a Social Learning Network on Students’ Performances and Attitudes. European Journal of Education Studies, 3(3), 312–333. https://doi.org/10.5281/zenodo.292951
Ellison, N. B., & Boyd, D. M. (2013). Sociality Through Social Network Sites. In W. H. Dutton (Ed.), The Oxford Handbook of Internet Studies (pp. 151–172). Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199589074.013.0008
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50. https://doi.org/10.2307/3151312
Galanek, J. D., Gierdowski, D. C., & Brooks, D. C. (2018). ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology. Research report. Louisville, Co: ECAR.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis. Pearson (7th ed.). https://doi.org/10.1007/978-3-319-01517-0_3
Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2017). A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling ( PLS-SEM ) (Second). SAGE Publications Ltd.
Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139–151. https://doi.org/10.2753/MTP1069-6679190202
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277–319. https://doi.org/10.1108/S1474-7979(2009)0000020014
Jeffrey, D. A. (2015). Testing the Technology Acceptance Model 3 (TAM3) with the Inclusion of Change Fatigue and Overload, in the Context of Faculty from Seventh- day Adventist Universities: A Revised Model. Andrews University.
Lambić, D. (2016). Correlation between Facebook use for educational purposes and academic performance of students. Computers in Human Behavior, 61, 313–320. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.052
Lofgaren, Elise, A., Shultz, Alyx, M., & Shea Porr, C. A. (2015). Social Media and Equine Science: The Effect of LinkedIn on In-Class Engagement of Equine Higher Education Students. NACTA Journal, (September), 208–212.
Luo, T., Shah, S. J., & Crompton, H. (2019). Using Twitter to support reflective learning in an asynchronous online course. Australasian Journal of Educational Technology, 35(3), 31–44.
MacVaugh, J., & Schiavone, F. (2010). Limits to the diffusion of innovation A literature review and integrative model. European Journal of Innovation Management, 13(2), 197–221. https://doi.org/10.1108/14601061011040258
Manca, S. (2020). Snapping, pinning, liking or texting: Investigating social media in higher education beyond Facebook. The Internet and Higher Education, 44(November 2019), 1–13. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2019.100707
Manca, S., & Ranieri, M. (2015). Implications of social network sites for teaching and learning. Where we are and where we want to go. Education and Information Technologies, 22(2), 605–622. https://doi.org/10.1007/s10639-015-9429-x
Manca, S., & Ranieri, M. (2016a). Facebook and the others. Potentials and obstacles of Social Media for teaching in higher education. Computers and Education, 95, 216–230. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.01.012
Manca, S., & Ranieri, M. (2016b). “Yes for sharing, no for teaching!”: Social Media in academic practices. Internet and Higher Education, 29, 63–74. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2015.12.004
Mckenzie, B. A. (2014). Teaching Twitter : Re-enacting the Paris Commune and the Battle of Stalingrad. The History Teacher, 47(3), 355–372.
Mercader, C., & Gairin, J. (2020). University teachers’ perception of barriers to the use of digital technologies: the importance of the academic discipline. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(4).
Moran, M., Seaman, J., & Tinti-Kane, H. (2012). Blogs, wikis, podcasts and Facebook: how today’s higher education faculty use social media. Pearson learning solutions. Boston, MA. Retrieved from http://www.onlinelearningsurvey.com/faculty.html
Niu, L. (2019). Using Facebook for Academic Purposes: Current Literature and Directions for Future Research. Journal of Educational Computing Research, 56(8), 1384–1406. https://doi.org/10.1177/0735633117745161
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric Theory. Psychometric Theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill. https://doi.org/34567890 DOCmoC 998765 ISBN
Premadasa, H. K. S., Kapila Tharanga Rathnayaka, R. M., Waruni Thiranagama, A., & Walpita, C. N. (2019). Remodeling the educational usage of smart-mobile age. Educ Inf Technol, 24(1), 41–61. https://doi.org/10.1080/1475939X.2019.1695657
Pritchett, K. M., Naile, T. L., Murphrey, T. P., & Reeves, L. F. (2012). Participant Satisfaction Related to Social Presence in Agricultural Coversations using Twitter: Implications for Agricultural Communication. Journal of Applied Communications, 98(3), 32–47.
Rogers-estable, M. (2014). Web 2.0 use in higher education. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 17(2), 130–142. https://doi.org/10.2478/eurodl-2014-0024
Saini, C., & Abraham, J. (2019). Modeling educational usage of social media in pre-service teacher education. Journal of Computing in Higher Education, 31(1), 21–55. https://doi.org/10.1007/s12528-018-9190-4
Scott, K. M. (2013). Does a university teacher need to change e-learning beliefs and practices when using a social networking site? A longitudinal case study. British Journal of Educational Technology, 44(4), 571–580. https://doi.org/10.1111/bjet.12072
Shelton, C. (2014). Virtually mandatory: A survey of how discipline and institutional commitment shape university lecturers’ perceptions of technology. British Journal of Educational Technology, 45(4), 748–759. https://doi.org/10.1111/bjet.12051
Sobaih, A. E. E., Moustafa, M. A., Ghandforoush, P., & Khan, M. (2016). To use or not to use? Social media in higher education in developing countries. Computers in Human Behavior, 58, 296–305. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.01.002
Tess, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) – A literature review. Computers in Human Behavior, 29(5), A60–A68. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.12.032
Venkatesh, V. (2000). Determinants of Perceived Ease of Use : Integrating Control , Intrinsic Motivation , and Emotion into the Technology Acceptance Model. Information Systems Research, 11(4), 342–365.
Venkatesh, V., & Bala, H. (2008). Technology Acceptance Model 3 and a Research Agenda on Interventions. Decision Sciences, 39(2), 273–315.
Zhuhadar, L., Yang, R., & Lytras, M. D. (2013). The impact of Social Multimedia Systems on cyberlearners. Computers in Human Behavior, 29(2), 378–385. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.09.009