نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر، به بررسی نقش ارتباطات مشارکتی و مؤلفه های مختلف آن بر آموزش کشاورزان جهت همسو کردن آنان در راستای استفاده از فناوری های نوین تولید برای دستیابی به تولید بیشتر و افزایش بهره وری پرداخته است.
با توجه به شرایط اقلیمی و محدودیت منبع ها از جمله آب، لازم است ؛ برای دگرگونی در کشاورزی کشورمان، از همراهی کشاورزان برای اجرای موفق برنامه ها از جمله تغییر الگوی کشت و استفاده از فناوری های نوین تولید بهره گیری شود. در این میان نقش آموزش و ترویج به عنوان راهکارهای مهندسی افکار کشاورزان برای تغییر نگرش و رفتار و برای ایجاد تغییر بنیادین در روش های سنتی تولید محصولات، ضروری است که یکی از راهبردها بکارگیری ارتباطات مشارکتی در آموزش های کشاورزیست.
دیدمان تحقیق، کیفی و از نوع تحلیل روایت می باشد که در آن از ابزار مصاحبهی ژرفایی بهره گرفته شده است. در این پژوهش با 15 تن از مددکاران کشاورزی در روستاهای تابعه مشهد مصاحبه شده، افزون بر این با استفاده از روش اسنادی و مطالعه کتابخانه ای نسبت به مطالعه و بررسی پیشین نیز اقدام شده است.
برایند مصاحبه ها و مطالعات انجام شده نشان داد علیرغم تمایل کشاورزان خُرد به روش های سنتی به دلایلی نظیر کمبود منابع مالی برای خرید تجهیزات و ناکافی بودن آموزش های ترویجی، مددکاران کشاورزی، نقش ارائه آموزش های نوین کشاورزی را از دریچه روش های ارتباطات مشارکتی، موثر خوانده و بر ضرورت استفاده از چنین روش هایی نظیر؛ «مدرسه در مزرعه» تاکید دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of participatory communication in the training of modern production technologies to farmers
نویسندگان [English]
- leila Niroomand 1
- Hadi Zareie 2
- Somayeh Tajeekesmaeili 1
1 Assistant Professor and Faculty Member of the Department of Social Communication Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 PhD student in Communication Sciences, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]
In this study, the role of participatory communication and its various components in the education of farmers to align them to use new production technologies to achieve more productive and increase productivity.
Due to climatic conditions and limitations of resources such as water, it is necessary to develop the accordingly agriculture, the farmers ' accompaniment for successful implementation of various programs, such as changing the cropping pattern and using "new production technologies". In the meantime, the role of "education and promotion" as the lever of change attitude and behavior for engineering the ideas of farmers, to create a fundamental change in the traditional methods of production of products, is essential and to implement the creation of new agricultural education, this study recommends "Participatory communication" as a useful tool, for various reasons, as follows:
The research method is "qualitative" and "narrative analysis", which has been used in a deep interview tool. In this study, 15 agricultural workers of the province have been interviewed in the villages of Mashhad, and also, using the documentary method and a library study compared to the study, the previous experiences and studies have been attempted.
The interviews and studies showed that despite the tendency of farmers in traditional methods for reasons such as lack of financial resources to purchase equipment and inadequate educational training, agricultural workers, the role of providing training the new agricultural, from the vent of collaborative communication methods, is read-effective and emphasizes the necessity of using such methods, such as "School ...
کلیدواژهها [English]
- Participatory communication
- farmers' training
- development
- new production technology