سبب روانشناختی دانش آموختگان رشته های کشاورزی دختر همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

2 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران

چکیده

چکیده
روند افزایش پذیرش دختران در دانشگاه‌ها نسبت به پسران و محدودیت‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی موجود برای آنان در دست‌یابی به شغل در رشته‌های کشاورزی، مسئله اشتغال دانش آموختگان دختر را نسبت به پسر پیچیده‌تر کرده است. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مولفه‌های فردی و اجتماعی دختران و زنان دانش‌آموخته کشاورزی استان همدان برای اشتغال‌پذیری است که به روش کیفی انجام شده است. گزینش نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری گلوله برفی از میان عضوء هیئت علمی، کارفرمایان و متخصصان کشاورزی استان همدان اجرا شد که به گزینش 25 تن انجامید. برای گردآوری داده‌‏های تحقیق از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. فرایند گردآوری داده‎ها تا سطح اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل کیفی داده‌ها با استفاده از نرم ‌افزار مکس‌‏کیودا نسخه 12 انجام گرفت. شناسایی مقوله‌ها و برقراری ارتباط میان مقوله‌ها با استفاده از تعیین شرایط علی، مداخله‌ای، زمینه‌ای، راهبردها و پیامد‌ها بر پایه‌ی نظریه‌ی پایه‌ور انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد، مهم‌ترین مقوله‌های روانشناختی فردی موثر بر اشتغال زنان دانش آموخته، انگیزه شغلی با درصد تکرار 99/17، مهارت کارآفرینانه با درصد تکرار 97/16 و محدودیت فردی با درصد تکرار 44/15، همچنین مهم‌ترین مقوله‌های روانشناختی اجتماعی، شامل هنجارها و باورهای فرهنگی با درصد تکرار 11/19 ، اعتماد و امنیت اجتماعی با درصد تکرار 99/13 و مشارکت اجتماعی با درصد تکرار 31/13می باشند. نتایج تحقیق گویای آن بود که اصلی ترین عامل‌ها‌ی تاثیر گذار برای بهبود شرایط اشتغال دانش‌آموختگان کشاورزی زن شامل بازنگری در سیاست‌های دولت، اصلاح دیدگاه‌ها و باورها، اصلاح الگوی رفتاری و آموزش‌های کاربردی و آگاهی بخش می باشند

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychological reasons of employment among female agricultural graduates in Hamedan

نویسندگان [English]

  • mehrnaz khayati 1
  • Reza Movahedi 2
  • Elahe Hejazi 3
  • Saeed Karimi 2
1 PhD student in Agricultural Extension and Education, Basu University.
2 Associate Professor of Agricultural Extension and Education, Basu University.
3 Associate Professor of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
چکیده [English]

Abstract

Increasing the recruitment of girls in universities compared to boys and the individual, social and cultural constraints available to them in finding employment in agricultural majors have made this difficult for graduates, and the unemployment problem for this group of graduates has become more complicated than men. Therefore, the aim of this study is to identify individual and social psychological components affecting the employability of female’s agricultural graduates in Hamadan province, which has been done by a qualitative method. Selecting the samples was based on the snowball sampling method among the group of graduates, agricultural specialists and employers including 25 samples. The data collection tools were semi-structured interviews, and the data analysis method was proceeded using MAXQDA Version 12. in order to identify themes and in order to establish relationships between themes a process of causal, interventional, contextual, strategy, and outcome conditions was used. The results showed that the most important individual psychology themes affecting the employment of female graduates include, job motivation with a percent of 17.99, entrepreneurial skills with a percent of 16.97 and individual limitation with a percent of 15.44. As well as the most important social psychology themes including cultural norms and beliefs with a percent of 19.11, trust and social security with a percent of 13.99 and social participation with a percent of 13.31.The results showed that the main factors affecting for improving the employment conditions of female agricultural graduates include revising government policies, reforming ideas and beliefs, modifying behavioral patterns and practical training.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Agricultural Higher Education
  • Employment
  • Agricultural Graduates
  • Psychological
  • Hamedan
افشاری، ط.، و حسینی، سعدا. (1394). شناسایی تحلیل موانع اشتغال در رشته‌ی علوم تربیتی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد شهر تهران. مجله مدیریت و برنامه ریزی در نظام‌های آموزشی، 8 (15)، صص 105- 118.
اکبری، ر.، موحد، ر.، و کوچکیان، ح. (1388). بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی نسبت به اشتغال در بخش کشاورزی (مطالعه موردی: دانشگاه بوعلی همدان). پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، 2، (4)، زمستان. صص 91-102.
باقری، ز.، و شاهمرادی زواره، ر. (1395). بررسی تجزیه زیستی حضور زنان در مشاغل مردانه: (مطالعه موردی زنان آتش نشان و زنان راننده‌ی تاکسی ون شهر تهران). پژوهش نامه زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 7 (2)، صص19- 44.
بریمانی، ا.، مرانلو، ی.، و یوسفی، ح. (1394). رابطه بین سرمایه روانشناسی و رضایت شغلی کارکنان کمیته امداد امام خمینی شرق استان مازندران. فصلنامه علمی – پژوهشی پژوهشنامه تربیتی.
بر‌آبادی، الف.، ملک محمدی، الف.، و اسدی، ع. (1388). تحلیل موانع آموزشی و اجتماعی- فرهنگی اتغال فارغ التحصیلان کشاورزی. مجله کار و جامعه، 109، صص 92- 100.
پور افکاری، ن. (1390). بررسی عوامل موثر بر میزان احساس امنیت در زنان شاغل در بخش خصوصی (مطالعه موردی شهر اصفهان). فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد شوشتر، 5 (14)، صص 45- 74.
پور سعید،ع.، بابایی،ر.، و اشراقی سامانی،ر. (1395). بررسی عامل‌های تاثیر گذار بر تصمیمی گیری شغلی دانش آموختگان کشاورزی دانشگاه‌های شهرستان ایلام، فصلنامه پژوهش و مدیریت آموزش کشاورزی، (8) 38، صص 30-39.
تقی بیگی ، م.، برادران، م. (1397). وضعیت مولفه‌های فراشناختی در بین دانشجویان کشاورزی استان خوزستان. مجله پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی،44. صص 74- 96.
تیموریان،ا.، دولتشاه، ز.، و ملکشاهی، م .(1396). برسی رابطه بین مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی معلمان مقاطع متوسطه شهر اردبیل.نشریه مطالعات آموزشی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 6 (2).
حاجی هاشمی، ز.، و موحدی، ر. (1395). آسیب شناسی آموزش کاورزی در دانشگاه پیام نور شهرستان شهر رضا. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2 -47 (4)، صص 929- 941.
حیاتی، م.، و شریفی، ه. (1395). بررسی مقایسه‌ای میزان عزت نفس در زنان شاغل و خانه‌دار. کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی ، علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران.
 حیدری، ا.، و دهقانی، ح. (1395). واکاوی کیفی پیامدهای اشتغال زنان متاهل و بستر‌های تعدیل کننده آن (مورد مطالعه، معلمان آموزش و پروش شهر دلوار). جامعه شناسی و نهاد‌های اجتماعی، 3(8)، صص 13-15.
خسروی پور، ب.، و سلیمانپور، م. (1389) تبیین نقش ویژگی‌های فردی موثر بر اشتغال دانش‌آموختگان دختر آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه کشاورزی و. منابع طبیعی رامین – اهواز). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8 (4)، صص 203-220.
درویشان، ع.، تسلیمی، م.و حکیم زاده، ر. (1398). طراحی مدل مهارت‌های اشتغال پذیری دان‌آموختگان آموزش عالی کشور. نمونه موردی: بنگاه‌های کوچک و متوسط استان تهران. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10 (19)، صص، 7-39.
رضائی،ر.، بادسار، م.، قاسمی، م.،و فتحی، س. (1396). نقش میانجی عوامل فردی و محیطی بر تمایل به اشتغال دانشجویان کشاورزی دانشگاه زنجان. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 48-2 (1)، صص65 -66.
رضایی، م. (1395) رابطه هوش هیجانی و توانایی کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی. پژوهش مدیریت و آموزش کشاورزی، 39، صص 28- 40.
 رفعت جواه، م.، و خیرخواه، ف. (1391). مسائل و چالشهای اشتغال زنان در ایران از دیدیگاه شاغلان پست‌های مدیریتی. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، 1(2)، صص 130- 156.
زلالی، ن.، خسروی پور، ب.، و زارع، ع. (1394). تنگناها و چالش‌های اشتغال دانش‌آموختگان کشاورزی از دیدگاه مدیران اجرایی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 33، تابستان.
سالنامه آماری استان همدان. (1397) سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان، معاونت آمار و اطلاعات.
شاوردی، ت.، و حیدری، ح. (1395). تحلیل بررسی هویت شغلی با تاکید بر شناسایی ابعاد و مولفه‌های آن. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 8 (28)، صص 114-141، پائیز.
 شربتیان، م، ح. (1387). بررسی ابعاد و موانع اجتماعی اشتغال زنان. فصلنامه پیک نور، 7 (3). صص 85-95.
 شریفی، الف.، اسدی، ع.، رضایی، ر.، و عادلی، م. (1389). کارآفرینی زنان دانشگاهی. پژوهش‌نامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانس و مطالعات فرهنگی، 1 (1)،صص 73- 106.
صالحی عمران، ا. (1385). وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان زن، مطالعه موردی : دانشگاه مازندران. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پرتال جامع علوم انسانی.
ضیاء، ب.، مبارکی، م.، و سعیدیون، م.(1393). بررسی تاثیر سرمایه روان شناختی بر عملکرد سازمانی با تاکید بر نقش میانجی نوآوری در فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: شعب بانک کشاورزی شهر تهران). نشریه علمی و پژوهشی مدیریت نوآوری، 3 (4)، صص77-100.
 ضیائی بیگدلی، م. (1382). موانع اتغال پایدار. ماهنامه اشتغال و توسعه صنعتی، ماهنامه علمی- آموزشی تدبیر، 118، صص 113- 129.
علی آبادی، و.، عطائی، پ.، موحدی، ر.، و خیاطی، م. (1396). واکاوی الزامات و چالش‌های توسعه خود اشتغالی دانش‌آموختگان کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 4 (3)، پاییز موحدی، ر. (1396). بازدارنده‌های اشتغال دانش‌آموختگان کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 41، تابستان.
غلامی، ح.، و کریمی، ح. (1397). ابهام زدایی واژه شناختی مهارت‌های اشتغال محور دانش‌آموختگان بخش کشاورزی. کارآفرینی کشاورزی، 5(3)، صص 31- 50.
غلامی، ح.، حجازی، ی.، حسینی، م.، و رضوانفر، ا. (1397). نقش سرمایه اجتماعی در اشتغال‌پذیری دانشجویان رشته‌های کشاورزی مورد مطالعه: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران،2 -49 (3).
فضایل اردکانی، ب.، و. قنبری، م. (1390). همایش ملی اشتغال دانش‌آموختگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس.
کاردوانی، ر.، مزینانی، الف.، میرخانی، ع.،و سجادی، م. (1396). تبیین الگوهای سیاستی و تحولات سیاست گذاری اجتماعی ایران در حوزه (مادری/ اشتغال). پژوهش نامه زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ، 8(4)، صص 37- 64.
کریمی، س. (1395). بررسی نقش هوش هیجانی در توسعه‌ی قصد کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی ( مطالعه موردی: دانشگاه‌های بوعلی سینا، رازی، کردستان، لرستان). نشریه علوم ترویج و آموزش کشاورز ایران، 12 (1)، صص 72- 84.
گروسی، س. (1396). مقدمه‌ای بر نظریه روان شناسی اجتماعی با (رویکرد جامعه شناسی). تهران: جامعه شناسان.
مجلل، م.، پلنگی رازیان. (1394). پیامد‌های اشتغال زنان و نقش آن در خانواده. دویمن کنفرانس بین المللی روانشناسیف علوم تربیتی و سبک زندگی، صص 1-12.
محبوبی، ط. (1393). بررسی ابطه خود پنداره شغلی، باورهای انگیزشی و فراشناخت با کارآفرینی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی. فصلنامه مشاوره شغلی  و سازمانی، 6 (21)، صص 34- 52.
مردانشاهی، م. م. (1395). تاثیر نگرش به کسب و کار بر گرایش به رفتار کارآفرینانه در دانشجوان رشته‌های کشاورزی (مورد مطالعه: دانشجویان جدید الورد دانشگاه علوم کشاورزی و. منابع طبیعی ساری). نامه آموزش عالی دوره جدید، 10 (37)، صص 159-182.
مستی، ا و فخرایی، س. (1393). بررسی رابطه بین وضعیت اشتغال زنان با میزان سلامت اجتماعی آنان (مورد مطالعه زنان شهر مراغه) .مطالعه جامعه شناسی، 6 (24)، صص 117-133.
 موحدی، ر. (1396). بازدارنده‌های اشتغال دانش‌آموختگان کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 41، صص 151- 180.
موحدی، ر.، اکبری، ر.، یعقوبی فرانی، ا. ، و خداوردیان، م. (1389). راهکاراهای بهبود وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی (مطالعه موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان). مجله پژوهش‎‌های ترویج و آموزش کشاورزی، 3 (4)، صص، 98-85.
موحدی، ر.، و سامیان، م. (1396). تحلیل عوامل موثر بر جلب دانش‌آموختگان دانشگاهی در بخش تعاون. تعاون و کشاورزی، 6 (22)، صص 151-180.
موحدی، ر.، سعدی، ح.، اکبری، س.، و عزیزی، م. (1392). آسیب شناسی بیکاری دانش‌آموختگان کشاورزی، تحلیل کمی و کیفی. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران،44 (4)، صص 679-692.
.نادری مهدی، ک.، زلیخائی سیار، ل.، و پویا، م. (1393). واکاوی اشتغال‌پذیری دانشجویان زن: راهکاری جدید برای تقوت حضور زنان در بازار‌کار. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 21 (3)، صص 21-50.
Anne, M. (2009). Modeling the effects of diversity  experiences and multiple capitals on Latin colleges students academic sellf- confidence. Journal of Hispanic higher educational, 8(2), 179- 196.
Cai, Y. (2013). Graduate employability: a conceptual framework for understanding employer’s perceptions, Higher Education, 65(4), 459- 469.
Carroll, D., & Tani, M. (2013). Over-education of recent higher education graduates: new Australian panel evidence. Economics of Education Review, 32, 207–218.
Farlie, R., Kapur , K., & Gates, S. (2011). Is employer. Based health insurance a barrier to entrepreneurship? Journal of Health Economics, 30 (1), 146-162.
Forsyte,J.J.,Jones,J.,Duval., & Bambridge,A.(2019).Opportunities and barriers that females face for study and employment in sport. Journal of Hospitality, leisure, sport& tourism education.
Gholami, H. (2015). Determination and analysis of employability components amongst students of Iranian agricultural faculties. (Ph.D thesis). Tehran University, Faculty of Economics and Agricultural Development (in Persian).
Hashim, N., Mohd, Ishar, N. I., Wan Rashid,W,E.,& Said Fudin Masodi, M. (2012). Personality traits, work- family conflict and job satisfaction: items validity using Rasch measurement approach, social and behavioral sciences, 65, 1013-1019.
Hsia,T.C.,Shie,A.J.,& Chen, L.C. (2008).Course planning of extension education to meet market demand by using data mining techniques, an example of Chinkuo technology university in Taiwan. Expert systems with applications, 34 (1), 596- 602.
Jackson, D. (2015). Employability skill development in work-integrated learning: Barriers and best practice. Studies in Higher Education, 40(2), 350-367.
Kaplan, m. & D Bic, kes, (2013).The relationship between psychological capital and job satisfaction: A Case of hotel business in Nevsehir. Yonetimve Ekonomi. 20 (2): 233-242.
Kwapisz, A. (2019). Do government and legal barriers impede entrepreneurship in the U.S.A? An exploratory study of perceived vs. actual barriers. Journal of business venturing insights, 11 (00114)
Littunen, H. (2000). Entrepreneurship and the characteristics of the entrepreneurial personality, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 6(6):295 – 310.
Lofstorm, M.,.Bates, T.,& Paker, S. (2014). Why are some people more likely to become small-business owners than others: entrepreneurship entry and industry –specific barriers journal of business venturing, 29 (2), 232-131.
Luthans, F., Stajkovic, A., & Ibrayera, E. (2013). Environmental and psychological challenges fading entrepreneuriral development in transitional economic. Journal of World Business, 35 (1), 95-110
Marius-Cristian, P., & others. (2012). Education and Crisis. Theoretical and Applied Economics, 18(5 (570), 145–156.
Matsouka, K., & Mihail, D.M. (2016). Graduates employability: what do graduates and employers think? Industry and higher education, 30(5), 321- 326.
Mcardle,S., Waters,L.,Briscoe,G.,& Hall, D.(2007). Employability during unemployment adaptability, career identity and human and social capital. Journal of vocational behavior, 71,pp247-264.
Engineering (ITCAE), 494-499.
 Mills,M;Culberston,S.;Huffman,A., Connell,A.(2012);Assessing gender Biases:Development and initial validation of the gender role stereotypes scale; an international journal;27)89;pp520-540.
Mishel, L. (2011). Education is not the cure for high unemployment or for income inequality. Retrieved from Engineering(ITCAE). Economic policy instate, 12, 494-499.
Mohd Hafiz, Z., Bidin, Y., & Suzilah, I. (2014). Implementation of graduate employability skills SYT instrument in university Utarar Malaysia. Rd international conference on Quantitative sciences and its applications (ICOQ SIA) location : kedah, malasia : agu 12-14. Aid conference proceedings, 1635, 962-965.
Mok, H., jiang, J. (2017).Massification of higher education and challenges for graduate employment and social mobility East Asian experiences and sociological reflections. International journal of education development. 1857,63©,44-51.
Moreau, P & C. Leathwood (2006), Graduates employment and the discourse of employability, A critical analysis, journal of Education and Work,19(4):305-324
Oriarewo, G.O.,Agbim,K.C.&Zever,T.A. (2014).Influence of emotional intelligence on entrepreneurial performance: an empirical analysis of the hospitality industry in Makurdi, Benue state, Nigeria. International journal a,. International journal of academic research in management, 3(4), 341-353.
Pana, M.-C., & Mosora, C. (2013). From Quantity to Quality in Addressing the Relationship Between Education and Economic Development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 911–915.
Rostli, L & Chelli, F. (2009). Self- employment among Italian female graduates. Education and Training, 51(7):526-540.
Sarkar, S,. Soham, S.,& Klasen,, S. (2019). Employment transition of women in India. World Development, 115, pp 291- 309.
Schwaningeer, M. (2008).Job motivation for learning and development as predictors of support for change. Organizational transformation and social change, 5, 141-157.
Serge,P. da motta veiga, Daniel B. Turban. (2018). Insight into job search self- regulation: Effect of employment self- efficacy and perceived progress on job search. International journal of vocational behavior, 108 (1018), pp, 57-66.
Sewell, P.,& Pool, L. D. (2010). Moving from conceptual ambiguity to operational clarity: employability skills and learning for life. Education & training, 52 (21), pp 3-12.
SomalingamI, A., & Shanthakumari, R. (2013). Testing and exploring graduate employability skills and competencies. International journal of advancement in education and social sciences, 1(2), 36–46.
Wenping, S.,& Miao, Z. (2015). An integrative model for measuring graduates employability skills a study in china. Business & management, 2, 1060729,pp 1-11.
Wiliams, S., Waishan,a., Al- awwad.,& Aljoharah, A. (2019). Commuting for women in Saudi Arabia: Metro to driving - Options to support women employment. Journal of transport geography, 77, pp, 126- 138.