گلاره جمشید نژاد؛ مرجان واحدی؛ علیرضا پورسعید؛ حامد چهارسوقی امین
چکیده
توسعه شرکتهای دانش بنیان کشاورزی میتواند در جهت رونق کشاورزی و افزایش اشتغال دانشآموختگان رشته-های کشاورزی مؤثر باشد. اما بررسی آمارها نشان میدهد که در سالهای گذشته شرکتهای دانشبنیان در غرب کشور رشد قابل ملاحظهای نداشتهاند.این پژوهش با هدف شناسایی پیشبرنده و بازدارندههای آموزشی مؤثر بر مدیریت موفق شرکتهای دانشبنیان ...
بیشتر
توسعه شرکتهای دانش بنیان کشاورزی میتواند در جهت رونق کشاورزی و افزایش اشتغال دانشآموختگان رشته-های کشاورزی مؤثر باشد. اما بررسی آمارها نشان میدهد که در سالهای گذشته شرکتهای دانشبنیان در غرب کشور رشد قابل ملاحظهای نداشتهاند.این پژوهش با هدف شناسایی پیشبرنده و بازدارندههای آموزشی مؤثر بر مدیریت موفق شرکتهای دانشبنیان کشاورزی غرب کشور جهت توسعه در تابستان سال 1399به صورت کیفی و با روش تئوری بنیانی انجام گرفت.به منظور شناسایی مؤلفهها از مصاحبههای عمیق انفرادی با مدیرعامل شرکت-های دانشبنیان کشاورزی در غرب کشور استفاده شد (45N=) که پس از مصاحبه با 21 مدیر عامل اشباع نظری حاصل گردید. انتخاب مدیرعاملها جهت مصاحبه به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بود، تحلیل دادهها با روش تحلیل خط به خط و در قالب تحلیل محتوای متعارف با استفاده از نرمافزار MAXQDA12 منجر به شناسایی26 مؤلفه اصلی در قالب 4 دسته عاملهای آموزشی در زمینه بازاریابی، فرهنگی، کارآفرینی و فنی-تخصصی به عنوان پیشران شد. بازدارندههای آموزشی مؤثر بر مدیریت موفق شرکتهای دانشبنیان کشاورزی نیز شامل 25 مؤلفه اصلی در قالب 4 دسته موانع آموزش حرفهای، داناییمحوری، ارتباطی و مدیریتی بود. عمدهترین پیشبرندههای آموزشی با بیشترین فراوانی تکرار از سوی پاسخگویان ایجاد مراکز تحقیقات حرفهای جهت آموزش مدیرعاملها در زمینه انجام پژوهشهای کاربردی و آموزش در زمینه نحوه انجام پژوهشهای کاربردی در شرکتهای دانشبنیان کشاورزی بود؛ دو بازدارندهی عدم وجود مهارت کارآفرینی در بین مدیرعاملها و عدم آگاهی از فنآوریهای تولید شده در دانشگاهها نیز با بیشترین فراوانی تکرار به عنوان عمدهترین موانع شناسایی گردید، ارائه آموزشها و کارگاههای آموزشی دورهای متناسب با نیاز مدیرعاملها، همچنن گنجاندن واحدهای آموزشی اختیاری در دانشکدههای کشاورزی جهت آموزش کارآفرینی میتواند سبب توسعه پیشبرندهها و برطرف نمودن موانع گردد. لذا لازم است برنامهریزان جهت توسعه شرکتهای دانشبنیان کشاورزی به شاخصها و مؤلفههای پیشبرنده توجه نموده و در جهت تسهیل و برطرف نمودن موانع اقدامات لازم را مبذول دارند.
محبوبه عطایی اسد؛ رضا موحدی
چکیده
آمار کاربرد کودهای شیمیایی در شهرستان همدان نشان میدهد که کشاورزان از کودهای شیمیایی به صورت غیر اصولی و بیرویه استفاده میکنند که در بلند مدت شاهد پیآمدهای زیانبار آن بر محیطزیست و سلامت انسان خواهیم بود. از سوی دیگر، رفتار کشاورزان به عنوان استفاده کنندگان کود شیمیایی، تحت تاثیر عاملهای مختلفی قرار دارد. بر همین مبنا، ...
بیشتر
آمار کاربرد کودهای شیمیایی در شهرستان همدان نشان میدهد که کشاورزان از کودهای شیمیایی به صورت غیر اصولی و بیرویه استفاده میکنند که در بلند مدت شاهد پیآمدهای زیانبار آن بر محیطزیست و سلامت انسان خواهیم بود. از سوی دیگر، رفتار کشاورزان به عنوان استفاده کنندگان کود شیمیایی، تحت تاثیر عاملهای مختلفی قرار دارد. بر همین مبنا، هدف اصلی این پژوهش کاربردی، بررسی تاثیر دانش، نگرش و قصدرفتاری بر رفتار کاربرد کودهای شیمیایی به وسیلهی سیبزمینیکاران شهرستان همدان بود. جامعه آماری تحقیق، 14200کشاورز سیبزمینیکار بخش مرکزی شهرستان همدان بود که با استفاده از جدول مورگان 375تن از آنان به عنوان نمونه مشخص شدند. روش انتخاب نمونهها به شیوه نمونهگیری تصادفی و برحسب جمعیت کشاورزان در هر روستا با انتساب متناسب انجامگرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از روش روایی تشخیصی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر از AVE≤0.5 و قابل قبول بود . به منظور تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد که مقدار آن برای سازههای مورد بررسی بالاتر ازCR ≥0.75و قابل قبول بود . دادههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی معادلههای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و با کمک نرمافزارSmartPLS3.0پردازش شدند. یافتهها نشان دادند متغیر دانش با میانجیگری نگرش و قصد رفتاری بر رفتار کشاورزان تاثیر مثبت و معنیدار دارد. این نشاندهنده گرایش کشاورزان برای کسب دانش و اطلاعات برای کاربرد بهینه کودهای شیمیایی است. یافتههای دیگر نیز نشان دادکه نگرش کشاورزان نسبت به کاربرد بهینه کودهای شیمیایی تاثیر مثبت و معنیداری بر رفتار کشاورزان در کاربرد کودهای شیمیایی دارد. نگرش نسبت به کاربرد کودهای شیمیایی با میانجیگری قصد رفتاری بر رفتار کشاورزان تاثیر مثبت و معنیدار دارد؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با تغییر نگرش این سیب زمینی کاران درباره کاربرد کودهای شیمیایی میتوان رفتار آنها در مورد کاربرد کود های شیمیایی را اصلاح کرد.
پوریا عطائی؛ سمیه مرادحاصلی؛ حمید کریمی
چکیده
< p>این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بیرونی آموزش کشاورزی دانشجویان کشاورزی و تأثیر آن بر نگرش آنان نسبت به آینده شغلی انجام شد. جامعهی آماری این بررسی را دانشجویان دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی کشور در سال 1399 تشکیل دادند (236973=N). حجم نمونه بنا بر جدول کرجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
< p>این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بیرونی آموزش کشاورزی دانشجویان کشاورزی و تأثیر آن بر نگرش آنان نسبت به آینده شغلی انجام شد. جامعهی آماری این بررسی را دانشجویان دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی کشور در سال 1399 تشکیل دادند (236973=N). حجم نمونه بنا بر جدول کرجسی و مورگان، 386 تن برآورد شد. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب استفاده شد. ابزار سنجش در این مطالعه پرسشنامهی محققساختهای بود که پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی ( 91/0- 75/0=Ɵ) و پایایی مرکب (91/0-74/0 =CR) انجام شد و روایی شکلی و محتوایی آن نیز با بهرهگیری از نظرهای متخصصان دانشگاهی و همچنین به استناد شاخص روایی سازه (68/0-5/0 =AVE) در سطح مطلوب برآورد شد. برای سنجش متغیرها از طیف لیکرت پنج قسمتی استفاده شد (خیلی کم= 1 تا خیلی زیاد= 5). دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSSwin23 و AMOS22 پردازش شد. برای تدوین مدلهای اندازهگیری سازههای پژوهش از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم بهره گرفته شد و نشان داد که مؤلفههای مورد مطالعه قابلیت اندازهگیری سازه مورد نظر را دارا میباشند. یافتههای مدل-سازی معادلههای ساختاری نشان داد که فرآیند آموزشی اثر مثبت و معنیداری بر شایستگیها، رضایت از رشته تحصیلی و نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی داشته است. همچنین، شایستگیها و رضایت از رشته تحصیلی تأثیر مثبت و معنیداری بر نگرش دانشجویان نسبت به آینده شغلی داشت. میتوان نتیجه گرفت که فرآیند آموزشی میتواند شایستگیها و رضایت دانشجویان از رشته تحصیلی را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به نگرش مثبت نسبت به آینده شغلی شود.
زهرا باعزم؛ حسین خزیمه نژاد
چکیده
یکی از مهمترین عامل هایی که نقش بنیادین در انتشار و ترویج نوآوریها و دیدگاههای جدید در صنعت کشاورزی بر عهده دارد، آموزش کشاورزان درزمینه ی مدیریت بهینه منابع آب در شرایط خشکسالی است. لذا در این پژوهش به بررسی نقش آموزش اثربخش بر مدیریت منابع آب از دیدگاه کشاورزان در شرایط کمآبی در دشت بیرجند واقع در استان خراسان جنوبی پرداخته ...
بیشتر
یکی از مهمترین عامل هایی که نقش بنیادین در انتشار و ترویج نوآوریها و دیدگاههای جدید در صنعت کشاورزی بر عهده دارد، آموزش کشاورزان درزمینه ی مدیریت بهینه منابع آب در شرایط خشکسالی است. لذا در این پژوهش به بررسی نقش آموزش اثربخش بر مدیریت منابع آب از دیدگاه کشاورزان در شرایط کمآبی در دشت بیرجند واقع در استان خراسان جنوبی پرداخته شد. روش تحقیـق از نـوع علـی- ارتباطی بود. جامعـه آماری تحقیـق 195 نفر از کشاورزان آبیکار دشت بیرجند استان خراسان جنوبی است. حجم نمونه با اسـتفاده از جدول مـورگان، حـدود 125 نفـر تعییـن شـد و به شـیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شـدند. پایایی پرسشـنامه با اسـتفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر 857/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی مناسب ایزار پژوهش داشت. روایی شـکلی و محتوای پرسشـنامه نیز توسـط گروهـی از اعضای هیـات علمـی دانشـگاه علـوم کشـاورزی و منابـع طبیعـی بیرجند و سازمان جهاد کشـاورزی تائیـد شـد. این پژوهش باهدف اولویت بندی معیارها (6 عدد) و زیرمعیارهای (40 عدد) اثرگذار بـا اسـتفاده از فرآینـد تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و تحلیل شبکه (ANP) انجام شد. بـه منظـور تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزارهای Super Decisions، SPSSو Expert choice استفاده شد. نتایج نشان داد، کشاورزانی که در دورههای آموزشی- ترویجی درزمینه ی مدیریت آب کشاورزی شرکت داشتهاند، بهمراتب گرایش و آمادگی، درک، آگاهی، تعهد و باور بالاتری درزمینه ی مدیریت آب کشاورزی و استفاده از نوآوریهای جدید داشتند. نتایج به دست آمده از این تحقیق را می توان به عنوان شاخصی برای اتخاذ تصمیم گیری های مدیریتی در راستای افزایش مشارکت کشاورزان در مدیریت بهینه منابع منطقه استفاده کرد.
زهرا تیموری کوهسار؛ سعید محمدزاده؛ مقصود فراست خواه
چکیده
مشارکت فعال دانشجویان سازه ای است که برای نخستین بار جهت درک و تبیین افت و شکست تحصیلیمطرح شد و به عنوان پایه ای برای اص الح روند تعلیم و تربیت مدنظر قرار گرفت. این تحقیق یک پژوهشکاربردی و در نگاه روش گردآوری اطلاعات، جزء پژوه شهای میدانی م یباشد. برای دست یابی به هدف پژوهشاز روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل عاملی استفاده شد. مشارکت ...
بیشتر
مشارکت فعال دانشجویان سازه ای است که برای نخستین بار جهت درک و تبیین افت و شکست تحصیلیمطرح شد و به عنوان پایه ای برای اص الح روند تعلیم و تربیت مدنظر قرار گرفت. این تحقیق یک پژوهشکاربردی و در نگاه روش گردآوری اطلاعات، جزء پژوه شهای میدانی م یباشد. برای دست یابی به هدف پژوهشاز روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل عاملی استفاده شد. مشارکت کنندگان تحقیق در بخش تحلیلسلسله مراتبی فازی شامل 20 نفر از متخصصان در زمینه آموزش عالی کشاورزی بود که برای استخراج و تعییناهمیت نسبی نشانگرهای سنجش مشارکت فعال دانشجویان، شرکت کردند. یافته های تحلیل سلسله مراتبیفازی نشان داد که یادگیری با همتایان، یادگیری همراه با کار، تجربه آموزی با مدرسان از اهمیت وزنی بیشتریدر مشارکت فعال دانشجویان گرایش های علوم کشاورزی برخوردار بودند. در بخش میدانی از جامعه ی آماریشامل 1000 تن از دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه ها و دانشکده های کشاورزی، بر مبنای جدول گرجسی ومورگان 278 دانشجو ) 128 تن دختر و 118 تن پسر( به عنوان حجم نمونه ی تحقیق با به کارگیری نمونه گیریطبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. یافته های تحلیل عاملی گویای آن است که شاخص هایی همچونترکیب آموزه و تجربه های تخصصی در یادگیری، یادگیری انعکاسی و یک پارچه )تلفیقی(، یادگیری مشارکتی،شیوه های تدریس اثربخش، راهبردهای یادگیری و یادگیری سطح بالا از نظر دانشجویان به ترتیب بیشتریناهمیت را در مشارکت فعال دانشجویان در دانشگاه ها و دانشکده-های علوم کشاورزی دارد.
عباس نوروزی
چکیده
امروزه توسعه برنامههای آموزش کارآفرینی در دانشگاهها و مرکزهای آموزش عالی بر این پیشفرض مبتنی است که مهارتهای کارآفرینی اکتسابی هستند. هدف این تحقیق استخراج عاملهای مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی دانشجویان مرکزهای آموزش کشاورزی استانهای فارس، خراسان رضوی و البرز بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و دیدمان پژوهش از نوع ...
بیشتر
امروزه توسعه برنامههای آموزش کارآفرینی در دانشگاهها و مرکزهای آموزش عالی بر این پیشفرض مبتنی است که مهارتهای کارآفرینی اکتسابی هستند. هدف این تحقیق استخراج عاملهای مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی دانشجویان مرکزهای آموزش کشاورزی استانهای فارس، خراسان رضوی و البرز بود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و دیدمان پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی شکلی آن بر اساس نظر متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی تأیید شد و پایایی آن با استفاده از فرمول تتای ترتیبی 9/0= Ɵ محاسبه شد. متغیرهای مستقل تحقیق شامل متغیرهای آموزشی، روان شناختی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و متغیر وابسته تحقیق مهارت های کارآفرینی بود. سنجش متغیرهای مستقل و وابسته با مقیاس ترتیبی انجام گرفت. جامعهی آماری تحقیق (670 نفر) دانشجویان نیمسال آخر مرکز آموزش جهاد کشاورزی استانهای خراسان رضوی، فارس و البرز در سال 1397 بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 245 نفر تعیین شد و به شیوه تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. یافتههای آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین عاملهای آموزشی، روان شناختی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی با مهارت های کارآفرینی ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد. یافتههای مدلهای تعاملی مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که مهمترین عامل مؤثر بر مهارتهای کارآفرینی پاسخگویان عامل روان شناختی است که ضریب مسیر آن 63/0 محاسبه شد. عامل آموزشی به میزان 24/0 = p و عامل اقتصادی به میزان 23/0 = p در مهارتهای کارآفرینی تأثیر داشتند.
مسعود سامیان؛ رضا موحدی؛ حشمت اله سعدی؛ ابراهیم صالحی عمران
چکیده
امروزه دانشگاهها در عرصه های گوناگونی باید پاسخگوی نیازهای روبه رشد جامعه باشند از جمله آموزش، پژوهش، کارآفرینی و مدیریت نیروی انسانی از جمله دانشجویان و اعضای هیات علمی در سطح ملی و بین المللی. در حقیقت دانشگاه مسئول تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، به عنوان مهمترین سرمایه جامعه است. نقش اساسی مورد انتظار از ...
بیشتر
امروزه دانشگاهها در عرصه های گوناگونی باید پاسخگوی نیازهای روبه رشد جامعه باشند از جمله آموزش، پژوهش، کارآفرینی و مدیریت نیروی انسانی از جمله دانشجویان و اعضای هیات علمی در سطح ملی و بین المللی. در حقیقت دانشگاه مسئول تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، به عنوان مهمترین سرمایه جامعه است. نقش اساسی مورد انتظار از دانشگاه، پرورش انسانِ دانا، توانا و شکوفاکننده جامعه است. با توجه به نیازهای روبه رشد جامعه و شناسایی شایستگی های مورد نیاز دانشجویان برای کسب شغل پایدار، این پژوهش به دنبال طراحی مدل شایستگی های حرفه ای دانشجویان کشاورزی براساس روش کیفی است. جامعه آماری این پژوهش اعضا هیات علمی دانشگاههای کشاورزی بوعلی سینا، زنجان، رازی کرمانشاه، شیراز و تهران، متخصصان کشاورزی در بخش دولتی و خصوصی میباشند. ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق نیمه ساختارمند بوده است که با شمار 28 تن از جامعه آماری انجام شده (11 تن اعضا هیات علمی، 8 تن کارشناسان بخش دولتی و 9 تن فعالان بخش خصوصی)، پردازش داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. یافته ها نشان دادند که شرایط علی به وجود آمدن مقوله ی محوری (شایستگی های دانشجویان کشاورزی) شامل مهارتهای ارتباطی، مهارتهای تجربی و عملی، مهارتهای کارآفرینی، مهارتهای مدیریتی و مهارتهای کار گروهی میباشد. شرایط مداخله گر (تأثیرگذار) نیز شامل وجود مدرسان برجسته، استفاده از وسایل کمک آموزشی و شناخت ظرفیتهای اقتصادی منطقه میباشد. علاوه بر این، شرایط زمینهای و بستر لازم برای به وجودآمدن مقوله ی محوری یعنی شایستگیهای دانشجویان کشاورزی عبارت بودند از: نحوه آموزشهای دانشگاهی، ایجاد علاقه و انگیزه در دانشجویان و ارتباط با فعالان کشاورزی و کشاورزان پیشرو. راهبردهای کنش و واکنش نیز شامل توجه نکردن به نیازهای بازار کار، بهرهگیری از هوش هیجانی و موانع و معضلات بخش کشاورزی و آشنایی با آنها بود.
عبداله مخبر دزفولی؛ مهرداد تیموری؛ امید جمشیدی؛ شهرام مقدس فریمانی؛ جمشید پیشکار
چکیده
این تحقیق با عنوان بررسی متغیرهای موثر بر رضامندی دانشجویان از پروژه های کار حین تحصیل در مرکز های آموزش و تحقیقات کشاورزی انجام گردید. رویکرد این تحقیق کمّی بوده و از پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار اصلی تحقیق استفاده گردید و از نوع تحقیقات پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان ...
بیشتر
این تحقیق با عنوان بررسی متغیرهای موثر بر رضامندی دانشجویان از پروژه های کار حین تحصیل در مرکز های آموزش و تحقیقات کشاورزی انجام گردید. رویکرد این تحقیق کمّی بوده و از پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار اصلی تحقیق استفاده گردید و از نوع تحقیقات پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشجویان فعال در پروژههای کار حین تحصیل که تعداد آنها 102 نفر بودند. این تحقیق در مراکز فعال در اجرا ی پروژه های کار حین تحصیل انجام گردید برای این منظور این تحقیق در مراکزی انجام گردید که دارای حداقل 3 پروژه کار حین تحصیل بودند، اجرا گردید مراکز آموزش و تحقیقات استان های اصفهان - آذربایجان شرقی - سیستان وبلوچستان - قزوین - خراسان رضوئ - مازندران - همدان - بوشهرو مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) جز مناطق مورد مطالعه بودند با توجه به شمار محدود اعضای جامعه ی آماری همه ی آنان به شیوه تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند داده های بدست آمده با استفاده از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار pls- smart و spss پردازش شدند. پایایی ترکیبی (CR) برای هر یک از سازه ابزار تحقیق بالای 7/0 و نشان از پایداری درونی پرسشنامه بود. نتیجه مدل معادلات ساختاری حاکی از تایید مدل بوده و شاخص برازش مدل کلی (GOF) مقدار 571/0 درصد بوده و مدل کلی پژوهش برازش مناسبی دارد. این بررسی نشان داد که از دیدگاه پاسخگویان تجربه عوامل پروژه های کار حین تحصیل ، نظارت مناسب اساتید ناظر پروژه ها ، برنامه ریزی دقیق مراحل اجرایی پروزه ها در رضامندی دانشجویان از پروژه های کار حین تحصیل تاثیرگذار می باشد.
سهیلا پورجاوید؛ بهمن خسروی پور؛ امیرحسین علی بیگی
چکیده
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی در مسیر پیشرفت خود با تغییرات بیشماری چون تحولات سریع تکنولوژیکی، تغییرات عمده در بازار کار، انتظارات ذینفعان، بودجه، رقابتهای ملی و بین المللی و ... مواجه هستند که تهدیدی برای شیوههای سنتی در دانشگاهها محسوب شده و نیاز به انجام بهتر، سریعتر و کمهزینهتر فعالیتها را ضرورت ...
بیشتر
دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشاورزی در مسیر پیشرفت خود با تغییرات بیشماری چون تحولات سریع تکنولوژیکی، تغییرات عمده در بازار کار، انتظارات ذینفعان، بودجه، رقابتهای ملی و بین المللی و ... مواجه هستند که تهدیدی برای شیوههای سنتی در دانشگاهها محسوب شده و نیاز به انجام بهتر، سریعتر و کمهزینهتر فعالیتها را ضرورت بخشیده است. هدف این پژوهش کیفی شناسایی مؤلفههای نهادینه سازی نسل چهارم دانشگاهها درآموزش عالی کشاورزی ایران بود. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با متخصصان و صاحب نظران آموزش عالی کشاورزی که از تجربهی مدیریتی در سمتهای ستارهدار دانشگاهی نیز برخوردار بودند(20 مصاحبه فردی)، جمعآوری و با روش تحلیل خط به خط و در قالب تحلیل محتوای متعارف با استفاده از نرم افزار MAXQDA پردازش شدند. براساس یافتهها مؤلفههای نهادینه سازی نسل چهارم دانشگاهها در آموزش عالی کشاورزی ایران شامل شایستگی دانشگاه کشاورزی، سرعت و انعطاف پذیری دانشگاه در رویارویی با تغییرات و دگرگونیها، پاسخگویی، دانش بنیان بودن و یادگیرنده و نوآور بودن دانشگاهها (6مؤلفه)، میباشند.
آموزش کشاورزی
علیرضا ارباب؛ مصطفی یوسف الهی؛ ولی اله سارانی؛ حسن شهرکی
چکیده
این تحقیق از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات جزء تحقیقات توصیفی – همبستگی بود که با استفاده از تکنیک پیمایش صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 4805 نفر بهره بردار کشاورزی در پنج شهرستان از منطقه سیستان بود که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به حجم 355 نفر از آن انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری ...
بیشتر
این تحقیق از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات جزء تحقیقات توصیفی – همبستگی بود که با استفاده از تکنیک پیمایش صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 4805 نفر بهره بردار کشاورزی در پنج شهرستان از منطقه سیستان بود که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به حجم 355 نفر از آن انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کمیته تحقیق مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از یک آزمون مقدماتی و تکمیل 30 پرسشنامه در جامعه آماری و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بخش های مختلف آن در حد مطلوب مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های تحقیق در خصوص مهمترین نیازهای آموزشی پاسخگویان نشان از آن داشت که آشنایی با خوراک های مورد نیاز دام، آشنایی با روش های برآورد نیاز غذایی دام و اصول تغذیه دام و احتیاجات تغذیه ای دام از اولویت بالایی نسبت به سایر موارد برخوردار بوده اند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل همبستگی تحقیق حاکی از آن بود که بین متغیرهای فاصله محل زندگی تا مرکز شهر، تعداد دام سبک عشایر و تعداد دفعات شرکت در دوره های آموزشی مختلف با نیازهای آموزشی آنان در خصوص تغذیه در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی دار و بین تعداد دفعات مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی و عشایری و تعداد دام سنگین در سطح اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و معنی داری با نیازهای آموزشی عشایر داشت. همچنین یافته های حاصل از مقایسه میانگین گویای این مطلب بود که بین سطوح مختلف تحصیلات عشایر مورد مطالعه و نیازهای آموزشی آنان در خصوص تغذیه دام رابطه معنی داری مشاهده گردید.