نیازسنجی دوره‌های آموزشی عشایر منطقه سیستان درخصوص الگوی مناسب تغذیه دام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد رشته تغذیه دام، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل

2 دانشیار گروه علوم دامی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل

3 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه زابل

چکیده

این تحقیق از لحاظ هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات جزء تحقیقات توصیفی – همبستگی بود که با استفاده از تکنیک پیمایش صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 4805 نفر بهره ­بردار کشاورزی در پنج شهرستان از منطقه سیستان بود که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ­ای به حجم 355 نفر از آن انتخاب و با استفاده از روش نمونه ­گیری طبقه­­ ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط کمیته تحقیق مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از یک آزمون مقدماتی و تکمیل 30 پرسشنامه در جامعه آماری و محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بخش­ های مختلف آن در حد مطلوب مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته­ های تحقیق در خصوص مهمترین نیازهای آموزشی پاسخگویان نشان از آن داشت که آشنایی با
خوراک­ های مورد نیاز دام، آشنایی با روش ­های برآورد نیاز غذایی دام و اصول تغذیه دام و احتیاجات تغذیه­ ای دام از اولویت بالایی نسبت به سایر موارد برخوردار بوده ­اند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل همبستگی تحقیق حاکی از آن بود که بین متغیرهای فاصله محل زندگی تا مرکز شهر، تعداد دام سبک عشایر و تعداد دفعات شرکت در دوره­ های آموزشی مختلف با نیازهای آموزشی آنان در خصوص تغذیه در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی دار و بین تعداد دفعات مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی و عشایری و تعداد دام سنگین در سطح اطمینان 95 درصد رابطه مثبت و معنی داری با نیازهای آموزشی عشایر داشت. همچنین یافته­ های حاصل از مقایسه میانگین گویای این مطلب بود که بین سطوح مختلف تحصیلات عشایر مورد مطالعه و نیازهای آموزشی آنان در خصوص تغذیه دام رابطه معنی داری مشاهده گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Factors affecting training needs of Sistan nomads on animal nutrition

نویسندگان [English]

  • Alireza Arbab 1
  • Mostafa Yousefelahi 2
  • Valiollah Sarani 3
  • Hasan SHahrki 3
1 Master of Livestock Nutrition, Faculty of Agriculture, Zabol University
2 Associate Professor, Department of Animal Science, Faculty of Agriculture, Zabol University
3 Assis tant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Zabol University
چکیده [English]

This research was an applied research and in terms of data collection method, it was a descriptive-correlational research that was done using a survey technique. The statistical population of the study consisted of 4805 agricultural producers in five counties of Sistan region. Using the Cochran formula, a sample of 355 individuals was selected and used by stratified sampling method. The research instrument was a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by the committee. The reliability of the questionnaire was evaluated using a preliminary test and completing 30 questionnaires in the statistical population and the Cronbach's alpha coefficient was calculated at the desired level. Findings of the research on the most important educational needs of the respondents showed that familiarity with animal feed requirements, familiarity with methods of estimating animal nutritional needs and principles of animal nutrition and nutritional needs of livestock have a high priority over other items. The results of the correlation analysis indicated that there was a significant relationship between the distance to the city center, the number of livestock livestock and the number of attending educational courses at the 99% confidence level and the number of referrals to the centers The agricultural and nomadic services and the number of heavy traps in the 95% confidence level have a positive and significant relationship with tribal education needs. The findings of this study showed that there was a significant relationship between the different levels of education of the nomads and their educational needs regarding livestock feeding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sistan
  • Educational Needs
  • Nomads
  • Livestock
  • Livestock Feeding
  • اسدی کرم، ع. (1382). صلاحیت های مورد نیاز مروجین امور دام. مجله علوم کشاورزی ایران، شماره 34، ص 343-333.
  • - اسماعیلی متین، م و عزیزی، ق. (1393). بررسی و شناسایی نیازهای آموزشی ترویجی عشایر استان کرمانشاه. همایش ملی ساماندهی جامعه عشایر ایران.
  • - ایروانی، ت. (1383). بررسی نیازهای آموزشی - ترویجی عشایر کوچنده کرد و نیمه کوچنده ترکمن و مقایسه آنها در مراتع حوزه آجی سو، شرق گلستان. مرکز اطلاعات علمی، دوره یک، شماره 1، ص 99-90.
  • - حاجی میر رحیمی، س. د. (1382). بررسی نیازهای آموزشی شاغلان گاوداری‌های نیمه صنعتی استان قم. پژوهش و سازندگی. 61: 39-50
  • - حبیبیان، س. ح.، مهرابی، ع. ا. و شوکت فدایی، م. (1383). بررسی و مقایسه میزان وابستگی تغذیه‌ای دام به منابع مرتعی بین عشایر اسکان یافته خود جوش و هدایت شده در دشت بکان استان فارس. همایش ملی ساماندهی جامعه عشایر ایران.
  • - صالحی ده پادگانی، ه، برادر، ر و رضایی شریف آبادی، س. (1388). بررسی نیازهای اطلاعاتی دانش‌آموزان عشایر کوچندة ایل قشقایی استان فارس، طایفة عمله، تیرة صفی‌خانی: ارائة الگویی جهت تأمین خدمات کتابخانه‌ای. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوره 20، شماره 4.
  • - قاسمی، ن، مغانی، ص، اسدی، ج و حاجی میررحیمی، د. (1390). بررسی نیازهای آموزشی عشایر بهره‌بردار پایاب سد ارسباران در زمینه پرورش گاو. سومین کنگره علوم ترویج و آموزش کشاورزی.
  • - محمدی، م، سپیدنامه، ز و عباداله عموقین، ج. (1395). بررسی نیازهای اطلاعاتی زنان عشایر کوچ نشین شهرستان کهگیلویه. ماهنامه تعامل انسان و اطلاعات، 2 (4): 77-85.
  • - منفرد، ن؛ فاطمی، م؛ رضایی مقدم، ک؛ مقدس فریمانی، ش؛ بیات، پ و امیرامینی خلف‌لو، م. (1398). نیازسنجی آموزشی دوره‌های مهارت‌آموزی کشاورزی ارگانیک برای بهره‌برداران استان بوشهر. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 51.
  • - وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی. (1392). نیازسنجی آموزش روستایی/ عشایری. ص 27-1.