متغیر های موثر بر رضامندی دانشجویان از پروژه های کار حین تحصیل در مرکز های آموزش و تحقیقات کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)

2 مدرس و رئیس اداره امور پژوهشی مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)

3 مدرس و رئیس گروه کارآفرینی مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)

4 عضو هیات علمی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی

چکیده

           این تحقیق با عنوان بررسی متغیرهای موثر بر رضامندی دانشجویان از پروژه های کار حین تحصیل در مرکز های آموزش و تحقیقات کشاورزی انجام گردید.  رویکرد این تحقیق کمّی بوده و از پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار اصلی تحقیق استفاده گردید و از نوع تحقیقات پیمایشی بود. جامعه آماری این  تحقیق کلیه دانشجویان فعال در پروژه­های کار حین تحصیل که تعداد آنها 102 نفر بودند. این تحقیق در مراکز فعال در اجرا ی پروژه های کار حین تحصیل انجام گردید برای این منظور این تحقیق در مراکزی انجام گردید که دارای حداقل 3  پروژه کار حین تحصیل بودند، اجرا گردید  مراکز آموزش و تحقیقات  استان های  اصفهان - آذربایجان شرقی - سیستان وبلوچستان - قزوین - خراسان رضوئ - مازندران - همدان - بوشهرو مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره)  جز مناطق مورد مطالعه بودند با توجه به شمار محدود اعضای جامعه ی آماری همه ی آنان به شیوه تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند داده های بدست آمده با استفاده از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار pls- smart  و spss پردازش شدند. پایایی ترکیبی (CR) برای هر یک از سازه ابزار تحقیق بالای  7/0 و نشان از پایداری درونی پرسشنامه بود. نتیجه مدل  معادلات ساختاری حاکی از تایید مدل بوده و شاخص برازش مدل کلی (GOF) مقدار 571/0 درصد بوده  و مدل کلی پژوهش برازش مناسبی دارد. این بررسی نشان داد که از دیدگاه پاسخگویان تجربه عوامل پروژه های کار حین تحصیل ، نظارت مناسب اساتید ناظر پروژه ها ، برنامه ریزی دقیق مراحل اجرایی پروزه ها در  رضامندی دانشجویان از پروژه های کار حین تحصیل تاثیرگذار می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The variables affecting students' satisfaction towards practical projects amid education in the agricultural education and research centers

نویسندگان [English]

  • abdullah mukhber dezfoli 1
  • mehrdad Teymouri 2
  • omid jamshidi 3
  • Shahram Moqaddas Farimani 4
  • jamshid pishkar 4
1 Faculty member of Imam Khomeini Higher Education Center
2 Instructor at Imam Khomeini Higher Education Center
3 Instructor at Imam Khomeini Higher Education Center
4 Assistant Professor of Agricultural Institute of Education and Extension
چکیده [English]

This paper was aimed to investigate the variables affecting students' satisfaction towards practical projects amid education in the agricultural education and research centers. This was a quantitative research which applied a survey method to collect the data. The statistical population of the study was all students active in practical projects amid education equal to 102 people. This research was conducted in centers where at least 3 projects have been implemented, such as research centers of Isfahan, East Azerbaijan, Sistan and Baluchestan, Qazvin, Khorasan Razavi, Mazandaran, Hamedan, Bushehr and Imam Khomeini Higher Education Center. Due to few number of members of the statistical community, all of them were studied by census method. The main research tool was a researcher-made questionnaire which its reliability was evaluated by Composite Reliability (CR) for each of the research instrument constructs which was above 0.7 indicating the internal reliability of the questionnaire and GOF index which was 0.571 indicting good fitness of model. The data was analyzed using PLS-SMART and SPSS software. The results showed that from the perspective of the respondents, the experience of the agent of the projects, proper supervision of project supervisors and careful planning of executive are effective in students' satisfaction towards projects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Satisfaction
  • educational effectiveness
  • practical projects amid education
  • agricultural education and research centers
-         بهرامی، ف و زمانی، غ. (1380). آموزش عالی، تنگناها و راهکارها. جهاد، شماره 245 - 240 ، ص 32 – 2
-         رنجبر، ا؛ خلیل ارجمندی، ج و کلانتری، خ. (1390). ارزیابی اثربخشی عملیات کشاورزی بر توانمندسازی دانشجویان  رشته های کشاورزی در دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، صص  83-93.
-         زرافشانی، ک؛ میرک زاده، ع. ا؛ اسکندری، ف؛ مرادی، خ. (1387). تحلیل دوره های کارآموزی دانشجویان به منظور ارتقای کیفی این دوره ها: مطالعه موردی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی. سومین همایش یافته های پژوهشی کشاورزی و منابع طبیعی غرب کشور، کردستان، سنندج، صفحه 1225-1215.
-         زرافشانی،کیومرث، میر کزاده، علی، اسدا ، حمیدرضا. (1388). تحلیل نقاط ضعف و قوت دور ههای کارآموزی دانشجویان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 2، ص 2- 10 .
-         زمانی پور، ا. (1386). آموزش کشاورزی در ایران آغازی اشتباه و انجامی بی سرانجام. مجله علوم ترویج و آموزش.
-         زمانی، غ و عزیزی خالخیلی، ط. (1385). تحلیل نظرات مدیران اجرایی نسبت به اشتغال دانش آموختگان کشاورزی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 2 شماره 2، ص 73 - 86 .
-         سانتزو (1383). هنر جنگاوری. ترجمه علی کردستی نشر فرا.
-         شاه ولی، م.، آزادی، ح.، و یوسفی، م. 1384 . برنامه ای نو برای کارآموزی دانشجویان کشاورزی. مجله جهاد،ماهنامه توسعه روستایی و ترویج کشاورزی. سال 25 ، شماره 267 بهار(، ص 51 – 4 کشاورزی ایران، جلد 3، شماره 1، ص ص 159 - 173 .
-         شریف زاده، ابوالقاسم؛ عبداله زاده، غلامحسین و شاه پسند، محمد رضا. (1390). ارتقای آموزش عملی از طریق بهبود دوره کارآموزی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان.
-         صادقی ف.ا؛ شریف زاده، ا؛ موحدمحدی، ح و مریدالسادات،پ. (1387). بررسی نقاط ضعف و قوت دوره کارآموزی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. مجله علوم ترویج و اموزش کشاورزی ایران، جلد 4، شماره 1،صص 108-99.
-         صادقی، ف؛ شریف زاده، ا؛ موحد محمدی، ح؛ مریدالسادات، پ. (1387). بررسی نقاط قوت و ضعف دوره کارآموزی دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران (مقاله کوتاه)، جلد 4، شماره 1، صفحه 108-99.
-         صفا ،لیلا ، شعبانعلی فمی ،حسین(1387)  بررسی کیفیت آموزش‌های عملی کشاورزی از نظر دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. مقاله 8، دوره 10، شماره 1 - بهار و تابستان 1387، صفحه 87-100  .
-         صفا، لیلا و شعبانعلی فنی، حسین. (1387). بررسی کیفیت آموزش­های عملی کشاورزی از نظر دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. مجله کشاورزی، دوره 10 ، شماره 1، صص 87-100 
-         ملک پور، علی و محمدی، فواد. (1392). بررسی زمینه­ها و موانع اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی. مقطع کارشناسی رشته­های علوم انسانی شهرستان بیجار. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه - شماره 157.
-         موحدمحمدی، ح؛ صادقی، ف؛ شریف زاده، ا و مریدسادات، پ. (1387). بررسی نگرش دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران نسبت به دستاوردهای دوره های کارآموزی. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. سال39 ، شماره 1، صفحه 176-169.
-         میرک زاده، ع. ا؛ غیاثوند غیاثی، ف؛ شری فزاده، ا و شریفی، م. (1388). بررسی سبک های یادگیری دانشجویان کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی. جلد 40 - 2، شماره 4، ص ص 79 - 89 .
-          
Lo, Y.M., Gdovin, S.L., Stankiewicz, J.B., Appezzato, L., and Garvey, E.M. 2002. A Dynamic Food Science Internship Program: Integration of Problem-Based Learning and Student-Centered Mentoring. Journal of Food Science Education, 1:1.45-51.
Movahedi, R., & Nagel, U.J. (2012). Identifying Required Competencies or the Agricultural Extension and Education Undergraduates. Journal of Agricultural Science and Technology, 14: 727-742.
Nilsson S & Ellstrom P (2012), Employability and talent management: challenges for HRD practices, The current issue and full text archive of this journal is available at www.emeraldinsight.com/2046- 9012.htm