نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ترویج و اموزش کشاورزی واحد ایلام، دانشگاه ازاد اسلامی،ایلام، ایران
2 استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
3 دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
چکیده
توسعه شرکتهای دانش بنیان کشاورزی میتواند در جهت رونق کشاورزی و افزایش اشتغال دانشآموختگان رشته-های کشاورزی مؤثر باشد. اما بررسی آمارها نشان میدهد که در سالهای گذشته شرکتهای دانشبنیان در غرب کشور رشد قابل ملاحظهای نداشتهاند.این پژوهش با هدف شناسایی پیشبرنده و بازدارندههای آموزشی مؤثر بر مدیریت موفق شرکتهای دانشبنیان کشاورزی غرب کشور جهت توسعه در تابستان سال 1399به صورت کیفی و با روش تئوری بنیانی انجام گرفت.به منظور شناسایی مؤلفهها از مصاحبههای عمیق انفرادی با مدیرعامل شرکت-های دانشبنیان کشاورزی در غرب کشور استفاده شد (45N=) که پس از مصاحبه با 21 مدیر عامل اشباع نظری حاصل گردید. انتخاب مدیرعاملها جهت مصاحبه به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بود، تحلیل دادهها با روش تحلیل خط به خط و در قالب تحلیل محتوای متعارف با استفاده از نرمافزار MAXQDA12 منجر به شناسایی26 مؤلفه اصلی در قالب 4 دسته عاملهای آموزشی در زمینه بازاریابی، فرهنگی، کارآفرینی و فنی-تخصصی به عنوان پیشران شد. بازدارندههای آموزشی مؤثر بر مدیریت موفق شرکتهای دانشبنیان کشاورزی نیز شامل 25 مؤلفه اصلی در قالب 4 دسته موانع آموزش حرفهای، داناییمحوری، ارتباطی و مدیریتی بود. عمدهترین پیشبرندههای آموزشی با بیشترین فراوانی تکرار از سوی پاسخگویان ایجاد مراکز تحقیقات حرفهای جهت آموزش مدیرعاملها در زمینه انجام پژوهشهای کاربردی و آموزش در زمینه نحوه انجام پژوهشهای کاربردی در شرکتهای دانشبنیان کشاورزی بود؛ دو بازدارندهی عدم وجود مهارت کارآفرینی در بین مدیرعاملها و عدم آگاهی از فنآوریهای تولید شده در دانشگاهها نیز با بیشترین فراوانی تکرار به عنوان عمدهترین موانع شناسایی گردید، ارائه آموزشها و کارگاههای آموزشی دورهای متناسب با نیاز مدیرعاملها، همچنن گنجاندن واحدهای آموزشی اختیاری در دانشکدههای کشاورزی جهت آموزش کارآفرینی میتواند سبب توسعه پیشبرندهها و برطرف نمودن موانع گردد. لذا لازم است برنامهریزان جهت توسعه شرکتهای دانشبنیان کشاورزی به شاخصها و مؤلفههای پیشبرنده توجه نموده و در جهت تسهیل و برطرف نمودن موانع اقدامات لازم را مبذول دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Educational Promoter and Deterrent Affecting Agricultural Knowledge-Based Firms’ Management towards Successful Development in West of the Iran
نویسندگان [English]
- gelareh Jamshidnejad 1
- marjan vahedi 2
- Alireza Poursaeed 3
- hamed chaharsoughi amin 2
1 Ilam university
2 faculty member/Islamic Azad university
3 Faculty Member
چکیده [English]
this study was conducted with the aim to identify the educational promoter and deterrent affecting the successful management of agricultural knowledge-based companies in the west of the Iran for development in the summer of 2020; it was done qualitatively and with the method of Grounded theory. In order to identify the components From in-depth solo interviews Used with the Managing Director of knowledge-based agricultural companies in the west of the country (N = 45) Which was obtained after interviews with 21 Managing Director. The selection of Managing Director for the interview was purposeful and judgmental. Data analysis by line-by-line analysis and in the form of conventional content analysis using MAXQDA12 software Leads to the identification of 26 main components In the form of 4 categories of Educational factors In the field of marketing, Cultural, Entrepreneurship And technical-specialized as Promoter. Educational deterrent affecting the successful management of agricultural knowledge-based companies also includes 25 main components in the form of 4 categories Barriers to vocational training were central knowledge, communication and management. The main educational promoters with the highest frequency of repetition by the respondents Establishment of professional research centers to train Managing Director in conducting applied research and training on how to conduct applied research in knowledge-based agricultural companies; Two barriers to the lack of entrepreneurial skills among managing director and lack of knowledge of technologies produced in universities with the highest frequency of repetition were identified as the main obstacles.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge-Based Companies
- Educational OF Drivers
- Educational of Barriers
- Development of Knowledge-Based Companies