نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
3 عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
تحقیق توصیفی حاضر با هدف بررسی و ارزیابی ادراک دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی نسبت به برنامه درسی خود در طول دوره تحصیلی و تأثیر آن بر رشد مهارت های شغلی و شانس اشتغال آینده آنان انجام شده است. 274 نفر نمونه آماری تحقیق از میان 577 نفر از دانشجویان و دانش آموختگان رشته های کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه مقدم (1392) اطلاعات گرداوری و تحلیل شد. روایی شکلی پرسشنامه با نظرخواهی از استادان متخصص تأیید شد و ضریب آلفاکرونباخ 89/0 نشانه پایایی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج نشان داد که بیش از 82 درصد شرکت کنندگان بیکار بودند. ادراک شرکت کنندگان نسبت به تحصیل و انتظارهای شغلی، بیش از 46 درصد واریانس مهارت های شغلی را پیش بینی می کند. ادراک مثبت به برنامه های درسی، اثر مثبت معناداری بر انتظار آنان از شغل حال و آینده خود دارد. همبستگی بین ادراک دانشجویان کنونی و پیشین از درسهای نظری و عملی با ادراک آنان از رشد مهارتهای شغلی، مثبت و معنادار بوده و بهبود ادراک دانشجویان از رشته تحصیلی خود، امید آنان برای اشتغال را نیز بهبود خواهد داد. پیوند بین درسهای نظری و عملی، میتواند به بهبود ادراک دانشجویان از برنامه تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل بیانجامد و در نتیجه رشد مهارت های لازم برای اشتغال را موجب شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The role of curricula in the development of job skills, job expectations and employment chances from the viewpoints of agricultural students and graduates
نویسندگان [English]
- Abdullah Parsa 1
- Maryam Akidi 2
- Hosein Elhampoor 3
1 Associate professor of Educational sciences & Psychology faculty Shahid Chamran University of Ahvaz
2 Master graduate of Educational sciences & Psychology faculty Shahid Chamran University of Ahvaz
3 Faculty member of Educational sciences & Psychology faculty Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]
This descriptive (correlational) research was conducted for studying the effects of students and graduates’ perceptions to the curriculum of their courses in agriculture field, on their job skills development and their chance for holding a job. 274 present and former students of agriculture field of study in Shahid Chamran University of Ahvaz, were selected by stratified random sampling method. Data were collected by Moghadam questionnaire (2013), and analyzed. Surface validity of questionnaire was confirmed and the reliability coefficient (.89) is acceptable. The results showed that over 82 percent of participants were unemployed. Perceptions of schooling and job expectances of participants, predicted over than 46 percent of job skills variances. Positive perceptions to the curricula has significantly positive effect on expectances of their present and future jobs. The correlation between present and former students’ perceptions of theoretical and practical subjects with their perceptions of job skills development, is significantly positive and improvement of students’ perceptions to their courses, improve their hope to holding a job. Relationship between theoretical and practical subjects can improve students’ perceptions of curriculum and their university, and as a result, the required skills for holding a job are developed.
Index terms: job skills, curriculum, holding a job, job expectances, agriculture.
کلیدواژهها [English]
- : job skills
- curriculum
- holding a job
- job expectances
- agriculture