بازدارنده‌های اشتغال دانش آموختگان کشاورزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی/دانشگاه بو علی سینا

چکیده

این پژوهش از نوع کیفی بوده که در آن از رویکرد نظریه پایه ور بهره گرفته شده است. برای گردآوری داده ها از ابزار مصاحبه به صورت عمیق استفاده شد. روش نمونه گیری تحقیق از نوع هدفمند نظری بوده که به شیوه گلوله برفی انجام پذیرفت. بر همین مبنا با انجام مصاحبه با 21 نفر از دانش‌آموختگان کشاورزی و 9 نفر از کارفرمایان و استادان بخش کشاورزی داده ها به اشباع نظری رسید. ملاک انتخاب دانش‌آموختگان گرایش به شرکت در مصاحبه، داشتن اطلاعات کافی نسبت به موضوع تحقیق، دست‌کم دو سال بیکار بودن پس از دانش آموختگی و همچنین جویای کار بودن در نظر گرفته شده است.تحلیل داده ها در فرایندهای کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای شناسایی مقوله‌ها و بر پایه الگوی اشتراوس و کوربن (1998) با برقراری ارتباط میان مقوله‌ها با شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر یا واسطه‌ای، راهبردها و پیامدها انجام شدند. بر پایه یافته‌های تحقیق مهم‌ترین چالش‌ها و بازدارنده‌های دانش‌آموختگان کشاورزی در زمینه اشتغال عبارت بودند از: کیفیت پایین و محتواهای نامناسب برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها، نبود مهارت مدرسان دانشگاه، نداشتن آشنایی کافی با کارآفرینی در دوران تحصیل، کمبود خدمات و حمایت‌های مشاوره‌ای به دانش‌آموختگان، نبود زیرساخت‌های کافی، چالش‌های فردی و مهارتی مانند نداشتن اعتماد به نفس و روحیه کار و مهارت‌های لازم بین دانشجویان و دانش‌آموختگان، نبود اعتبارات و امکانات مالی کافی، نبود زمینه ارتباط و هماهنگی بین سازمان‌های مرتبط با کشاورزی، نبود قوانین مناسب اداری، چالش‌های فرهنگی – اجتماعی و چالش‌های ساختاری اقتصاد کشاورزی کشور.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of Barriers to Agricultural Graduates' Employment

چکیده [English]

The current study is a qualitative research in which a grounded theory has been used. To collect data an interview tool through in-depth interviews was used. A theoretical purposeful sampling method was used to select samples during the snowball procedures. Data were theoretically saturated by interviewing with 21 agricultural graduates and 9 employers and agricultural faculty members. For selecting the graduates to participate in interviewing the most important criteria were their willingness to cooperate, having good experience and adequate information about the research objectives, two years unemployment status after the graduation as well as their attempt to find a job. Data analyzing was proceed during open coding, axial coding and selective coding processes, then to identify themes a Strauss and Corbin (1998) paradigm was used by establishing relationships between themes and casual conditions, contextual conditions, intervention/ intermediate conditions, strategies and consequences. Results showed that the most important barriers and problems faced to the agricultural graduates were: low quality and inappropriate syllabus in universities, lack of university teachers' skills, unawareness to entrepreneurship skills during education, lack of advisory services and supports for the graduates, no enough infrastructures, individual problems like low self-confidence, interest to work, and insufficient skills among the agricultural students and graduates, not enough financial and banking facilities, not strong linkage and coordination between organizations related to agriculture, no appropriate administrative regulations and laws, socio- cultural problems, structural problems in the country's agricultural economy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Grounded Theory
  • Graduates' Employment
  • Higher Education
  • Agricultural Field
  • Unemployment
استواری، م. ) 1382 (. فن آوری اطلاعات و مسأله اشتغال دانش آموختگان کشاورزی در ایران . مجموعه مقالات
.293- 29 بهمن 1380 . تهران : انتشارات علم و صنعت. ص ص 303 - همایش نقش فن آوری اطلاعات در اشتغال، 30
اکبری، ر.، موحدی، ر. و کوچکیان. ح. ) 1388 (. بررسی نگرش دانشجویان کشاورزی نسبت به اشتغال در بخش
4(، ص ص ( کشاورزی )مطالعه موردی: دانشگاه بو علی سینا همدان(. پژوه شهای ترویج و آموزش کشاورزی، 2
.91-102
آقا پور، ش.، موحد محمدی، ح. و علم بیگی، ا. ) 1393 (. نقش مهار تهای کلیدی در شکل گیری قابلیت
.41- 1(، ص ص 56 ( اشتغال دانشجویان، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 71
بازرگان، ع. ) 1391 (. مقدمه ای بر رو شهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری.
تهران: نشر دیدار.
برآبادی، ا.، ملک محمدی، ا.، و اسدی، ع. ) 1388 (. موانع آموزشی اجتماعی و فرهنگی اشتغال فارغ التخصیلان
.92- کشاورزی، ماهنامه اقتصاد، کار و جامعه، شماره 109 ، ص ص 100
حریری، نجلا ) 1385 (، اصول و رو شهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی-واحد علوم و تحقیقات.
حسینی، م. حسینی، ج. ف. و سلیمان پور، م. ر. ) 1388 (. عوامل تأثیرگذار بر کارآفرینی دانشجویان دانشکد ههای
.101 - کشاورزی استان تهران. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 5، شماره 2، ص ص 112
حیدری، ح. و خاشعی، و. ) 1395 (. تحلیل رابطه بین ویژگ یهای شغلی و سازگاری شغلی دان شآموختگان.
.127- 1(، ص ص 143 ( فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 79
خبرگزاری تسنیم ) 19 فروردین 1395 (. فاجعه بیکاری از زبان رئیس مرکز آمار: ۱میلیون تحصیلک‌‌رده
https://www.tasnimnews.com/fa/ : دانشگاهی بیکارند. زمان دسترسی: 30 بهمن 1395 ، موجود در
news/1395/01/19/1041963
دانایی فرد، ح.، الوانی، م.، و آذر، ع. ) 1386 (. روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران:
انتشارات صفار.
زلالی، ن. خسروی پور، ب. و زارع، ع. ) 1394 (. تنگناها و مشکلات اشتغال دان شآموختگان کشاورزی از دیدگاه
.73- مدیران اجرایی، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 33 : ص ص 83
زمانی، غ. و عزیزی، ط. ) 1385 (. تحلیل نظرات مدیران اجرایی نسبت به اشتغال دانش آموختگان کشاورزی.
.73- مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد 2، شماره 2، ص ص 86
زمانی، غ. و لاری، م. ) 1383 (. وضعیت اشتغال از دیدگاه دانش آموختگان کشاورزی جویای کار . مجله علوم
.25- ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 2، شماره 2، ص ص 40
سالنامه آماری کشور، 1393 ، تهران: انتشارت مرکز آمار ایران.
شجاعی، م. ) 1388 (. نظام آموزش عالی کشور و اشتغال دان شآموختگان. مجموعه مقالات سومین همایش دو
سالانه اشتغال و نظام آموزش عالی کشور، 24 و 25 اردیبهشت 1386 . تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تربیت
.181- مدرس. ص ص 204
شرفی، م. و عباس پور، ع. ) 1394 (. شناسایی قابلیت های اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگا هها برپایه
.33- 1( ص ص 48 ( نظریه داده بنیاد. نشریه نوآوری و ارزش آفرینی، 7
شریعت زاده، م. چیذری، م. ملک محمدی، ا. و نوروزی، ا.) 1385 (. نظرات کارشناسان آموزش کشاورزی
پیرامون اهداف، برنام هها و فرآیند جذب فراگیران نظام آموزش متوسطه کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی
.1- ایران، جلد 2، شماره 1، ص ص 13
بازدارنده های اشتغال ...
فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی 93
شماره 41 ، تابستان 1396
شهبازی، الف. و علی بیگی، الف. ) 1385 (. صلاحیتهای مورد نیاز دانش آموختگان کشاورزی برای ورود به بازار
.14- کار. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی، جلد 2، شماره 1، ص ص 24
شیری، ن. میرک زاده، ع. و زرافشانی، ک. ) 1393 ( . الگوی مفهومی ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان نظام
.49- آموزش عالی کشاورزی. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 4، ص ص 58
علیپور، ح. و دهقانی، ک. ) 1391 ( . بررسی نگرش دانشجویان رشته کشاورزی نسبت به فعالیت کارآفرینانه در
.93- 2(، ص ص 103 ( قالب تعاون یهای کشاورزی. علوم ترویج و آموزش کشاورزی. 8
فلیک، اووه ) 1391 (، درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
مارشال، ک.، و راسمن، گ. ب. ) 1381 (، روش تحقیق کیفی. تهران: دفتر پژوه شهای فرهنگی.
محمدی، ح. و روحانی، ح. ) 1394 (. کاربرد مدل پروبیت چندگانه درتحلیل عوامل موثر بر نوع اشتغال
.116- 2( ص ص 125 ( دانش آموختگان علمی کاربردی کشاورزی، مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی، 29
موحدی، ر. ) 1393 (.آموزش کشاورزی: چال شها و فرصت ها همراه با اضافات )چاپ سوم(. همدان: انتشارات
شوق دانش.
موحدی، ر.، سعدی، ح. ، اکبری، س. و عزیزی، م. ) 1392 (. آسیب شناسی بیکاری دانش آموختگان کشاورزی:
.679- تحلیل کمی و کیفی، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 44 ، شماره 4، ص ص 692
موحدی، ر. اکبری، ر. یعقوبی فرانی، ا. و خداوردیان، م. ج. ) 1389 (. بهبود وضعیت اشتغال دان شآموختگان
رشته های کشاورزی )مطالعه موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان(. مجله پژوه شهای ترویج و آموزش کشاورزی،
.85- سال 3، شماره 4 ، ص ص 98
واقفی نظری، ر.س.، فراهانی، ا.، اسد،م. و خدادادی، م.ر. ) 1394 (. انتظارات شغلی دانشجویان تربیت بدنی از
.175- شغل و آینده شغلی در دانشگاه های آزاد شهر تهران. فصلنامه مدیریت ورزشی، دوره 7، شماره 2، ص ص 189
هرندی، ف. و فاح محسن خانی، ز. ) 1385 (. اشتغال جوانان و مشکلات آن. فصلنامۀ رفاه اجتماعی، سال
.133- ششم، شمارۀ 25 ، ص ص 146
Bednaříková, Z., Bavorová, M. and Ponkina, E. V. (2016). Migration motivation of agriculturally
educated rural youth: The case of Russian Siberia. Journal of Rural Studies, 45: 99-111.
Clark, B. & Button, C. (2011). Sustainability transdisciplinary education model: interface of arts,
science, and community (STEM). International Journal of Sustainability in Higher Education, 12 (1):
41-54.
Hällsten, M., Edling, C., Rydgren, J. (2017). Social capital, friendship networks, and youth unemployment.
Social Science Research, 61 (1): 234-250.
Hejazi, Y.; Hashemi S. M. ; Malek Mohammadi, I.(2008). Iranian Agricultural Graduates and
Agri-Business Ventures. In: American-Eurasian Journal of. Agricultural and Environmental Science, 4
(3): 311-317.
Jackson, D. (2015). Employability skill development in work-integrated learning: Barriers and
best practice. Studies in Higher Education, 40(2), 350-367.
Katajavuori, N.; Lindblom,Y; Lanne, S. and Hirvonen, J. (2006).The significance of practical training
in linking theoretical studies with practice. In: The International Journal of Higher Education and
Educational Planning, 51(3): 439–464.
Kumar, A. and Kumar, V.A. (2014).Pedagogy in Higher Education of Agriculture. Procedia - So94
فصل نامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی
cial and Behavioral Sciences, 152: 89-93.
Lin, J. (2006) Employment and China’s Private Universities: Key Concerns. In: International
Higher education Newsletter, 42(1): 1-28.
McArdle, S.; Waters, L.; Briscoe, J. P. and Douglas, T. (2007). Employability during Unemployment:
Adaptability, Career Identity and Human and Social Capital. Journal of Vocational Behavior,
71(2): 247–264.
Movahedi, R. (2009). Competencies Needed by Agricultural Extension and Education Undergraduates
for Employment in the Iranian Labor Market. Berlin: dissertation. de publications.
Skivington, K. Benzeval, M. Bond, L. (2014). Motivated for employment? A qualitative study of
benefit recipients. The Lancet, 384 (2): S72-587.
Strauss, A. and Corbin, J. (1998).Basics of qualitative research techniques for developing grounded
theory,( 2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Swanson, B.E.; Barrick, R.K.;and Samy M.M. (2007).Transforming Higher Agricultural Education
In Egypt:Strategy,Approach And Results,In: Proceedings of the 23th Annual Conference of AIAEE,
pp332-342, Polson, Montana.
Wals, A.E.J. and Bawden, R. (2000) Integrating sustainability into agricultural education: dealing
with complexity, uncertainty and diverging worldviews. Gent: ICA.